
Sports – pareizai stājai un gaitai 0
Signe Luika, LSPA vadības un komunikācijas zinātņu docente, stāsta, ka bērniem vaicāts, vai viņus interesē sports, ko viņiem vairāk patīk sporta stundās darīt. Izrādījies, ka mazajiem sporta stundās vislielāko prieku sagādā skriešana un lēkšana, kā arī sporta spēles. Vecāki tikmēr par svarīgāku uzskata, lai stundās būtu vingrinājumi, kas nodrošina vispārējo fizisko sagatavotību, attīstību un stājas korekciju. Vecākiem ļoti patikusi ideja par iknedēļas peldēšanu. Ja uz šādām nodarbībām būtu jāved pašiem, tas prasītu vērā ņemamu finanšu un laika ieguldījumu. Savukārt pret futbolu sākotnēji bijusi skeptiska attieksme. Vecākiem arī tika vaicāts, vai paši iesaista bērnus fiziskās aktivitātēs. Atklājies, ka liela daļa to dara, gan vedot bērnu uz sporta nodarbībām ārpus skolas, gan paši kopā ar mazajiem sportojot. “Kopumā iespaids par vecāku attieksmi pret fiziskajām aktivitātēm ārpus skolas bija ļoti pozitīvs,” secina S. Luika.
LSPA Sporta medicīnas katedras lektore, fizioterapeite Zinta Galeja stāsta, ka fiziskajos mērījumos noskaidrots gan bērnu augums un svars, gan viņu fiziskās īpašības – eksplozīvais kāju spēks, lokanība, kā arī līdzsvars. Veica arī funkcionālos testus vēdera, muguras dziļajai, kā arī sēžas un augšstilbu, jostas un sānu muskulatūrai. Raudzījās, kādas kustības un cik simetriski bērns var izpildīt. “Muskuļu grupas, kuras pieminēju, ir vissvarīgākās stabilas stājas un pareizas gaitas izveidē,” skaidro Z. Galeja. “Novērtējot bērnus pirms projekta, nācās secināt, ka lokanība un līdzsvars ir samērā zemā līmenī. Savukārt funkcionālie testi parādīja, ka bērniem pastāv spēka un izturības asimetrija, kas nozīmē, ka viena puse ir labāk attīstīta, bet otra sliktāk.”
Lai cik paradoksāli tas šķistu, asimetrija mēdz rasties tieši bērniem, kuri aktīvi sporto, bet treniņos viņiem tiek nodrošināta asimetriska slodze, tātad tikai vienai ķermeņa pusei. Profesionāls treneris gan liks, piemēram, driblēt bumbu ar abām rokām, ne tikai ar to, ar kuru ērtāk, lai bērna ķermenis attīstītos proporcionāli. I. Immere piebilst: vispārējās fiziskās sagatavotības nodarbību programmā iekļauti vingrinājumi, kas attīsta abas ķermeņa puses. Simetrija veicina arī labas koordinācijas veidošanos. Tajā pašā laikā Z. Galeja uzsver, ka kopumā tie bērni, kuri apmeklē sporta nodarbības ārpus skolas, ir fiziski labāk attīstīti nekā tie, kuri to nedara.
Z. Galeja teic: projekta beigās būs interesanti pētīt, vai asimetrija mazinājusies. Ja bērns vienlaikus gājis uz ārpusskolas nodarbībām, kur ir asimetriska slodze, redzēs, vai ķermenis, pateicoties nodarbībām skolā, tomēr nebūs kļuvis simetriskāks. Maija sākumā bērnus testēs atkārtoti.
Projektā iesaistīto bērnu fiziskai attīstībai LSPA speciālisti sekos arī nākamajos trīs mācību gados.