Apturēt stāvvada “ūdenskritumu” pašas spēkiem Astrīdas kundzei nebija nekādu iespēju, tādēļ tika nopietni applūdināti arī vairāki dzīvokļi zemākos stāvos.
Apturēt stāvvada “ūdenskritumu” pašas spēkiem Astrīdas kundzei nebija nekādu iespēju, tādēļ tika nopietni applūdināti arī vairāki dzīvokļi zemākos stāvos.
Foto: Ianredding/SHUTTERSTOCK

Astrīdas kundze viena cīnījās ar plūdiem dzīvoklī. Vai avārijas dienesta darbinieki nobijās no kovida? 10

Ieva Ēvalde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 6
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Lasīt citas ziņas

Tas, ka “slīcēja glābšana ir paša slīcēja rokās”, ir ielāgots, jau kopš Ilfs un Petrovs sarakstījuši “Divpadsmit krēslus”, tomēr reti kurš iedomātos šo ironisko apgalvojumu uztvert burtiskā nozīmē.

Uzklausot kādas pensionētas rīdzinieces pieredzēto, redzams, ka dīvainā kārtā šis absurdais lozungs tieši pašlaik ir ieguvis aktualitāti.

CITI ŠOBRĪD LASA

Rodas pat aizdomas, ka šajā epidemioloģisko apdraudējumu periodā tas varētu būt iekļauts kādā apsaimniekošanas uzņēmuma “Rīgas namu pārvaldnieks” krīzes rokasgrāmatā.

Avārijas dienests nobijās?

Jāteic, ka 77 gadus vecajai Astrīdas kundzei (vārds mainīts) joki nebūt nebija prātā tajās ilgajās stundās, kad bez apstājas nācās uzslaucīt pludojošo ūdeni vannas istabā, velti gaidot uz “Rīgas namu pārvaldnieka” avārijas dienesta ierašanos.

Viņai jo­projām ir daudz jautājumu par to, kādēļ apsaimniekošanas uzņēmuma avārijas dienests ieradies avārijas vietā ar tādu novēlošanos. Viena no versijām – strādniekus nobiedējuši iespējamie epidemioloģiskie riski.

“Sarunā ar dispečeri atklāti izstāstīju, ka atrodos Covid-19 pašizolācijā pēc atgriešanās no ārvalstīm,” atklāj Astrīdas kundze.

Lieki teikt, ka apturēt stāvvada “ūdenskritumu” pašas spēkiem Astrīdas kundzei nebija nekādu iespēju, tādēļ tika nopietni applūdināti arī vairāki dzīvokļi zemākos stāvos.

Līdz ar to pensionētajai kundzei nācās pārdzīvot ne tikai uztraukumus, ko sagādāja nebeidzamie plūdi, bet arī iesaistīties asā vārdu pārmaiņā ar kaimiņiem, kas sākotnēji avārijas situācijā vainojuši viņu.

Avārija pēc avārijas

Sākotnēji Astrīdas kundzes piektā stāva dzīvoklī nekas pat nav liecinājis, ka izveidojusies avārijas situācija.

“Man zvanīja apakšstāva kaimiņiene un sūdzējās, ka viņai vannas istabā no griestiem pil ūdens,” savu stāstu sāk Astrīdas kundze. Tika secināts, ka vaina tātad meklējama piektā stāva dzīvoklī, un Astrīdas kundze tūdaļ zvanījusi “Rīgas namu pārvaldnieka” avārijas dienestam.

“Man tika atbildēts, ka santehniķi izsaukumus apkalpo rindas kārtībā un varu gaidīt palīdzību divu vai trīs dienu laikā,” atceras Astrīdas kundze.

Santehniķis dzīvoklī ieradies nākamajā dienā un paziņojis, ka vainojams stāvvads, tomēr iesākt neko nevarot, jo dzīvokļa īpašniecei pašai jāparūpējas par stāvvada atbrīvošanu.

“Ļoti operatīvi man izdevās atrast internetā firmu, kas tajā pašā dienā ieradās un uzlauza sienas flīzes, atbrīvojot piekļuvi stāvvadam,” turpina Astrīdas kundze.

Tieši tajā brīdī avārijas situācija pārvērtusies par īstu postu, jo līdz ar flīžu uzlaušanu tikusi atbrīvota milzu ūdens masa, kas nekontrolēti sākusi gāzties dzīvoklī, applūdinot arī apakšējos stāvus.

Palīdzība – novēlota

Astrīdas kundze atkal zvanījusi “Rīgas namu pārvaldnieka” avārijas dienestam, kas solījis uz situāciju nekavējoties reaģēt.

Reklāma
Reklāma

Tomēr, kad neviens pie viņas dzīvoklī nav rādījies ilgāku laiku, bet ūdens turpinājis plūst, kundze lūgusi palīdzību pieaicinātajiem santehniķiem, kuri devušies uz pagrabu un noslēguši ūdens padevi, apturot pludošanu.

Tomēr arī šis vēl nav stāsta fināls, jo pēc nelielas pauzes plūdi atsākušies ar iepriekšējo jaudu – kāds bija atjaunojis ūdenspadevi, pat nepainteresējoties, kādēļ tā tikusi noslēgta.

“Trīs stundas no vietas slaucīju ūdeni, kas lija straumēm. Avārijas dienests nebrauca,” atceras Astrīdas kundze.

“Biju pārgurusi. Zvanīju dēlam, lai viņš brauc un palīdz man cīnīties ar plūdiem.”

Visbeidzot ap 18.30 avārijas dienests ieradās un ūdenspadevi noslēdza, taču vēl jau bija nepieciešams arī stāvvada remonts.

“Drīz pēc stāvvada noslēgšanas man zvanīja dusmīga sieviete ar pārmetumiem, ka neviens pie manis nevēloties braukt, jo esmu pašizolācijā,” atklāj Astrīdas kundze.

“Skaidroju, ka es neesmu slima ar Covid-19 un pat neesmu kontaktpersona. Uz remonta laiku varu uzturēties atsevišķā istabā un uzlikt sejas masku.”

Paši “Rīgas namu pārvaldnieka” darbinieki nebūt nebija aktīvi sejas masku lietotāji. Par stāvvada remontu un ūdenspadeves atjaunošanu dzīvoklī Astrīdas kundze cīnījusies vēl nedēļu.

Tostarp izrādījies, ka arī apakšējā stāva dzīvoklī vispirms ir nepieciešams nodrošināt stāvvada atbrīvošana, kas jau atkal nav bijis vienkāršs uzdevums.

“RNP” – stipri teorijā

“Rīgas namu pārvaldnieka” pārstāvis Krists Leiškalns pauž neapmierinātību, ka ūdensplūdus Astrīdas kundze sākotnēji pacentusies pārtraukt, pieaicinot pašas nolīgtos meistarus, kaut gan “RNP” santehniķi nebrauca, kad tika saukti.
Foto: Zane Bitere/LETA

“Par “Rīgas namu pārvaldnieka” darbinieku rīcību šīs avārijas situācijas kontekstā ir sākta iekšējā pārbaude, kur tiek veikta visu iesaistīto darbības analīze,” tā ar avārijas situāciju Astrīdas kundzes dzīvoklī saistītos notikumus komentē SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” (“RNP”) komunikācijas nodaļas vadītājs Krists Leiškalns, nosaucot šo par netipisku gadījumu.

Uzņēmuma pārstāvis arī norāda, ka nevar komentēt situāciju, kurā Astrīdas kundzei izteikti pārmetumi saistībā ar viņas atrašanos pašizolācijā.

“Mums nav reģistrēts šāds izejošais zvans, taču atvainojamies klientei, ja šādu zvanu ir veicis SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” darbinieks,” turpina Krists Leiškalns, piebilstot, ka pārbaudes ietvaros tikšot veiktas arī pārrunas ar “RNP” darbiniekiem, atgādinot par uzņēmuma kritērijiem un komunikācijas ētiku.

Uzņēmuma pārstāvis skaidro, ka arī šajā Covid krīzes laikā “Rīgas namu pārvaldnieka” rīcībā ir visi nepieciešamie aizsarglīdzekļi, lai būtu iespējams novērst avārijas situācijas īpašumos, kuros cilvēki uzturas pašizolācijā vai karantīnā, un “RNP” avārijas dienesta palīdzība esot pieejama arī telpās, kur uzturas Covid-19 slimnieki.

“Veicot pārvaldīšanas darbus iekštelpās, kur nevar ievērot normatīvajos aktos noteikto distanci un darba laiks pārsniedz 15 minūtes, darbiniekiem jālieto aizsardzības līdzekļi – sejas maskas, sejas vairogi vai respiratori,” uzņēmuma vadlīnijas skaidro Krists Leiškalns.

“Pirms pakalpojuma sniegšanas klientu mājās “RNP” darbinieka pienākums ir veikt klienta aptauju, lai noskaidrotu, vai cilvēks neatbilst kādai no personu grupām, kam ir noteikts pienākums ievērot mājas karantīnu vai pašizolāciju.”

Nav padoma, ir aizrādījumi

Lai arī par novēloto reakciju uz avārijas situāciju, pēc apsaimniekotāja pārstāvja vārdiem, ir sākta uzņēmuma iekšējā pārbaude, nekādi ieteikumi rīcībai situācijā, kad pensionārs viens ir spiests cīnīties ar plūdiem dzīvoklī, netiek sniegti.

Gluži pretēji – “RNP” pauž neapmierinātību, ka ūdensplūdus Astrīdas kundze sākotnēji pacentusies pārtraukt, pieaicinot pašas nolīgtos meistarus.

“Aicinām klientus patvaļīgi neiejaukties dzīvojamās mājas inženierkomunikācijās, jo šāda veida iejaukšanās var radīt ne tikai neapmierinātību kaimiņu vidū, bet arī bojājumus dzīvojamās mājas kop­īpašumam,” tāds ir “RNP” vērtējums.

Šajā situācijā darbinieki esot atjaunojuši nekorekti pārtraukto ūdens padevi, reaģējot uz citu dzīvojamo māju iedzīvotāju sūdzībām par ūdens piegādes neesamību.

“Patvaļīgā dzīvojamās mājas iedzīvotāju rīcība radīja situāciju, ka ūdens padeve tika noslēgta ne tikai vienam konkrētajam namam, bet arī vēl divām citām dzīvojamām mājām, jo tika aizgriezts SIA “Rīgas ūdens” ūdens piegādes ventilis, kuru aizgriezt vai atgriezt drīkst tikai SIA “Rīgas ūdens” atbildīgie speciālisti,” norāda “RNP” pārstāvis.

Piekļuve stāvvadiem – sena sāpe

Apsaimniekotāja pārstāvis arī uzsver, ka “RNP” neveic atsevišķo dzīvokļu īpašuma daļu demontāžu un nodrošināt piekļuvi inženierkomunikācijām ir dzīvokļa īpašnieka atbildība.

“Problēma ar piekļūšanu pie komunikācijām, kas atrodas atsevišķajos īpašumos, ir ilgstoša,” skaidro Krists Leiškalns.

“Šobrīd nav optimāla regulējuma normatīvajos aktos, kas atvieglotu piekļūšanu komunikācijām, tāpēc avārijas situācijas rada problēmas un neērtības pārējiem dzīvokļu īpašniekiem un pārvaldniekiem visā Latvijā.”

Komentējot avāriju Astrīdas kundzes mājā, uzņēmuma pārstāvis norāda, ka piekļuve stāvvadam bija jānodrošina arī ceturtā stāva dzīvoklim.

“Tā netika operatīvi nodrošināta, jo piekļuve pie inženierkomunikācijām bija aizdarīta ne tikai ar finieri, tai priekšā bija novietots arī liels skapis. Turklāt vēlamies norādīt, ka par šī dzīvokļa saliešanu tā iemītnieks gan bija stāstījis augšstāva kaimiņienei, taču ne reizi nebija informējis pārvaldnieku,” piebilst Leiškalns.

“Rīgas namu pārvaldniekā” skaidro, ka šobrīd, ārkārtējās situācijas periodā, uzņēmums nepiedāvā un nenodrošina maksas pakalpojumu izpildi.

“Avārijas sekas tiek likvidētas ar “RNP” darbinieku palīdzību, ja avārijas situācija ir notikusi kopīpašuma inženierkomunikācijās, piemēram, karstā, aukstā un/vai kanalizācijas stāvvadā,” komentē Krists Leiškalns.

“Citos gadījumos, kad avārijas situācija notikusi dzīvokļa īpašuma zonā un ir dzīvokļa īpašnieka atbildība, dzīvokļa īpašniekam jāpiesaista ārpakalpojumi.”
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.