Kuģi Rīgas Pasažieru ostā. Ilustratīvs attēls
Kuģi Rīgas Pasažieru ostā. Ilustratīvs attēls
Foto: Edijs Pālens/LETA

Olafs Zvejnieks: Kā starptautisko organizāciju labi gribētie paziņojumi tikai pasvītro situācijas sarežģītību 0

Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

 

Kā starptautisko organizāciju labi gribētie paziņojumi tikai pasvītro situācijas sarežģītību un itin nemaz nepalīdz to risināt.

 

LE
LETA
Ziņas
No ārvalstīm saņemta “karsta informācija” par kādas Latvijas politiski nozīmīgas personas iespējamiem pārkāpumiem 55
14 stundas
LA
LA
Ziņas
VIDEO. Pasažieri stumj trolejbusu, vilcieni kavējas, lidojumi atcelti! Ekstremālā snigšana izraisa satiksmes kolapsu 37
10 stundas
IK
Ilze Kalve
Ziņas
“Kovids jau nesākas ar iesnām, bet joka pēc uztaisīju testu – pozitīvs!” Ilze dalās pieredzē par iegūto “suvenīru” pēc “Prāta vētras” koncerta 80
16 stundas
Lasīt citas ziņas

ANO Starptautiskā jūrniecības organizācija pagājušajā nedēļā nāca klajā ar paziņojumu, ka jūrniecības emisijas līdz 2050. gadam esot jāsamazina divas reizes, citādi iestāšoties smagas sekas. Vairāk nekā citi līdzīgi paziņojumi šis pasvītro, cik sarežģīti risināma būs šī problēma.

Sākumā daži fakti. Jūras kravas pārvadājumi šobrīd nodrošina vismaz 80% no visas starptautiskās tirdzniecības, un tie ir par kārtām lētāki nekā citi transporta veidi, proti, tiem nav alternatīvas.

CITI ŠOBRĪD LASA
No otras puses – kuģniecība ir viens no lielajiem atmosfēras piesārņotājiem.

Šobrīd tā rada apmēram 3,8% no visām siltumnīcefekta gāzu emisijām. Ja visa pasaules kuģniecība būtu atsevišķa valsts, tad tā būtu sestais lielākais piesārņotājs pasaulē. Salīdzinājumam – viens liels kuģis rada apmēram tikpat siltumnīcefekta gāzu emisiju, cik 70 tūkstoši automašīnu. Turklāt 70% no kuģu piesārņojošās darbības notiek līdz 400 km attālumā no krasta un tas ietekmē gaisa kvalitāti sauszemē.

Ja nekas nemainīsies, eksperti paredz strauju emisiju pieaugumu līdz gadsimta vidum – līdz pat 17% no visa globālā piesārņojuma gadsimta vidū sliktākajos scenārijos. Visbeidzot trešais fakts – vieglajā autotransportā mums jau šobrīd pastāv alternatīvas, aviācijā bezizmešu lidmašīnām jau pastāv pirmie prototipi, kaut gan jāšaubās, ka tuvāko desmit gadu laikā varēsim piedzīvot lidojumu tādā, bet kuģniecībā ir kļuvis pilnīgi skaidrs, ka elektriskos kuģus mēs neredzēsim pat tuvāko gadu desmitu laikā.

Pašreizējais akumulatoru svars un enerģijas daudzums, ko tie spēj uzglabāt, spēj nodrošināt tikai tādu kuģu darbību, kuriem dienā jāveic dažus desmitus kilometru liels attālums, un tas der tikai kabotāžas kuģiem, prāmjiem, kas veic nelielus attālumus, un izklaides jahtām.

Ko darīt situācijā, kad atteikties no kaut kā nevaram, īsti jēdzīgu alternatīvu nav un nav saskatāmas arī pie horizonta, bet kaut kādas pārmaiņas tomēr jāveic?

Nē, nevar noliegt, cilvēce pazīst bezemisiju jūras transporta iespējas – tās ir buras un airi. Es gan gribētu iepazīties ar aprēķiniem, kāda augstuma un stiprības masti un kāda buru platība ir nepieciešama, lai virzītu uz priekšu tādu monstru kā “Ever Given” – kuģi, kas nesen uz sešarpus dienām nobloķēja Suecas kanālu.

Tieši tāpat ar zināmu ironiju var iztēloties, kā “Tallink” prāmja Rīga–Stokholma pasažieri tiktu sadalīti divās grupās – pirmie airētu no Rīgas līdz Gotlandei, bet otrie – no Gotlandes līdz Stokholmai. Piekrītu, slimniekus, grūtnieces un bērnus līdz desmit gadu vecumam varam no pienākuma airēt atbrīvot, bet pārējiem gan tas varētu kļūt par neatņemamu ceļojuma sastāvdaļu.

Nemaz nesmejieties – lai gan airi droši vien aizgājuši pagātnē uz neatgriešanos, tomēr buru izmantošana tiek apspriesta pilnīgi nopietni un ir viens no iespējamajiem ceļiem kuģniecības izmešu samazināšanai.

Taču, ja nopietni runājam, tad galvenās cerības šobrīd saistītas ar pāreju uz kuģiem, kurus darbinātu sašķidrinātā dabasgāze.

Un jā – sašķidrinātā dabasgāze arī ir ogļūdeņražu degviela, lai gan tīrāka. Taču pilnīgi skaidrs, ka sašķidrinātā dabasgāze nekad nespēs nodrošināt prasību būt pilnībā klimata ziņā neitrāliem gadsimta vidū.

Turklāt, ņemot vērā kuģu ekspluatācijas ilgo laiku, ja šobrīd kuģniecības uzņēmumi sāks mainīt floti uz tādu, kas darbināma ar sašķidrināto dabasgāzi, tad gadsimta vidū viņi vēl turpinās izmantot tos pašus kuģus – nekāda pakāpeniskā attīstība, kurā šogad samazinām nedaudz un nākamgad vēl nedaudz, iespējama nebūs.

Protams, zināmas cerības saistāmas ar ūdeņraža degvielas un dzinēju attīstību. Nelaime tikai tā, ka pēdējos simt gadus zinātnei un ražošanai nav bijis lielas intereses par ūdeņradi. Tai ideālajai shēmai, kuru mēdz zīmēt mūsu prātos nākotnes vizionāri par to, kā ūdeņradis tiek iegūts, sašķeļot ūdeni sastāvdaļās, tad tiek sadedzināts, iegūstot atpakaļ to pašu ūdeni, šobrīd ir visai mazs sakars ar realitāti.

SAISTĪTIE RAKSTI

Sašķelt ūdeni nemaz nav tik vienkārši un elektrības daudzums, kas nepieciešams, lai hidrolīzes procesā to sašķeltu sastāvdaļās, ir lielāks, nekā tas enerģijas daudzums, kuru pēc tam varētu iegūt, sadedzinot iegūto ūdeņradi. Tādēļ viss rūpniecībai un transportam nepieciešamais ūdeņradis šobrīd tiek iegūts no dabasgāzes, un tā nemaz nav dabai tik draudzīga alternatīva.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ziņas
No ārvalstīm saņemta “karsta informācija” par kādas Latvijas politiski nozīmīgas personas iespējamiem pārkāpumiem 55
14 stundas
LA
LA
Ziņas
VIDEO. Pasažieri stumj trolejbusu, vilcieni kavējas, lidojumi atcelti! Ekstremālā snigšana izraisa satiksmes kolapsu 37
10 stundas
IK
Ilze Kalve
Ziņas
“Kovids jau nesākas ar iesnām, bet joka pēc uztaisīju testu – pozitīvs!” Ilze dalās pieredzē par iegūto “suvenīru” pēc “Prāta vētras” koncerta 80
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Atlūgumus iesniedz arī gados jauni un arī vakcinēti pedagogi!” LIZDA priekšsēdētāja Vanaga skaidro situāciju 115
21 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pavļuts skaidro, kas būs nepieciešams, lai pagarinātu Covid-19 sertifikātu 252
2 dienas
Lasīt citas ziņas
LA
LA
Ziņas
VIDEO. Pasažieri stumj trolejbusu, vilcieni kavējas, lidojumi atcelti! Ekstremālā snigšana izraisa satiksmes kolapsu 37
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
No ārvalstīm saņemta “karsta informācija” par kādas Latvijas politiski nozīmīgas personas iespējamiem pārkāpumiem 55
14 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Jautājam rīdziniekiem: vai biedē jaunais Covid-19 paveids? 45
12 stundas
IK
Ilze Kalve
Ziņas
“Kovids jau nesākas ar iesnām, bet joka pēc uztaisīju testu – pozitīvs!” Ilze dalās pieredzē par iegūto “suvenīru” pēc “Prāta vētras” koncerta 80
16 stundas
LL
Lilija Limane
Stāsti
Rēzeknē pieaug bezdarbnieku skaits, to rindas papildina arī no karantīnas atlaistie bēgļi 9
23:01
GN
Gints Narogs
Ziņas
Krikunovs sāk ar zaudējumu! Rīgas “Dinamo” piedzīvojusi sesto zaudējumu pēc kārtas 1
22:51
LA
LA
Ziņas
VIDEO. Pasažieri stumj trolejbusu, vilcieni kavējas, lidojumi atcelti! Ekstremālā snigšana izraisa satiksmes kolapsu 37
22:40
IK
Ilze Kalve
Ziņas
Drūms noslīkušo rekords! Riskējot ar dzīvību, nelegālie migranti pārpildītās gumijas laivās turpina šķērsot Lamanša šaurumu 45
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
Rīgas dome liek “Clean R” par sliktu ietvju tīrīšanu maksāt sodu 900 eiro dienā 22
17 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pēc ASV lūguma policija aiztur Latvijas valstspiederīgo lietā par 7 miljonu ASV dolāru izkrāpšanu 10
12 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
Bezdarbnieku nemieri Rīgā: tūkstoši ielaužas Rīgas darba apgādes kantorī un pieprasa “darbu un maizi” 8
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Vai medikamentus pret Covid-19 varētu ražot Latvijā? Atbild “Grindeks” padomes priekšsēdētājs Lipmans 28
20 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Man būtu ļoti smagi pamest Latviju tik grūtā brīdī.” Šimkus par sabiedrības sašķeltību, valdības lēmumiem un vakcināciju 153
16 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Vai princis Čārlzs tiešām atteiksies no troņa un uzticēs to savam dēlam princim Viljamam? 10
20 stundas
LE
LETA
Ziņas
Sprūds: Krievija vēlas, lai to ņemtu vērā un no tās baidītos 40
17 stundas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
FOTO. Radzevičs rāda piemēru un aicina iedzīvotājus pašiem tīrīt sabiedriskā transporta pieturvietas 56
18 stundas
LE
LETA
Ziņas
FOTO. Rīgas lidostā sliktas redzamības dēļ “airBaltic” lidmašīna nobraukusi no manevrēšanas ceļa 21
19 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
FOTO. 5 praktiski padomi, kā mājās uzburt Ziemassvētku sajūtu 2
20 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Atlūgumus iesniedz arī gados jauni un arī vakcinēti pedagogi!” LIZDA priekšsēdētāja Vanaga skaidro situāciju 115
21 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Labāk izslimot nekā potēties pret to, kas nelīp!”: dziedātāja Jolanta Gulbe-Paškeviča uzskata, ka Covid-19 nav draudīga slimība 179
21 stundas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
“Šodien pozitīvs C19 testa rezultāts un draud viss no tā izrietošais “: Aivars Lembergs cietumā inficējies ar Covid-19 148
22 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
Kāpēc vajag valsts ministrus? Koalīcijā nav vienprātības par Valsts prezidenta ierosinājumu 55
1 diena
IB
Indulis Burka
Praktiski
Uz veikalu pēc sniega lāpstas: ar kādu kātu, cik dārgu un no kāda materiāla pirkt?
19 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Neticama izglābšanās! Fermeris izglābj aitas, izrokot tās no dziļas sniega segas 8
1 diena
ML
Māra Libeka
Veselam
Gandrīz 30 tūkstošiem senioru nav sava ģimenes ārsta. Kā šie pakalpojumi viņiem tiek nodrošināti? 15
17 stundas
GN
Gunārs Nāgels
Ziņas
Gunārs Nāgels: Kāpēc godīgi cilvēki melo un maldina? 29
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Pirmo reizi vēsturē galvaspilsētā izsludināts sarkanais brīdinājums par ekstremāli stipru snigšanu 48
21 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Vakcinācijas avīzes” nelaišana laukā no maisa bija liktenīga kļūda. Egila Līcīša feļetons 13
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Latvija varētu būt aktīvāka.” Dace Melbārde strostē Latvijas mediju organizācijas par kūtrumu 17
1 diena
IP
Ilze Pētersone
Stāsti
“Tautumeitas” grib teju visi! Saruna ar etnogrupas tautumeitām Asnati un Aurēliju Rancānēm 34
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Latviešu valodā dziedošais japānis Masaki Nakagava pārcietis sarežģītu operāciju 7
21 stundas