Foto: Timurs Subhankulovs

Sabiedriskā transporta atlaižu haoss mājsēdē, pat satiksmes ministrs iebilst un nesaprot 61

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Mājsēdes un cietslēdzes noteikšana radījusi pietiekami daudz neskaidrību un pārpratumu ne tikai tirdzniecības un darba vietās, bet arī pasažieru pārvadājumos. Saskaņā ar valdības lēmumu no 21. oktobra līdz 15. novembrim valstspilsētu sabiedriskajā transportā, kas saņem pašvaldības dotāciju, jau ar pagājušās nedēļas ceturtdienu bija jāatceļ visas līdz šim pieejamās braukšanas maksas atlaides, nosakot arī transporta līdzekļa aizpildījumu – ne vairāk par 50% no ietilpības.

Savukārt attiecībā uz valsts noteiktajiem braukšanas maksas atvieglojumiem tie paši valdības pieņemtie “mājsēdes noteikumi” paredz, ka biļešu atlaides arī turpmāk varēs saņemt visi pasažieri, braucot reģionālo maršrutu autobusos un vilcienos, transporta līdzekļa aizpildījumam paliekot tādam pašam kā “parastajā” Covid-19 vīrusa pandēmijas laikā – 80%.

CITI ŠOBRĪD LASA

Iebilst un nesaprot pat satiksmes ministrs

Komentējot atlaižu atcelšanas radīto haosu Latvijas lielākajās pilsētās un jo sevišķi Rīgā, neraksturīgi kritisks aizvadītās nedēļas izskaņā bija satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Mikroblogošanas vietnē “Twitter” viņš uzsvēra, ka atlaižu atcelšanu ierosinājusi Veselības ministrija un “lēmums ir nepārdomāts un nesamērīgs”.

Vēlāk satiksmes ministrs izplatījis arī plašāku paziņojumu, kurā pamatojis savu kritisko attieksmi. Proti, Veselības ministrijas piedāvātais priekšlikums neesot saskaņots ar Satiksmes ministriju, tā piemērošana nav atbilstīga un saskaņota ar citiem šā rīkojuma pasākumiem.

Turklāt pēc Veselības ministrijas priekšlikums par braukšanas maksas atvieglojumu pārskatīšanu esot bijis iekļauts Ministru kabineta darba kārtībā jau trīs dažādās redakcijās pēdējo divu nedēļu laikā. Tālis Linkaits uzskata, ka šāda bieža tiesiskā regulējuma mainīšana īsā periodā mazina lēmumu izpildītāju – sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju, pasūtītāju, arī lietotāju – tiesisko paļāvību. Ministrs arī domā, ka aizliegumu piemērot braukšanas maksas atvieglojumus nevar attiecināt vispārīgi uz visām personu kategorijām, un pieņemtais lēmums būtu jāpārskata.

Sarunās ar Latvijas Lielo pilsētu asociāciju Satiksmes ministrija noskaidrojusi, ka sabiedriskā transporta piepildījuma problēma maksimumstundās, kuru varētu risināt ar braukšanas maksas atvieglojumu samazināšanu atsevišķām pasažieru kategorijām, pēc būtības esot aktuāla tikai galvaspilsētā Rīgā, nevis Daugavpilī, Jūrmalā, Liepājā, Ventspilī, Jelgavā, Valmierā, Rēzeknē, Jēkabpilī un Ogrē.

Reklāma
Reklāma

Lai arī valdības rīkojumā noteiktie principi par braukšanas maksas atvieglojumu nepiemērošanu pilngadīgām personām, kurām nav vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta, ir samērīgi un atbilstu saslimšanas ierobežošanas mērķa sasniegšanai, tomēr to īstenošana ir tehniski ļoti sarežģīta.

Rīgā piedāvātā tiesību norma ietver tādas iedzīvotāju grupas, attiecībā uz kurām braukšanas maksas atvieglojumu nepiemērošana ir nesamērīga un neloģiska. Piemēram, no 1. novembra pēc pagarinātā brīvlaika 1.–3. klašu skolēni atsāks mācības klātienē, viņiem tāpat kā skolotājiem un skolu tehniskajam personālam tādējādi par braucienu jāmaksā pilna cena.

Tāpat bez atlaidēm palikuši Rīgas pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi un tehniskie darbinieki, strādājošie pensionāri, no kuriem daļa turpinās darbu, sociālā darba speciālisti, veselības aprūpes personāls, ārstniecības procesā iesaistītais personāls u. c. sabiedrībai būtisku jomu darbinieki.

Lielākās problēmas – galvaspilsētā

Tā kā pagājušonedēļ “Rīgas satiksmes” uzziņu tālrunis nebija sazvanāms un uzņēmums komunicēja tikai tviterī, daudzi devās uz klientu apkalpošanas centriem.
Foto: Timurs Subhankulovs

Jācer, ka transporta pakalpojumu sniedzējiem un pasažieriem šajā mājsēdes periodā pati sarežģītākā diena jau ir aiz muguras. Aizvadītās nedēļas ceturtdienas, 21. oktobra, rīts ļoti daudziem Latvijas lielo pilsētu iedzīvotājiem saistās ne ar tām labākajām atmiņām.

Daudziem, uzzinot par atceltajiem atvieglojumiem, biļetes nācās pirkt pie transporta līdzekļa vadītāja, par braucienu maksājot divus eiro, pietiekami daudz neskaidrību ir arī par “pilnās cenas” biļešu iegādi, kas maksā 1,15 eiro par braucienu – ja tuvumā nav “Narvesen” vai “Rīgas satiksmes” biļešu automāta. Tad braucienam derīgu biļeti var iegādāties tikai mobilā tālruņa dažādās lietotņu versijās, ko pensionāru lielākais vairākums neizmanto.

Neizpratne un pārpratumi pirmajās dienās valdīja arī citu pasažieru kategorijās. Tā kā visas līdz šim pašvaldību piemērotās atlaides automātiski bija atceltas, cilvēkiem bija loģiska vēlme pēc iespējas ātrāk noskaidrot, kas notiks ar iegādātajiem abonementiem, daudzkārtēju braucienu kartēm un citiem biļešu komplektiem, kas iegādāti ar atlaidēm. Tas viss radīja papildu stresu jau tā pārslogotajai “Rīgas satiksmei”.

Vienīgā pasažieru grupa, uz kuru skaidri un nepārprotami neattiecas atvieglojumu atcelšana, ir tikai I un II grupas invalīdi, kā arī viņu pavadoņi. Pārējām pasažieru grupām jaunajiem apstākļiem ir jāpielāgojas.

“Rīgas satiksmes” vadība norādījusi, ka atlaižu atcelšana notiks automātiski un pakāpeniski – dažu dienu laikā no 21. oktobra līdz svētdienai. Taču pasažieri jau uzreiz varot izmantot esošos e-talonus, “Rīdzinieka kartes”, skolēna e-kartes, personalizētos un nepersonalizētos e-talonus, tajos ielādējot biļetes par pilnu cenu. Uzņēmums pirmo trīs dienu laikā, kamēr notiek atlaižu atcelšanas tehnoloģiskais process, solījis arī izprotošu attieksmi no kontrolieru puses. Cik noprotams, šis saudzēšanas periods ir noslēdzies jau vakar.

Vienlaikus “Rīgas satiksme” aicinājusi apdomāt ikviena brauciena nepieciešamību un izmantot sabiedrisko transportu tikai gadījumos, ja nav citas alternatīvas. “Rīgas satiksme”, sekojot 50% transporta līdzekļa aizpildījuma prasībai, atsākusi sēdvietu marķēšanu un nevar nodrošināt papildu reisus – ierobežoto finanšu un darbinieku resursu dēļ, jo arī sabiedriskā transporta vadītāji ir parasti cilvēki, kuri mēdz slimot.

Biļetes arī tiešsaistē

No 21. oktobra “Rīgas satiksme” sākusi praktizēt arī tā saukto koda biļešu norēķinu sistēmu. Šīs biļetes var iegādāties “Rīgas satiksmes” mobilajā lietotnē, “Mobilly” vai personu apvienības “SP Grupa” lietotnē, ko šobrīd vēl izstrādā. Iekāpjot sabiedriskajā transportā, tā jāreģistrē, skenējot kvadrātkodu – QR kodu.

“Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa uzskata, ka koda biļetes, kas darbosies paralēli esošajai sistēmai, ievērojami paplašinās biļešu iegādes iespējas, turklāt tās var iegādāties jebkurā diennakts laikā. Patlaban lietotnēs varot iegādāties viena brauciena biļetes, taču uzņēmums sekos, cik aktīvi un kā lietotnes braucēji izmantos, un turpinās jaunās sistēmas tālāko attīstību. Šis esot pirmais solis ceļā uz mūsdienīgām norēķinu iespējām. Turklāt šajā epidemioloģiski sarežģītajā laikā tāds norēķinu veids ļauj samazināt kontaktus un iegādāties biļetes attālināti.

Kompensācijas un atlaides – tikai vakcinētajiem

Reaģējot uz sabiedrības neapmierinātību, Rīgas domes vadība jau apsolījusi, ka vakcinētajiem sociāli būtisko jomu darbiniekiem pašvaldība sabiedriskā transporta izdevumus tomēr kompensēs.

Lai nodrošinātu kritiski nepieciešamo pakalpojumu nepārtrauktību, pašvaldība plāno kompensēt faktiskos izdevumus sabiedriskajā transportā par došanos uz darbu 1.–3. klašu skolotājiem, mediķiem, sociālās un citu sabiedrības drošībai nepieciešamo jomu darbiniekiem, kuriem mājsēdes laikā jāmaksā pilna biļetes cena 1,15 eiro vērtībā. Apkopot informāciju kompensāciju mehānisma sagatavošanai Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis ar speciālu rīkojumu uzdevis pilsētas Labklājības, Finanšu, Izglītības un kultūras departamentiem.

Ķirsis arī norādījis, ka pēc 15. novembra, kad beidzas valstī noteiktā mājsēde, Rīgas dome plāno atjaunot atlaides visu grupu pasažieriem, bet tikai tiem, kuri būs vakcinējušies. “Rīgas satiksme” jau sazinājusies ar Nacionālo veselības dienestu par datu apmaiņu, lai varētu bloķēt e-talonus tām pilngadīgām personām, kuras nav vakcinētas, sākot ar šodienu, 25. oktobri.

Alternatīva – taksometri?

Papildus vēl jāņem vērā, ka mājsēdes laikā sabiedriskais transports praktiski vairs nekursē noteikto komandantstundu laikā. Šajā sakarā publiskajā telpā izskanējuši neskaitāmi stāsti par problēmām, ar ko cilvēkiem jāsaskaras, Rīgā ierodoties ar vilcienu vai lidmašīnu pēc pulksten deviņiem vakarā. Kā vienīgā alternatīva paliek taksometrs, taču arī tiem esot problēmas – grūti sazvanāmi, ilgi jāgaida, turklāt tajā nedrīkst braukt pasažieri no divām mājsaimniecībām.

“Latvijas Avīze” svētdien aprunājās ar taksometru uzņēmuma vadītāju, kura mašīnas sniedz pakalpojumus zīmola “YandexTaxi” sistēmā. Uzņēmēja autoparkā ir vairāk nekā divdesmit taksometri. Uzzinot par kārtējās mājsēdes ierobežojumiem, notikusi kolektīva sapulce, lai izlemtu  – likt mašīnas pie sētas un cerēt uz pagaidām nezināmajiem dīkstāves pabalstiem vai turpināt strādāt. Samērā nelielajā kolektīvā vakcinējušies esot visi šoferi, līdz ar to pieņemts lēmums, ka uzņēmums turpinās strādāt.

Pirmajā mājsēdes dienā nekāda lielāka klientu aktivitāte neesot novērota, taču nākamajās pasažieru plūsma tiešām palielinājusies. Tajā pašā laikā tarifi Rīgā nav mainījušies. Brauciena galīgās izmaksas ir atkarīgas ne tikai no tarifu likmēm, bet arī no līdzsvara starp piedāvājumu un pieprasījumu, laikapstākļiem, satiksmes apstākļiem un citiem faktoriem. Ja pieprasījums ir lielāks par piedāvājumu (piemēram, nav pietiekami daudz autovadītāju, bet vienlaikus cilvēki vēlas biežāk izmantot taksometru pakalpojumus), algoritms automātiski ģenerē paaugstinātu koeficientu (dinamiskās cenas aprēķins), un braucienu izmaksas palielinās. Tā tas bija Rīgā pirms jauno ierobežojumu ieviešanas.

Tagad Rīgā pieprasījums atkal ir samazinājies, un līdz ar to paaugstināts koeficients parādās retāk. Piemēram, līdz 21. oktobrim no Vecrīgas līdz Imantai ar taksometru varēts aizbraukt par astoņiem eiro, bet tagad šis pats maršruts izmaksājot četrus eiro. Taksometru vadītāji kopumā cerot saglabāt līdzīgus ieņēmumus kā pirms tagad izsludinātās mājsēdes, taču tagad ar samazināto pieprasījumu tas nozīmējot dubultu darbu.