Foto: No VEF vēstures muzeja.

Svinam VEF 100! Kārlis Irbītis un VEF lidmašīnas 2

Izdevniecībā “Latvijas Mediji” tapusi un drīzumā nāks klajā monogrāfija divās grāmatās par VEF vēsturi “Nezūdošās vērtības”.

“Tādus jautājumus, su…, uzdod!” Policists kukuļa izspiedējs aizmirst izslēgt mikrofonu un aizkadrā pasaka, ko domā par prokuroru 1
Amatpersona: Ukrainas triecienā “Vagner” štābam Popasnā nogalināti vairāk nekā 100 krievu algotņu 6
VIDEO. “Viņam nav īsti bail no NATO, drauds ir cits”: Jānis Kažociņš atklāj, kas ir Putina nāvējošais apdraudējums 126
Lasīt citas ziņas

“2019. gada 10. jūnijā aprit simt gadi kopš VEF dibināšanas. Pēc bijušā ražošanas apvienības VEF ģenerāldirektora Ivara Braža iniciatīvas tapusi monogrāfija, kurā aptverts laika posms no Pasta un telegrāfa departamenta galvenās darbnīcas izveidošanas līdz VEF praktiskai likvidācijai 20. gadsimta 90. gados. Ceram, ka šī monogrāfija ļaus nākamajām paaudzēm iepazīties gan ar faktiem, dokumentiem un statistiku, gan arī saglabāt atmiņā stāstus par personībām, kuru dzīves un darba ritums ir bijis saistīts ar VEF,” raksta monogrāfijas zinātniskais redaktors, Dr. oec. Juris Binde.

Monogrāfijas autori ir bijuši saistīti ar VEF, un notikumu atspoguļojums no tiešo dalībnieku redzesviedokļa rada nepastarpinātas klātbūtnes efektu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Grāmatas tapušas, pateicoties LMT un VKKF.

Sagaidot VEF jubileju, piedāvājam ieskatu grāmatā un ražotnes spožākajos brīžos.

Fragments no Jāzepa Ločmeļa darba “VEF – mans liktenis”, kas iekļauts “Nezūdošajās vērtībās”.

Kārlis Irbītis un VEF lidmašīnas

Viens no VEF 30. gadu fenomeniem bija lidmašīnas. To konstruktors Kārlis Irbītis dzimis 1904. gada 14. oktobrī Lādes pagastā Ziemeļvidzemē. Irbīšu ģimene 1908. gadā pārcēlās uz dzīvi Rīgā, Čiekurkalnā. Pirmo reizi lidmašīnas lidojam Kārlis redzēja 10 gadu vecumā – tas bija sacīkšu lidojums 1914. gada pavasarī no Pēterburgas uz Rīgu.

Pēc dažiem gadiem Čiekurkalna tuvumā tika iekārtots krievu armijas lidlauks. Kārlim bija iespēja tuvāk iepazīties ar lidmašīnām.

Par viņa dzīves sapni kļuva lidaparāti – lidojoši pa gaisu, virs ūdens un arī zem ūdens.

Kārlis caurām dienām zīmēja fantastiskus zīmējumus un daudz lasīja. 1921. gadā Kārlis iestājās tehnikumā; diplomprojektā viņš projektēja 100 zirgspēku četru cilindru motoru.

1924. gadā K. Irbītis iestājās “Latvijas Aeroklubā”. Šeit viņam radās pirmā iespēja rekonstruēt avārijā cietušās lidmašīnas, kā arī konstruēt pašam savas. Tika gūta pieredze par lidmašīnu motoru un korpusu uzvedību dažādās situācijās (vibrācija, apledojums, karburatoru aizsērējums u. c.).

1934. gadā K. Irbītis iestājās darbā VEF Mehānikas nodaļā. Viņa pienākumi bija dažādi – traktora dzinēja nomaiņa pret dīzeli, laivas motoru un ventilatoru konstruēšana. 1935. gada pavasarī viņš ierosināja sākt VEF ražot “Ikara” tipa lidmašīnas aizsargu aviācijas un “Latvijas Aerokluba” vajadzībām. VEF galvenais inženieris Juris Liepiņš priekšlikumam piekrita.

Lidmašīnas solīja VEF labu reklāmu. K. Irbītis uzsāka divvietīgas lidmašīnas projektēšanu.

Tās ātrumam vajadzēja būt 225 km/h. Pirmo reizi lidmašīnas korpusam un spārniem paredzēja lietot bērza koka saplāksni. Tikko pasaules tirgū bija parādījies organiskais stikls. Arī to K. Irbītis lietoja lidmašīnas konstrukcijā. Šī lidmašīna Kārlim Irbītim bija vienpadsmitā, un to nosauca par I-11.

1936. gada februārī notika lidmašīnu spārnu pārbaude, jūnija sākumā – lidmašīnu nokrāsoja. Spilves lidlaukā lidmašīnu nogādāja 23. jūnijā. Pirmie lidojuma mēģinājumi parādīja, ka lidmašīnas ātrums bija 229,3 km/h (toreiz pasaules rekords četrlitru motoru cilindriem). Jūlijā lidmašīna saņēma reģistrācijas burtus YL-AAX.

1936. gada 15. augustā notika lidojums no Rīgas uz Kauņu. Lidotājam Kārlim Bandeniekam līdzi bija VEF jaunākais radiouztvērēja modelis, kura korpusu bija konstruējis Kārļa brālis Ādolfs. Sekoja analoģiski lidojumi uz Tallinu un Londonu, bet K. Irbītis jau uzsāka nākamās lidmašīnas I-12 konstruēšanu.

Tika apspriesta iecere VEF būvēt kara lidmašīnas.

Parīzes 1937. gada izstādē K. Irbīša lidmašīnas I-12 makets saņēma Goda diplomu (Diplôme d’Honneur). Piedaloties Starptautiskās aviācijas federācijas rīkotajās sacīkstēs Parīzē un Londonā, lidmašīna I-12 guva labus rezultātus.

1938. gadā VEF uzsāka lidmašīnu I-15 (divu variantu – 15a un 15b) būvdarbus. Aviācijas pulka Bruņojuma nodaļa izrādīja lielu interesi par abiem I-15 variantiem un projektējamo iznīcinātāju. Tika apsvērts jautājums par jaunas lidmašīnu rūpnīcas celtniecību Ropažu muižas tuvumā. VEF tika uzdots izpētīt apkārtni un apmērīt jauno lidlauku. Kārlis Irbītis un Kārlis Dreijers izstrādāja jaunās rūpnīcas ģenerālplānu. Bija paredzēta arī vieta aerodinamiskajam tunelim. Rūpnīcas un lidlauku būvi vajadzēja pabeigt līdz 1940. gada rudenim.

1939. gadā Latvijā sākās Latvijas kara aviācijas vienplākšņu ēra. VEF saņēma daudzus pasūtījumus. Visu 1939./1940. gada ziemu VEF darbnīcās noritēja spraigs darbs. Tika būvētas sešas SV-5, sešas I-17, divas I-18 un I-16 prototips. Neviena no šīm lidmašīnām, izņemot I-16, netika pabeigta līdz Padomju Savienības iebrukumam.

Grāmatas izdošanu atbalsta:

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Tādus jautājumus, su…, uzdod!” Policists kukuļa izspiedējs aizmirst izslēgt mikrofonu un aizkadrā pasaka, ko domā par prokuroru 1
Amatpersona: Ukrainas triecienā “Vagner” štābam Popasnā nogalināti vairāk nekā 100 krievu algotņu 6
VIDEO. “Viņam nav īsti bail no NATO, drauds ir cits”: Jānis Kažociņš atklāj, kas ir Putina nāvējošais apdraudējums 126
FOTO. Kā izskatās nacistu slepenās pilsētas Antarktīdā?
Amerikāņu astronauts Edgars Mitčels nosūtītā vēstulē Obamam atklājis, ka citplanētieši nepieļaus kodolkarus uz Zemes 133
Lasīt citas ziņas

Finanšu partneris - LANDE

Sadarbības projekts
Uzņēmējiem vairs nebūšot jāapmaksā OIK. Reirs sola nodokļos iekasēto naudu laist atpakaļ iedzīvotājiem
Būvnieki joprojām grēko ar būvdarbu kvalitāti: konstatēti pārkāpumi 30% no visiem apsekotajiem objektiem
Daļa skolas esot nogaidošas, kamēr citas beztermiņa streikā cīnīsies par pedagogu tiesībām uz cienīgu atalgojumu 4
“Mēs nevēlamies, ka krievi izbauda mūsu radītās vērtības.” Pakrojas muižas īpašnieki atsakās apkalpot Krievijas tūristus
VIDEO. Odesas pludmalē atpūtnieku tuvumā eksplodējusi mīna
18:42
Tu vari šodien atļauties būt vienkārši laimīgs! Horoskopi 16.augustam
18:40
VIDEO. Ukrainas mīnmetēju vienība vērš uzmanību uz Krievijas plāniem ieņemt Bahmutu
18:35
FOTO. Izsmalcināta publika un stāvovācijas: Ikšķiles estrādē izskanējis prestižais Operetes festivāls 6
FOTO. “Mums bija pašiem savs vasaras festivāls Ventspilī!”: “Prāta Vētra” Reņķa dārzā nospēlē krāšņu koncertu
Ražas novākšanas laikā autobraucējien jārēķinās ar lielāku lielgabarīta tehnikas klātbūtni, kas mēdz kavēt satiksmi
Izskan ideja apsvērt atteikties no skolēnu rudens brīvlaika 19
Svelme turpināsies. Laika prognoze otrdienai
Hermanis mākslinieciskajos plānos rēķinoties, ka JRT rekonstruēto ēku varēs sākt ekspluatēt no 2023. gada aprīļa
Porziņģis beidzot atklājis savu pozīciju, ka ir pret Krievijas agresiju Ukrainā 12
Kauguru svētkus šogad kuplinās Busulis, Vaikule un “Musiqq”
Latvijai piegādātas pirmās vakcīnas pret pērtiķu bakām. Vai būs jāpotējas visiem? 12
“Tas jāizdara pietiekami cieņpilni un bez lieka šova,” Staķis komentē baumas, ka pieminekli Pārdaugavā sāks demontēt 23. augustā 131
VIDEO. Ķirbju audzētājs izaudzējis milzu ogu, kas ik dienu turpina pieņemties svarā par 18 kilogramiem
Šā gada 7 mēnešos kravu apgrozījums Rīgas ostā audzis par 13,1%
FOTO. Spānijas karaliene Letīcija pastaigā dodas ģērbusies “Zara” kleitiņā: vēlāk viņu par to nesaudzīgi nokritizē
Trīs dienās reģistrēti 2611 jauni Covid-19 inficēšanās gadījumi
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs