Utagava Kuņisada (歌川国貞 / Utagawa Kunisada, 1786–1865). Aina no izrādes “Trīs Kičisaburō Jaunajā gadā dodas iepirkties Izpriecu kvartālos”. Labajā pusē: aktieris Kavarazaki Gondžūrō samuraja (rōņin) Obō Kičisa lomā. Kreisajā pusē: aktieris Ičikava Kodandži budisma mūka Ošō Kičisa lomā un aktieris Ičimura Uzaemon zobenu tirgotāja Džūzaburō lomā. 1860. Papīrs, krāsains kokgriezums. LNMM kolekcija
Utagava Kuņisada (歌川国貞 / Utagawa Kunisada, 1786–1865). Aina no izrādes “Trīs Kičisaburō Jaunajā gadā dodas iepirkties Izpriecu kvartālos”. Labajā pusē: aktieris Kavarazaki Gondžūrō samuraja (rōņin) Obō Kičisa lomā. Kreisajā pusē: aktieris Ičikava Kodandži budisma mūka Ošō Kičisa lomā un aktieris Ičimura Uzaemon zobenu tirgotāja Džūzaburō lomā. 1860. Papīrs, krāsains kokgriezums. LNMM kolekcija
Publicitātes foto

Teātra mainīgās pasaules ainas 0

Eduards Dorofejevs, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Mākslas muzejs “Rīgas birža”, ievērojot sanitārā protokola prasības, no 19. maija ir vēris durvis apmeklētājiem. Neilgi pirms divus mēnešus ilgušās force majeure pauzes “Rīgas biržā” tika atklāta japāņu ksilogrāfijas izstāde “Kabuki. Japānas 19. gadsimta ukijo-e”.

LE
LETA
Ziņas
No ceturtdienas uz četrām nedēļām Latvijā spēkā stāsies stingrais “lokdauns” 204
9 stundas
ZD
Zigfrīds Dzedulis
Ziņas
20 eiro mēnesī – potētajiem pensionāriem, bet ne visiem. Kuriem valsts sola pabalstu? 222
11. oktobris, 2021
LA
LA.LV
Kokteilis
Zvaigznes sola, ka tu šodien sasniegsi mērķi, lai kāds tas arī būtu! Horoskopi 19.oktobrim
11 stundas
Lasīt citas ziņas

No 380 Japānas grafikas vienībām, kas glabājas muzeja krājumā, izstādes kuratore Kristīne Millere atlasījusi aptuveni vienu trešdaļu, lai ar krāsaino kokgriezumu jeb ukijo-e palīdzību uzburtu ekspozīcijā tradicionālā japāņu teātra kabuki pasauli.

Izstādei ir divi galvenie varoņi – japāņu grafika un teātris. Abas mākslas stingri ievēro mākslīgus kanonus, bet tajā paša laikā abas ir cieši saistītas ar savu realitāti, kas mums, eiropiešiem, jo-projām šķiet eksotiska un nesaprotama.

CITI ŠOBRĪD LASA

Eiropieši iepazinās ar Japānas mākslu 19. gs. otrajā pusē pēc amerikāņu militārās eskadras iebrukuma komodora Metjū Perija vadībā 1853. gadā. Pēc vairāk nekā divu gadsimtu pašizolācijas Japānas tirgus un kultūra tika atvērti Rietumu civilizācijai.

Eiropa belle epoque laikā iemīlējās “japānismā” – ģērbusies krāšņos zīda audumos, vēsinājās ar elegantiem apaļiem vēdekļiem, rotāja istabas ar vāzēm un aizslietņiem, apgleznotiem ar pagodām un sakuras zariem, raudāja par Čo-Čo-sanas likteni sentimentalajā Pučīni interpretācijā un kolekcionēja ukijo-e gravīras.

Ukijo-e ir stājgrafikas darbi, kas izpildīti augstspieduma, precīzāk, kokgriezumu tehnikā, kur attēlā paredzētās gaišās vietas tiek padziļinātas, izgriežot tās uz koka dēļa virsmas. Atšķirībā no koka gravīras, kas attīstījās Eiropā kopš renesanses laika, Japānā šī grafika kļuva krāsaina.

Īpatnēji, ka novilkums netika izkrāsots pēc nodrukāšanas, bet uzreiz tika iespiests krāsains, izmantojot katrai krāsai atsevišķi sagatavotu koka klišeju. Tā uz vienas lapas veidojas krāsains attēls kā aptuveni desmit dažādu dēļu nospiedumu kopsumma.

Pats par sevi saprotams, ka šāda tehnoloģija prasīja lielu precizitāti, lai visi krāsainie slāņi iekrāsotu tikai paredzētās vietas un nenotiktu nobīdes un pārklāšanās. Kaut gan parasti tiek norādīts tikai vienīgais zīmējuma autors, skaidrs, ka pie šādas tipogrāfiskas masu produkcijas strādāja arī lielas tehnisku izpildītāju komandas.

Izstāde “Rīgas biržā” dod skatītājiem unikālu iespēju, kāda reti sastopama pašā Japānā – apskatīt filigrānos ukijo-e darbus maksimāli tuvu, lai vēlreiz apbrīnotu grafikas tehniskā izpildījuma perfekciju.

 

Publicitātes foto

Paradoksāli, bet ukijo-e kuplā skaitā nonākusi līdz mūsdienām, lielā mērā pateicoties eiropiešiem. Japāņu mākslas estētiem 20. gadsimta sākumā nenāca prātā šo masveidu produkciju nest uz muzeju. Kaut gan ukijo-e var poētiski iztulkot kā “mainīgās pasaules ainas”, tomēr skatītājam jāpatur prātā, ka viņa acu priekšā ir populārās kultūras produkcija, kas krāšņi uzplauka Japānā Edo periodā (1603–1868) un visciešākā veidā saistīta ar pilsētu un sīkburžuāzijas ekonomisko pacēlumu.

18. gadsimta vidū, kad jaunajā galvaspilsētā Edo (mūsdienu Tokija) dzīvoja vairāk nekā miljons cilvēku, pēc izpriecām bija tikpat liels pieprasījums kā tā laika Eiropas ekonomiski vadošajos centros. Sumo cīkstoņu turnīri, izpriecu kvartāli, geišas, mūzika, dejas un, protams, buržuāzijas iecienītākais kabuki teātris – tas viss plaši tiek atspoguļots dažādos ukijo-e žanros.

Kabuki teātra izrāžu un slavenu aktieru atveidojumi kļuva par vienu no izplatītākajiem žanriem grafikā, uz kuru tieši koncentrējas “Rīgas biržas” izstāde. Cilvēkam, kurš nav tuvāk iepazinies ar kabuki teātra vēsturi un specifiku, var paslīdēt garām dažas svarīgas nianses, kuras simboliski pārvērš izstāžu zāli par kabuki teātra skatuvi.

Pašā ekspozīcijas sākumā vertikālām līnijām nokrāsotā siena pārvēršas par kabuki teātra tradicionālo priekškaru, tālāk – skatītāju zāle un liels ekrāns ar izrādes fragmenta arhīva ierakstu. Uzmanīgam skatītājam var rasties jautājums, kāpēc daži darbi kā īpaši dārgumi atrodas nevis pie sienas, bet horizontālā vitrīnā zem stikla.

Atbilde slēpjas kabuki teātra telpas specifikā, kur pastāv tāds elements kā “hanamiči” – platforma, kura savieno skatuvi un zāli un uz kuras vispirms publikas priekšā parādās uzveduma jaunais varonis sev raksturīgajā pozā.

Ar lielu uzmanību un precizitāti tiek atšifrēti arī aktieri un uzvedumi, kas attēloti gravīrās. Kaut mums šie vārdi un nosaukumi neko neizsaka, bet, lasot komentārus un paskaidrojumus par kabuki izrādēm un lomu izpildītājiem, neapzināti jāmeklē līdzības un atšķirības ar mūsu Rietumu teātri, tā māksliniecisko vērtību, vietu popkultūrā vai saistību ar vizuālo mākslu.

Protams, arī Eiropas mākslā tiek gleznoti aktieru portreti, bet skatuves darbība līdz fotogrāfijas izgudrojumam ļoti reti tika fiksēta, paliekot vien izjauktā veidā kā atsevišķas kostīmu un dekorāciju skices, pēc kurām mēs cenšamies rekonstruēt 19. gs. izrādes.

Daudz ciešāk mūsu teatrālā atmiņa saistīta ar fotogrāfijām, sākot ar Lūcijas Kreicbergas un Mārtiņa Lapiņa aktieru portretiem līdz Egona Kera, Gunāra Janaiša un citu mākslinieku darbiem, kur foto-grāfijas mākslinieciskā vērtība neatpaliek no attēlotā notikuma nozīmības. Tāda divdabja sajūta piemīt darbiem biržas izstādē.

SAISTĪTIE RAKSTI

Neskatoties uz spēju pielāgoties cenzūrai un citiem “mainīgās pasaules” fenomeniem, ukijo-e tomēr bija tik cieši saistīta ar Japānas Edo laikmeta reālijām, ka pēc fundamentālām izmaiņām Meidzi restaurācijas laikā, šis mākslas veids piedzīvoja lielu krīzi.

Šodien ar to vairs nenodarbojas lielas darbnīcas, bet tikai atsevišķi, tradicionālu grafikas tehniku entuziasti. Starp šādiem māksliniekiem un kolekcionāriem var īpaši izcelt Tadasi Goino, kuram pateicoties 1996. gadā Latvija ieguva šo brīnišķīgo ukijo-e darbu kolekciju, ko tagad, pēc karantīnas beigām, ceru, daudzi vēl paspēs ieraudzīt.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ziņas
No ceturtdienas uz četrām nedēļām Latvijā spēkā stāsies stingrais “lokdauns” 204
9 stundas
ZD
Zigfrīds Dzedulis
Ziņas
20 eiro mēnesī – potētajiem pensionāriem, bet ne visiem. Kuriem valsts sola pabalstu? 222
11. oktobris, 2021
LA
LA.LV
Kokteilis
Zvaigznes sola, ka tu šodien sasniegsi mērķi, lai kāds tas arī būtu! Horoskopi 19.oktobrim
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ko valdība pēc deviņu stundu ilgām sarunām nolēma par kovida ierobežojumiem? 96
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Viņķele: Epidemioloģiskā uzraudzība kļūst neiespējama 83
18 stundas
Lasīt citas ziņas
IR
Ilmārs Randers
Stāsti
“Ārsts varēs apskatīt, bet, kamēr cilvēks nekļūs par akūtu pacientu, uz operāciju netiks!” Daugavpils slimnīcas vadītājs Semjonovs par situāciju slimnīcā
Intervija 40 minūtes
LA
LA
Ziņas
“Ir piemērots brīdis balstīt informētu sabiedrību!” Mediju vēstule valdībai un parlamentam 2
1 stunda
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
Brāļi nelikumīgi nomedī aļņus un tagad izcieš cietumsodu, lai gan notikuma vietā pieķerti netika
20 minūtes
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
Pasaulei vajag degvielu: Ķīna par desmitiem miljardu dolāru pirks gāzi no ASV, Putins varētu palīdzēt glābt Eiropu 3
1 stunda
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
Brāļi nelikumīgi nomedī aļņus un tagad izcieš cietumsodu, lai gan notikuma vietā pieķerti netika
07:20
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
ASV, Krievija un Ķīna sacenšas hiperskaņas ieroču veidošanā
07:10
IR
Ilmārs Randers
Stāsti
“Ārsts varēs apskatīt, bet, kamēr cilvēks nekļūs par akūtu pacientu, uz operāciju netiks!” Daugavpils slimnīcas vadītājs Semjonovs par situāciju slimnīcā
Intervija 07:00
LE
LETA
Ziņas
No ceturtdienas uz četrām nedēļām Latvijā spēkā stāsies stingrais “lokdauns” 204
9 stundas
LA
LA.LV
Veselam
Cik lielam vajadzētu būt onkoloģiskās aprūpes budžetam? 1
59 minūtes
IK
Inga Kaļva-Miņina
Stāsti
“Ērģeles ir sportisks instruments, pie kā jāizskatās eleganti!” Saruna ar ērģelnieci Ivetu Apkalnu
Intervija 50 minūtes
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
ASV, Krievija un Ķīna sacenšas hiperskaņas ieroču veidošanā
30 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Ko valdība pēc deviņu stundu ilgām sarunām nolēma par kovida ierobežojumiem? 96
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Lokdauna” ieviešanai Latvijai būs jāaizņemas papildus finanšu līdzekļi, atklāj Kariņš 60
8 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Atstādināt var, atlaist – nereāli! Kamēr nav pabeigts kovida likums, darbinieki ir neaizsargāti 45
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Atklāts, kurš Ivo Fomina koncertā ziņoja par viltus spridzekli 33
12 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Sēdes laikā ministri zvaigāja par akadēmiķiem, cēla pie deniņiem pirkstus un grozīja, uzvedās kā skolasbērni! Egila Līcīša feļetons 11
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
SPKC: Latvija ir pirmajā vietā pasaulē pēc saslimstības ar Covid-19 tempa 94
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Mācības lokdaunā: pagarināts brīvlaiks, daži klātienē, daži attālināti 7
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Viņķele: Epidemioloģiskā uzraudzība kļūst neiespējama 83
18 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Kā taupīt siltumu apkures cenu pieauguma laikā? 19
14 stundas
KS
Kārlis Streips
Ziņas
Kārlis Streips: No štovētiem kāpostiem līdz suši! Latvija nekad nav bijusi valsts ar tikai vienu tautu vai etnosu, un tāda tā nav arī šobaltdien 44
15 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Cilvēki jau sāks mirt uz trepēm, ko tad darīs?”: mediķi un zinātnieki ceļ trauksmi – “lokdauns” jāievieš nekavējoties 155
1 diena
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
“Latvenergo” finanšu direktors Guntars Baļčūns: “Latvijas patērētajiem šobrīd ir izdevīgāk veļu mazgāt brīvdienās un naktīs” 47
Intervija 1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Vai patiešām banānus? Noskaidrots, pēc kā garajās rindās “Lidl” veikalos Latvijā stāvējuši pircēji 103
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Speciālists skaidro, kāpēc šobrīd tik strauji pieaug gāzes un elektrības cenas. Cik ļoti tās vēl kāps? 40
1 diena
LA
LA.LV
Stāsti
Latvijas Paralimpiskās komitejas prezidente Daiga Dadzīte: “Jā, es “iebliezu” to poti!… Biju “antivakseru” statusā” 90
1 diena
LB
Laura Blumberga
Praktiski
Pašiem savs “citplanētietis”: trausls, bet plēsējs – ūdens iemītnieks aksolotls 5
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Spridzeklis kultūras namā, jāevakuējas!”: Ivo Fomina koncerts Tukumā noslēdzas neplānoti. Aizdomas par apzinātu kaitniecību 40
1 diena
LE
LETA
Ziņas
“Šī ir dubultslodze, kas situāciju ļoti sarežģī”: Stradiņa slimnīcas ārsti paredz ļoti smagu nākamo nedēļu 31
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Ir tiešām cilvēki, kas profesionāli pelna ar to naudu”: kā tiek “ražota” dezinformācija par Covid-19 160
1 diena
LP
LĪGA POMMERE
Kokteilis
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa: no 18. līdz 24. oktobrim
22 stundas