Ilustratīvs foto

Vai Latvijā tuvojas elektroauto bums? 21

Pagājušajā gadā ne tikai uz Eiropas, bet arī Latvijas ceļiem ir būtiski audzis elektroauto skaits. Latvijā tas pārsniedzis jau 4000. Tāpat pirmo reizi arī Latvijā jauno auto segmentā pieprasījums pēc elektroauto apsteidza pieprasījumu pēc auto ar dīzeļdzinēju.
Par to, cik strauji notiek pāreja uz elektroauto Latvijā, cik daudz uzlādes staciju vajadzīgs, lai visiem tās pietiktu, kādi ir galvenie elektroauto izvēles kritēriji un par daudziem citiem svarīgiem aspektiem varēja uzzināt Elektrum Energoefektivitātes centra 24. maija rīkotajā vebinārā “Vai Latvijā tuvojas elektroauto bums?”.

Reklāma
Reklāma

Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
Lasīt citas ziņas

Transporta sektora loma Eiropas klimata mērķu sasniegšanā

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā ekonomikas padomniece Irēna Emīlia Švilpe skaidroja, ka Eiropas Parlaments pēc Eiropas Komisijas priekšlikuma pieņēma lēmumu, ka, sākot ar 2035. gadu, vairāk nevarēs ražot un arī iegādāties jaunus automobiļus, kas rada siltumnīcas efekta gāzu (SEG) emisijas.
Eiropas zaļais kurss paredz samazināt emisijas transporta nozarē līdz 2050. gadam par 90%. Turklāt 2020. gadā Eiropas Komisija nāca klajā ar Ilgtspējīgas un viedas mobilitātes stratēģiju, kurā ietverti 10 rīcības virzieni, un viens no tiem balstās tieši uz nulles emisiju transportu, zemas CO2 degvielas ražošanu un piemērotas infrastruktūra attīstību.

CITI ŠOBRĪD LASA

Cik strauji notiek pāreja uz elektroauto Latvijā?

Auto asociācijas eksperts Krišs Lipšāns skaidroja, ka, analizējot automobiļu tirgu Latvijā, jauni auto ir tikai 28% no auto importa. No tiem 61% ir ar benzīna dzinējiem, un pērn 6,39% no reģistrētajiem jauniem auto ir bijuši elektroauto. Lietotie auto attiecīgi ir 72% no kopējā auto importa, un 67% no tiem ir bijuši vecāki par 10 gadiem. 83% no importētajiem lietotajiem auto ir ar dīzeļdzinējiem, bet 1,66% no šiem auto ir bijuši lietoti elektroauto.

“Latvijā elektroauto vidēji nobrauc 15 871 km gadā. Salīdzinot elektroauto un auto ar dīzeļdzinēju izmaksas piecu gadu termiņam, tad elektroauto ir par 27% dārgāks nekā auto ar dīzeļdzinēju. Elektroauto kļūst konkurētspējīgs tikai ar pilnu atbalstu: 4500 eiro atbalsts cenā; 2500 eiro a/m norakstīšanas atbalsts; 1000 eiro autosalona atbalsts iegādē; 100% PVN priekšnodoklī (3568 eiro ekvivalents atbalsts).

Kādas pārmaiņas gaidāmas Latvijas transportā nākotnē? Cilvēki strauji mainīs paradumus, samazināsies apvidus auto segments, palielināsies iespējas izmantot koplietošanas auto. Tāpat Latvijā plānots ieviest zemo emisiju zonas, strauji pieaugs elektrifikācija, mikromobilitāte un būs auto pakalpojuma īre bez saistībām,” tā Krists Lipšāns.

Cik daudz uzlādes staciju vajadzīgs, lai visiem to pietiktu?

“Latvijā ir veikta aptauja, cik pieņemami tuvāko gadu laikā būtu nomainīt esošo degvielu patērējošo auto pret elektroauto? Jautājums tika vaicāts respondentiem, kuriem ir ar degvielu darbināms auto. “Pilnībā pieņemami” tas bija 4% respondentu, “drīzāk pieņemami” – 17% aptaujāto, savukārt 36% norādīja “nemaz nebūtu pieņemami”, 30% – “drīzāk nebūtu pieņemami”. 13% aptaujāto bija grūti izvēlēties atbildi,” stāstīja Elektrum Drive uzlādes tīkla vadītājs Ansis Valdovskis.
Šobrīd Eiropā ir ap 498 500 publisko uzlādes pieslēgvietu. Līdz 2025. gadam paredzēts, ka to būs 1 miljons. Latvijā līdz 2025. gadam nepieciešamas vismaz 1000 publiskās uzlādes pieslēgvietas.
Uzlādes tirgū pirmais sāka darboties CSDD, kam ir 141 ātrās uzlādes stacija, turklāt vairākas tiek plānotas. 2019. gadā savu tīklu sāka veidot Latvenergo, un šodien Elektrum tīklā pieejamas 213 pieslēgvietas, tajā skaitā Rīgas mikrorajonos. Tuvākajā laikā plānots attīstīt īpaši ātras uzlādes pieslēgvietas ar 300 kW DC uzlādes jaudu visā Latvijā.
Tāpat tirgū iesaistās kaimiņvalstu energokompānijas un daudzi mazāki uzņēmumi, tajā skaitā šo pakalpojumu nodrošina arī lielveikalu ķēdes un biznesa centri, degvielas tirgotāji.
Elektrum Drive turpina strauji attīstīties ne tikai Latvijā, bet arī kaimiņvalstīs, kur jau atklātas pirmās uzlādes stacijas. Šogad paredzēts izbūvēt vismaz 500 pieslēgvietu visā Baltijā. Elektrum Drive ir notikušas 64 383 veiksmīgas uzlādes, to veikuši vairāk kā 4374 no jauna reģistrēti klienti un veiksmīgi uzlādētas 1280 MWh. Ar Elektrum zaļo enerģiju veikti vismaz 7 111 111 km.
Latvijas teritorijā paredzēts ik pa 60 km uzstādīt 300+ kW DC uzlādes iekārtas ar iespēju vienlaicīgi uzlādēt 4 automašīnas ar jaudu, kas nav mazāka par 150 kW DC. Kopumā plānots līdz 2024. gada beigām izbūvēt vismaz 35 šādas uzlādes stacijas ar kopā vismaz 138 pieslēgvietām. Projekta realizācijai ir piesaistīts CFLA finansējuma instruments,” skaidroja Ansis Valdovskis.
Elektrum Drive sadarbojas ar uzņēmējiem, nodrošinot uzlādes risinājumus to darbiniekiem un klientiem. Meklējam sadarbības partnerus Baltijā, sniedzot gan daļēju, gan pilnīgu finansiālo atbalstu uzlādes staciju būvniecībai un aprīkošanai. Aicinām sazināties elektrum.lv , lai uzzinātu par kvalitatīvas uzlādes stacijas ierīkošanu sava uzņēmuma teritorijā.

Reklāma
Reklāma

Kādi ir galvenie elektroauto izvēles kritēriji?

Elektroauto izvēlē nozīmīga ir ne tikai estētika, bet arī piemērotas ietilpības baterijas izvēle. Jāizpēta savi pārvietošanās ieradumi atbildot uz jautājumiem: Cik bieži izmantojiet auto? Cik lielu attālumu veiciet tipiskā darba dienā? Cik bieži un tālu veiciet garākus braucienos? Kad, kur un cik ilgi auto tiek atstāts stāvēšanai? Kādas ir manas mobilitātes vajadzības?” skaidro Elektrum elektromobilitātes eksperts Edgars Korsaks-Mills.
“Ne visiem ir nepieciešams bezceļu auto un ne visiem der kompaktās klases auto. Elektroauto ar mazākas ietilpības baterijām jau šobrīd piedāvā vismaz 200 km nobraukumu ar pilnu uzlādi. Jāsaprot, ka lielāka baterija nozīmē gan lielāku nobraukumu, gan arī augstāku auto iegādes cenu, un otrādi. Ja ikdienā braucat nelielus attālumus vai galamērķī ir pieejama uzlāde, derēs arī mazāka baterija,” pauž Edgars Korsaks-Mills.
Auto izdevīgumu nosaka nevis pirkuma cena, bet tā lietošanas izmaksas. Kopējās izmaksas sastāda iegādes maksa un līzinga procenti, apdrošināšana, nodokļi, degvielas izmaksas, stāvvietas, tehniskās apkopes un pārējās ar auto uzturēšanu saistītās izmaksas.
Elektroauto īpašniekiem ir arī vairākas priekšrocības: nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, mazāki nodokļi, uzturēšanas un apkopoju izmaksas, zemākas banku līzinga procentu likmes, bezmaksas stāvvietas un citi bonusi.
Izvēloties elektroauto, jāizvērtē, kādas būs uzlādes iespējas. Ja dzīvojat privātmājā, jāsaprot, cik ātri ir nepieciešams uzlādēt elektroauto, kāda ir mājoklī pieejamā jauda un kāds uzlādes iekārtas risinājums ir piemērotākais. Ja dzīvojat daudzdzīvokļu namā, jānoskaidro, vai ir stāvvieta, kurā iespējams uzstādīt uzlādes iekārtu. Tāpat arī jāsaprot, vai elektroauto ir iespējams uzlādēt darba vietā, vai darba/dzīvesvietas tuvumā ir publiskās uzlādes punkts, kur regulārajā maršrutā ir pieejami publiskie uzlādes punkti. Būtībā ir jāmaina savi ikdienas mobilitātes paradumi.

Elektroauto iegāde, izmantojot valsts atbalsta programmu

SIA “Vides investīciju fonds” finanšu vadītājs Gints Kārkliņš skaidroja, kādas ir iespējas saņemt valsts atbalstu elektroauto iegādei.
Iedzīvotajiem ir iespēja izmantot valsts atbalsta programmu “Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā (EKII)”. Tas ir atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei. Kopējais finansējuma apjoms ir 10 miljoni eiro. Atbalsts elektromobiļa vai ārēji lādējama hibrīdauto iegādei ir līdz 5500 eiro. Programma ir aktīva līdz 2024. gada 31. decembrim.
Savukārt uzņēmējiem pieejama atbalsta programma “Elektroauto iegādes garantija ar kapitāla atlaidi (ALTUM)”. Kopējais finansējums ir 3,26 miljoni eiro. Vienam projektam atbalsts ir līdz 5000 eiro M1 kategorijas elektroauto vai 10 000 eiro N1 kategorijas elektroauto (garantija ar kapitāla atlaidi finanšu līzingam jaunu elektroauto iegādes finansēšanai – līdz 30% no elektroauto iegādes cenas bez PVN).

Vai un kad mājoklī ir nepieciešama speciāla uzlādes iekārta?

Uz šo jautājumu atbildi sniedza Elektrum uzlādes staciju tehniskais eksperts Kaspars Straume.
Vai var iztikt bez uzlādes mājoklī? Uzlāde mājoklī tikai no rozetes? Kādi ir speciālās uzlādes iekārtas ieguvumi? Tie ir jautājumi, uz kuriem jāatbild, izvēloties elektroauto.
Izrādās – var! Ir pieejami publiskie uzlādes punkti. Svarīgi, cik tuvu vai tālu tie ir no mājokļa. Tāpat bez uzlādes mājās var iztikt, izvēloties elektroauto ar atbilstošu veiktspēju, ikdienas maršrutā plānojot uzlādes punktus darba vietā vai pie lielveikaliem. Mūsdienu elektroauto visi spēj veikt vismaz 200 km ar vienu uzlādi. Labākie spēj nobraukt vairāk. Tuvāko uzlādes vietu, piemēram, ērti atrast Elektrum Drive lietotnē.
Piemēram, lieljaudas uzlāde nodrošina to, ka 150 kW stacijā 20 minūtēs var uzlādēt akumulatoru 200 km braucienam, savukārt 50 kW stacijā 30 minūtēs akumulators tiks uzlādēts 100 km braucienam. Stundas laikā varēs uzlādēt 80% no akumulatora ietilpības, izmantojot līdzstrāvas uzlādi.
Uzlādei lielveikalos parasti ir pieejamas 22 kW maiņstrāvas uzlādes vai 25 kW līdzstrāvas uzlādes stacijas. Ar tām stundas laikā var uzlādēt akumulatoru 50 līdz 150 km braucienam.
Uzlādējot auto no rozetes, situācija ir pavisam cita. Ar uzlādes jaudu 1,8 kW stundas laikā varēs auto uzlādēt 8 – 11 km braucienam, bet ar 2,7 kW jaudu – 12 – 17 km braucienam.
Speciālās uzlādes iekārtas ieguvumi ir lielāks uzlādes ātrums. Nodrošinot uzlādi, tā dod iespēju izmantot visu elektroauto iebūvētā lādētāja jaudu. Tāpat tā ir pielāgojama esošajam pieslēgumam un nodrošina 3 fāžu uzlādes režīmu. Tāpat būs pieejama viedtālruņa lietotne vienkāršai uzlādes procesu kontrolei, kas sniegs iespēju iestatīt uzlādes laiku. Un, galu galā, elektroauto vienmēr nav jāuzlādē līdz 100%.
Tāpat speciālā uzlādes iekārta nodrošinās enerģijas pārvaldību ar viedo skaitītāju. Uzlāde nepārslogos pieslēguma jaudu, iestatot ierobežojuma vērtību. Tā arīdzan ir iespēja optimizēt uzlādi no saules paneļiem.

Kas sagaida elektroauto īpašnieku pēc tā iegādes?

Pieredzē par elektroauto iegādi un lietošanu dalījās Rolands Levics, kurš jau 5 mēnešus brauc ar elektroauto VW ID.4 Pro Performance 77 kWh.
Rolands Levics stāsta, ka galvenie iemesli, kas pamudinājis izvēlēties elektroauto, ir straujais degvielas cenu kāpums, interese par jaunākajām tehnoloģijām, labvēlīga lietotu un pilnīgi jaunu auto tirgus situācija. Svarīga bija noskatītā auto veiktspēja, kas ar pilnu uzlādi ir lielāka par 400 km, un tā izmērs. Turklāt noteicošais faktors, ka nemainās mēneša izmaksas par auto līzingu.
“Jauno auto iegādājos no VW dīlera ar nosacījumu, ka mainu auto, bet neiztērēju nevienu eiro un arī mēneša maksājums nemainās, ja ņem vērā kopējās izmaksas par degvielu.
Tādējādi pirmā iemaksa bija mans iepriekšējais auto un valsts atbalsta programmas maksājums. Process bija ļoti ērts – tika pārdots vecais auto, sagatavots jaunais un atlika vien saņemt tā atslēgas”, tā Rolands Levics.
Rolands Levics turpina: “Ko es ieguvu? Vidējais elektrības patēriņš no janvāra līdz aprīlim 22,8 kWh uz 100 kilometriem. Janvārī tas bija 24,5 kWh/100 km, maijā – 17,7 kWh/100 km. Mēnesī nobraucu vidēji 2200 km un elektrības patēriņš ir 501,6 kWh. Elektrības izmaksas mēnesī pie cenas 0.20 eiro/kWh – 100,32 eiro. Nobraukt 100 kilometrus izmaksā 4,56 eiro.”.
Tāpat viņš atklāja, ka 98% uzlāde notiek mājās, un 5 mēnešu laikā uzlāde ārpus mājas veikta tikai 3 reizes. Ikdienā tiek izmantota lēnā uzlāde no 220V tīkla un tās jauda ir 2 kW. Ir trīs fāžu lādētājs ar jaudu 11 kW gadījumiem, ja auto akumulators tiek izbraukts tukšs.
Vasarā auto tiek lādēts reizi četrās dienās, uzlādējot 60 – 80%. Ziemā – reizi vai divas dienā. Auto cenšas turēt uzlādētu, un garākos braucienos ir jānoskaidro uzlādes punktu atrašanās vietas.
Bažas un secinājumi? Vai krītas uzlādes līmenis baterijai, ja auto ilgāku laiku stāv bezdarbībā? Nē, auto ir nostāvējis 10 dienas nekustīgs, nepazaudējot pat 1%. Vai baterijas izlādes ātrums ir vienāds pie 70% un 8%? Jā, auto pats samazinās jaudu dinamikai, bet nobraukums un procenti kritīsies vienmērīgi. Vai atlikušais attālums, kas redzams auto panelī, tiešām ir īstais attālums? Jā, braucot ne ātrāk par 100 km/h, atlikušas attālums ir norādīts ļoti precīzi, pat iegūst klāt km, un tas pārbaudīts braucienā uz Tartu. Vai auto pietiekami ātri var uzlādēt nākamās dienas braucieniem, vai jāierīko mājas uzlādes stacija? Galvenais – jāveic plānošana un ieradumu maiņa, un, atbraucot mājās, auto ir jāpievieno pie vada.

Izglītojoši vebināri Elektrum Energoefektivitātes centrā

Elektrum Energoefektivitātes centrs ar vairāk nekā 25 gadus uzkrāto pieredzi izglīto par daudzveidīgiem risinājumiem energoefektivitātes paaugstināšanā, regulāri rīkojot bezmaksas vebinārus un pasākumus, sniedzot konsultācijas.
Visi šī 24. maija rīkotajā vebinārā “Vai Latvijā tuvojas elektroauto bums?” materiāli un video ieraksti ikvienam interesantam ir pieejami elektrum.lv/seminari sadaļā “Semināru arhīvs”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.