Foto: Evija Trifanova/LETA

Danilāns: Alus – vērtīgs tad, ja lieto ar mēru 0

Vai alus ir veselīgs dzēriens, un cik daudz aliņa dienā drīkstam izdzert? Gan pazīstamais gastroenterologs Anatolijs Danilāns, gan uztura speciāliste Lizete Puga norāda, ka samērīgā daudzumā alus ir veselībai draudzīgs un cilvēkam skādi nenodarīs. Taču, lietojot to pārpārēm, varam iedzīvoties nopietnās veselības likstās.

Reklāma
Reklāma

Cilvēkiem iesaka nepārbaroties

Veselam
5 populāri pārtikas produkti izraisa atmiņas zudumu – to iedarbība novērota jau īstermiņā 30
TV24
“Ukraiņi atraduši alternatīvu ATACMS raķetēm,” atklāj NBS majors Slaidiņš
Veselam
“Ēdiens nav tā lielākā nelaime!” Danilāns atklāj patiesību par kuņģa čūlu
Lasīt citas ziņas

“Sākšu ar to, ka alus tomēr ir alkoholisks dzēriens, tādēļ nevajadzētu pieņemt, ka ar to var ārstēt veselības kaites. Tomēr, veicot jaunākos pētījumus, zinātnieki konstatējuši – ja alkoholu lieto nelielā daudzumā, tas cilvēka veselībai nekaitē un var būt pat vērtīgs, piemēram, pasargāt no aknu cirozes, īpaši no sirds un asinsvadu slimībām,” skaidro profesors gastroenterologs Anatolijs Danilāns. Un bargi piekodina – alkohols var būt veselīgs vienīgi tādā gadījumā, ja tas tiek lietots ar mēru. Ieteicamā dienas deva sievietēm ir 30 grami tīrā alkohola jeb 96% grādīga spirta. Savukārt vīriešiem – par desmit gramiem vairāk. “Tīro spirtu, protams, nedzersiet, tādēļ jāveic pārrēķins, ņemot vērā to, cik grādīgu alkoholu esat izvēlējušies dzert.”

Aprēķinot iznāk, sievietes dienā nedrīkstētu izdzert vairāk par 70 gramiem 40% degvīna, vienu pudeli alus (5,5%) vai 200 gramiem vīna (13%). Savukārt vīrieši – ne vairāk par 100 gramiem 40% degvīna, pusotras pudeles alus vai 300 gramiem vīna. “Viens no lielākajiem alkohola mīnusiem ir tas, ka, to lietojot, cilvēkam rodas tieksme palielināt devu. Piemēram, 200 grami vīna ir gana prāva glāze, tādēļ vēlreiz piekodinu, šis ir limits, kuru pārsniegt nedrīkst! Mums nav vajadzīgi alkoholiķi, kas alkoholam nespēj pateikt nē.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Runājot par alu, gastroenterologs uzsver: “Ir dažas lietas, kas nepatīk. Pirmkārt, šis dzēriens satur ļoti daudz kaloriju un ir barojošs. Ja cilvēkam ir tieksme uz apaļumu, uzturā lietot alu neiesaku. Otrkārt, alus sekmē apetīti, to lietojot, cilvēkam gribas uzkost kaut ko neveselīgu un sāļu. Šo abu iemeslu dēļ rodas lielie alus vēderi. Diemžēl, bet Latvijā ir ļoti daudz mazkustīgu cilvēku, kas dzīvo neveselīgu dzīvesveidu un ir pārlieku apaļi, bet pārbaroties nevajag! Tādēļ arī tik bieži slimojam ar sirds un asinsvadu slimībām. Pasaulē nekas nav tikai balts vai melns, un tieši tāpat ir ar alu. Tas var būt gan labs, gan slikts,” saka profesors.

Nefiltrētais vērtīgāks nekā filtrētais

Sertificēta uztura speciāliste un bloga Ēdam ar Lizeti autore akcentē: “Samērīgā daudzumā alus ir pat ļoti veselīgs dzēriens, kas var papildināt un atsvaidzināt ikdienas ēdienkarti. Alu iespējams izmantot, gatavojot dažādus ēdienus, piemēram, marinējot gaļu vai gatavojot kādu desertu. Vīriešiem pieļaujamais alkohola daudzums dienā ir līdz diviem puslitra alus kausiem, savukārt sievietēm – līdz vienai alus pudelei. Līdzīgos daudzumos kā vīns augstas kvalitātes nefiltrēts alus satur antioksidantus, kas spēj pozitīvi ietekmēt sirds un asinsvadu sistēmas veselību. Tajā pašā laikā, ja alu savieno ar antidepresantiem, var rasties nevēlamas blakusparādības, piemēram, migrēna. Un, protams, dzīvais nefiltrētais alus būs uzturvērtības ziņā vērtīgāks nekā filtrētais. Alus arī veicina kuņģa skābes izdalīšanos, savukārt vērmeles ekstrakts veicina jeb stimulē apetīti un it īpaši vecumdienās – uzlabo gremošanu. Tāpat šis dzēriens ir urīndzenošs jeb tāds, kas veicina urīna izdalīšanos. Lai izvairītos no dehidratācijas jeb pārmērīga ūdens zuduma organismā un cukura līmeņa pazemināšanās, kas rada sliktu dūšu un trīci, lietojot alu, paralēli ieteicams dzert ūdeni.”

Jautāta, cik kalorijas satur alus un kādus vitamīnus tajā var atrast, uztura speciāliste norāda – viena puslitra pudele alus satur aptuveni 215 kcal, 2,5 g olbaltumvielu un 18 g ogļhidrātu. Tāpat alū sastopams kalcijs (Ca), nātrijs (Na), selēns (Se), P, K, F un B grupas vitamīni, kā arī niacīns (aptuveni 15% no DD) un fol­skābe (5% no DD).

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.