Režisore Laura Groza-Ķibere ir gādājusi par ļoti dinamiskām mizanscēnām, īpaši jāuzteic solistu komanda.
Režisore Laura Groza-Ķibere ir gādājusi par ļoti dinamiskām mizanscēnām, īpaši jāuzteic solistu komanda.
Publicitātes (Agneses Zeltiņas) foto

Atbalss dziesmai, kas aiz laika. Imanta Kalniņa “Spēlēju, dancoju” 0

Atcerēdamies “Spēlēju, dancoju” tapšanas laiku – 1915. gadu – Rainis rakstīja: “Garīgi mēs tomēr uzcēlām ij valsti, ij sevi tai valstij.” Lauras Grozas-Ķiberes veidotais inscenējums paģēr domāt līdzīgās kategorijās. Vai šai valstij garīgi uzcelti esam mēs paši.

Par atteikumu mazgāt automašīnu ar Ukrainas numurzīmi, automazgātavas īpašniekiem noteikts 1000 eiro sods
Cilvēkstāsts
VIDEO. Žurnāliste Inese Supe atklāti par savu nopietno slimību: “Es neesmu gatava mirt, man vēl daudziem cilvēkiem ir jāpalīdz”
TV24
“Man uz konta stāv – 402 000. Visa nauda, kas ienāk, aiziet valstij. Darbs apstājies” – uzņēmējs VID uzlikto sodu uzskata par nepamatotu 150
Lasīt citas ziņas

Ne uzreiz un ne tik viegli pieņēmu šo atskārtu par jauniestudējuma virsuzdevumu. Patiesībā pirmā reakcija uz režisores vēlmi operas darbību pārcelt uz mūsdienām, Leldes un Zemgus kāzas ieplānojot 2013. gada 20. jūnija vakarā, bija pat itin skeptiska. Tātad – visam būs notikt naktī, kad dega Rīgas pils? Tie tak’ atkal tie režijas teātra triki! Jo pēc operas folkloriskā, rimti cildenā 1977. gada pirminscenējuma šķita, ka Tota upuris piederas tikai un vienīgi aizvēsturei, sensenai bijai.

Izrādās – tomēr nē. Pat Rainis pats to nebija tā domājis. 1921. gadā Nacionālā teātra pirmiestudējumā Lelde redzama tiem laikiem raksturīgā baltā plīvurā – tieši tāpat kā šoreiz. Un kāzu viešņas no Zemgus puses (no muižas ļaudīm) dižojas cakainiem priekšautiem un smalkām muarē apkaklēm.

CITI ŠOBRĪD LASA
Patiesībā Rainis stipri pārdzīvoja, ka tolaik – vien sešus gadus pēc lugas sacerēšanas 1915. gadā – tai aktuālas nozīmes vairs neesot bijis.

Jo “laika sajūta bija galīgi pārmainījusies, pat tikusi pretēja kara laika sajūtai: pilsonība, kura bija ar lielu sajūsmu gājusi līdz tautas cīņā pret “mūža ienaidnieku” – vācu muižniecību, ap 1921. gadu, kad bija jau panākta valsts patstāvība, sāka izturēties, vienā savā daļā, ar lielu iecietību, pat līdzjūtību pret agrāko ienaidnieku – vācu muižniecību; viņai kā vēlams mērķis rēgojās acu priekšā jaunas muižniecības nodibināšana (..).”*

Tātad tieši lugas aktualitāte Rainim šķita tā būtiskākā?

Režisore Laura Groza-Ķibere, apliecinādama, ka savā mākslā grib būt sociāli aktīva, uzsver – ar Rīgas pils degšanas drāmu vēlējusies atgādināt mums mūsu iekšējos ienaidniekus. Šībrīža ienaidniekus. Nevarību, nevīžību, nolaidību. Liekot katram izsvērt, ko darām (vai neizdarām), lai Latvija taptu labāka.

Scenogrāfs Miķelis Fišers velnu riju un tās iemītniekus iemitina itin kā izdegušajā Rīgas pils Sūtņu zālē (patiesībā šī zāle palika ugunsgrēka neskarta). Un te atkal zīmīga sakritība – Imants Ziedonis Tota izveicīgo darbošanos Kungu kapa pagrabā savulaik nosauca par “ievada diplomātiju. Totam bail, bet Tots smaida. (…) Tots ar Kungu diplomātiski spēlējas.”

Diplomātiskās spēles Sūtņu zālē arvien pieņemas spēkā, un spēkā pieņemas pretspēlētāju vēriens un tvēriens – nāk Bluķakāja, nāk raganas un velni, un visbeidzot – pats Trejgalvis… Scenogrāfija iepriecina gan ar kopnoskaņu, tēlainību, apjomu, gan ar brīžam aizkustinošu precizitāti – no Anša Cīruļa interjera detaļām līdz sarkanajiem ugunsdzēšamajiem aparātiem trešajā cēlienā. Palīdz arī niansētā gaismu palete (Oskars Pauliņš).

Sūtņu zālē Totu (un mūs) sagaida fantasmagoriska, sirreāla Dienvidkurzemes krāšņāko tautastērpu anti-parāde. Kostīmu mākslinieces Kristīnes Pasternakas radītā

halucinogēnā raganu un velnu tērpu galerija ir ne tikai izrādes radošās komandas provokācija, bet arī veiksme.

Un kopā ar Trejgalvja quasi marsieša zaļgalviņām, šķiet, piebalso Raiņa paradoksālajam apgalvojumam, ka “Spēlēju, dancoju” ir sacerēta kā humora luga.

Vēlreiz citēšu Raini – un jāteic, humora definīcijā viņš pamanās ievīt neparasti eksistenciālas lietas: “Laiks mūsu tautai ar jauno valsts ideju bija tik traģisks, izejas nebija nekādas; no visam cerībām bija tik pilnīgi jāatsakās, ka garam palika pāri: visas lielā pārvarīgā ienaidnieka varas, tāpat kā visu dzīvi, ņemt tikai kā rotaļu: lielākās, augstākās būtības priekšā viss saraucas un top viegls. Tikai brīvs gars tā spēj skatīties uz visu, un šinī lielā humorā gars uzvar, bet pats aiziet.”**

Režisore ir gādājusi par ļoti dinamiskām mizanscēnām, īpaši veiksmīgi iekustinot gan masas (velnu un raganu koris), gan maksimāli izmantojot katra potenciāli aktīvā personāža spējas (bravo gan ģenerālmēģinājuma, gan 28. septembra izrādes Velnēniem Viesturam Jansonam un Mihailam Čuļpajevam!).

Nemitīgā kustībā atrodas pat šķietami stingi tēli, piemēram, vēl neatmodinātā Lelde operas finālā. Vienīgās iebildes pret mizanscēnu risinājumu es adresētu 1. cēliena kuslajām kāzu viesu dejām. Bet nojaušu, ka režisore varētu teikt – sadzīvē mēs šodien esam tieši tādi – nu nekādi.

Protams, pamatu pamatos operizrādes kopējo ritējumu nosaka pašas mūzikas pulss. Bija liela bauda atkal dzirdēt, cik dinamiska ir Imanta Kalniņa mūzika, tēliem un noskaņām mijoties trauksmaini, lielā intensitātē un stilistiskā daudzveidībā. Spriegie, tautas teicamo dziesmu stilistikā komponētie kāzu balsi mijas ar Kalniņa kormūzikai raksturīgiem, dzidriem a cappella dziedājumiem smiltainīšu un aizmirīšu balsīs.

Ausij un sirdij tik tīkamās Kalniņa rokmūzikas intonācijas pārdzimst viņa simfonijām raksturīgos instrumentācijas krāšņumos –

jaudīgās pūšaminstrumentu replikās un smalkās stīgu pasāžās. 2. cēlienā Kalniņš pat neoklasicistiskā garā stilizē baroku, ieskandinot tādas kā sagatavotās klavieres, tādu kā klavesīnu. Viņš liek lietā ērģeles, ģitāru, zvanus. Viņš ir tieši tik daudzveidīgs, cik daudzveidīgi ir Raiņa tēli, viņu emociju un attiecību vijumi. Un tad pēkšņi šo šķietami neapturamo, nospriegoto mūzikas pulsu pārtrauc gluži atbruņojoši emocionālie stop-kadri, jūtu sabiezinājumam sasniedzot patiesi sāpīgu intensitāti Tota un Leldes monologos vai divsarunās.

Šķiet, pilnīgi visi izrādes dalībnieki – koristi, orķestranti, kormeistars Andris Veismanis un diriģents Mārtiņš Ozoliņš simtprocentīgi ļaujas Imanta Kalniņa mūzikas suģestijai. Jāuzteic solistu komanda. Jo Kalniņa vokālo partiju dīvie vijumi ir gan skaisti, tomēr balsij brīžam necilvēcīgi grūti.

Raimonda Bramaņa Tots dziedāja un dzīvoja patiesi iedvesmoti un pašaizliedzīgi. Andra Ludviga balsij jāatgūst spēks, gan jau tad viss būs labi. Marlēnas Keines Lelde bija valšķīgi trausla un vienlaikus pašpietiekami stipra. Jūlijas Vasiļjevas Lelde – ar ļoti siltu, sirsnīgi skaistu dziedājumu.

Fascinējošs bija Zemesvēzītis ar Lauras Greckas balsi (un arī šķelmīgajiem vaibstiem – atšķirībā no pirmiestudējuma, kad Maijas Krīgenas balsi dzirdējām vien «aizkadrā»). Trejgalvja filozofiju (un sāpi) vienlīdz pārliecinoši pauda gan Jānis Apeinis, gan Armands Siliņš.

Jura Ādamsona Zemgus – adekvāti pareizs. Dēla māte – Andžella Goba – nepārprotami ar muižas ļaudīm ciltsrakstos. Kolorītās Raganas – Ilona Bagele un Irma Pavāre. Šo un vēl arī citu nosacīti «mazo» lomu izstrādē jautās režisores rūpīgais, detalizētais darbs.

Izrādes programmiņu rotā valsts simtgades svinību logotips. Var droši teikt, ka Imanta Kalniņa operas “Spēlēju, dancoju” uzvedums Latvijas Nacionālajā operā ļauj valsts simtgades laiku izjaust iedvesmojoši un dziļi. Jo Rainis, Kalniņš un Ziedonis, un visa iestudējuma radošā komanda Tota vēsti mums tulko kaismīgi, krāšņi un pārliecinoši. Un galvenais – aktuāli.

*J.Rainis. Dzīve un darbi. VII, Rīga, 1925, A.Gulbja apgādībā, 146. lpp.

** Turpat, 147.lpp.

Imants Kalniņš, Imants Ziedonis, opera “Spēlēju, dancoju”, iestudējums Nacionālajā operā

Muzikālais vadītājs un diriģents Mārtiņš Ozoliņš, diriģents Andris Veismanis, režisore Laura Groza-Ķibere, scenogrāfs Miķelis Fišers, dramaturgs Evarts Melnalksnis, gaismu mākslinieks Oskars Pauliņš, kustību režisors Rūdolfs Gediņš, video -8.

Lomās: Tots: Andris Ludvigs, Raimonds Bramanis, Juris Jope; Lelde: Marlēna Keine, Jūlija Vasiļjeva, Viktorija Pakalniece, Laura Teivāne; Trejgalvis: Jānis Apeinis, Armands Siliņš; Kungs: Krišjānis Norvelis, Romāns Poļisadovs; Aklais: Rihards Mačanovskis, Edgars Ošleja, Rinalds Kandalincevs; Ragana: Irma Pavāre, Ilona Bagele; Klibais: Kalvis Kalniņš, Rinalds Kandalincevs; Zemgus: Juris Ādamsons, Rihards Millers; Zemesvēzītis: Ieva Parša, Laura Grecka; Meitas māte: Aira Rūrāne, Evija Martinsone; Dēla māte: Andžella Goba, Irma Pavāre; Vagars: Guntars Ruņģis; Velnēns: Viesturs Jansons, Mihails Čuļpajevs; Bluķakāja: Kalvis Kalniņš, Rinalds Kandalincevs.

Nākamā izrāde: 14. novembrī.

Vārds skatītājiem

Elīna: “Paldies visai radošajai komandai par patiesi episku iestudējumu un jo īpaši Tota lomas izpildītājam Raimondam Bramanim! Izdzīvots, izjusts un izdziedāts! Emocionāli spēcīgi un jaudīgi! Jāredz! Katram!”

SAISTĪTIE RAKSTI

Inita: “Diemžēl piederu tai publikas daļai, kas beigās aplaudēja pieklājības pēc. Vai nav par daudz vulgarizētas brīvības, režisorei rīkojoties ar klasiku?”

opera.lv

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Par atteikumu mazgāt automašīnu ar Ukrainas numurzīmi, automazgātavas īpašniekiem noteikts 1000 eiro sods
Cilvēkstāsts
VIDEO. Žurnāliste Inese Supe atklāti par savu nopietno slimību: “Es neesmu gatava mirt, man vēl daudziem cilvēkiem ir jāpalīdz”
TV24
“Man uz konta stāv – 402 000. Visa nauda, kas ienāk, aiziet valstij. Darbs apstājies” – uzņēmējs VID uzlikto sodu uzskata par nepamatotu
Cilvēkstāsts
“Ir mamma, pie kuras jau gadiem neviens no bērniem nav atbraucis, bet viņa visu laiku gaida” – ikdiena sociālās aprūpes centrā
TV24
Ja autovadītājs brauc ar “puteņa biļeti”, ko darīt pārējiem ģimenes locekļiem?
Lasīt citas ziņas
TV24
Artis Pabriks: “Baltijas jūrā Krievija nav tā valsts, kas jebkādi varētu dominēt”
Uzbrukums RAKUS ārstei pacienta radiniecei varētu izmaksāt ļoti dārgi. Tiek pieprasīta kompensācija 8000 eiro apmērā
Koalīcija paudusi savu nostāju jautājumā par par Kariņa speciālo avioreisu izmantošanu
Krievu karavīrs Hohlovs nošāvis savu komandieri, kurš ņirgājies par viņa uzvārdu
Izsmeļoši: viņa seksuālā atkarība. 12 uzvedības modeļi, kas to nodod. Ko tā patiesībā nozīmē?
22:00
Uzbrukums RAKUS ārstei pacienta radiniecei varētu izmaksāt ļoti dārgi. Tiek pieprasīta kompensācija 8000 eiro apmērā
21:28
Krievu karavīrs Hohlovs nošāvis savu komandieri, kurš ņirgājies par viņa uzvārdu
21:01
Par atteikumu mazgāt automašīnu ar Ukrainas numurzīmi, automazgātavas īpašniekiem noteikts 1000 eiro sods
Cilvēkstāsts
VIDEO. Žurnāliste Inese Supe atklāti par savu nopietno slimību: “Es neesmu gatava mirt, man vēl daudziem cilvēkiem ir jāpalīdz”
Kokteilis
VIDEO. “Oi, mīkstas lūpiņas, garšīgas!” Šovu zvaigznei Magonei uzradusies jauna simpātija
TV24
Ja autovadītājs brauc ar “puteņa biļeti”, ko darīt pārējiem ģimenes locekļiem?
Izsmeļoši: viņa seksuālā atkarība. 12 uzvedības modeļi, kas to nodod. Ko tā patiesībā nozīmē?
Šodien saprāta balss apklusinās tavu sirdsbalsi! Horoskopi 5. decembrim
Latvijā parādījies jaunais Covid-19 paveids “Pirola”, liecina notekūdeņu monitoringa dati
Veselam
“Pirms 40 gadiem, kad pirmo reizi parādījās infekcija HIV, tas bija kā nāves spriedums” – infektoloģe par medicīnas straujo attīstību
Kokteilis
FOTO. Brīdis starp to, kas jau bija, un to, kas vēl būs. Ar krāšņiem koncertiem atzīmē leģendārās “Mikrofona aptaujas” 55 gadu jubileju
Veselīgās un dziedinošās dzērvenes. Cik daudz dzērveņu ieteicams apēst dienas laikā?
TV24
Kāpēc vislielākā Ukrainas armijas vienību koncentrācija ir Kupjanskā? Skaidro Rajevs
FOTO. Liepājā tramvajs pārtapis par rūķi, bet puķu dobēs sarindoti Ziemsvētku rotājumi – pilsēta iemirdzas svētkiem
Mājas
Dažas idejas, kā var glīti un gaumīgi iesaiņot dāvanu. Noderēs arī jubilejās
TV24
Krievi lielās, ka kāds ukraiņu pilots nodevis viņiem savu lidmašīnu. Rajevs skaidro, vai tā ir patiesība
“Mēs viņam “WhatsApp” rakstām, cik ļoti viņu mīlam, pievienojam arī balss ziņojumus, apzinoties, ka atbildi nesaņemsim,” vecāki nespēj samierināties ar dēla nāvi
Kokteilis
VIDEO. Zināms, kuri šova “X faktors” dalībnieki cīnīsies par galveno balvu
Trīs dienās savāc parakstus pret tiesību atņemšanu par braukšanas ātruma pārsniegšanu par vairāk nekā 30 km/h
TV24
SPECIĀLIZLAIDUMS. Aktuālais par karadarbību Ukrainā
Projekti un vilinoši piedāvājumi nāks īstajā laikā! Horoskopi no 4. līdz 10. decembrim
Caur Latvijas robežkontroles punktiem no Krievijas importēts pārsteidzošs daudzums pārtikas graudaugu
TV24
Reirs: Bankas nodarbojās ar biedēšanu, finanšu un ekonomisko vardarbību
“Laiks strauji iet uz beigām!” ASV Kongress vēl nav spējis vienoties par atbalstu Ukrainai
TV24
Ģirts Rungainis: Latvijas tirgus viennozīmīgi ir pārbankots
Kokteilis
FOTO. Ziemsvētkiem tiek dekorēts arī britu karaļnams! Te ir gaismiņas un dārgakmeņi, taču no kāda populāra dekora karaliskā ģimene tomēr atturas