Lidija Auza, “Raganu nakts”.
Lidija Auza, “Raganu nakts”.
Publicitātes foto

Izstāžu zālē “Arsenāls” notiks pirmā Lidijas Auzas darbu retrospekcija 0

No 15. marta līdz 19. maijam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) izstāžu zālē “Arsenāls” būs apskatāma pirmā apjomīgā mākslinieces Lidijas Auzas (1914–1989) 40 gados tapušo darbu retrospekcija, LA.lv uzzināja muzejā.

Reklāma
Reklāma
Daudzas šo nezina! 15 populārākās sieviešu kļūdas seksā 20
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 6 vārdu īpašniekus, kurus visbiežāk ieskauj kupls bērnu pulciņš 10
Ko Ķīna dara ar zinātnieku, kurš patvaļīgi pasaulei atklāja Covid-19 izplatību? 60
Lasīt citas ziņas

Lidijas Auzas rokraksta brīvība saistīta arī ar īpašu plastiskumu. Māksliniece miksē krāsu ar PVA temperas veidotām reljefām formām un neierastiem materiāliem – metāla skaidām, spirālēm, plastmasas vāciņiem, zvejas tīkliem un spoguļa lauskām, kas caur gleznieciski nevaldāmu un neparedzamu blīvumu skatītāju ieved tautas arhetipu simboliskajā laukā, runā par vēsturi, atmiņu un cilvēciskām vērtībām, kuras parasti ir dramatiskās pretrunās.

Lidija Auza dzimusi 1914. gadā Vitebskā, Baltkrievijā. 1919. gadā ģimene atgriezās Latvijā.

CITI ŠOBRĪD LASA

No 1937. līdz 1949. gadam ar pārtraukumu noritēja studijas Latvijas Mākslas akadēmijā, un pēc studiju beigām par Lidijas Auzas daiļrades galveno tēmu kļūst balets – intīmi aizkulišu mirkļi mēģinājumu zālēs un ģērbtuvēs vai gaidot skatuves uznācienu prožektoru gaismās.

Baltā Operas nama putekļu mirdzums, pūdera smaržas impresionistiskais vieglums un socreālistiskās glezniecības tematisko kompozīciju radošās mokas sešu gadu garumā negribīgi pārliecināja Latvijas Mākslinieku savienības (LMS) uzņemšanas komisiju par mākslinieces gatavību pievienoties organizācijai. Arī Lidija Auza juta izteiksmes nebrīvi, bet īsti neatrada risinājumu līdz 1961. gadam.

Gandrīz neticamā atļauja apciemot māsu Olgu Anglijā izvērtās par lūzuma punktu. Londonas Nacionālās galerijas un Teita apmeklējums, iespēja redzēt pasaules meistaru oriģinālus bija iedrošinošs impulss nebaidīties no cenzūras, un šī atraisīšanās bija radikāli ekspresīva.

“Sekojošā kritiskā polemika mākslinieces darbu un izstāžu apspriedēs bija iepriekšparedzama, kaut 60. gadu Latvijas mākslas dzīvē Lidija Auza nebija vienīgā moderniste,” raksta izstādes kuratore Ilze Putniņa.

Izstādē tiks eksponētas simt gleznas no LNMM, LMS muzeja krājuma, Zuzānu kolekcijas, galerijas “Jēkabs” un ģimenes īpašumā esošo darbu kolekcijas.

Vienreizējs notikums būs četru monumentālu Talsu sienas gleznojumu (triptihs “Kurzeme”, “Deviņu pakalnu pilsēta”) eksponēšana Rīgā, kas Lidijas Auzas mākslas mantojumam piešķirs pelnīto vērienu un nozīmi.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.