Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls.
Foto: Zanda Birze

Eksperta ieteikumi lietotas lauktehnikas iegādē 0

Lai arī katru gadu Latvijas lauku saimniecībās, pateicoties ES līdzfinansējumam, ienāk vidēji 400–500 jaunu traktoru un ap 100 jaunu graudu kombainu, joprojām liela daļa saimniecību izvēlas lietotu lauksaimniecības tehniku. Katram ir savi iemesli, bet visbiežāk tie ir finansiāli apsvērumi, kas neļauj atvēzēties uz jauno un spīdīgo. Arī nākotnē potenciāli zemāks atbalsts no ES fondu puses var pasliktināt jaunu traktoru iegādes statistiku, ņemot vērā saimniecību prasību un vajadzību izmaiņas to piecu gadu laikā, kad zemnieks nevar nomainīt jaunu pirkto traktoru pret citu, jo noteikumi to nepieļauj.

Reklāma
Reklāma
FOTO. Apskati, kāda automašīna bija pati populārākā tavā dzimšanas gadā!
“Es pat nespēju iedomāties, ka pieaugušai sievietei var kaut ko tādu teikt” – sieviete vilcienā piedzīvojusi nepatīkamu izturēšanos no diviem pusaudžiem
TV24
“Latgale tūlīt arī mirs badā!” Linuža par tukšām runām un reālo situāciju pierobežā 142
Lasīt citas ziņas

Šajā rakstā apskatīsim lietotas tehnikas iegādes gaišās un tumšās puses, lai zemniekam palīdzētu izdarīt pareizo izvēli, un vairāk koncentrēsimies uz lietota traktora iegādi kā masveidīgāko pirkuma veidu.

Motivācija un mērķi

Tātad – vai ir skaidri zināms, kādam nolūkam traktors tiek pirkts? Vai esat novērtējuši nepieciešamo jaudu zemes darbiem, miksera, smalcinātāja darbināšanai, līdzekļu apjomu, ko plānojat tērēt, traktora zīmolu, modeli? Noteikti apsveriet, kas apkops, remontēs un piegādās rezerves daļas jūsu pirkumam. Vai zīmola dīlera pārstāvis ir stundas brauciena attālumā no jums vai arī tam jābrauc pusi dienas? Vai remonta tehniskā un zināšanu bāze ir pietiekama? Ko runā kaimiņi par apkalpošanas līmeni un kvalitāti? Vai puiši ir tik noslogoti, ka uz reakciju ir jāgaida vairākas dienas? Definējiet sev izvēles prioritātes un uzrakstiet tās! Domas, ka mēs jau visu paši varēsim sataisīt, var izrādīties maldīgas, jo ar katru gadu arī lietotā tehnika kļūst mūsdienīgāka un līdz ar to sarežģītāka.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ņemiet vērā, ka darba izmaksas ir mazākā daļa no daudzmaz nopietna remonta un dažu eiro ietaupījums stundā transmisijas remonta gadījumā nozīmē tikai 150 EUR starpību, kamēr dīkstāves laiks, rezerves daļu cena un piegāde var izmaksāt pavisam citas summas. Tādēļ labāk izvēlēties dārgāku, bet profesionālāku servisu – tam vajadzēs mazāk laika, lai jums palīdzētu.

Labā ziņa – lietota tehnika maksā ievērojami mazāk nekā jauna, tas ietaupa naudu un daudziem varbūt dod vienīgo iespēju. Sliktā – tā agrāk vai vēlāk būs jāremontē, un tas prasīs naudu…

Ja esat nolēmuši ieguldīt līdzekļus lietotā tehnikā, ir jāapzinās, ko jūs nesaņemsiet. Pirmām kārtām jūs nesaņemsiet ievērojamu garantijas laiku vai garantijas vispār. Daži pārdevēji var piedāvāt simbolisku garantiju 100 vai 200 motorstundu apjomā, bet vairums pārdevēju no tā izvairīsies, jo lietotajā tehnikā bez padziļinātas izpētes var slēpties jebkas. Tas nozīmē, ka potenciāli varat rēķināties ar remonta izmaksām nākamo gadu laikā, īpaši pērkot traktoru ar daudzām motorstundām. Un tehnikai galvenie kritēriji ir tieši motorstundas un tehnikas uzturēšanas vēsture, nevis izlaiduma gads.

Šeit būtiski ir apskatīt autorizēto traktoru tirgotāju piedāvājumus, jo samērā bieži pie viņiem pirktajai tehnikai būs zināma vēsture un rekomendācijas.

Tehnikas resurss

Parasti jau neviens tā īsti nepasaka, kāds traktora resurss ir paredzēts. To var saprast, jo ļoti daudz kas būs atkarīgs no ekspluatācijas apstākļiem un braucēja vai īpašnieka attieksmes gan pret lietošanu, gan apkopi un remontu. Zinu klientus, kam traktori ir nokalpojuši 15–20 tūkstošus motorstundu un pat vairāk, bet to nevar pieņemt kā absolūtu rādītāju visiem. Un šajā laikā neapšaubāmi nākas šo to labot. Tomēr vidējas klases labam traktoram kā, piemēram, JD 6420 vai JD 6920 vai Case IH Magnum 7250, nevajadzētu prasīt nopietnāku dzinēja remontu pirmajās 10 000 motorstundās.

Reklāma
Reklāma

Transmisijas var paprasīt iejaukšanos agrāk, un nav nekāds brīnums, ja lielajiem traktoriem neatkarīgi no ražotāja transmisija ir remontēta, kad sasniegtas 3000–4000 motorstundas. To nevajadzētu uztvert kā milzīgu problēmu, jo labas lietas ir tās, kas ir salabotas. Sliktāk, ja šādu remontu nākas veikt jaunam pircējam, kurš pēdējo naudu ir izlicis par lietoto traktoru un neplānota remonta dēļ ir nonācis finansiālās grūtībās. Ražotāji nepārtraukti strādā pie jau izlaistās tehnikas uzlabojumiem, un, ja arī pēc trim vai četriem gadiem ir defekts, kas radies izteikti rūpnīcas vainas dēļ, atbildīgs ražotājs var piedāvāt vismaz daļēji kompensēt remonta izmaksas.

Vairumam traktoru modeļu būtisks cenas kritums ir pēc 6000 stundām, pēc tam – pēc 9000 motorstundām, jo remonta un ieguldījumu riski palielinās.

Protams, katram pircējam ir savi apsvērumi, tomēr šeit ir jāatceras: jo vairāk stundu, jo vairāk jāskatās uz pārbaudītām vērtībām – kvalitatīvs 15 gadu vecs traktors arī ar 12 000 motorstundām turpinās darīt savu darbu ar lielāku vai mazāku investīciju palīdzību, kamēr kāda cita ražotāja produkts jau ir izsmēlis sava īpašnieka pacietību. Bet, pērkot traktoru ar 3–5 tūkstošiem motorstundu, ir labas izredzes iegūt labu tehniku no jebkura ražotāja.

Ja iespējams, būtu labi noskaidrot patiesos iemeslus, kāpēc iepriekšējais īpašnieks ir šķīries no sava darba zirga. Ja tas ir saimniecības modernizācijas process, saistīts ar tehnoloģijām, vai arī saimniecība ir izaugusi un piecu gadu laikā traktors ir kļuvis par mazu – tie ir labi iemesli, kas nav saistīti ar tehnikas stāvokli. Tāpēc ir samērā droši iegādāties tehniku no kaimiņa vai citas saimniecības, jo varat iegūt ticamu informāciju, kā arī pārbaudīt to pie vietējā traktoru dīlera attiecībā uz apkopju, remontu veikšanu un arī pašas tehnikas stāvokli. Reģionālie servisa inženieri un mehāniķi parasti gluži labi zina, kā kurš izturas pret savu tehnikas parku.

Aprīkojuma novērtējums

Pircējam ir nopietni jānovērtē, kas tam ir nepieciešams, kādas ir iegādes sekas un iespējamie izmaksu posteņi. Der pievērst uzmanību šādām acīm redzamām lietām, kas arī ietekmē pirkuma cenu un ļauj pakaulēties:

– riepas – ja tās ir nobrauktas, apziniet, cik maksās to nomaiņa. Principā vidējas klases traktora (150 ZS) riepu komplekts var izmaksāt 4–10 tūkstošus eiro atkarībā no zīmola, izmēra, kvalitātes. Var meklēt lietotas, bet tas nebūs ne viegli, ne ātri, turklāt jāatceras, ka 4×4 traktoriem ir jāievēro priekšējo un aizmugurējo riteņu izmēru savstarpējā atbilstība, lai izvairītos no drīza transmisijas remonta. Lielajiem traktoriem dubultriteņu esamība ir liels pluss;

– transmisijas veids – lietotiem vecākiem un mazākas jaudas traktoriem parasti tā ir mehāniska pārnesumkārba vai arī powershift tipa, kur katram mehāniskajam pārnesumam ir 2–4 pakāpes, kas pārslēdzas bez sajūga izmantošanas ar pogu vai sviras palīdzību. Jaunākiem un lielākiem traktoriem var gadīties arī bezpakāpju transmisijas, kas ir vēl ērtākas, bet remonta gadījumā prasīs vairāk līdzekļu. Precīziem darbiem ir svarīgs liels ātrumu diapazons, un bezpakāpju transmisijas šeit ir ārpus konkurences. Vēl pastāv iespēja satikt hidrostatisku transmisiju, bet tas ir reti un tikai mazjaudas traktoriem ar 20–50 ZS;

– hidroizvadu skaits – novērtējiet, cik to minimāli nepieciešams, bet mūsdienās 3 SCV hidroizvadu pāri ir minimums, ar diviem var būt par maz. Lielās klases traktoriem virs 300 ZS ir nepieciešami četri pieci hidroizvadu pāri un papildu sekciju uzstādīšana var būt dārga, sarežģīta vai pat neiespējama. Kā piemēru varu minēt gadījumus, kad aizmugurējie hidroizvadi tiek izmantoti priekšējās uzkares un agregātu darbināšanai. Ja ir pieslēgums vidū pie transmisijas (mid-mount), tad priekšējā uzkare tiek barota no turienes un aizmugurē paliek vairāk brīvu hidroizvadu pāru. Elektriska hidroizvadu esamība ļaus precīzāk noregulēt plūsmas uz agregātiem, kam tas ir nepieciešams, kā arī ieregulēt maksimālo darba spiedienu un ieslēgšanās aiztures;

– reverss – vecākiem traktoriem pārliecinieties par elektrohidrauliska reversa esamību, īpaši, ja paredzams darbs ar frontālo iekrāvēju vai citi darbi ar biežu virziena maiņu. Šo īpašību novērtēsiet ikdienā. Mehāniskais reverss intensīvā darbā sāks kaitināt. Īpaši ērtas ir reversa maiņas pogas uz labās rokas vadības kontroliera;

– sajūgs – slapjais sajūgs eļļas vannā vienmēr ir pārāks par sauso, jo tas agrāk vai vēlāk ir jāmaina;

– jūgvārpstas režīmi – pārbaudiet, vai ir abi 540 un 1000 apgriezienu režīmi, un ir ļoti labi, ja tiem ir ekonomiskie režīmi, kas var būtiski ietaupīt degvielu vieglos jūgvārpstas darbos;

– kabīnes aprīkojums – kondicionētājs, pneimatiskais sēdeklis, radio. Jaunai tehnikai šīs opcijas maksā pietiekami daudz, jo būtiski uzlabo braucēja komfortu, kas savukārt mazina nogurumu un palielina darba ražīgumu. Ja vēlamies motivētu darbinieku vai paši justies labi, jāizvēlas labi aprīkota tehnika. Vienlaikus papildu aprīkojums var prasīt arī papildu uzmanību un līdzekļus;

– darba gaismas – novērtējiet apgaismojuma pietiekamību, vai ir LED apgaismojums;

– dzinēja bloka sildītājs – tas ļaus pieslēgt to pie elektrības un atvieglos iedarbināšanu ziemā. Ja domājat tīrīt ceļus, šī ir ļoti vēlama lieta;

– automātiskās stūrēšanas sagatave – ja gribēsiet ar laiku uzstādīt GPS antenu ar darba displeju un taupīt naudu, strādājot precīzāk, šī opcija ļaus jums ietaupīt vairākus tūkstošus eiro. To var pārbaudīt pēc traktora VIN numura pie dīlera;

– priekšējā uzkare un jūgvārpsta – tas vienmēr ir bonuss. Pat tad, ja to neizmantosiet, pārdošanas gadījumā varēsiet iegūt mazliet vairāk naudas;

– ISOBUS savienojumi/sagataves – šis ir traktora komunikācijas standarts darbam ar agregātiem. Izmantojot automātisko stūrēšanu apvienojumā ar ISOBUS savietojamu smidzinātāju vai izkliedētāju, jums būs iespēja vadīt agregātu un traktoru ar vienu vadības paneli, strādāt ar mainīgām smidzināšanas/mēslošanas devām un citiem precīzās laukkopības labumiem. Pat tad, ja šobrīd tas jums nav aktuāli, jau pāris gadu laikā varat līdz tam nonākt, un tad šī funkcija būs ļoti vērtīga.

Ja izmantosiet darbā dubultos riteņus, pārliecinieties, vai minētais modelis tam ir paredzēts. Viena saruna ar dīleri var ietaupīt dažus nepatīkamus mirkļus. Tāpat pārbaudiet, vai traktoram ir tās sakabes, ko vēlaties izmantot, ja nav – vai ir iespēja uzstādīt un cik tas maksā.

Traktora tehniskā stāvokļa novērtējums

Neatkarīgi no tā, kāda zīmola traktoru izvēlaties, ir dažas lietas, kas pirms pirkšanas noteikti ir jāpārbauda.

– Dzinējam ir viegli jāiedarbojas pēc dažiem apgriezieniem, tas nedrīkst izteikti un ilgstoši dūmot, īpaši caur kartera ventilāciju, tam jāstrādā līdzeni, arī aukstam esot. Ņemiet vērā, ka dzinēji ar AdBlue sistēmu iedarbināšanas laikā var radīt diezgan daudz tvaiku (nejaukt ar dūmiem), tas nav defekts.

– Pārbaudiet, vai vienmērīgi slēdzas visi pārnesumi uz priekšu un atpakaļ.

– Pārbaudiet, vai neslīd sajūgs, mēģinot uzsākt braukšanu ar augstāku pārnesumu.

– Ļoti labi, ja ir iespēja slodzē pārbaudīt jūgvārpstas slēgšanos un darbību.

– Pārbaudiet uzkares darbību – tai jāstrādā stabili, bez rāvieniem un ātri. Ja tā nav, iespējams remonts.

– Pārbaudiet dzesēšanas šķidrumu un eļļas – tām jābūt līmenī un tīrām.

– Pārliecinieties, ka dzinējam un transmisijai nesulo eļļa, tāpat arī pie hidroizvadiem un pie jūgvārpstas.

– Pārskatiet elektroinstalāciju – vai nav bojāti vadi vai savienojumi.

– Pārbaudiet visas traktora funkcijas, ieskaitot apgaismojumu, ventilāciju un kondicionētāju.

– Pārliecinieties, vai nav neparastu trokšņu, vibrāciju vai citu pazīmju, kas atstāj nelāgu iespaidu.

– Novērtējiet mašīnas vizuālo un kabīnes stāvokli. Nesakopts traktors var norādīt uz nevērīgu attieksmi arī tehniskajā jomā.

– Pārrunājiet visas neatbilstības ar kādu zinošu cilvēku – vērtējums no malas vienmēr lieti noder.

Mūsdienu traktoru darbību jau vairāk nekā 15 gadu vada elektroniskie vadības bloki jeb ECU. Šī ierīce atbild par dzinēja, transmisijas un citu agregātu darbību, tā fiksē arī kļūdas. Parasti šīs kļūdas ir iespējams nolasīt traktora displejā vai vadības panelī, vai arī ekrānā uz kabīnes statnes vai pie kabīnes loga pa labi no vadītāja. Tomēr tas jums var neko neizteikt, ja nevarat šos kodus atšifrēt. Un te nonākam pie galvenā – ja jums ir mazākās šaubas par savām tehniskajām zināšanām un spējām novērtēt jūsu potenciālā pirkuma stāvokli, prasiet palīdzību oficiālajam pārstāvim. Pieņemot, ka esat gatavi iztērēt vismaz 15–20 tūkstošus eiro vai pat līdz 100–150 tūkstošiem, nepažēlojiet 100–150 eiro par tehnikas apskati, ko var veikt pieredzējis mehāniķis no autorizēta dīlera. Tas jums ļaus izvairīties no lielām kļūdām. Ja diagnostikas gaitā parādās tehniskas problēmas, jūs varēsiet ietekmēt pirkuma cenu un vēlāk saremontēt pats vai arī panākt traktora savešanu kārtībā par pārdevēja līdzekļiem. Jebkurā gadījumā jūs būsiet ieguvējs.


Kur pirkt lietotu tehniku?

Visbiežāk tas ir privāts pārdevējs tepat Latvijā – kaimiņš, kolēģis, paziņa, kas piedāvā un iesaka tieši vai sludinājuma veidā kādā no plašsaziņas līdzekļiem. Parasti šādi var nopirkt mazliet lētāk un zināmu traktoru, ja tas pirkts jauns Latvijā. Samērā vienkāršs darījums.

Pārdevējs var būt oficiālais rūpnīcis dīleris. Šajā gadījumā, visticamāk, maksāsiet vidēji nedaudz vairāk, bet, ja dīleris ir godprātīgs, tehnika būs jau pārbaudīta, to iepērkot, stāvoklis zināms. Ja ir nepieciešams finansējums, tas būs iespējams bez paša skraidīšanas pa bankām, jo dīlera pārdevējs parasti uzņemas finansējumu sakārtot. Pastāv iespēja saņemt kaut nelielas, bet garantijas, bet tas ir individuāls jautājums.

Lietotas tehnikas pārdevēji Latvijā visbiežāk ieved tehniku no Eiropas. Cenas parasti zemākas nekā pie oficiālajiem pārstāvjiem, bet ne vienmēr. Noteikti labāk, ja ieved, pērkot no oficiālajiem pārstāvjiem ārzemēs, jo tas arī dod vairāk drošības. Šie paši pārdevēji var sameklēt nepieciešamo traktoru vai kombainu ārzemēs arī pēc pasūtījuma, bet šajā gadījumā būs jāuzticas. Tāpēc strādājiet ar tiem, kam uzticaties. Tehniskas problēmas viņi vismaz palīdzēs atrisināt, tiesa, par jūsu naudu.

Ir arī lietotas tehnikas pārdevēji ārzemēs, bet viņu pakalpojumus varat izmantot, ja jūtaties pietiekami spēcīgs tirdzniecībā un valodās. Jāņem vērā, ka ne visi pārdevēji ir gatavi mesties darījumos ar mums, parasti viņi izvēlas vietējo klientu. Vai arī var ietirgot ko tādu, kam labāk atrasties tālāk no pašu mājām. Pērkot ārzemēs, būs sarežģītāk saņemt palīdzību tehniskajā ziņā, ja vien nepasūtīsiet diagnostiku uz vietas, bet tas būs vairākas reizes dārgāk nekā Latvijā. Arī piegādes jautājumi būs jārisina pašiem, un tas var radīt papildu stresu un izmaksas. Ņemiet arī vērā iespēju uzrauties uz negodprātīga tirgotāja vai pat krāpnieka.

Kā jau uzsvēru sākumā, daudziem lietota tehnika pagaidām ir vienīgā iespēja tālāk attīstīt savu saimniecību. Ņemot vērā minētos ieteikumus un pašiem pievēršot vairāk uzmanības pirkšanas procesam un tehnikai, varat tikt pie ļoti laba darba zirga, kas dos apmierinājumu par saprātīgi iztērēto naudu.

Vairāk lasiet žurnāla Agro Tops īpašajā pielikumā “Mans lauksaimniecības tehnikas parks”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.