
LA.LV redakcija saņēma satraucošu vēstuli no kādas tirdzniecības tīkla “Mego” darbinieces. Vēstulē sieviete aprakstījusi aizkulišu realitāti, kas, protams, var šokēt ikvienu pārtikas pircēju. No nocenota biezpiena gatavoti plāceņi, smakojošas ruletes, kas nonāk jaunos pusfabrikātos, un etiķetes, kas mainās, lai vecs kļūtu atkal “svaigs”. “Mego” pārstāvji kategoriski noliedz paustās informācijas patiesumu.
Vēstules autore raksta, ka vēlas, lai sabiedrība zina, kas notiek veikala virtuvēs. Rakstītais ir viņas pašas pieredzētais.
“Es malu pusfabrikātu, un pavāre teica, lai klāt tur samaļu vistas ruleti, kur iekšā ola… Es neko neteiktu, bet tai ruletei bija pretīga smaka. Pats galvenais, ka to pat uzreiz necepa, vienkārši atstāja uz citu dienu sagatavošanai! Vēl taisīju biezpiena plāceņu maisījumu. Tur iekšā vajadzēja likt jau nocenotu biezpienu. Tam arī jau bija nelabvēlīga smaka, un to arī atstāja uz nākošo dienu, lai gatavotu.
Es nezinu, kā tā var. Saprotu, ka žēl mest ārā produktus, bet vai tad tā var?
Gatavot ne diezgan svaigus produktus, atstāt tos uz nākamo dienu un tikai tad gatavot…
“Mego” veikalos ir arī problēma ar dubultām etiķetēm. Uz apakšējās ir vecais realizācijas datums, uz augšējās ir jauns. Es gribu, lai cilvēki zina par šī veikala problēmām,” raksta vēstules autore.
Sazinoties ar veikala “Mego” pārstāvjiem, saņemam informāciju, ka bojāti produkti kulinārijā nekādā gadījumā netiek izmantoti.
Aleksandrs Afanasjevs, LENOKA SIA Marketinga nodaļas vadītājs: “Mēs kategoriski noliedzam iespēju “Mego” kulinārijas ražotnēs izmantot bojātus vai derīguma termiņu zaudējušus produktus. Šāda rīcība neatbilst mūsu pārtikas nekaitīguma politikai vai ražošanas protokoliem un nav pieļaujama nevienā mūsu ražošanas posmā. Katra izmantotā izejviela un gatavais produkts tiek rūpīgi izvērtēts.
Ja rodas šaubas, attiecīgais produkts tiek nekavējoties izņemts no ražošanas vai aprites un utilizēts saskaņā ar noteikumiem.
Un tas attiecas uz visiem mūsu veikalos pārdotajiem produktiem.
Produkti ar bojāšanās pazīmēm (t.sk. mainītu smaržu, vizuālas izmaiņas, tekstūras defektus) nekādā gadījumā nedrīkst tikt izmantoti ne uzreiz, ne vēlāk. Tas ir skaidri noteikts mūsu paškontroles sistēmā, kas balstīta uz HACCP (Red. piezīme – Sistēmas pamatā ir labas ražošanas un labas higiēnas prakse) principiem un stingru izsekojamību katram izmantotajam produktam.
Mums ir skaidri izstrādāta kārtība: bojāts vai neatbilstošs produkts tiek norakstīts, reģistrēts un izņemts no aprites.”
Aleksandrs Afanasjevs skaidro, kādi ir galvenie uzraudzības mehānismi “Mego” veikalos: “Mūsu uzņēmumā kulinārijas produktu ražošana balstās pēc HACCP principiem izstrādātās paškontroles sistēmas rokasgrāmatas ražošanas risku izvērtēšanas un to novēršanas metodēm un izsekojamības nodrošināšanas sistēmu.
Savukārt ikdienas darbu reglamentē paškontroles sistēmas rokasgrāmatā izstrādātās pierakstu kontroles veidlapas, kas nodrošina ikdienas ražošanas kontroli izsekojamības pārbaudei un darbinieku darba tehnoloģisko procesu kontrolei gan uzņēmuma iekšējā audita pārbaudēm un PVD pārbaužu kontrolei. Tāpat katru dienu tehnologi izlases veidā veic gatavo produktu organoleptisko rādītāju kvalitātes pārbaudi testējot produktus.
Kulinārijas produkti saskaņā ar laboratoriskās kontroles plānu tiek pārbaudīti arī uz mikrobioloģiskajiem rādītājiem tā nodrošinot produktu atbilstību un drošu pārtikas lietošanu. Kā arī darbinieku apmācība un zināšanu pārbaude ir daļa no mūsu kvalitātes cikla.”
LENOKA SIA Marketinga nodaļas vadītājs pārliecinoši pauž, ka veikalos tiek regulāri veiktas Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) pārbaudes un bažas par ēdiena kvalitāti ir nepamatotas.
“Svarīgs nosacījums kvalitātes nodrošināšanai ir arī izejvielu izvēle – produktus kulinārijas vajadzībām iepērkam tikai no pārbaudītiem un uzticamiem piegādātājiem, ar kuriem mums ir ilgstoša sadarbība un kuri spēj nodrošināt pārtikas drošības standartiem atbilstošu kvalitāti.”
Uz jautājumu, vai uzņēmums ir saņēmis sūdzības no klientiem par pārtikas kvalitāti, kas izpaužas sliktā pašsajūtā pēc ēdiena lietošanas uzturā, pārstāvis informē: “Reti ir bijuši komentāri par produktiem, taču vairumā gadījumu tie ir subjektīvi.
Bet nekad neesam saņēmuši ziņojumus par sliktu pašsajūtu pēc mūsu kulinārijas ēdienu lietošanas. Tas ir ļoti svarīgs aspekts, jo tas parāda, ka mūsu pārtikas drošības sistēma darbojas.
Uzņēmumā ir izstrādāta kārtība kā reaģēt gadījumos, ja tiek saņemta sūdzība par produktu kvalitāti.
– Nekavējoties tiek novērtēta situācija, identificēts konkrētais produkts un tā partija.
– Produkti tiek novietoti neatbilstošo produktu/ ēdienu uzglabāšanas vietā un attiecīgi nomarķēti (nelietot pārtikā).
– Neatbilstošie produkti vai ēdieni tiek izņemti no apgrozības un ar tiem veic procedūrā atbilstošās darbības.
– Ja rodas situācija, ka klientu, ēdienu izvēlē, neapmierina kāds subjektīvs viedoklis, klientam tiek piedāvāta produkta apmaiņa vai kompensācija. Kā informēja uzņēmuma pārstāvis – klienti galvenokārt piekrīt kulinārijas produkta nomaiņai.
– Ja nepieciešams, tiek veiktas laboratoriskās testēšanas analīzes.
– Fiksē gadījumu un veic koriģējošus pasākumus.
“Mūsu kulinārija daudzus gadus ir novērtēta kā viena no garšīgākajām Latvijā – to apliecina ne tikai ikgadējās klientu aptaujas, bet arī pastāvīgais pircēju pieplūdums konkrētās tirdzniecības vietās. Cilvēki mērķtiecīgi brauc uz “Mego” pēc mūsu kulinārijas izstrādājumiem, kas mums ir būtisks reputācijas balsts,” skaidro Aleksandrs Afanasjevs.
Uzņēmums noliedz arī informāciju par dubulto etiķešu praktizēšanu.
“Mēs kategoriski nepieļaujam derīguma termiņu pārlīmēšanu vai jebkādas manipulācijas ar etiķeti vai termiņu marķējumu. Šādas darbības ir pretrunā gan ar likumu, gan ar mūsu uzņēmuma politiku.
Visos “Mego” veikalos ir izveidota vienota sistēma un speciāla programma preču derīguma termiņu uzraudzībai. Pateicoties tai, veikala darbinieki savlaicīgi saņem paziņojumus par produktiem, kuru derīguma termiņš tuvojas beigām.
Šādi produkti tiek pārdoti ar lielo atlaidi un marķēti ar īpašu uzlīmi "Samazināta cena" un novietoti atsevišķā, klientiem labi redzamā vietā. Šī ir caurspīdīga un regulēta prakse, kas ieviesta arī citos vadošajos mazumtirdzniecības tīklos Latvijā.
Ir arī skaidra procedūra produktu, kuriem beidzies derīguma termiņš, izņemšanai no tirdzniecības un utilizācijai. Gan katrs veikals, gan mazumtirdzniecības tīkla kvalitātes nodaļa rūpīgi uzrauga šo procedūru ievērošanu. Mēs sistemātiski pārbaudām šo procesu pareizību un nepieļaujam nekādas novirzes, kas varētu ietekmēt klientu uzticību vai pārtikas nekaitīgumu,” uzsver veikala pārstāvis.