“Nevis eksāmeni ir atviegloti, bet mūsu bērni ir gudrāki un labāk sagatavojušies,” Melbārde komentē centralizēto eksāmenu rezultātus 1
TV24 raidījumā “Dienas personība” izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde (JV) skaidroja, kāds ir centralizēto eksāmenu mērķis un kādēļ nav pamata uzskatīt, ka to saturs būtu mākslīgi atvieglots. Viņas ieskatā labāki rezultāti, kas redzami šā gada eksāmenos, ir tieši skolēnu un pedagogu mērķtiecīga darba rezultāts.
Ministre uzsvēra, ka vispirms ir svarīgi saprast paša eksāmena būtību: “Mums ir jāsaprot, kāds vispār ir centralizēto eksāmenu mērķis, ko mēs gribam ar centrālajiem eksāmeniem izdarīt. Centralizētos eksāmenus mēs organizējam, lai pārbaudītu skolēnu sniegumu pret standartu – kā jaunieši ir apguvuši standartu.”
Viņa arī norādīja, ka eksāmenu saturs tiek veidots atbilstoši noteiktajiem mācību standartiem: “Eksaminatori, kas ir veidojuši šo matemātikas eksāmenu, ir precīzi vadījušies pēc tā, kas ir noteikts standartā un veidojuši tādus uzdevumus, ar kādiem jaunieši ir līdz šim saskārušien un strādājuši, un kādus tie ir risinājuši.”
Melbārde norāda, ka “nav pamata saskatīt kaut kādas sazvērestības teorijas, ka eksāmeni kaut kā būtu īpaši atviegloti”.
Vienlaikus ministre atzina, ka sabiedrībā izskanējuši arī priekšlikumi veidot specifiskākus uzdevumus skolēniem, kas mērķtiecīgi, pēc pamatskolas absolvēšanas, vēlas turpināt mācības ģimnāzijās.
“Parādās priekšlikumi no ģimnāzijām, ka varbūt viņi gribētu arī, ka ir īpaši specifiskāki uzdevumi, ir lielāka grūtības pakāpe, kā ģimnāzijas var ieraudzīt savu potenciālo skolēnu. Par to tad mums būtu priekšā nākotnē jādiskutē, vai ir nepieciešams vēl kaut kāda īpaša sadaļa šiem centralizētajiem eksāmeniem, kas ir vērsta tiešu uz tiem, kas grib stāties ģimnāzijās.”
Melbārde arī uzsvēra, ka Valsts izglītības satura centrs pēdējā laikā aktīvi strādājis pie skolēnu motivēšanas un pedagogu atbalsta, nevis eksāmenu atvieglošanas: “No savas puses nekādā gadījumā negribētu piekrist, ka tagad Valsts izglītības attīstības aģentūra ir kaut kā īpaši centusies atvieglot eksāmenu uzdevumus. Tieši pretēji uzskatu, ka Valsts izglītības attīstības aģentūra aizvadītajā gadā ir veikusi vairākus būtiskus pasākumus – ir vairāk strādāts ar pedagogiem, ir ieviesta jauna vērtēšanas sistēma, kas mudina bērnus vairāk mācīties, nevis tikai sākt gatavoties tad, kad tuvojas eksāmens.”
Ministre aicina uz situāciju raudzīties pozitīvi un atzīt skolēnu progresu: “Būsim pozitīvi un uzskatīsim, ka nevis eksāmeni ir atviegloti, bet mūsu bērni tomēr ir gudrāki un labāk sagatavojušies. Priecāsimies, ka šie rezultāti paliek labāki.”
Vienlaikus Melbārde arī atgādina, ka rezultāti vēl nav izcili – progress ir neliels, bet būtisks: “Es arī negribētu teikt, ka tagad viņi ir kaut kādi izcili labi. Mēs nevaram to apgalvot. Ja mēs salīdzinām, piemēram, 2023. un 2025. gada rezultātus, devītajā klasē tas uzlabojums ir par apmēram 3 procentpunktiem.
Ministre uzsvēra, ka darbs pie izglītības kvalitātes uzlabošanas turpināsies: “Mums ir jāturpina strādāt pie tā, lai mūsu eksāmenu rezultāti paliek labāki. Mēs arī plānojam to darīt.”