Jevgēnijs Beļakovs uzskata, ka franšīze ir lielisks starts uzņēmējdarbībā.
Jevgēnijs Beļakovs uzskata, ka franšīze ir lielisks starts uzņēmējdarbībā.
Foto – Karīna Miezāja

Pusceļā uz savu uzņēmējdarbību 0

“Jau kādu laiku apsvēru domu veidot savu biznesu, tomēr ekonomiskā situācija tirgū nelikās tik stabila, tāpēc piedāvājums vadīt “Tele2″ klientu apkalpošanas centru kā franšīzi likās laba iespēja,” saka Jevgēnijs Beļakovs – viens no pirmajiem telekomunikāciju uzņēmuma “Tele2” klientu apkalpošanas centra franšīzes īpašniekiem.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Ja tavas mājas numurā ir kāds no šiem 3 cipariem, tev ir potenciāls sasniegt visu, ko sirds kāro 15
Cilvēkstāsts
“Man draudēja publiski, ka mani izkropļos” – saimniecības “Jaunapšenieki” saimniece Agnese par nievām un ļaunumu, ar ko sastopas ikdienā 133
VIDEO. “Viss grāvis šūpojas!” Medniece fiksējusi interesantu novērojumu – sākumā šķitis, ka tas ir bebrs… 8
Lasīt citas ziņas

Lai sāktu biznesu, vajag starta kapitālu un ideju par kāda produkta vai zīmola attīstību, savukārt, sākot uzņēmējdarbību franšīzes ceļā, tas nav nepieciešams. Franšīzes veikala vai klientu apkalpošanas centra atvēršanai parasti piešķir lieli, stabili uzņēmumi ar savu zīmolu, jau izstrādātu biznesa stratēģiju. Dažkārt arī telpas, kurās franšīzes uzņēmums darbojas, pieder franšīzes devējam, bet citreiz tās ir franšīzes ņēmēja īpašumā. Latvijā zināmākais franšīzes tirdzniecības punktu veidotājs līdz šim bijis uzņēmums “Narvesen”, taču nu attīstīt savu klientu apkalpošanas centru ar klientu starpniecību nolēmis arī “Tele2”. Atšķirībā no “Narvesen”, kas gatava uzticēt franšīzes atvēršanu katram uzņēmuma vajadzībām atbilstošam censonim, ja vien ir kāda neizmantota franšīze, “Tele2” šādu iespēju piedāvā tikai saviem darbiniekiem. Uzņēmuma personālvadības direktore Aija Bite-Ozere skaidro: “Franšīze ir iespēja, ko iedodam tās ņēmējam – mūsu darbiniekam – kā gatavu biznesa modeli mobilo sakaru nozarē ar samazinātiem riskiem, neprasot par to samaksu. Vēlamies dot iespēju labākajiem darbiniekiem iegūt uzņēmējdarbības pieredzi un vairāk nopelnīt. Ieguvējas ir abas puses – darbiniekam paveras iespējas kļūt par uzņēmēju, savukārt “Tele2″ turpina attīstīties.”

Pieaug motivācija čakli strādāt

Iespēja vadīt franšīzes uzņēmumu vai ar laiku kļūt par franšīzes īpašniekiem vairojot motivāciju darbinieku vidū čakli strādāt un sevi pierādīt. “Tele2” mazumtirdzniecības vadītāja Dace Škrabe teic: “Līdz šim darbiniekiem esam nodevuši astoņus klientu apkalpošanas centrus. To apgrozījums pieaudzis par 30 procentiem, jo franšīzes ņēmējam un viņa komandai ir personīgāka un aug­stāka motivācija.” Attīstīt klientu apkalpošanas centrus kā franšīzes uzņēmums nolēmis arī tāpēc, ka Latvijā palielinoties cilvēku interese par sava biznesa veidošanu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Patlaban uzņēmumam ir 39 klientu apkalpošanas centri visā Latvijā. No tiem vēl septiņus uzņēmums darbiniekiem piedāvā pārņemt kā franšīzi. “Redzam, ka šāda iespēja ir īpaši nozīmīga reģionos – cilvēkiem ir iespēja palikt savā dzimtajā pilsētā un uzsākt savu biznesu bez finanšu riska,” saka D. Škrabe. Lai darbiniekam uzticētu franšīzi, viņam jāatbilst vairākiem kritērijiem – jābūt uz biznesu orientētam, jāatbilst “Tele2” vērtībām. Izvērtē arī darbinieka motivāciju, līdzšinējo sniegumu, strādājot uzņēmumā, viņa spēju motivēt un vadīt komandu. Visbūtiskākais esot augsta klientu apkalpošanas kultūra. Ja tā piemīt, pretendentam jau esot puse no franšīzes ņēmējam vajadzīgajām īpašībām.

Savukārt “Narvesen” pārstāvis Andis Aleksandrovs stāsta, ka franšīze tiek uzticēta tiem, kuriem jau ir pieredze ar klientiem. Sarunās ar potenciālo franšīzes ņēmēju tiek noskaidrots, vai viņam ir sapratne par tirdzniecību, preču apriti, vai viņš spēs godam pārstāvēt uzņēmuma zīmolu. Tirdzniecības vietas un prece tajās pieder uzņēmumam, līdz ar to arī ieņēmumi nonāk uzņēmuma kasē, taču franšīzes turētāji saņem noteiktu procentu no ietirgotā.

Akciju sabiedrība “Dzintars” toties franšīzes veikalus atver tikai ārvalstīs, taču arī tad franšīzes ņēmējam, protams, tiek izvirzītas noteiktas prasības. Uzņēmuma eksporta un franšīzes menedžere Jūlija Minova teic, ka, pirmkārt, franšīzes ņēmējam un devējam jārunā “vienā valodā”. Otrkārt, ņēmējam jābūt izpildīgam, uzņēmīgam, radošam.

D. Škrabe stāsta, ka, pārvaldot klientu apkalpošanas centru kā franšīzi, uzņēmums un līdzšinējais darbinieks kļūst par partneriem. Praktiski tas nozīmē, ka darbinieks dibina savu uzņēmumu, kam ir līguma saistības ar “Tele2”, un klientu apkalpošanas centrs nonāk pilnīgā franšīzes ņēmēja pārziņā, ieskaitot darbiniekus. Līdz ar to nāk līdzi arī atbildība un saistības, piemēram, ir jāsasniedz katram centram noteiktais pārdošanas mērķis. Franšīzes darbiniekiem tiek nodrošinātas regulāras apmācības.

Grūti atrast darbiniekus

Jevgēnijs, pirms kļūt par franšīzes īpašnieku, “Tele2” bija strādājis jau sešus gadus, no tiem pēdējos četrus gadus klientu apkalpošanas centrā. “Man patīk strādāt mobilo sakaru nozarē,” stāsta Jevgēnijs. “Franšīze bija arī iespēja palikt turpat un ar tiem pašiem cilvēkiem apkārt. Vadīt franšīzi ir salīdzinoši vieglāk nekā tad, ja pašam vajadzētu uzsākt savu biznesu, tā teikt, no nulles. Strādāju ar visā Latvijā pazīstamu zīmolu “Tele2″, ko cilvēki jau zina un novērtē. Man nav jāizgudro jauns zīmols un produkti un jāiegulda mārketingā, lai tos popularizētu. Protams, ar atpazīstamu zīmolu jāstrādā augstā līmenī. Franšīze ir lielisks starts uzņēmējdarbībā. Ja gribēšu vēl kādu biznesu, ar te iegūtajām zināšanām un pieredzi, kā arī iegūtajiem biznesa kontaktiem to uzsākt būs daudz vieglāk.” Puisis atzīst, ka tagad viņa atbildība ir daudz lielāka un plašāka – nu pašam jāatbild gan par darba vides drošību, gan nodokļu nomaksu. “Kad pats biju darba ņēmējs, nevarēju iedomāties, ka ir tik grūti atrast profesionālus darbiniekus. Ne visi spēj strādāt klientu apkalpošanas jomā,” spriež Jevgēnijs.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.