“Porsche Carrera S” paātrinājuma (80–120 km/h) sacīkstēs zaudēs “Suzuki Vitarai” – ja turpinās slinki braukt ar sesto pārnesumu, bet “Vitaras” kučieris būs ieslēdzis trešajā.
“Porsche Carrera S” paātrinājuma (80–120 km/h) sacīkstēs zaudēs “Suzuki Vitarai” – ja turpinās slinki braukt ar sesto pārnesumu, bet “Vitaras” kučieris būs ieslēdzis trešajā.
Publicitātes foto

Trīscilindru krosovers ātrāks par “Porsche”? 11

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji” 

 

Ne tikai avīzē, arī “Gada auto” žūrijas regulārajos telečatos, privātās sarunās ar draugiem, radiem, paziņām par padomdevēju auto izvēlē turpinu cītīgi piestrādāt. Un, lai gan racionālas taupības stariņus jautājumu gūzmā un interneta komentāros manu aizvien biežāk, jaudas hipnozes melnie mākoņi paliek.

LA
LA.LV
Veselam
“Tas ir īpatnējs stāvoklis!” Rācenis par asins recekļu simptomiem pēc vakcinācijas un to, cik šādi gadījumi varētu būt Latvijā 96
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Dziedātāja Elīna Gluzunova soctīklos ievieto jutekliskus foto pēc krūšu operācijas: fani metas kritizēt, bet vīrieši lūdz pēc papildus bildēm 33
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Vakcinācijas birojs tiks likvidēts!” Deputāts Riekstiņš par to, kas bija aplami un vai šādu biroju vispār vajadzēja 59
9 stundas
Lasīt citas ziņas

Joprojām neiztiek bez skeptiskām replikām par to, ka viens vai otrs auto “neiet”. Pārāk lēns, pārāk kūtrs… Aizdomās turēti ne tikai tie, kam zirgu mazāk par 100, bet pat, piemēram, “Honda Civic” ar krietnu 1,8 l tilpuma sirdi, pat divlitru “Subaru”, kurš dažam šķiet lēnāks, nekā gribētos…

 

Mārketings un atkarības

Maķenīt slimi laikam esam. No dinamikas kā narkotikām atkarīgi. Un tā nav mūsu vaina, bet nelaime (varbūt laime – prieku pelēkā ikdienā ļoti gribam iegūt?). Auto ražotāju radīta un kultivēta – viņiem taču ir izdevīgi pārdot jaudīgāku un tātad dārgāku auto.

CITI ŠOBRĪD LASA

Un reģioniem, kuros aizliegts braukt ātrāk par 90 km/h, tiek devīgi piegādāti divas un vairāk reižu ātrāki auto. Kā modernas kvalitātes kritēriji tiek lietoti rādītāji – iespējamais maksimums un “no nulles līdz simtam”. Pirmais – gandrīz nekur neatļauts. Otrais – bezjēdzīgs, jo šāds ieskrējiens reālā kustībā ir absurds, smieklīgs un tādēļ praktiski neizmantots.

Nez kāpēc tik maz lietoti ir daži citi skaitļi. No nulles līdz 60 km/h, piemēram. Lojāls pilsētas sprints. Nevajag mārketingam šito, jo atšķirības starp kādu “Clio” vai “Polo” un piecreiz dārgākiem “superkāriem” te niecīgas. Sekundes desmitdaļas. Jeb daži metri, kuri tūlīt izzudīs, pie nākamā luksofora bremzējot.

Otrs ieskrējiens ir patiešām interesants tiem daudzajiem, kuri pa šosejām grib pārvietoties aktīvi. Iespējams – pārāk aktīvi. No 80 km/h (tas pirms kādas fūres apdzīšanas) līdz 120, proti, ātrumam, par kuru dikti bargs sods vēl nedraud. To tad arī papētīsim mazliet sīkāk.

 

Ja būsi augstprātīgi slinks…

Šajā manevrā ļoti daudz izšķir nevis teorētiskā maksimālā jauda, bet pārnesums. Pats neesmu mērījis, bet internetā atrodami dati par daudziem ļoti jaudīgu auto testiem, kuros ar augstāko pārnesumu sasniegti rezultāti virs 10 sekundēm. Vai deviņām – kā virsrakstā minētās superfirmas “Carrera”. Labi. Lai paliek “Porsche”. Ņemam “Škoda Octavia RS”. Divu litru benzīna motors, 220 ZS. Ar sesto robu – 12 sekundes.

Par trīscilindru kompaktiem auto šādas ziņas neatradis, pie darba ķeros pats. Manā tālrunī jau sen ir lietotne “GPS acceleration”. Tajā iespējams ie­statīt jebkuru mēramo ātruma diapazonu. Un (esmu, protams, atradis eks­perimentam vietu, kurā nav izredžu par nodarījumu saņemt kādu soda punktu) – starts!

“Suzuki Vitara”, 112 ZS. Ar augstāko – piekto pārnesumu – 12,4 sekundes. Nu nav jau “Porsche”… Bet no niknās “Škodas” atpaliek vien mata tiesu. Ar ceturto – 10,1. Ehe! Tas ir labāk nekā leģendārajai “Mazda RX-8” (250 ZS, augstākais pārnesums). Un nu pamēģinu izgriezt tos 120 km/h ar trešo robu. Sanāk, apgriezienu ierobežotājs nostrādā mirkli pēc finiša pīkstieniņa. Septiņas sekundes! Iekabināju “karrerai”!

Labi. Ne jau šāda puiciska uzvara bija mērķis. Un žiglākus “robus” jau var ieslēgt arī citi. Un šo paātrinājuma testu veikt pat četrās sekundēs (ja nenobīsies – sajūtas pat pie septiņām jau kļūst tādas kosmiskas).

Gribēju tikai vēlreiz parādīt, ka arī vienkārša un relatīvi lēta tehnika (laba kučiera rokās) der dinamiskam braucienam. Der gandrīz tikpat labi kā mans iepriekšējais 150 ZS “Nissan Qashqai”, kura datus atrodu lietotnes vēsturē. Tas (laikam jau pateicoties bezpakāpju ātrumkārbai), izrādās, ir spējis sasniegt visai cienījamas sešas sekundes. Kāpēc šo automātu paslavēju? Tā reakcija uz “kikdaunu” (gāze grīdā!) bija tiešām izcila. Vienā mirklī 5500 apgriezieni. Un tā arī paliek visu ieskrējiena laiku.

Ne visi “automāti” ir tādi. Lētākie – pavisam kūtri. Un patiešām “zirgu skaitam” atbilstošas dinamikas sasniegšanai arī visai dārgiem vajadzēs palīdzēt manuāli. Ko, iespējams, nepratīsi. Un tas sīkais pabrauks tev garām…

 

Cik “zirgus” vajag?

Dot kategoriskus padomus tikpat kategoriski atsakos. Labākais auto katram ir cits. Tādēļ – turpmāk teiktais ir tikai sirma vīra improvizācijas izvēles džungļos. Varbūt noder kādam, kurš SAVU auto izvēlēties grib ne vien emocionāli, bet arī saprātīgi.

Pirmais auto, kuru stūrēju viens un pats, bija tēva “Moskvič 401”. Līdz šim vēsturiskajam brīdim (1969. gads) jau kādus 200 000 km mežu melioratoram Aleksim un viņa ģimenei nokalpojis. Jauda? 24 “zirgi”. Smieklīgi, vai ne? Bet – pa vējam un no Baložkalna ieskrējies, tas sagrieza toreiz vēl šaurās Pleskavas šosejas aleju 90, pat drusku vairāk, km/h priecīgā ņirbā. Turpinājām ar kādiem 70, Siguldā pie meitenes bijām pēc nepilnas stundas. Vai tagad tur nonāksiet daudz ātrāk?

Mans (nu jau patiešām mans) otrais auto bija “BMW”. Kāda Kurzemes saimnieka šķūnī kopš karalaikiem labi saglabājies 1939. gada 325. modelis. Ar supermotoru – seši cilindri rindā. Zirgspēku divreiz vairāk nekā “Kārlītim”. Lielos spārnus maķenīt plivinādams, tas spēja sa­sniegt radara kvīti pelnošu ātrumu. Dziedāja tādu tenora dziesmu, līdz kurai mūsdienu četrstobru reperiem netikt. Trūkumi? Ne jau lēnums. Ziemas rītos labu brīdi nejauki krakšķēja sasalušās virsbūves koka stenderes un sliekšņi. Apkures (tāpat kā “Kārlītim”) – nekādas. Aizsalušus stiklus kasīju ar kancelejas plastmasas trīsstūri. Un priekšējo durvju ačgārnā vēršanās (eņģes pie vidējās statnes) bija vienkārši stulba.

“Bembi” pārdevu “VAZ” ēras sākumā. Un “žicīšu” 55–70 zirgspēki ieveda mūs 120+ km/h pasaulē. Neierastā klusa ātruma vidē, kuru turklāt tolaik netraucēja nekādas fotokameras. Vispārējais 90 km/h ierobežojums tik tikko dzima un kontrolēts praktiski netika.

Tad lūk – savu personīgo 70. gadu rekordu trasē Rīga–Liepāja (stunda un 45 minūtes) neesmu pārspējis vēl šodien, lai gan lietoti pat četrreiz jaudīgāki rīki. Visi mani nākamie auto bija pārāk ātri videi, kurā mēs dzīvojam, un rekordi tika stādīti citur. Mans lielākais ātrums, piemēram, tika fiksēts Jordānijas tuksnesī, kur “Peugeot” deva žurnālistiem pamēģināt 406. modeļa kupeju. V6 motors, 190 ZS – 255 km/h.

Mana 1996. gada “Opel Omega” (ne ar lielāko V6, bet šķietami pieticīgu 2,0 l 136 ZS motoru) savu īsto dziesmu uzdziedāja tikai vienreiz dzīvē – naktī uz Vidusjūras autobāņa, kad atceļā no Spānijas iestellēju kruīza kontroli uz 180 km/h un, ģimenei guļot, klausījos Vivaldi gadalaikus.

2001. gada “BMW 316i” nebija tik kārs uz maksimumu, bet gluži vai raudāja, ja tam nedevu ātrus (tā ap 150 km/h) slalomus. Bet kur Latvijā tādus dabūt? No Tukuma caur Milzkalni uz jūrmalu? No Talsiem caur Laucieni uz Rideļiem un Enguri? Var jau. Bet nedrīkst. Ne tikai iespējamu sodu dēļ. Nepieklājīgi tas pret tuvējiem līdz­pilsoņiem. Var nepatikt pasažieriem.

Pilnpiedziņas “Nissan X-trail” un “Qashqai” sportiskās tieksmes apmierināju “Brīvkalnu” ziemas trasē vai vasarā uz grants – klusos un tukšos ralliju ātrumposmos, divriteņu piedziņai grūti pieejamās sēņu takās. Pārējā laikā (95% mūža) šie 21. gadsimta autobūves sasniegumi murrāja ar trešdaļu no dārgus resursus tērējot būvētās un par lielu naudu pirktās jaudas. Autori priecājās par peļņu. Jādod taču publikai, ko tā vēlas…

SAISTĪTIE RAKSTI

Labi, beidz muldēt, vecais īgņa! Tādu frāzīti skaļi neesmu dzirdējis, bet redzēju gan daudzu klausītāju sejās, kad toreiz vēl atļautu publisku uzstāšanos reizēs auto ražotāju veicināto jaudas hipnozi (piedevām papildinātu ar digitālas atkarības rīkiem) saucu par noziegumu pret cilvēci.

Bet “muldēt” nebeigšu, jo patiešām domāju, ka piepildīt pasauli, kurā gandrīz nekur nedrīkst braukt ātrāk par 90 km/h, kur stūrē tūkstošiem cilvēciņu, kuru iemaņas līdz lielākiem ātrumiem nav pilnveidotas, ar spridzekļiem, kuru potences ir ap piecām sekundēm līdz simtam un vēl otrs simts piedevām, tas nudien nav ne gudri, ne labi. Simt “zirgi” uz tonnu dod pietiekamu dinamiku. Viss pārējais – izšķērdība un augstprātība. Dabas piesārņošana arī.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Veselam
“Tas ir īpatnējs stāvoklis!” Rācenis par asins recekļu simptomiem pēc vakcinācijas un to, cik šādi gadījumi varētu būt Latvijā 96
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Dziedātāja Elīna Gluzunova soctīklos ievieto jutekliskus foto pēc krūšu operācijas: fani metas kritizēt, bet vīrieši lūdz pēc papildus bildēm 33
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Vakcinācijas birojs tiks likvidēts!” Deputāts Riekstiņš par to, kas bija aplami un vai šādu biroju vispār vajadzēja 59
8 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Britu karaliskajā ģimenē gaidāmas izmaiņas: kādā gadījumā princis Čārlzs varētu nekļūt par karali? 5
13 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Jautājums ir par farmaceitisko firmu “milžu cīņām”!” Profesors Kalviņš par atteikšanos vai neatteikšanos no vakcīnām blakņu dēļ 25
9 stundas
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
“Vakcinācijas birojs tiks likvidēts!” Deputāts Riekstiņš par to, kas bija aplami un vai šādu biroju vispār vajadzēja 59
8 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
VIDEO. Kaimiņi no elles? Jūrmalniece spiesta dzīvot atkritumu kalnos pašas sētā 2
3 stundas
LE
LETA
Kokteilis
BBC saņēmusi Lielbritānijas vēsturē lielāko sūdzību skaitu par princim Filipam veltītajām pārraidēm 4
6 stundas
LE
LETA
Veselam
Nedēļas nogalē septiņu pilsētu vakcinācijas centros ar “AstraZeneca” varēs vakcinēties ikviens iedzīvotājs 36
10 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
“Dvēsele teica, ka nevajag šeit dzīvot!” Postošs ugunsgrēks laupa vairākiem cilvēkiem mājas
23:09
SK
Skaties.lv
Stāsti
VIDEO. Kaimiņi no elles? Jūrmalniece spiesta dzīvot atkritumu kalnos pašas sētā 2
22:13
IE
Ināra Egle
Ziņas
Jaunais Augšdaugavas novads: kuriem būs jāsadzīvo, starp kuriem paredzama sāncensība
21:00
LE
LETA
Ziņas
“Liels šoks!” LFF prezidents Ļašenko par Bezzubova nežēlīgo slepkavību 11
8 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tarmo, uzdod jautājumu!” Parlamenta deputāts Igaunijā tiešsaistes sēdes laikā atrodas gultā, kūpina elektronisko pīpi un klausās skaļi mūziku 10
10 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Jautājums ir par farmaceitisko firmu “milžu cīņām”!” Profesors Kalviņš par atteikšanos vai neatteikšanos no vakcīnām blakņu dēļ 25
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Cik tūkstošus pagājušajā gadā dividendēs no “Infinity Coffe” saņēma Rīgas mērs Staķis? 14
10 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Britu karaliskajā ģimenē gaidāmas izmaiņas: kādā gadījumā princis Čārlzs varētu nekļūt par karali? 5
13 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
“Dvēsele teica, ka nevajag šeit dzīvot!” Postošs ugunsgrēks laupa vairākiem cilvēkiem mājas
2 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Dziedātāja Elīna Gluzunova soctīklos ievieto jutekliskus foto pēc krūšu operācijas: fani metas kritizēt, bet vīrieši lūdz pēc papildus bildēm 33
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Vai par atteikšanos vakcinēties pret Covid-19 drīkst atlaist no darba? Komentē zvērināts advokāts 60
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Motokluba bijušajam prezidentam par dalību karadarbībā Doņeckā lūdz piemērot brīvības atņemšanu. Uz cik gadiem? 8
9 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Plānās pankūkas ar citrona miziņu: aromātiskas gardēžu vakariņas
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pavasaris atgriežas! Cik silts laiks gaidāms nedēļas nogalē? 1
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Arī Purvciemā naktī nodedzināts “BMW X5”. Policija atklāj, vai ir saistība ar futbola aģenta slepkavību 9
12 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Mums jau tādu cūku kūti pārdeva!” – Magone taisnojas par bardaku un netīrību savas mājas pagalmā 42
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
FOTO. Valsts eksprezidente Vaira Vīķe-Freiberga saņem vakcīnas pret Covid-19 otro devu 39
12 stundas
LA
LA.LV
Veselam
Viena veida vakcīna uz mūžu? Vai cilvēks varēs revakcinēties ar citu Covid-19 vakcīnu, skaidro infektoloģe 28
19 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Nav neiespējami, ka premjers varētu padzīt vēl vienu veselības ministru.” Politologs skaidro, ar ko riskē Pavļuts 60
17 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Pusgads bez taustāmiem rezultātiem: vai Pāvela Rebenoka slepkavība tā arī paliks neatklāta? Atbild Ralfs Nemiro 15
14 stundas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Uzbrukumā futbola aģentam izmantotā automašīna atrasta sadedzināta Mežaparkā 27
16 stundas
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
APTAUJA. Kur, jūsuprāt, valstij ņemt papildu naudu, lai palielinātu algas mediķiem, skolotājiem, policistiem? 24
15 stundas
ML
Māra Lapsa
Praktiski
Skapis nav atmiņu klade: 7 padomi, kā ieviest kārtību
11 stundas
MA
Māris Antonevičs
Stāsti
“Nenoliegšu, reizēm vajadzīga drosme…” IDB priekšnieks par amatpersonu noziegumiem, politisko spiedienu, policijas vardarbības problēmu 12
18 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
FOTO. Kurš turpmāk vadīs „Preses klubu”? Saruna ar Aivi Ceriņu 47
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Markus Riva Havaju salās nofotografējas džungļos, bet attēlā visa uzmanība pievērsta viņa kājām 32
1 diena
ML
Māra Libeka
Veselam
Vakcinācijas biroja maks kļūs liesāks. Par cik eiro saruks Juhņēvičas alga? 53
1 diena