“Porsche Carrera S” paātrinājuma (80–120 km/h) sacīkstēs zaudēs “Suzuki Vitarai” – ja turpinās slinki braukt ar sesto pārnesumu, bet “Vitaras” kučieris būs ieslēdzis trešajā.
“Porsche Carrera S” paātrinājuma (80–120 km/h) sacīkstēs zaudēs “Suzuki Vitarai” – ja turpinās slinki braukt ar sesto pārnesumu, bet “Vitaras” kučieris būs ieslēdzis trešajā.
Publicitātes foto

Trīscilindru krosovers ātrāks par “Porsche”? 11

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji” 

 

Ne tikai avīzē, arī “Gada auto” žūrijas regulārajos telečatos, privātās sarunās ar draugiem, radiem, paziņām par padomdevēju auto izvēlē turpinu cītīgi piestrādāt. Un, lai gan racionālas taupības stariņus jautājumu gūzmā un interneta komentāros manu aizvien biežāk, jaudas hipnozes melnie mākoņi paliek.

LA
LA.LV
Ziņas
“Mums visu laiku notiek haotiskas darbības un neviens par to neatbild.” Kreituse uzskata, ka tas ir nepieļaujami
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Cerības uz nedēļas nogali! Bricis atklāj, kā tuvākajās dienās mainīsies laiks 1
22 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Mūziķim Laurim Reinikam dzejnieces Magones Šutovienes dēļ jāsarkst: “Tas bija tā! Man gribējās kartupeļu maisu uzvilkt galvā…” 142
2 dienas
Lasīt citas ziņas

Joprojām neiztiek bez skeptiskām replikām par to, ka viens vai otrs auto “neiet”. Pārāk lēns, pārāk kūtrs… Aizdomās turēti ne tikai tie, kam zirgu mazāk par 100, bet pat, piemēram, “Honda Civic” ar krietnu 1,8 l tilpuma sirdi, pat divlitru “Subaru”, kurš dažam šķiet lēnāks, nekā gribētos…

 

Mārketings un atkarības

Maķenīt slimi laikam esam. No dinamikas kā narkotikām atkarīgi. Un tā nav mūsu vaina, bet nelaime (varbūt laime – prieku pelēkā ikdienā ļoti gribam iegūt?). Auto ražotāju radīta un kultivēta – viņiem taču ir izdevīgi pārdot jaudīgāku un tātad dārgāku auto.

CITI ŠOBRĪD LASA

Un reģioniem, kuros aizliegts braukt ātrāk par 90 km/h, tiek devīgi piegādāti divas un vairāk reižu ātrāki auto. Kā modernas kvalitātes kritēriji tiek lietoti rādītāji – iespējamais maksimums un “no nulles līdz simtam”. Pirmais – gandrīz nekur neatļauts. Otrais – bezjēdzīgs, jo šāds ieskrējiens reālā kustībā ir absurds, smieklīgs un tādēļ praktiski neizmantots.

Nez kāpēc tik maz lietoti ir daži citi skaitļi. No nulles līdz 60 km/h, piemēram. Lojāls pilsētas sprints. Nevajag mārketingam šito, jo atšķirības starp kādu “Clio” vai “Polo” un piecreiz dārgākiem “superkāriem” te niecīgas. Sekundes desmitdaļas. Jeb daži metri, kuri tūlīt izzudīs, pie nākamā luksofora bremzējot.

Otrs ieskrējiens ir patiešām interesants tiem daudzajiem, kuri pa šosejām grib pārvietoties aktīvi. Iespējams – pārāk aktīvi. No 80 km/h (tas pirms kādas fūres apdzīšanas) līdz 120, proti, ātrumam, par kuru dikti bargs sods vēl nedraud. To tad arī papētīsim mazliet sīkāk.

 

Ja būsi augstprātīgi slinks…

Šajā manevrā ļoti daudz izšķir nevis teorētiskā maksimālā jauda, bet pārnesums. Pats neesmu mērījis, bet internetā atrodami dati par daudziem ļoti jaudīgu auto testiem, kuros ar augstāko pārnesumu sasniegti rezultāti virs 10 sekundēm. Vai deviņām – kā virsrakstā minētās superfirmas “Carrera”. Labi. Lai paliek “Porsche”. Ņemam “Škoda Octavia RS”. Divu litru benzīna motors, 220 ZS. Ar sesto robu – 12 sekundes.

Par trīscilindru kompaktiem auto šādas ziņas neatradis, pie darba ķeros pats. Manā tālrunī jau sen ir lietotne “GPS acceleration”. Tajā iespējams ie­statīt jebkuru mēramo ātruma diapazonu. Un (esmu, protams, atradis eks­perimentam vietu, kurā nav izredžu par nodarījumu saņemt kādu soda punktu) – starts!

“Suzuki Vitara”, 112 ZS. Ar augstāko – piekto pārnesumu – 12,4 sekundes. Nu nav jau “Porsche”… Bet no niknās “Škodas” atpaliek vien mata tiesu. Ar ceturto – 10,1. Ehe! Tas ir labāk nekā leģendārajai “Mazda RX-8” (250 ZS, augstākais pārnesums). Un nu pamēģinu izgriezt tos 120 km/h ar trešo robu. Sanāk, apgriezienu ierobežotājs nostrādā mirkli pēc finiša pīkstieniņa. Septiņas sekundes! Iekabināju “karrerai”!

Labi. Ne jau šāda puiciska uzvara bija mērķis. Un žiglākus “robus” jau var ieslēgt arī citi. Un šo paātrinājuma testu veikt pat četrās sekundēs (ja nenobīsies – sajūtas pat pie septiņām jau kļūst tādas kosmiskas).

Gribēju tikai vēlreiz parādīt, ka arī vienkārša un relatīvi lēta tehnika (laba kučiera rokās) der dinamiskam braucienam. Der gandrīz tikpat labi kā mans iepriekšējais 150 ZS “Nissan Qashqai”, kura datus atrodu lietotnes vēsturē. Tas (laikam jau pateicoties bezpakāpju ātrumkārbai), izrādās, ir spējis sasniegt visai cienījamas sešas sekundes. Kāpēc šo automātu paslavēju? Tā reakcija uz “kikdaunu” (gāze grīdā!) bija tiešām izcila. Vienā mirklī 5500 apgriezieni. Un tā arī paliek visu ieskrējiena laiku.

Ne visi “automāti” ir tādi. Lētākie – pavisam kūtri. Un patiešām “zirgu skaitam” atbilstošas dinamikas sasniegšanai arī visai dārgiem vajadzēs palīdzēt manuāli. Ko, iespējams, nepratīsi. Un tas sīkais pabrauks tev garām…

 

Cik “zirgus” vajag?

Dot kategoriskus padomus tikpat kategoriski atsakos. Labākais auto katram ir cits. Tādēļ – turpmāk teiktais ir tikai sirma vīra improvizācijas izvēles džungļos. Varbūt noder kādam, kurš SAVU auto izvēlēties grib ne vien emocionāli, bet arī saprātīgi.

Pirmais auto, kuru stūrēju viens un pats, bija tēva “Moskvič 401”. Līdz šim vēsturiskajam brīdim (1969. gads) jau kādus 200 000 km mežu melioratoram Aleksim un viņa ģimenei nokalpojis. Jauda? 24 “zirgi”. Smieklīgi, vai ne? Bet – pa vējam un no Baložkalna ieskrējies, tas sagrieza toreiz vēl šaurās Pleskavas šosejas aleju 90, pat drusku vairāk, km/h priecīgā ņirbā. Turpinājām ar kādiem 70, Siguldā pie meitenes bijām pēc nepilnas stundas. Vai tagad tur nonāksiet daudz ātrāk?

Mans (nu jau patiešām mans) otrais auto bija “BMW”. Kāda Kurzemes saimnieka šķūnī kopš karalaikiem labi saglabājies 1939. gada 325. modelis. Ar supermotoru – seši cilindri rindā. Zirgspēku divreiz vairāk nekā “Kārlītim”. Lielos spārnus maķenīt plivinādams, tas spēja sa­sniegt radara kvīti pelnošu ātrumu. Dziedāja tādu tenora dziesmu, līdz kurai mūsdienu četrstobru reperiem netikt. Trūkumi? Ne jau lēnums. Ziemas rītos labu brīdi nejauki krakšķēja sasalušās virsbūves koka stenderes un sliekšņi. Apkures (tāpat kā “Kārlītim”) – nekādas. Aizsalušus stiklus kasīju ar kancelejas plastmasas trīsstūri. Un priekšējo durvju ačgārnā vēršanās (eņģes pie vidējās statnes) bija vienkārši stulba.

“Bembi” pārdevu “VAZ” ēras sākumā. Un “žicīšu” 55–70 zirgspēki ieveda mūs 120+ km/h pasaulē. Neierastā klusa ātruma vidē, kuru turklāt tolaik netraucēja nekādas fotokameras. Vispārējais 90 km/h ierobežojums tik tikko dzima un kontrolēts praktiski netika.

Tad lūk – savu personīgo 70. gadu rekordu trasē Rīga–Liepāja (stunda un 45 minūtes) neesmu pārspējis vēl šodien, lai gan lietoti pat četrreiz jaudīgāki rīki. Visi mani nākamie auto bija pārāk ātri videi, kurā mēs dzīvojam, un rekordi tika stādīti citur. Mans lielākais ātrums, piemēram, tika fiksēts Jordānijas tuksnesī, kur “Peugeot” deva žurnālistiem pamēģināt 406. modeļa kupeju. V6 motors, 190 ZS – 255 km/h.

Mana 1996. gada “Opel Omega” (ne ar lielāko V6, bet šķietami pieticīgu 2,0 l 136 ZS motoru) savu īsto dziesmu uzdziedāja tikai vienreiz dzīvē – naktī uz Vidusjūras autobāņa, kad atceļā no Spānijas iestellēju kruīza kontroli uz 180 km/h un, ģimenei guļot, klausījos Vivaldi gadalaikus.

2001. gada “BMW 316i” nebija tik kārs uz maksimumu, bet gluži vai raudāja, ja tam nedevu ātrus (tā ap 150 km/h) slalomus. Bet kur Latvijā tādus dabūt? No Tukuma caur Milzkalni uz jūrmalu? No Talsiem caur Laucieni uz Rideļiem un Enguri? Var jau. Bet nedrīkst. Ne tikai iespējamu sodu dēļ. Nepieklājīgi tas pret tuvējiem līdz­pilsoņiem. Var nepatikt pasažieriem.

Pilnpiedziņas “Nissan X-trail” un “Qashqai” sportiskās tieksmes apmierināju “Brīvkalnu” ziemas trasē vai vasarā uz grants – klusos un tukšos ralliju ātrumposmos, divriteņu piedziņai grūti pieejamās sēņu takās. Pārējā laikā (95% mūža) šie 21. gadsimta autobūves sasniegumi murrāja ar trešdaļu no dārgus resursus tērējot būvētās un par lielu naudu pirktās jaudas. Autori priecājās par peļņu. Jādod taču publikai, ko tā vēlas…

SAISTĪTIE RAKSTI

Labi, beidz muldēt, vecais īgņa! Tādu frāzīti skaļi neesmu dzirdējis, bet redzēju gan daudzu klausītāju sejās, kad toreiz vēl atļautu publisku uzstāšanos reizēs auto ražotāju veicināto jaudas hipnozi (piedevām papildinātu ar digitālas atkarības rīkiem) saucu par noziegumu pret cilvēci.

Bet “muldēt” nebeigšu, jo patiešām domāju, ka piepildīt pasauli, kurā gandrīz nekur nedrīkst braukt ātrāk par 90 km/h, kur stūrē tūkstošiem cilvēciņu, kuru iemaņas līdz lielākiem ātrumiem nav pilnveidotas, ar spridzekļiem, kuru potences ir ap piecām sekundēm līdz simtam un vēl otrs simts piedevām, tas nudien nav ne gudri, ne labi. Simt “zirgi” uz tonnu dod pietiekamu dinamiku. Viss pārējais – izšķērdība un augstprātība. Dabas piesārņošana arī.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
“Mums visu laiku notiek haotiskas darbības un neviens par to neatbild.” Kreituse uzskata, ka tas ir nepieļaujami
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Cerības uz nedēļas nogali! Bricis atklāj, kā tuvākajās dienās mainīsies laiks 1
22 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Mūziķim Laurim Reinikam dzejnieces Magones Šutovienes dēļ jāsarkst: “Tas bija tā! Man gribējās kartupeļu maisu uzvilkt galvā…” 142
2 dienas
LA
LA.LV
Kokteilis
Tu riskē šodien ar to, ka esi pārāk nepacietīgs! Horoskopi 21.septembrim
19 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Kad var iestāties krahs? Veselības ministrijas pārstāve skaidro, kāds ir Latvijas pandēmijas plāns 88
18 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
KNAB rosina apsūdzēt Rimšēviču saistībā ar nepatiesām liecībām
6 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Pirmdien Latvijā miris kopš vasaras sākuma lielākais Covid-19 pacientu skaits 41
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
“Noziedznieks izvilka revolveri un iešāva viņam tieši galvā.” Vācijā strīdā par masku valkāšanu nošauts pārdevējs 11
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
“Man tā arī pateica – par ministru parasti izvēlas “savējo”!” Šuplinska atklāti par atstādināšanu no amata 27
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Mirusi ar Covid-19 saslimusī 19 gadus vecā māmiņa, kura saslima pēdējā grūtniecības trimestrī
13:45
LE
LETA
Ziņas
KNAB rosina apsūdzēt Rimšēviču saistībā ar nepatiesām liecībām
13:38
LA
LA.LV
Ziņas
Situācija enerģētikas tirgū ir satraucoša: brīdina, ka tuvākajā laikā atkal būtiski pieaugs maksa par siltumu
13:31
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
“Būvniecības nozarē atgriezīsimies viduslaikos – būs jābūvē gadsimtam un ilgāk.” Saruna ar Kokrūpniecības federācijas izpilddirektoru
45 minūtes
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Internetā nopludināts video, kurā vairāki Latvijā pazīstami cilvēki redzami šņaucot baltu pulverīti 2
43 minūtes
LA
LA.LV
Ziņas
Situācija enerģētikas tirgū ir satraucoša: brīdina, ka tuvākajā laikā atkal būtiski pieaugs maksa par siltumu
13 minūtes
SD
Sandra Dieziņa
Ziņas
“Uzņēmējus nevar sodīt par to, ka cilvēki nevakcinējas.” Aicina atļaut ātros testus 58
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Vai tā nav kompensācija “būvniecības kartelim”?” Mičerevskis par Saeimas ēkas remontu 1
32 minūtes
EL
Egils Līcītis
Stāsti
gan tas nācās, ka Benjamiņai pietuvinātie cilvēki kļuva par viņas nodevējiem un Latvijas kapračiem? Saruna ar Gintu Grūbi 6
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Mums visu laiku notiek haotiskas darbības un neviens par to neatbild.” Kreituse uzskata, ka tas ir nepieļaujami
7 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
Klēts pārbūvei dod naudu, tilta remontam – ne
1 stunda
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Prinča Harija un Meganas Mārklas fotogrāfija uz žurnāla vāka krīt nežēlastībā: soctīklos pamatīgi izsmej prinča nedabīgo pozu aiz sievas muguras 3
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Es liktu mierā bērnus, aizliegumus ieviestu vien tad, kad pārpildītas slimnīcas,” Dombrovskis nosauc šo par nevakcinēto pandēmiju 46
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Liepājā policists no savas kabatas apmaksājis dzīvesvietu nelaimē nokļuvušai sievietei 1
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
Māris Gulbis: Ja es šobrīd būtu premjers, mums būtu astoņas ministrijas 18
3 stundas
MA
Māris Antonevičs
Ziņas
Krievija dezinformācijas apskats: NATO mācībās Rīgā “karavīrs terorizē bērnu” 33
6 stundas
Inita Šteinberga
Ziņas
Ar zapti pie lāča! Kādus gardumus drīkst nest meža zvēriem? 2
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Cerības uz nedēļas nogali! Bricis atklāj, kā tuvākajās dienās mainīsies laiks 1
22 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Velns, kaut kas jāizdomā!”: aktieris Rolands Zagorskis pastāsta, kā ticis pie “pašizdomāta” uzvārda 7
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Finansiste Jurkāne par Latvijas nodokļu sistēmu: “Prasti runājot, vienkārši čakarē cilvēkus!” 34
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Modris, Matīss un Mariss 1
2 stundas
KS
Kārlis Streips
Ziņas
Kārlis Streips: Ja to jau paveica abas mūsu kaimiņvalstis, tad labas cerības ir arī mums 109
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
VIDEO. Talantīgā latviešu aktrise Ilze Vazdika atklāj, ko domā par vakcinēšanos: “Tas viss tracina!” 218
1 diena
ĀR
Ārija Rudlapa
Praktiski
Kas darāms dārzā no 20. līdz 26.septembrim: pārstāda peonijas, apgriež ziemcietes, novāc kartupeļus
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Suns kriketa spēles laikā nozog bumbu un kļūst par interneta zvaigzni 2
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Mūziķim Laurim Reinikam dzejnieces Magones Šutovienes dēļ jāsarkst: “Tas bija tā! Man gribējās kartupeļu maisu uzvilkt galvā…” 142
2 dienas
LP
LĪGA POMMERE
Kokteilis
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa: no 21. līdz 26.septembrim
2 stundas