Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.
Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Jānis Abāšins: Kādēļ rodas lielākā daļa strīdu starp klientu un apdrošinātāju? 0

Autors: Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm 115
Lasīt citas ziņas

Lielākā daļa strīdu apdrošināšanas nozarē starp klientu un apdrošinātāju faktiski rodas nezināšanas dēļ, jo klients nav zinājis apdrošinātos riskus, nosacījumus un izņēmumus un uzskata, ka viņam par konkrēto gadījumu pienākas atlīdzība.

Savukārt apdrošinātājs vai apdrošināšanas starpnieks nav zinājis, ka klients nezina, jo ir taču viņam iedevis parakstīt līgumu, kurā viss rakstīts. Šādu domstarpību rezultāts lielā daļā gadījumu ir apdrošināšanas atlīdzības izmaksas atteikums.
CITI ŠOBRĪD LASA

Jaunajam Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likumam, kurš nupat, 25. aprīlī, ir pieņemts Saeimā galīgajā lasījumā, vajadzētu turpmāk mazināt šādu nezināšanas dēļ radītu pārpratumu un domstarpību skaitu.

Likums paredz vienādi stingrus un detalizētus nosacījumus jebkuram apdrošināšanas pakalpojuma izplatītājam, vai tā ir apdrošināšanas kompānija, apdrošināšanas brokeris vai aģents, par informāciju, kas sniedzama klientam pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas.

Gan no klienta viedokļa, gan no apdrošināšanas nozares viedokļa šīs ir svarīgas normas, jo turpmāk būs skaidri noteikts informācijas minimums, kas jāsaņem klientam, turklāt vienkāršā un saprotamā veidā.

Likuma mērķis ir klientu interešu aizsardzība, nodrošinot to, ka apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšana ir uzticama, efektīva, droša un stabila, kā arī nodrošinot vienlīdzīgus konkurences apstākļus starp izplatītājiem informācijas sniegšanas jomā.

Viens no sarežģītākajiem apdrošināšanas veidiem ir dzīvības apdrošināšana.

Tādēļ turpmāk klientam pirms dzīvības apdrošināšanas līguma noslēgšanas būs jāsaņem saprotama informācija par apdrošināšanas iespēju nosacījumiem un summu, termiņu, prēmijas maksāšanas kārtību, apdrošināšanas veidam piemērojamiem nodokļiem un cita ar dzīvības apdrošināšanu saistīta informācija.

Apdrošināšanas izplatītāja pienākums būs noskaidrot ne tikai klienta vēlmes, bet arī patiesās iespējas, tostarp pieredzi ieguldījumu jomā, spēju ciest zaudējumus un izpratni par iespējamiem riskiem.

Apdrošināšanas izplatītājam būs, pamatojoties uz klienta sniegto informāciju, jānoskaidro klienta prasības un vajadzības un klientam saprotamā veidā (tajā skaitā klientam vēlamā valodā, ja par to abi vienojušies) jāsniedz objektīva informācija par apdrošināšanas produktu, lai klients, pamatojoties uz saņemto informāciju, varētu pieņemt lēmumu, kas vislabāk atbilst viņa vajadzībām.

Tāpat ar jauno likumu tiks celts apdrošināšanas nozarē strādājošo personu kompetences līmenis.

Nozīmīga nianse sadarbībā ar apdrošināšanas izplatītājiem ir klienta tiesības jautāt brokerim, kāda veida atlīdzību tas saņems no attiecīgā apdrošinātāja, ja tiks noslēgts apdrošināšanas līgums.

Tādējādi klientam būs iespējams izvērtēt, vai piedāvājums tiešām ir izdevīgs viņam vai viņa apdrošināšanas brokerim.

Informācija klientiem par nedzīvības apdrošināšanas produktiem, kā, piemēram, īpašuma apdrošināšana vai civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, būs jāsniedz, izmantojot standartizētu apdrošināšanas produkta informācijas dokumentu.

Vairākums apdrošinātāju jau šobrīd izvietojuši savās mājaslapās produkta informācijas dokumentus, kā arī sniedz tos klientiem kopā ar noslēgto līgumu.
Šajā publikācijā paustais ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar LA.LV redakcijas redzējumu.