Publicitātes (Ziedoņa Safronova) foto

Bogomolova izaicinājums 0

Iestudējumā “Mans blasters ir izlādējies” Konstantīns Bogomolovs liepājniekus ievedis stipri elitāra teātra sfērā. Vai publika būs gatava to pieņemt?

ACULIECINIEKA VIDEO. Rīgas centrā pa dzelzceļu ieved desmitiem tanku un militāro tehniku. Kas īsti notiek? 79
Boriss Džonsons nosauc galveno iemeslu, kā varēja izvairīties no Krievijas iebrukuma Ukrainā 33
Simonjana pārliecināta, ka Krievijai steidzami jāiet arī vāciešus “glābt no nacistiem” 21
Lasīt citas ziņas

Albērs Kamī savulaik sacīja: “Ir tikai viena brīvība – sakārtot savas attiecības ar nāvi.” Neviens vairs šodien nepateiks, vai viņam izdevās to paveikt pirms liktenīgās autokatastrofas, taču ar šādu “attiecību sakārtošanu” mēs apzināti jeb neapzināti nodarbojamies visu mūžu. Ja Nāve šajā pasaulē stāv mums blakus jau no pirmā elpas vilciena, tad izvairīties no viņas aizplīvurotā skatiena un noslēpumainās klusēšanas nav iespējams. Lai arī cik pārņemti vai aizņemti ar savu fizisko eksistenci mēs būtu, dzīvē pienāk brīži, kad viņas mēmie jautājumi spiež mūs iesaistīties intīmajā attiecību procesā un meklēt pašiem savas atbildes. Atkarībā no dzīves sloga un mūsu attieksmes pret to, atbildes var būt ļoti dažādas – nopietnas, nenopietnas, jocīgas, smieklīgas, gudras, stulbas utt., tomēr katrā no tām būs ietverts kāds bijīgs cilvēka mēģinājums sakārtot savas attiecības ar nāvi.

Jaunajā Liepājas teātra iestudējumā “Mans blasters ir izlādējies” Konstantīns Bogomolovs piedāvā mūsu uzmanībai divdesmit piecus paša sacerētus dialogus, kas tā vai citādi skar šo tēmu. Katrs dialogs izrādē ir balstīts uz sadzīvisku vai autora fantāzijā radītu situāciju, kurā bez jebkādiem dramatiskā vai traģiskā aspekta izcēlumiem sajūtama nāves klātesamība. Neraugoties uz asociatīvo daudzslāņainību, reizēm pat zināmu poēziju, teksts uz skatuves tiek pasniegts intonatīvi viendabīgi, bez personiskas attieksmes un emocionāliem izkāpinājumiem, tādējādi liekot ieklausīties vārdos, kurus ikdienā lietojam, daudz nedomājot, un pievērst īpašu uzmanību jēgai, kas slēpjas aiz šī ikdienišķā valodas lietojuma. Mūsu teātra areālā tamlīdzīga pieeja tekstam ir samērā liels retums un ietver sevī visai savdabīgu režisora izaicinājumu publikas uztverei.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kāds pacients stāsta psihiatram par pašnāvību, kuru viņš mēģinājis izdarīt aiz bailēm no dziļuma. Kāds vīrietis labprāt noīrē dzīvokli ar skatu uz kapsētu, jo viņam patīk jūra, bet kāda sieviete guļ tikai ar mirstošiem vīriešiem, jo viņi izstarojot īpašu enerģiju un maģiju. Sevi ģēnija kārtā iecēlis komponists savus skaņdarbus atskaņo tikai uz ērģelēm, kuras pats izgatavo no līķiem, un matemātikas skolotāja, piedāvājot īsāko risinājumu uzdevumam dzīve-nāve, sadedzina savas klases bērnus. Kāds morga darbinieks sit līķus ar airi, jo viņam reiz uz virtuves galda atdzīvojusies sasaldēta zivs, bet apbedīšanas birojs piedāvā bēru ceremoniju ar izgaismotu zārku palaišanu kosmosā. Visās šajās un arī pārējās epizodiskajās sarunās, nepārtraukti mainot skatījuma leņķi un virzienu, Bogomolovs it kā cenšas piedāvāt Nīčes pazīstamo domu, ka “nāve ir pietiekami tuvu, lai nebūtu jābaidās dzīve”, par izejas punktu paša skatītāja refleksijām. Galu galā nav taču dzīves bez nāves un otrādi. Abi jēdzieni ir tik nesaraujami saistīti, ka vienā no izrādes dialogiem arī mēs kopā ar mācītāju varam aizfilozofēties līdz negaidītai atklāsmei, ka cilvēki vienkārši ir sajaukuši nāvi ar mīlestību.

Larisas Lomakinas askētiski iekārtotajā un pelēkiem paneļiem klātajā spēles telpā atrodas tikai daži rekvizīti, kas nepieciešami sarunu dabiskai norisei. Izņemot skatuves stūrī novietoto zārku, kuru režisors sev raksturīgā manierē izmantos izrādes vienīgajam vizuālajam efektam, nekas netraucē uzmanības loka centrā izvirzīties aktieru monohromatiskajai un ārēji apvaldītajai spēlei. Ar nelielu intervālu viena otrai sekojošās, rafinēti izkārtotās ainiņas iestudējumā atgādina vienkāršotas situāciju shēmas perfektā aktieru izpildījumā. Tēlu tradicionālā nozīmē tajās nav, katru reizi aktieri spēles laukumā parādās kā režisora bīdītas figūras, lai izspēlētu viņa iecerēto “atklātni” un nesteidzīgi atbrīvotu vietu nākamajam figūru izkārtojumam. Nekādas psiholoģijas, nekādu emociju, nekādu lieku žestu – pa vienām durvīm uznāciens, neitrālā tonī ieturēts dialogs un aiziešana no skatuves pa otrām durvīm. Lēkāšana no viena intelekta līmeņa uz citu aprautajās sarunās nedod iespēju iecementēt uztveri gatavu iepriekšpieņēmumu rāmjos, savukārt visa uzmanības nobīde uz tekstu liek skatītājam pašam censties izlobīt no tā izrādes jēgu. Ierasto uztveres atslābināšanu šoreiz droši var atstāt mājās, jo bez gribas kaut nedaudz sevi piepūlēt šo jēgu satvert vienkārši neizdosies. Tiem, kas mīl izteikti mūsdienīgas paralēles, varu ieteikt to visu salīdzināt ar skatuviski vizualizētu tvītošanu. Palikt pie atsevišķu komentāru informatīvā slāņa vai tiekties pēc to izpratnes plašākā kontekstā ir katra paša ziņā, un režisors jūsu izvēli ietekmēt negrasās.

Mazliet zinot šo Bogomolova radošo meklējumu atzaru no Viļņā un Varšavā redzētiem līdzīga rakstura iestudējumiem, kas sasaucas ar daudzu spēcīgu teatrāļu vēlmi pēc postmodernisma invāzijas teātrī atgriezt tekstam “pienācīgu svaru”, jāteic, ka viņš ļoti konsekventi turpina virzīties uz priekšu. Uztveres stereotipu laušana, kas publikai parasti sagādā vislielākās raizes, Liepājas teātra izrādē tiek izlīdzsvarota ar režisoriskās pozīcijas neitralitāti. Paša režisora radītā teksta struktūra nevainojami harmonizē ar aktieru eksistenci uz skatuves un veido tādu kā viegli teatralizētu kontemplāciju par dzīves un nāves tēmām. Aicinot skatītāju līdz ar viņu pacelt savu domāšanu līdz metafizikas līmenim, Bogomolovs faktiski liepājniekus ir ievedis stipri elitāra teātra sfērā. Jādomā, ka aktieru sajūsma par to ir nedalīta, vienīgi atklāts paliek jautājums – vai publika būs gatava to pieņemt?

Vārds skatītājiem

SINTIJA PŪCE, skolotāja: “Gribēju izstāstīt draudzenēm par redzēto, bet tā arī nesapratu, par ko ir stāsts. Bet bija lietas, par ko jādomā. Vislabāk man patika beigas – diezgan šokējošas. Nevarēja saprast, vai izrāde beigusies vai ne. Izrādes laikā vēl gaidīju kaut ko, ka sekos kulminācija, tāpēc negāju no zāles ārā. Bet vietām bija arī garlaicīgi. Rupjības nebija tas, kas šokēja – drīzāk vēstījums.”

DAINA VANAGA, sabiedrisko attiecību speciāliste: “Kopējais iespaids šokējošs. Risinājumi diezgan negaidīti, pārsteiguma moments – liels. Tēma smaga, bet pieļauju, ka aizietu vēlreiz – gribētu saprast, kā uztvert to, ko jau redzēju. Jautājumi par dzīvību un nāvi katrā brīdī izraisa savas emocijas. Izrāde raisīja pārdomas, bija rūgta pēcgarša. Tas ir arī liels izaicinājums teātrim. Aktieriem – cepuri nost! Visu to “iznest” un nospēlēt ļoti grūti. Izrādes laikā nesapratu, kur lielāks teātris – uz skatuves vai zālē, skatoties, kā reaģē skatītāji. Skatītājiem pirms izrādes būtu jāizvērtē, vai ir gatavi kam tādam. Man ir draugi, kuriem neieteiktu to apmeklēt.”

Sagatavojusi ILUTA DREIMANE

Uzziņa

“Mans blasters ir ­izlādējies”, iestudējums Liepājas teātrī

Režisors: Konstantīns Bogomolovs, scenogrāfe un kostīmu māksliniece Larisa Lomakina, gaismu mākslinieks Mārtiņš Feldmanis

Lomās: Agnese Jēkabsone, Mārtiņš Kalita, Kaspars Kārkliņš, Inese Kučinska, Ģirts Lukevics, Gatis Maliks, Everita Pjata.

Nākamā izrāde: 6. maijā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
ACULIECINIEKA VIDEO. Rīgas centrā pa dzelzceļu ieved desmitiem tanku un militāro tehniku. Kas īsti notiek? 79
Boriss Džonsons nosauc galveno iemeslu, kā varēja izvairīties no Krievijas iebrukuma Ukrainā 33
Simonjana pārliecināta, ka Krievijai steidzami jāiet arī vāciešus “glābt no nacistiem” 21
Ar malku vairs kurināt nedrīkstēs? Ministre skaidro, vai Eiropa plāno ierobežot malkas un šķeldas izmantošanu siltumapgādē 104
VIDEO. “Tiešraide” no meža Smiltenes novadā – lūsis sagrauž kamerai vadus, pie reizes nofilmē arī pats sevi
Lasīt citas ziņas
Psihiatra atbrīvojumu no valsts valodas prasmes pārbaudes saņēmuši 22 cilvēki. Dažiem ticis arī atteikums 22
ACULIECINIEKA VIDEO. Rīgas centrā pa dzelzceļu ieved desmitiem tanku un militāro tehniku. Kas īsti notiek? 79
Boriss Džonsons nosauc galveno iemeslu, kā varēja izvairīties no Krievijas iebrukuma Ukrainā 33
“Tēt, lūdzu, elpo!” Šos vārdus ārkārtas tālruņa 113 dispečere sarunas laikā dzirdēja vairākkārt 3
Avīzes pirms 100 gadiem, 1923. gada 1. februāris. Krogā pamatīgi apzagts kāds apskurbis zemnieks
23:09
Ik diena kā laimes spēle. Ukraiņu sporta fotogrāfs Kubanovs: “Mēs negājām uz patvertnēm, ievērojām “divu sienu noteikumu””
22:12
“Tēt, lūdzu, elpo!” Šos vārdus ārkārtas tālruņa 113 dispečere sarunas laikā dzirdēja vairākkārt 3
22:11
FOTO. Filmas veidotāji un citi sabiedrībā pazīstami cilvēki pulcējas “Mātes piens” pirmizrādē
Simonjana pārliecināta, ka Krievijai steidzami jāiet arī vāciešus “glābt no nacistiem” 21
VIDEO. Kadirovs sabēdājies. Pārmet Rietumiem, ka tie glābj neeksistējošu valsti Ukrainu, bet Čečeniju no krieviem nepaglāba 6
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Krievijai neveiksmīgs mēģinājums izlauzties cauri ukraiņu pozīcijām Bahmutā
Vai Saeimas deputātiem vajadzīga augstākā izglītība? Tam pagaidām nav parlamentāriešu atbalsta 3
VID: Pilnībā ir atjaunota EDS darbība. Vai par nokavētiem termiņiem piemēros sodu? 3
Tiek solīts, ka antibiotiku krīze drīz beigsies. Beigsies arī ziemas slimību sezona
Kijivas izmisīgā cīņa par lidmašīnām. ASV un Vācija šoreiz pasaka strupu “Nē!”
Navaļnijs pārvietots uz vieninieka kameru. Cik ilgu laiku viņam tiks liegts satikt cilvēkus? 23
Ukrainā skolās poļu valodu varētu mācīt kā vienu no svešvalodām
Plāno izmaksāt prāvas kompensācijas tiem, kuriem pēc Covid-19 vakcinācijas pasliktinājusies veselība 55
Ar malku vairs kurināt nedrīkstēs? Ministre skaidro, vai Eiropa plāno ierobežot malkas un šķeldas izmantošanu siltumapgādē 104
Drošības dienesta kriminālprocesā vērtēs arī Grevcovas izteikumus par “pilsoņu karu Ukrainā”
Erdogans: Ir nopietns iemesls, kāpēc Zviedrija nevarēs pievienoties NATO. Ar Somiju esot mazāk problēmu 8
VIDEO. Dziedātājas Elīnas Gluzunovas ģimenē smags pārbaudījums – dēliņu piemeklējušas nopietnas veselības problēmas
VIDEO. “Neko neesmu dzēris!” Par interneta “hītu” kļūst video, kurā Bens Aflekss ballītē taisnojas sievai 1
FOTO. “Kāds dekoltē!” Keita Midltone apmeklē pasākumu sev neierastā stilā – spilgts, drosmīgs, seksuāls 10
“Ryanair” ievērojami samazinās galamērķu un reisu skaitu no Tallinas un Vilņas lidostas
FOTO. Cinisms, meli, krāpšana – šķebinoša patiesība nāk klajā par kādu Latvijas dzīvnieku glābšanas biedrību 5
Kādas “semočkas” kaisītas pasaules sporta galvenā vadītāja priekšā? Līcīša feļetons par agresorvalstīm atkal lielajā sportā
Ik diena kā laimes spēle. Ukraiņu sporta fotogrāfs Kubanovs: “Mēs negājām uz patvertnēm, ievērojām “divu sienu noteikumu””
Pirmais solis elektrības izmaksu samazināšanā. Valdība sāk ar normatīvo aktu sakārtošanu – ko tas mainīs?
VIDEO. Pārim par dejošanu uz ielas piespriests 10 gadu cietumsods 3
VIDEO. Jēkabpilī tiek veikts ārkārtas dambja remonts, gatavojoties iespējamajiem pavasara plūdiem