Boeing 737 MAX 8
Boeing 737 MAX 8
Foto: SCANPIX/REUTERS/LETA

Sitiens sejā kompānijai “Boeing” 0

ASV aviobūves gigantam “Boeing” šogad eksperti paredzēja rekordlielus ienākumus, taču pēc divām katastrofām, kad drīz pēc pacelšanās nogāzās Indonēzijas un Etiopijas lidsabiedrību lidaparāti “Boeing 737 MAX 8”, bojā ejot vairākiem simtiem cilvēku, virkne valstu lika pārtraukt lidojumus ar šī tipa lidmašīnām. Firmas akciju vērtība biržās kritusies par 21 miljardu dolāru.

Reklāma
Reklāma

Sitiens sejā firmai “Boeing”

Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
Lasīt citas ziņas

“Sitiens sejā firmai “Boeing” – divas katastrofas pusgada laikā liek apšaubīt lidaparāta “Boeing 737 MAX” drošību,” atzīmē laikraksts “USA Today”. “Lidmašīnas modelis ir tas pats. Vairāki lidojuma apstākļi ir uzkrītoši līdzīgi. Un iznākums bija vienādi traģisks,” secina “USA Today”.

Aviācijas drošības eksperti gan iesaka atturēties ar secinājumiem līdz katastrofu cēloņu izmeklēšanas pabeigšanai. Ir izdevies atrast Etiopijā avarējušās lidmašīnas “melno kasti” ar balss un datu ierakstiem, kas varētu palīdzēt noteikt katastrofas iemeslu.

CITI ŠOBRĪD LASA

ASV Nacionālās transporta drošības padomes ekspertu grupa ir devusies uz Adisabebu, lai palīdzētu izmeklēšanā. Firmas vadība paziņojusi, ka dažu nedēļu laikā lidmašīnās “Boeing 737 MAX 8” tiks uzlabota lidojuma kontroles sistēma, izvietojot modernizētu elektronisko aparatūru. ASV Federālā aviācijas pārvalde (FAP) pieprasījusi veikt “konstrukcijas izmaiņas” līdz aprīlim. ASV senatore Diāna Feinsteina aicinājusi FAP pārtraukt visu šī tipa lidmašīnu lidojumus, līdz būs pabeigta svētdien avarējušās Etiopijas lidmašīnas katastrofas izmeklēšana.

“Turpinot izmantot lidmašīnas tipu, kura līdzinieki bija iejaukti divās katastrofās sešu mēnešu laikā, tiek radīts nevajadzīgs, iespējams, dzīvību apdraudošs risks aviopasažieriem,” viņa teica. Daži ASV eksperti pauduši šaubas, vai FAP ir pietiekami resursi un politiskā ietekme, lai regulētu tādu nozares milzi kā “Boeing”, kas iesaistīts asā konkurences cīņā ar Eiropas aviobūves lielfirmu “Airbus”.

Nozares pārstāvji uzskata, ka diez vai FAP dos rīkojumu ASV lidsabiedrībām liegt izmantot “Boeing 737 MAX” modeļu lidmašīnas, ja vien netiks atklāti tieši pierādījumi, ka to būvē vai konstrukcijā bija trūkumi, kas noveda pie avārijām.

Ķīna piezemē “Boeing” modeli

Ķīna un Indonēzija jau devusi rīkojumu šo valstu lidsabiedrībām pārtraukt komerciālos lidojumus ar “Boeing 737 MAX 8” lidmašīnām, ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas lidsabiedrības “Ethiopian Airlines” un Indonēzijas aviokompānijas “Lion Air” šī modeļa lidmašīnu katastrofas.

Ķīnas Civilās aviācijas pārvalde paredz sazināties ar ASV aviobūves uzņēmumu “Boeing” un ASV Federālo aviācijas pārvaldi. Ķīna ir nozīmīgs “Boeing” importa tirgus, un uzņēmums Ķīnas lidsabiedrībām piegādājis 76 lidmašīnas. Indonēzijas izmeklētāji secinājuši, ka viens no aviolainera sensoriem, kas nodrošina informāciju par gaisa plūsmu gar spārniem, varētu būt sniedzis nepareizus datus, automātiski izraisot lidmašīnas pikēšanu.

Automātiskā sistēma lidmašīnu modeļos “Boeing 737 MAX 8” un “Boeing 737 MAX 9”, kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ.

Reklāma
Reklāma

Firma “Boeing” nedēļu pēc tās lidaparāta katastrofas pagājušā gada oktobrī Indonēzijā izplatīja paziņojumu aviokompānijām, brīdinot par šāda scenārija iespējamību, kad lidmašīna pikē vai pat avarē, pat ja piloti lido manuālajā režīmā un negaida lidojuma kontroles datoru pieslēgšanos lidmašīnas vadībai.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.