Publicitātes foto

Digitālās vērtības ķēdes saskaras ar milzīgām problēmām. Kāpēc tomēr turpināt digitalizāciju? 0

IDC Blog for Huawei, Lorenco Veronesi

No slikta uz sliktāku — kad pandēmija kļūst par globālu piegādes ķēžu krīzi

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 33
Putinam draud briesmas, par kurām pagaidām zina tikai nedaudzi 15
Veselam
“Es mazliet samulstu, kāpēc rentgens rokai, bet man jāizģērbjas!” Sieviete dalās pieredzes stāstā par radiologa apmeklējumu 17
Lasīt citas ziņas

Augustā man notika kāda tālruņa saruna ar globāla tehnoloģiju uzņēmuma izpilddirektoru, kurā runājām par ieņēmumiem un kurā viņš pauda bažas par pusvadītāju trūkumu visā pasaulē: “Tas ir sliktākais, ar ko es esmu saskāries,” sacīja izpilddirektors.

“Viss, sākot no vara deficīta un beidzot ar pusvadītāju substrātiem, sāk ietekmēt cilvēkus, loģistiku, pārvadājumus un personālu. Problēmas ir radušās gandrīz visās šajās jomās.”

CITI ŠOBRĪD LASA

2020. gads tiešām ir atstājis neizdzēšamu iespaidu uz uzņēmējdarbības noteikumiem, radot t.s. “jauno normalitāti”, kas ietver strauji mainīgu pieprasījumu, radikāli citādus darba noteikumus un piegāžu nenoteiktību.

Pastāvīgi rodas “fizisko” procesu, piemēram, rūpnīcu un piegādes ķēžu, darbības pārrāvumi, kas nozīmīgi ietekmē spēju gūt ieņēmumus. Tādu nozīmīgu komponentu kā mikroshēmu trūkums rada īpašas grūtības pat uzņēmumiem ar izcilu organizāciju.

Šeit labs piemērs ir autobūves nozare. Autorūpnīcu darbs apstājās vissmagākajā periodā 2020. gadā, un arī pasūtījumi ar lielu peļņas iespēju nonāca tehnoloģiju uzņēmumos (piemēram, datu centros, bitcoin ieguves un klēpjdatoru ražošanas uzņēmumos), tā pastumjot malā autobūves nozari.

Tā kā trūka galveno komponentu montāžas procesa pabeigšanai, daudziem oriģinālo detaļu ražotājiem nebija iespējas veikt piegādes un gūt ieņēmumus.

Tomēr šī nozare ātri pārkārtojas. Daimler ir izlēmis savās automašīnās iestrādāt dārgākas mikroshēmas (kas nodrošina vairāk peļņas mikroshēmu ražotājiem), bet tādi uzņēmumi kā Hyundai un Bosch plāno panākt sviras efektu, izmantojot savas ražošanas jaudas, lai iekšēji izgatavotu mikroshēmas.

1. cēlonis: piedāvājuma satricinājums

Pusvadītāju nozares ražošanas un piegādes jaudu trūkums ir galvenais traucējumu iemesls. Dažu pēdējo gadu laikā pusvadītāju ražotāji bija izvēlējušies nepalielināt darbības jaudu, jo galvenais uzsvars tika likts uz darbības struktūras samazināšanu un optimizēšanu atbilstoši pieprasījumam visā pasaulē.

Reklāma
Reklāma

Kad pandēmija izraisīja jaudas piespiedu samazināšanās par 30–50 %, pusvadītāju ražošanas nozares spēja apmierināt globālo pieprasījumu ievērojami samazinājās. Nozare arī saskarās ar ļoti strauju izmaksu pieaugumu attiecībā uz dažādām precēm un izejvielām, piemēram, varu, tēraudu, zeltu, alumīniju un retiem minerāliem. Tāpēc daudzu mikroshēmu ražotāji nav izveidojuši lielus uzkrājumus, kas vēl vairāk pagarina piegādes laiku.

Tādi mikroshēmu ražotāji kā TSMC, Intel, Samsung un GlobalFoundries ir paziņojuši par ražošanas jaudu palielinājumu par 20-100 %, tomēr šā lēmuma rezultāti būs jūtami vien pēc dažiem gadiem, jo šāda jaudu palielināšana ir dārgs un sarežģīts process.

Tomēr problēma nav tikai ražošanas jaudā. Ir arī nepietiekamas izplatīšanas spējas. Pandēmijas izraisītā darba tirgus pārkārtošanās ir radījusi darbaspēka trūkumu rūpnīcās un izplatīšanas un loģistikas centros. Augstākas enerģijas cenas arī ietekmē izmaksas un rada papildu ierobežojumus kravu starptautiskajā loģistikā.

Pateicoties intensīvākai tirdzniecībai starp Ķīnu un Eiropu, laikā no 2021. gada janvāra līdz septembrim konteineru aprite gandrīz trīskāršojās, lai gan kravu pārvadājumu jauda palielinājās tikai par 2,5 %. Kuģu savlaicīgas ierašanās rādītājs samazinājās līdz vien 23 % salīdzinājumā ar 70 % 2019. gada beigās, lai gan atbilstoši Šanhajas kuģniecības biržas sniegtajai informācijai pēdējā gada laikā kopējās pārvadājumu izmaksas ir palielinājušās pat 10 reizes.

2. cēlonis: pieprasījuma satricinājums

Papildus piegādes problēmām pozitīvas globālās ekonomikas izaugsmes prognozes vēl vairāk saasina atšķirības starp piegādi un pieprasījumu. SVF savā 2021. gada oktobra globālās ekonomikas perspektīvā norādīja, ka pasaules IKP 2021. gadā varētu palielināties par 5,9 %, un arī Advanced Economies prognozes ir neticami augstas (5,2 %).

Šim atveseļošanās procesam ir raksturīgs izteiktāks pieprasījums pēc tehnoloģiju patēriņa produktiem un digitālās infrastruktūras aprīkojuma, jo dzīvesveida pārmaiņas un mājās esošu patērētāju izvēle nosveras par labu augsto tehnoloģiju produktiem un mājas izklaides straumēšanas pakalpojumiem.

Tā rezultātā tehnoloģiju nozarei jātiek galā ar iepriekš nepieredzētu pieprasījumu. GPU cenas ir palielinājušās trīs līdz četras reizes, bet pieprasījums pēc gandrīz nulles latentuma mājsēdes un reāllaika straumēšanas video spēļu jomā ir padarījis šos komponentus par reti pieejamiem tirgū.

Vienlaikus miljoniem darbinieku un studentu pašvaldību, izglītības, finanšu, banku (kur galvenokārt izmantoja galddatorus) nozarēs uzsāka darbu mājās, kas neticami palielināja pieprasījumu pēc klēpjdatoriem.

Plašākā uzņēmumu līmenī vajadzība būvēt un pārvaldīt modernu mākoņu un tīkla infrastruktūru ir ievērojami paaugstinājusi likmes infrastruktūras aprīkojuma un tā komponentu (piemēram, maršrutētāju, slēdžu un krātuvju) ražotājiem, lai maksimāli uzlabotu klientiem sniegto pakalpojumu līmeni.

Kopumā mēs piedzīvojam globālo vērtību ķēžu transformāciju, vairāk paļaujoties uz tehnoloģiju elementiem kā produktiem (sākot no automobiļiem un beidzot ar sadzīves elektroniku, iekārtām un aprīkojumu) un kļūstot savstarpēji ciešāk saistītām un labākām, pateicoties digitālajiem pakalpojumiem.

Pusvadītāju cena veido 4 % no premiumkvalitātes automašīnu materiālu cenas, un tiek prognozēts, ka šis skaitlis līdz 2025. gadam palielināsies līdz 12% un līdz 2030. gadam pat līdz 20 %. Citiem vārdiem sakot, pusvadītāji nu ir kļuvuši par moderno digitālo ekonomiku būtisku pamatakmeni.

Ja pastāv šāda pieprasījuma un piedāvājuma neatbilstība, uzņēmumi dažādās nozarēs bieži vien izlemj mazināt darbības risku, vienkārši uzkrājot galvenos komponentus. Tas nozīmē, ka mēs saskaramies ar virzību no lineāriem un izteikti optimizētiem modeļiem, kur piegāde notiek tieši laikā, lai maksimāli izmantotu ātrumu un piegādes kvalitāti un samazinātu kopējās izmaksas, uz jaunu pieeju.

Daudzi uzņēmumi paļaujas uz sliktākā scenārija principu, veidojot krājumus un piegādes tīklu pārpalikumus un veicot pasūtījumus uz priekšu, lai pārliecinātos, ka darbība neapstājas un klientu pasūtījumi tiek izpildīti, neskatoties uz pārrāvumiem piegādes ķēdē.

Ieguldiet digitālajā, bet mēģiniet arī izveidot ilgtermiņa attiecības ar uzticamiem tehnoloģiju partneriem

Ir ļoti svarīgi uzsvērt, ka, pat ņemot vērā visas šīs problēmas digitālo produktu piegāžu nodrošināšanā un modernas infrastruktūras izveidē, uzņēmumiem jāturpina ieguldīt digitālajās tehnoloģijās. Digitālos uzņēmumus var ietekmēt pusvadītāju piegāžu pārtraukumi, bet digitālo tehnoloģiju un digitāli spējīgu uzņēmējdarbības modeļu radītie ieguvumi atsver šīs grūtības.

IDC globālais veiktspējas rādītājs liecina, ka uzņēmumiem, kas veikuši digitālo pārveidi un ieviesuši digitālās tehnoloģijas, vēsturiski ir bijuši labāki uzņēmējdarbības rezultāti (ieņēmumu un peļņas procenta) ziņā nekā to nedigitālajiem konkurentiem. Tāpēc vadošajiem uzņēmumiem ir ļoti svarīgi nodrošināt, ka tie neatpaliek šajā procesā un nekļūst par “digitālās plaisas” upuriem.

Uzņēmumiem, sākot no nozares līderiem un beidzot ar jaunuzņēmumiem, ir jāatrod jauns veids, kā izdzīvot un nezaudēt aktualitāti plašākā nozares pārveides kontekstā. Uzņēmējdarbības ieguldījumiem nevajadzētu kļūt par attaisnojumu, lai atliktu ieguldījumus tehnoloģijās pat tad, ja programmatūra padara produktu tehnoloģisko dzīves ciklu īsāku un pakļauj uzņēmumus pastāvīgiem darbības riskiem.

Lai īstenotu šo redzējumu, ir ļoti svarīgi uzveidot drošu un mērogojamu digitālo infrastruktūru, kas dod iespēju panākt procesu noturību un pārmantojamību.

Šajā ceļojumā uzticams tehnoloģiju piegādātājs ir patiesi nenovērtējams. Organizācijām, kas vēlas gūt panākumus smagos un nenoteiktos tirgus apstākļos, ir cieši jāsadarbojas ar piegādātājiem, lai panāktu digitālo projektu ilgtermiņa pārmantojamību, un jāpārliecinās, ka piegādātājs darbojas visā pasaulē, tā samazinot pēkšņu piegāžu pārtraukšanas risku, jo radušās tehnoloģiju iegādes problēmas.

Šādā sarežģītā situācijā ideālam tehnoloģiju partnerim ir jābūt labai izpratnei par nozares un tirgus pamatpraksi, tendencēm un problēmām. Uzņēmumiem ir svarīgi paļauties ne tikai uz klientu īstermiņa prognozēm, bet arī aktīvi rīkoties, lai risinātu galvenās problēmas. Jo īpaši pakalpojumu sniedzējam ir jābūt ilgtermiņa darbības plānam, kā arī efektīvam mehānismam tā īstenošanai.

Stabili finansiālie pamati ir priekšnoteikums minētā sasniegšanai, jo plāna sagatavošanai un izpildei ir nepieciešama nauda un laiks. Tam ir arī vajadzīgs noturīgs un izturīgs piegādes tīkls, lai tiktu galā ar t.s. “melnā gulbja” incidentiem un nodrošinātu, ka nenotiek pārrāvumi un ka būtisku problēmu gadījumā ir iespēja ātri atgūties.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.