
Latvijas Sabiedriskais medijs būtisku pārmaiņu priekšā! “Latvijas Radio 4” krievu valodā pastāvēs līdz šī gada beigām 0
Latvijas Sabiedriskā medija (LSM) valde ir izstrādājusi stratēģiskās prioritātes 2026.-2029. gadam. Mērķis ir izveidot vienotu, uz sabiedrisko labumu orientētu un digitāli spēcīgu mediju, kuram uzticas un kura radīto saturu novērtē Latvijas iedzīvotāji, informē LSM valdes priekšsēdētāja Baiba Zūzena.
Vidēja termiņa stratēģijas “Sabiedrības labā: vienoti, daudzveidīgi, digitāli” ietvars nozīmē būtiskas izmaiņas LSM struktūrā un darba procesos, kas ļaus vienotajam sabiedriskajam medijam sasniegt plašāku auditoriju un piedāvāt kvalitatīvu, daudzpusīgu saturu dažādos formātos, jo īpaši digitālajā vidē. Tā, pirmkārt, būs jauna pieeja satura veidošanai, proti, multimediālas redakcijas fokusēsies uz notikumiem, tematiem, reģioniem un auditorijas vajadzībām. Otrkārt, jauna pieeja valodu lietojumam – LSM.lv kļūs par vienotu ziņu platformu latviešu valodā ar svešvalodu izvēli, savukārt televīzijā un radio lineārajā formātā saturs būs tikai latviski. Un, treškārt, tiks veidota vienota infrastruktūra un uzņēmuma kultūra.
Stratēģiskās prioritātes jeb stratēģijas ietvars izstrādāts saskaņā ar Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (SEPLP) gaidu vēstulē definētajiem mērķiem un uzdevumiem un atbilstoši LSM ārējam normatīvajam regulējumam.
“SEPLP redz, ka LSM valdes stratēģiskais redzējums ir balstīts mūsdienīgās mediju tendencēs un atbilst padomes iepriekš izteiktajiem uzstādījumiem. LSM ir pakāpeniski un pārdomāti jāizveido efektīvi strādājošas multimediālas redakcijas, kas ražos vairāk sabiedriski nozīmīga, augstas kvalitātes satura, tādējādi pildot sabiedriskā medija īpašo misiju. Konceptuāli jaunā pieeja mazākumtautību auditorijas uzrunāšanai un atteikšanās no redakciju dalīšanas pēc valodu principa ļaus vairāk resursu novirzīt jauna satura veidošanai latviešu valodā,” skaidro SEPLP vadītājs Jānis Siksnis.
Atbilstoši stratēģiskajām prioritātēm LSM tuvākajos četros gados veidos jaunu pieeju kvalitatīva un daudzpusīga satura vadībai, kas balstās sabiedrības vajadzībās un auditorijas satura lietošanas paradumos. Plāns paredz radio, televīzijas, digitālā satura un atbalsta komandu sapludināšanu vienotā, pārskatāmā un efektīvā struktūrā, samazinot funkciju pārklāšanos un veicinot komandu sadarbību. Tā rezultātā tiks uzlabots satura fokuss, kvalitāte un redakcionālais rokraksts.
“Šī ir unikāla iespēja izveidot mūsdienīgu, vienotu, ļoti profesionālu, tehnoloģiski attīstītu un digitāli domājošu sabiedrisko mediju. Veidojot jaunu pieeju satura ražošanai un svešvalodu lietojumam, sapludinot redakcijas, būvējot vienotu mediju uzņēmumu, mēs patiesi vēlamies panākt, lai LSM būtu uzticamākais, sasniedzamākais un auditorijas iecienītākais medijs. Mēs apzināmies, ka lielākie izaicinājumi būs novērst dublējošos procesus, panākt efektīvu darbu apvienotajās redakcijās un rast vienotas telpas kopīgajam darbam,” skaidro LSM valdes priekšsēdētāja Baiba Zūzena.
Tādējādi tiks efektīvāk izmantoti sabiedriskā medija resursi, kas ļaus novirzīt līdzekļus satura attīstībai un daudzveidībai, kā arī konkurētspējīgam atalgojumam. Vienotas satura ražošanas struktūras izveide notiks pakāpeniski, vairāku gadu laikā. Vienlaikus līdz 2029. gadam ir paredzēta trīs reģionālo studiju izveide. Veidojot stāstus par vietējiem cilvēkiem, kopienām un notikumiem, tiks stiprināts lokālais skatupunkts un veidota piederības sajūta.
Tāpat LSM stratēģiskās prioritātes 2026.–2029. gadam paredz jaunu pieeju satura veidošanai svešvalodās. No nākamā gada portāls LSM.lv kļūs par vienotu platformu ziņu saturam ar valodas izvēles iespējām. LSM.lv tiks integrēts arī līdzšinējais LSM+ saturs. Saturs svešvalodās (angļu, ukraiņu, krievu) turpmāk tiks veidots un izplatīts tikai digitālajā vidē.
Vienotā valodu pieeja nozīmē to, ka programma “Latvijas Radio 4 – Doma laukums” krievu valodā piedzīvos strukturālas pārmaiņas un esošajā formātā jeb lineārajā apraidē pastāvēs līdz šī gada beigām. Vienlaikus LSM valde ļoti skaidri apzinās sabiedriskā medija lomu dezinformācijas un ārvalstu propagandas ietekmes mazināšanā, tādēļ īpaša uzmanība tiks pievērsta darbam Latgales reģionālajā studijā Daugavpilī.
Taču abas iepriekš minētās ieceres nebūs īstenojamas bez vienotas uzņēmuma kultūras un infrastruktūras izveides. Tādēļ trešā vidēja termiņa stratēģiskā prioritāte paredz, ka pēc četriem gadiem LSM jābūt vienotai, atbildīgi un caurspīdīgi vadītai organizācijai ar iekļaujošu kultūru un sadarbībā balstītu darba vidi. Būtisks priekšnosacījums būs arī piemērotākā vienotu telpu risinājuma atrašana. Turpmākos divus gadus aktīvi strādāsim, lai nodrošinātu labāko risinājumu kopīgam darbam.
Jau tuvākajā laikā sāksies darbs pie tā, lai valdes izvirzītās stratēģiskās prioritātes pārvērstu rezultātos. LSM tiks izveidotas piecas tematiskās attīstības komandas, kas līdz oktobra beigām izstrādās detalizētus rīcības plānus un kurās iesaistīsies arī apvienotā medija darbinieki.
“Jauno redzējumu ir iespējams īstenot tikai ar LSM darbinieku izpratni, atbalstu un aktīvu iesaisti. Mums visiem tas nozīmē, ka ir sācies svarīgu un profesionāli iedvesmojošu pārmaiņu ceļš. Tikai kopā mēs varēsim izveidot mūsdienīgu sabiedrisko mediju, kas strādā vienoti, domā digitāli un veido saturu, balstoties sabiedrības vajadzībās, ieradumos un izvēlēs,” uzsver Zūzena.
Plānots, ka SEPLP Latvijas Sabiedriskā medija vidēja termiņas darbības stratēģiskās prioritātes 2026.-2029.gadam apstiprinās 31.jūlijā.