Kravas kuģi Liepājas ostā. Ilustratīvs attēls.
Kravas kuģi Liepājas ostā. Ilustratīvs attēls.
Foto: LETA

Olafs Zvejnieks: Diez vai visi skeptiķi ir slepeni Lemberga, Meroni, Šķēles un Šlesera atbalstītāji. Kāpēc labot to, kas nav salauzts? 5

Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Soli pa solim uz priekšu virzās Satiksmes ministrijas rosinātā ostu pārvaldības modeļa maiņa, un ar katru nākamo soli par to rodas vairāk jautājumu.

IM
Ingrīda Mičāne
Ziņas
“Tas ir absurds! Tests maksā 35 eiro, jātaisa ik pēc trim dienām!” Provinču veikalnieki uzskata, ka jaunā norma soda, ne palīdz 227
6 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Piedodiet, bet pasaulē nekur nav tik mazdūšīgi zaķpastalas kā mūsu Saeimā.” Egila Līcīša feļetons 50
17 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Nevakcinētie šobrīd berzē rokas un priecājas!”, “Kāpēc vakcinētie nedrīkst pastaigāties?” Soctīklotāji par lokdauna ierobežojumiem 241
1 diena
Lasīt citas ziņas

Jāatgādina, ka idejai par ostu pārvaldības modeļa maiņu (lasi – ostu pārņemšanu valsts rokās) ir jau diezgan gara vēsture – tā sākās 2019. gada 9. decembrī, kad Aivaru Lembergu un Ventspils Brīvostas pārvaldi ASV iekļāva Magņitska sankciju sarakstā.

Pēc tam burtiski dažu nedēļu laikā valsts pārņēma Ventspils un Rīgas ostu praktisko pārvaldīšanu un paziņoja par mērķi mainīt ostu pārvaldības modeli.

CITI ŠOBRĪD LASA
Kopš šī dramatiskā brīža pagājuši 16 mēneši un – kas ir mainījies?

Pirmdien notikusī diskusija starp uzņēmējiem un ostu pārstāvjiem no vienas puses un Satiksmes ministriju no otras atklāja, ka visi tie jautājumi, kas pirms gandrīz pusotra gada tika jautāti par gaidāmo ostu pārvaldīšanas modeli, joprojām ir neatbildēti.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits diskusijas gaitā tikai paziņoja, ka viņš sadzirdot konstruktīvus un pozitīvus priekšlikumus, kas neesot pretrunā ar likumprojektu, kurš tikšot iesniegts Saeimā.

“Ir detaļas, kuras var pieslīpēt Saeimā,” teica ministrs.

Diez kādu optimismu gan šāds paziņojums nerada, ņemot vērā, ka pagājuši 16 mēneši un nevienā no svarīgākajām problēmām nekāds risinājums nav rasts.

Lai gan ministrija slavē savu likumprojektu par to, ka tas ieviesīšot kristāldzidru skaidrību ostu pārvaldē, aiz skaistajiem lozungiem slēpjas desmitiem neatrisinātu problēmu.

Uzskaitījums varētu sākties ar to, ka nav skaidrs, kādas būs uzņēmēju tiesības šādā pārvaldes modelī, jo nevajadzētu ne mirkli aizmirst, ka reālo naudas plūsmu un ostu ieņēmumus rada tajās strādājošie uzņēmēji, nevis ministriju ielikteņi.

Diez vai viņus apmierinās sēdvietas konsultatīvās padomes istabiņā bez reālām lemšanas tiesībām.

Īpaši tas varētu attiekties uz Liepājas ostu, kurā atšķirībā no Rīgas un Ventspils, kuru attīstība pēdējos gadu desmitos finansēta no valsts budžeta un ES fondiem, galveno lomu attīstībā ar saviem ieguldījumiem spēlējuši tieši uzņēmēji.

Uzskaitījumu varētu turpināt ar pašvaldību iesaisti jaunajā pārvaldes modelī, kurā ministrijas piedāvājumā paredzētas vien tiesības iegūt akcijas, nevis tās jau tiek automātiski piešķirtas.

Visu triju lielo ostu teritorijās ir pašvaldības infrastruktūras objekti un dzīvojamie nami, un atkal šī problēma visvairāk skar Liepāju, jo Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) teritorijā ietilpst apmēram 60% no pilsētas teritorijas.

Pa 16 mēnešiem tā arī nav kļuvis skaidrs, kurš pēc ostu pārvaldības modeļa maiņas, ja tā vispār notiks, atbildēs par SEZ teritorijā esošo dzīvojamo namu apgādi ar siltumenerģiju un ūdeni.

Ja tas nav kļuvis skaidrs pa 16 mēnešiem, tad kāpēc būtu optimistiski jācer, ka tas noskaidrosies to dažu mēnešu laikā, kurus likumprojekts pavadīs Saeimā?

Un tās ir tikai redzamākās problēmas – vēl ir arī jautājumi par mērķiem, kurus izvirza reforma; izņemot dažu noteiktu personu padzīšanu no ostām, reformai trūkst ekonomisko efektu izvērtējuma, risku izvērtējuma, nav skaidrs jautājums par apbūves tiesībām ostās un tā tālāk.

Īsi sakot – likumprojekts šobrīd nerada pieņemšanai gatava dokumenta iespaidu.

Kāds tur brīnums, ka ostu uzņēmēji ir pret šo reformu, kaut gan arī viņiem nav nekas iebilstams pret caurspīdīgumu un labu pārvaldību.

Protams, nevar noliegt, ka idejas līmenī ostu pārvaldes reformai ir arī savas priekšrocības – piemēram, solījums, ka ostu pārvaldei varētu konkursu, domājams – starptautisku, ceļā atrast profesionālus un politiski neitrālus pārvaldītājus.

Tāpat ostu un dzelzceļa nonākšana vienās rokās varētu palīdzēt saskaņot visu intereses un teorētiski izveidot konkurētspējīgāku Latvijas tranzīta koridora piedāvājumu.

Kaut kad nākotnē, kad tranzīta nākotni atkal noteiks veselīga ekonomiska konkurence, nevis citu valstu politiskie lēmumi, tam varētu būt nozīme.

Tomēr neskaidrie nākotnes solījumi nav pietiekams arguments, lai pārliecinātu skeptiski noskaņotos ostu un tranzīta uzņēmējus pievērt acis uz daudzajiem neskaidrajiem jautājumiem šodien.

Uz to norādījuši arī vismaz divi lielie valdības sociālie partneri – Latvijas Darba devēju konfederācija un Ārvalstu investoru padome Latvijā.

Un diez vai visi skeptiķi ir slepeni Lemberga, Meroni, Šķēles un Šlesera atbalstītāji, kuriem tiek maksāts par to, ka tie torpedē Tāļa Linkaita un Jāņa Bordāna (abi – JKP) iemīļoto projektu.

SAISTĪTIE RAKSTI

Ja vēl pirms iesniegšanas Saeimā netiks panākta vienošanās vismaz par daļu neskaidro jautājumu, tad diez vai šis likumprojekts kādreiz pārvērtīsies par likumu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
IM
Ingrīda Mičāne
Ziņas
“Tas ir absurds! Tests maksā 35 eiro, jātaisa ik pēc trim dienām!” Provinču veikalnieki uzskata, ka jaunā norma soda, ne palīdz 227
6 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Piedodiet, bet pasaulē nekur nav tik mazdūšīgi zaķpastalas kā mūsu Saeimā.” Egila Līcīša feļetons 50
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Nevakcinētie šobrīd berzē rokas un priecājas!”, “Kāpēc vakcinētie nedrīkst pastaigāties?” Soctīklotāji par lokdauna ierobežojumiem 241
1 diena
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Sēdes laikā ministri zvaigāja par akadēmiķiem, cēla pie deniņiem pirkstus un grozīja, uzvedās kā skolasbērni! Egila Līcīša feļetons 59
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Kas notiks pret Covid-19 nevakcinēto darbinieku atlaišanas gadījumā? 97
20 stundas
Lasīt citas ziņas
IM
Ingrīda Mičāne
Ziņas
“Tas ir absurds! Tests maksā 35 eiro, jātaisa ik pēc trim dienām!” Provinču veikalnieki uzskata, ka jaunā norma soda, ne palīdz 227
6 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Krīzes nav vienādas, tāpēc ir grūti sagatavoties nākamajai.” Godmanis par sarežģīto krīzes vadības procesu 51
4 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
“Deputātu kvotas” jaunā veidolā. Dala tikai savējiem vai projektiem, kas uzlabos dzīvi pašvaldībās? 1
3 stundas
LA
LA
Ziņas
“Viņu vidū ir ļoti daudz slaistu!” Biznesa konsultants par vakcīnu noliedzējiem un to, ko valsts nav sakārtojusi 50
1 stunda
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Leonīds un Leonīda
14:11
LE
LETA
Ziņas
Latvija “Oskara” balvai virza Daces Pūces filmu “Bedre”
14:04
LA
LA.LV
Ziņas
Liepnieks: Laikā, kad Eiropā viss normāli strādā, mēs sēdēsim un dedzināsim aizņemtu naudu
13:58
LA
LA.LV
Ziņas
“Premjers nevar kaut ko gāzt uz ministru un ministrs – uz premjeru.” Bijušie ministri par esošās valdības kļūdām 38
4 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Žurnāls atklāj, ar ko šobrīd nodarbojas viens no pirmajiem Latvijas miljonāriem Raimonds Gerkens 8
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Liepnieks: Laikā, kad Eiropā viss normāli strādā, mēs sēdēsim un dedzināsim aizņemtu naudu
6 minūtes
LA
LA.LV
Ziņas
“Tev tur pusmiljons bija rokā.” Publisko informāciju par Latvijas bagātākajiem un apdāvinātākajiem muitniekiem 11
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ministru kabinets šodien spriedīs par “lokdauna” ieviešanu 17
5 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Nepaiet ne minūte, kad jau dzirdu sirēnas no visām pusēm…”: mūziķis Jānis Jubalts lidostā ievārījis pamatīgas ziepes 2
8 minūtes
LA
LA.LV
Stāsti
“Lūdzu, piedodiet par mūsu stulbumu un vieglprātību…”: latviete atklāj baisu pieredzi, kā viņas vīru dažās dienās “aprija” kovids 41
44 minūtes
GN
Gints Narogs
Ziņas
“Sharks” līderis Keins diskvalificēts par krāpšanos 2
3 stundas
AJ
Atis Jansons
Ziņas
Benzīna un dīzeļdegvielas cenu neapturamais pieaugums: drīz būšot divi eiro par litru 34
7 stundas
ML
Māra Libeka
Ziņas
Vai četri no pieciem kovida slimniekiem šobrīd slimnīcās ir tieši krievvalodīgie? 107
6 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Dziedātāja Laima Vaikule izmēģina citu pieeju, lai uzrunātu tos, kas nevakcinējas 33
2 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Latvieši rada robotu – kaitēkļu pētnieku. Kā tas strādā? 6
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Klementjevs: Jāatliek malā “politiskās spēlītes” un par vakcinēšanos jākomunicē arī krievu valodā 41
4 stundas
LK
Linda Kusiņa-Šulce
Ziņas
Caur ērkšķiem uz e-grāmatām. Vai esam gatavi izdevējdarbības digitalizācijai 3
41 minūtes
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Prāta Vētra” atklāti runā par traģisko Mumiņa zaudēšanu 7
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Kas notiks pret Covid-19 nevakcinēto darbinieku atlaišanas gadījumā? 97
20 stundas
LB
Laura Blumberga
Kokteilis
Žurnālistiem draud! Ansis Bogustovs un Aivis Ceriņš atklāj: viņi un viņu ģimenes regulāri saņem draudus no vakcīnu noliedzējiem 97
22 stundas
LE
LETA
Ziņas
Reirs pārsteidz ar to, cik miljonus izmaksā viens “lokdauna” mēnesis 79
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Žagars: Man kauns par Latvijas sabiedrību 292
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Levits: Pēc mājsēdes beigām jāsaglabā stingri ierobežojumi pret Covid-19 nevakcinētajiem 109
21 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
10 padomi mārtiņrožu ieziemošanai
21 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Rīgas satiksme” gatava sākt e-talonu bloķēšanu pret Covid-19 nevakcinētām personām. Cik maksās atbloķēšana? 40
22 stundas
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
Aptauja: Cik lielam vajadzētu būt minimālajam iztikas grozam jeb ienākumu līmenim mēnesī? 24
18 stundas
ML
Māra Lapsa
Praktiski
Gardēžu sapnis: cepti banāni mundierī
21 stundas