
No apgaismota spoguļa līdz noslēptai mūzikai – psiholoģe atklāj, kādus 8 trikus izmanto modes veikali, lai pircēji neapzinoties veikalā iztērētu vairāk 1
Neatkarīgi no tā, vai esi iepirkšanās cienītājs vai tikai gadījuma pircējs, modes veikalos vari viegli nonākt kārdinājumā, to veicina dažādi psiholoģiski pārdošanas triki. Psiholoģe Anita Habele skaidro, kā šie triki darbojas un kā tiem var pretoties, informē utopia.de.
Ģērbtuves efekts: apgaismojums un realitāte
Vai esi pamanījis, ka ģērbtuvēs apģērbs izskatās labāk nekā mājās? Vai pēc iepirkšanās jūties izsmelts, īsti nezinot, kāpēc, un galu galā iegādājies lietas, kuras tev nemaz nav vajadzīgas? Šāda pieredze nav nejaušība, tā ir saistīta ar apzinātiem paņēmieniem, kā veikali ietekmē mūsu izvēles.
Glaimojošs apgaismojums ģērbtuvēs liek apģērbam izskatīties labāk. Tikmēr patīkamā, siltā gaisma, veikalā rada komforta sajūtu, kas liek mums uzkavēties ilgāk jo vairāk laika mēs pavadām veikalā, jo lielāka iespēja, ka kaut ko iegādāsimies.
Pārslogotas smadzenes un impulsa pirkumi
Jo ilgāk uzturamies veikalā, jo vairāk informācijas mūsu smadzenēm jāapstrādā. Tas patērē enerģiju un samazina spēju kontrolēt impulsus, kā rezultātā mēs mēdzam nopirkt vairāk, nekā bija plānots. Bieži vien pēc iepirkšanās uznāk vēlme pēc uzkodām, tas tāpēc, ka ķermenis ir iztērējis glikozi.
Mūzika, smaržas un atmosfēra
Muzikālais fons un patīkami aromāti arī ietekmē mūsu noskaņojumu. Jo ērtāk jūtamies, jo ilgāk uzturamies un attiecīgi, arī vairāk preču iegādājamies.
Neglaimojošs apgaismojums un “nogrimušo izmaksu slazds”
Dažkārt ģērbtuvēs tiek izmantots nepatīkams apgaismojums, kas mūs steidzina pieņemt lēmumus. Ja esam jau pielaikojuši daudz apģērbu, varam nonākt “nogrimušo izmaksu slazdā” – proti, mēs paturam apģērbu, jo jau esam ieguldījuši laiku un enerģiju, pat ja tas nav tas, ko vēlamies.
Ilgāka preču atgriešanas politika ne vienmēr ir priekšrocība
Veikali bieži reklamē ilgus atgriešanas termiņus, kas pircējam šķiet kā priekšrocība. Taču tas iedarbina “valdījuma efektu” – kad kaut kas ir mūsu īpašumā un jau atnests mājās, mēs to uzskatām par vērtīgāku un retāk atgriežam, pat ja tas mums nav vajadzīgs.
Jaunumi un izpārdošanas: rada pastāvīgu vēlmi kaut ko pirkt
Modes industrija vairs neierobežojas ar divām kolekcijām gadā, sortiments mainās bieži. Jaunumi pircējus piesaista, jo šķiet, ka “jaunais varētu būt labāks”. Īslaicīgas atlaides vēl vairāk veicina šo vēlmi, spēlējot uz mūsu bailēm no preces zaudējuma: “jāiegādājas tagad vai nekad.”
Fotogrāfijas un nereālistiski standarti
Lai gan zinām, ka reklāmas fotogrāfijas tiek rediģētas, tās joprojām spēj mūs iespaidot. Mēs zemapziņā vēlamies izskatīties tikpat labi kā modeļi. Ja tas neizdodas, varam mēģināt citus apģērbus vai, vilšanās dēļ, veikt spontānu pirkumu, lai sevi “apbalvotu”.
Manipulācijas ar apģērba izmēriem
Izmēru neatbilstība bieži vien izraisa neapmierinātību. Daži zīmoli apzināti izmanto mazākus vai lielākus izmērus, lai vai nu glaimotu klientiem, vai atturētu noteiktas vecuma grupas. Šāda pieredze var negatīvi ietekmēt mūsu ķermeņa tēlu, īpaši sievietēm, jo sabiedrībā joprojām valda priekšstats, ka “mazāks izmērs ir labāks”.
Kā sevi pasargāt?
Psiholoģe Habele iesaka apzināties šos veikalu mehānismus. Viņas padoms: ja pirkums nav skaidrs “jā”, tad tas ir “nē”. Pirms iegādes vērts apdomāt kārtīgi, vai arī ņemt līdzi uzticamu cilvēku, kurš palīdzēs neapjukt un neiegādāties daudz ko lieku.
Psiholoģe atgādina, ka nevajadzīgi pirkumi ietekmē ne tikai tavu maciņu, bet arī vidi. Ieteicams pirkt tikai to, kas patiešām vajadzīgs. Lieliska alternatīva ir lietots apģērbs, tas ir gan videi draudzīgāks, gan bieži arī lētāks. Taču arī šeit jāpievērš uzmanība tam, kur un cik daudz pērkam.