Foto: Aija Kaukule

Starp mašīnām, motoriem… vīrusiem? Mūziķi atklāti par šobrīd populārajiem autokoncertiem 1

Aija Kaukule, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
Lasīt citas ziņas

Ceturtdien, 11. jūnijā, Spilves lidostā notiks līdz šim vērienīgākais autokoncerts, kurā vietas pietiks līdz 500 automašīnām. Šī neparastā koncertforma, kas raksturīga tieši pandēmijas laikam, gūst popularitāti, tomēr mūziķi un rīkotāji šaubās, vai, mazinot ierobežojumus, tā kļūs par kultūras dzīves ikdienu nākotnē.

Asfaltēts laukums vai pļava, regulārās rindās drošā divu metru attālumā savietoti desmitiem auto – parasti šādu ainu redzam brīvdabas festivālu vai koncertu auto stāvvietās,
CITI ŠOBRĪD LASA

taču pandēmijas laiks šo ainavu papildinājis ar turpat, stāvvietā, uzbūvētu skatuvi un prāva izmēra LED ekrānu, kamēr koncerta apmeklētāji no auto tā arī neizkāpj un priekšnesumu bauda no apkārtklejojoša vīrusa drošā telpā – aiz sava auto stikla, klausoties mūziku austiņās vai radioaparāta frekvencē.

Doma par autokoncertiem aizgūta no vairāk nekā simts gadus vecās iebraucamā (drive-in) kinoteātra idejas. Tiesa, vēsturiskajam autokino pandēmijas auto koncerti līdzinās tikai ārēji, jo ideja ir gluži pretēja – ierasti uz autokino brīvdabā cilvēki devās, lai baudītu (div)vientulību, bet tagad pulcēšanās automašīnās drīzāk ir kļuvusi par jaunu socializēšanās formu.

Arī Latvijā veiklākie koncertu producenti nesnauž, un pirmie populārās mūzikas autokoncerti izpelnās arī publikas atsaucību, mudinot izsludināt arvien jaunus. Aptaujājot mūziķus un koncertu rīkotājus, top skaidrs, ka šis formāts lielākoties ir avārijas ielāps, kas palīdz uzturēt koncertēšanas asinsriti, bet nespēj aizstāt klātbūtnes koncertus nedz finansiāli, nedz emocionāli.

Ar atmodas laika “skudriņām”

Jau maija vidū, līdzko to pieļāva likumdevēji, vietējo autokoncertu stafeti atklāja pazīstamā ģitārista Mārča Auziņa solo autokoncerts Ādažu vidusskolas autostāvvietā. Ovāciju vietā skanot 50 auto signāliem, lūza vairāk nekā divu mēnešu ilgais publisku pasākumu aizlieguma ledus.

Pats mūziķis iespēju beidzot koncertēt īstai, kaut skaitliski nelielai publikai, tā arī raksturoja – kā izlaušanos.

Arī skatītāji pēc divu mēnešu pašizolācijas perioda bija gatavi eksperimentam jeb skaņai austiņās, mākslinieka vērošanai uz lielā ekrāna un paaugstinātai biļetes cenai (20 līdz 30 eiro par auto).

Koncertu un papildkoncertu izpirka īsā laikā, un atsauksmes sociālajos tīklos bija jūsmas pilnas. “Kaut kas līdzīgs atmodas sajūtai – līdz tam bijām mājās, bet nu kaut kas tika palaists brīvībā, skudriņas skrēja gan mūziķiem, gan organizētājiem,” atceras koncertu producents Jānis Kļaviņš.

Reizē producents uzsver – medaļai ir arī otra puse, jo šādus koncertus pie labākās gribas par rentabliem nenosauksi.

Arī tad, ja uz skatuves ir tikai viens mūziķis, izdevumi par skatuves tehniku, skaņu, gaismu un video operatoru atlīdzība, ekrāna noma, pārvietojama video montāžas studija, mākslinieka honorārs kopā veido izdevumu apjomu (mazākais – ap 4000 eiro), kuru nelielā apmeklētāju skaita dēļ (ap 100 vienā koncertā) biļešu ieņēmumi nesedz.

“Ir maldīgs iespaids, ka tagad, kad kaut kas tāds ir atļauts, kultūras dzīve ieiet normālās sliedēs, un nu tikai rīkotāji un iesaistītie pelna. Šādi koncerti bez investoru, sadarbības partneru līdzfinansējuma, nav iespējami.

Reklāma
Reklāma

Šajā reizē mūs atbalstīja Ādažu pašvaldība, arī skatuves tehniķi strādāja par mazāku atalgojumu. Taču tas nevar palikt kā pašsaprotama lieta, jo krīzes laikā taču veikalā mums neko nedod lētāk. Autokoncerti ir īstermiņa risinājums, lai cilvēkiem kaut kādā veidā dotu kultūru, bet nav risinājums no uzņēmējdarbības viedokļa.”

Privilēģija – solistiem, ne grupām

Lai arī kultūras ministrs Nauris Puntulis nesenā intervijā “Latvijas Avīzei” ieteica šajā vasarā par kultūru kā biznesu aizmirst, mūzikas jomas pārstāvji ir gatavi cīnīties un meklēt risinājumus, ne tikai lai izdzīvotu, bet arī, iespējams, kaut ko nopelnītu.

Vairāki pasākumu producenti autokoncertus nolēmuši rīkot kā “piedevu” brīvdabas autokino seansiem. Šādu “paleti” piedāvā gan jaundibinātais “#VIEDI vasaras festivāls” “Arēnas Rīga” stāvlaukumā, gan “Saulrieta koncerti” Mārupē, gan kino un mūzikas programma Ķīpsalas Izstāžu halles autostāvvietā.

Aizvadītajā nedēļā “Drive in Kino Ķīpsala” ar instrumentālu priekšnesumu koncertā “Mēness spulgo Daugavā” uz skatuves kāpa gan Ainars Mielavs, gan ģitārists Kaspars Zemītis. Kaspars priecājas par iespēju uzstāties klātienē publikai, kurā ir vairāk nekā 25 cilvēki, bet reizē atzīst – autokoncerts īstu klātbūtnes sajūtu nesniedzot.

“Tomēr tas ir vairāk nekā nekas – tu redzi cilvēkus mašīnās, viņi tajās aplaudē, taurē un zibsnī ugunis.

Saskarsme tāpat veidojas gan caur mūziku, gan caur sarunu, protams, cilvēku atbildes varu vienīgi iedomāties. Tomēr uzskatu, ka koncerts nav mūzikas reproducēšana – tā ir enerģijas apmaiņa, šādā formātā to ir sarežģītāk sajust. Jāatzīst, ka šis ir solo mākslinieku laiks, tādi solo mākslinieki kā es vai Mārcis Auziņš esam mazliet privileģēti, bet grupai vai lielākam sastāvam šis galīgi nav rentabls laiks.”

Uz auto festivālu lidlaukā

Daudzviet pasaulē par atcelšanu, kas maskēta kā pārcelšana, jau paziņojuši lielie vasaras mūzikas festivāli, un Latvija nav izņēmums – šogad nenotiks lielākie vietējie festivāli “Positivus” un “Summer Sound”. “Summer Sound” organizētāji gan reaģēja nekavējoties, izsludinot līdz šim lielāko autokoncertu – 11. jūnijā vēsturiskajā Spilves lidlaukā, uz ko jau agrāk ieinteresētu aci metuši lielāku festivālu rīkotāji.

“Mums bija svarīgas divas lietas – gan radīt ievērojamu notikumu klausītājiem, gan rast ekonomisku pamatojumu, lai varam samaksāt honorāru māksliniekiem un tehniskajām kompānijām.

Skaidrs, ka peļņas šeit nav – šis drīzāk ir sociāls projekts, lai kaut ko darītu nozarē, jo valsts visu neizdarīs,”

pasākuma vērienu pamato “Summer Sound” festivāla organizētājs Uldis Pabērzis. “Mums ir svarīgi, lai šo notikumu pēc iespējas pietuvinātu festivāla atmosfērai. Es uz šo skatos kā uz ļoti interesantu, unikālu vēsturisku pieredzi. Izbaudiet to, izmēģiniet to – iespējams un cerams, ka jūsu dzīvē nekā tāda vairs nebūs!”

“Ir redzēts viss, spēlēts visiem un visur, izņemot divās vietās – stadionā ar simt tūkstošiem publikā un autokoncertā. Gaidu ar lielu interesi, kā tas viss dabā notiks, jo kaut ko tādu neesmu pieredzējis grupas 26 gadu pastāvēšanas laikā,” pauž “Pienvedēja piedzīvojumu” solists Māris Žigats.

Ģimeniskā bariņā – izdevīgāk

Pandēmijas laiks koncertu biļešu cenās ienesis vienkāršu aprēķinu – jo mazāk klausītāju, jo lielāka biļešu cena, lai koncerts vispār būtu finansiāli iespējams. Piemēram, biļetes cena “Hanzas perona” rīkotajos “Koncertos pirmajā rindā”, ko apmeklē vidēji 20 klausītāju, ir 50 eiro – cena, kāda iepriekš bija vien par ārzemju mākslinieka koncerta biļeti vai par īpašu vietu VIP ložā.

Lai nosegtu vidēja apjoma autokoncerta izdevumus jeb “izlīstu pa nullēm”, koncerta biļetei vienai automašīnai būtu jāmaksā ap simts eiro, lēš koncertu producenti.

“Cik cilvēku var atļauties šādu cenu?” spriež producents J. Kļaviņš.

Šobrīd autokoncerta biļetes cena vienam auto svārstās no 25 eiro (koncerti uz lielveikala “Domina” jumta), ņemot vērā, ka tiek pārdotas arī tiešraides biļetes, līdz krietni lielākām summām (54 līdz 87 eiro par Spilves autokoncertu).

Lai arī cipari izskatās prāvi, pieņemot, ka vienā auto ir vismaz divi klausītāji, cena ir gana taisnīga – vienam apmeklētājam aptuveni tāda pati (ap 25 eiro), kāda būtu par vienas dienas biļeti “Summer Sound” festivālā, kurā, jāatzīst, par to pašu naudu būtu pieejama krietni plašāka programma, tostarp ārzemju mākslinieku priekšnesumi.

Zaudētājs būsi, ja nolem uz autokoncertu doties lepnā vienatnē un vēlies iegādāties biļeti savam spēkratam “pirmajās rindās”, tuvāk skatuvei – tas līdzinās cenai, ko citkārt maksātu par lielfestivāla trīs dienu biļeti.

Amerikāniskais formāts latvju vasarai svešs

Pasākumu rīkotāji un mūziķi neslēpj, ka ar cerībām gaida solīto pulcēšanās ierobežojumu mīkstināšanu, kas, pēc veselības ministres Ilzes Viņķeles teiktā, paredz, ka no 10. jūnija iekštelpās vienkopus drīkstēs atrasties līdz 100 cilvēkiem, bet brīvdabā – līdz 300.

Tāpat izskanējis, ka jau jūlijā iekštelpās ar platību, kas lielāka par 1000 kvadrātmetriem, būs atļauts pulcēties līdz 500 cilvēkiem, bet ārā – līdz pat 1000. Autokoncertu rīkotāji atzīst, ka gaidāmās izmaiņas ieviesīs korekcijas arī šajā formātā.

“Pagaidām esam konsultējušies ar visām ministrijām, un ir paredzams, ka būs atļautais cilvēku skaits, kuri varēs atrasties ārpus mašīnām.

Tā kā auto – kino koncerti Mārupē ir vairāk orientēti uz ģimenēm un bērniem, baudīt mūziku, dabu, sportiskas aktivitātes un labus ēdienus, tad esam nolēmuši, ka sadalīsim teritoriju – noteikts cilvēku skaits varēs atrasties mašīnās, noteikts – citā teritorijā,” atklāj Mārupes autokoncertu rīkotājs Ingus Leontjevs.

Viņš ir pārliecināts – no Amerikas aizgūtais autokoncerta formāts latvieša mentalitātei tomēr esot pasvešs un, beidzoties ierobežojumiem, neturpināsies. “Pagājušajā gadā bija vidēji 500 apmeklētāju koncertā, bet tagad apmeklējums ir krities aptuveni par 70 procentiem,” pauž producents. “Vasarās šī forma pilnīgi noteikti nestrādās, jo latvieši nav pieraduši baudīt silto vasaru mašīnās.”

Autokoncertu forma palēnām dabiski izzudīs, spriež arī J. Kļaviņš. “Autokoncerts šobrīd ir ekskluzīvs notikums, ko atcerēties pēc gadiem. Tajā ir sava romantika – savā gliemežvākā skatīties koncertu un reizē būt kopā ar pārējiem. Tomēr ļoti ceru, ka šī situācija neatkārtosies.”

Viedokļi: “Pēcgarša superīga”

INTARS ĶIKUSTS, autokoncerta skatītājs: “Fantastiskākais piedzīvojums! Uz [“Dzelzs vilka”] autokoncertu devāmies kā nezināmā piedzīvojumā, jo neviens no mums nezināja, kā būs un kas būs! Mūsu auto mazās atvases jau startā tika nosēdinātas vadītāja krēslā, kur tika ļauts taurēt un mirkšķināt gaismas uz nebēdu. Tā nu visu koncertu mēs nodancojāmies, izdziedājāmies, gribējās vēl un vēl. Pēcgarša superīga.”

MĀRIS ŽIGATS, grupas “Pienvedēja piedzīvojumi” solists: “Autokoncertiem pēc ierobežojumu atcelšanas nav ilglaicīgas nākotnes – tā nevar būt sistēma. Tā ir tāda cauruma aizbāšana, mēs sevi bišķiņ apmānām, lai vispār kaut kas notiktu.”

ARTURS GAILĪTIS, “#VIEDI vasaras festivāla” rīkotājs: “Mainoties ierobežojumiem, autokoncerti kļūs par daļējiem klātienes pasākumiem, tādēļ gaidām precīzus norādījumus no Ministru kabineta. Saglabāsies divu metru distance un tiks noteikts maksimālais apmeklētāju skaits.”

Tuvākie autokoncerti

* Trešdien, 10. jūnijā: saulrieta koncerti Mārupē: “Kārlis Kazāks un filma “Dvēseļu putenis””.

* Ceturtdien, 11. jūnijā: lidlaukā “Spilve”: “Labvēlīgais tips”, “Astro’n”out”, “Pienvedēja piedzīvojumi”, “Rīgas modes”.

* “Arēnas Rīga” stāvlaukumā “#Viedi vasaras festivāls”, “Autobuss debesīs” (12. jūnijā) un “Tautumeitas” (13. jūnijā).

* Vasaras koncerti uz “Domina Shopping” jumta (15. jūnijā: Uldis Marhilēvičs, Aija Andrejeva, Ainars Virga; 16. jūnijā: “Dzelzs vilks”, “Pienvedēja piedzīvojumi”, “’Triānas parks”).

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.