Pareizais roku stāvoklis uz stūres.
Pareizais roku stāvoklis uz stūres.
Foto: Atis Jansons

Stūre tavās rokās 0

Strauji un skaisti pa Latvijas un pasaules ceļiem 60 gadus un vēl dažas nedēļas nostūrējis, smagas slimības pieveikts, 15. jūnijā mūžībā aizbrauca Ivars Caune. No savu kolēģu lielākās daļas atšķirīgs ar to, ka, aktīvās sporta gaitas beidzis, daudz laika veltīja drošas braukšanas apmācībām. Bija skolotājs rallija skolā “Kurzeme”, “Auto akadēmijā”, konsultēja privāti. Tādēļ šeit vēlreiz piedāvājam daļiņu no meistara mantojuma – pareizas stūrēšanas mācību stundu pie lielveikala “Mols”, kuru 2017. gada rudenī kopā ar Ivaru tur vadīja Atis Jansons.

 

MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Gluži kā universālais veļas pulveris izmazgā melnumus, tā “cilvēciskā kļūda” attaisno šobrīd ikvienu varas grēku 62
19 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijā reģistrēta pirmā Covid-19 revakcinācijas epizode 37
6 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Dusmīgs par nesaņemto algu vīrietis ar ekskavatoru sadauza vairākas darba mašīnas 14
23 stundas
Lasīt citas ziņas

Tātad – par stūrēšanu, par pareizām iemaņām šajā droša un tīkama brauciena pamatelementā, kuram pietiekamā apjomā vieta autoskolu lielākās daļas programmās diemžēl nav atrasta.

 

Cik tālu?

Pirmais regulējums, kas obligāti jāveic pēc iesēšanās svešā auto (vai savējā, ja to lietojis un pārstellējis kāds cits), ir sēdekļa apakšējās daļas attālums no pedāļiem. Veicams vienkārši, ātri un nekļūdīgi, ja izmantojam šādu kritēriju – kreisajai kājai jāvar nospiest sajūga pedāli līdz galam, līdz grīdai. Turklāt jāvar to izdarīt brīvi, kājai pilnībā neiztaisnojoties. Pārāk tāls sēdekļa regulējums ir plaši izplatīta kļūda, sevišķi vidējās un vecākās paaudzes gluži labiem un par savu taisnību bieži vien pārliecinātiem (pašpārliecinātiem) braucējiem. Tas dzimis krietni sen kā reakcija pret konstruktīvajām neērtībām padomju automobiļos, kuros sēdekli bieži vien pietiekami tālu atbīdīt nevarēja. Tad nāca FIAT kopija VAZ, nāca mode sēdēt tālu un stūri turēt izstieptās rokās. Un mēs aizšļūcām par tālu, pieradām pie šķietami sportiska stāvokļa, kas tomēr, izrādās, ir pārāk saspringts. Turklāt bīstams avārijas gadījumā, jo iztaisnota locītava nevar triecienu amortizēt.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tātad – ne pārāk tālu. Pamēģiniet pavirzīt sēdekli knikšķīti, divus tuvāk. Nu pamēģiniet, lai gan pieradumi protestē ne pa jokam. Pamēģiniet, un jūs konstatēsiet, ka kreisā kāja (kurai darba – sevišķi pilsētā – taču visvairāk) šādā atbrīvotā stāvoklī strādā vieglāk un tīkamāk. Bezdarbībā tā nu nevis guļ uz grīdas, bet balstās pret to līdzās pedālim, dodot, piedodiet, pakaļai papildu stabilitāti. Nekrītiet, protams, otrā galējībā. Nav nekādas vajadzības atraut stilbus no sēdekļa un piespiest ceļgalus stūres ratam. Meklējiet zelta vidusceļu. Kā visās lietās.

Nepareizais roku stāvoklis uz stūres.
Foto: Atis Jansons

 

Cik augstu?

Lielākā daļa moderno auto dod iespēju, par kādu agrāk pat nesapņojām, – sēdekļa apakšējā daļa ir ne tikai regulējama pa vertikāli, bet arī tās sagāzums ir maināms. Te brīvība ir lielāka un iespējamie varianti subjektīvāki nekā iepriekš. Šķiet, ka vēlme uzbraukt augstāk ir saistīta ar aplamo tieksmi redzēt ceļu tuvu pie auto. Šādi rīkojoties, jūs ne tikai zaudējat skata plašumu un iespēju situācijas uz ceļa laikus prognozēt, bet arī pārvietojat savu smaguma centru uz priekšu, uz stūri. Bet to izmantot kā atbalsta punktu nedrīkst, lai jūsu svars netraucētu brīvām un ātrām manipulācijām, par kurām drīz runāsim.

 

Cik slīpi?

Tagad regulējam sēdekļa atzveltnes sagāzumu. Te nu varianti ir divi. Ideālais, ja jūsu automobilim regulējams arī stūres rata stāvoklis, un kompromiss – ja tādu iespēju nav. Pirmajā gadījumā varat koncentrēties uz pilnīgu auguma labsajūtu, komfortu, iegulšanos, pat ieaugšanu sēdeklī. Nebaidieties no krietni slīpa stāvokļa. Tas ir ne tikai veselīgs mugurkaula skriemeļiem, ne tikai dod to rumpja stabilitāti neatkarīgi no roku stāvokļa un darbības, kuru noteikti vēlamies panākt, bet ir arī visjutīgākais pret auto garenass stāvokļa izmaiņām. Pavisam vienkāršoti – jūsu vestibulārais aparāts novirzes no kursa uztver labāk, ja jūs atrodaties guļus, nevis stāvus stāvoklī. Kā kamaniņu braucējs. Tā, protams, ir automobilī nesasniedzama un arī nevajadzīga galējība, tomēr skaidrs, ka iespējami slīps auto sēdekļa atzveltnes stāvoklis nav slikts vai noraidāms. Ivars Caune savulaik ladā sēdēja tik zemu un slīpi, ka logos bija saskatāma vien kaskas augšējā daļa…

Diemžēl (varbūt par laimi, jo galējības laikam jau der tikai ģēnijiem) pārāk atlaisties neļauj pat maksimāli izstiepjamās stūres kolonnas. Un neregulējamās (vai tikai augstumā regulējamās) ne tik. Šajā variantā (ja sēdekļa apakšējās daļas regulējumu uzskatām par pabeigtu un fiksētu) atzveltnes sagāzums noteiks arī attālumu līdz stūres ratam.

 

Izstieptās rokās?

Šis sauklis (tāpat kā iepriekš pieminētā sēdekļa pārlieku tālā atbīdīšana) pie mums atnāca reizē ar VAZ. Šis auto atnesa ne tikai kaut cik modernu sēdekļa regulēšanu iespēju, bet arī pirmo daudzmaz normāli pagriežamo stūres ratu. To tiešām varēja vadīt arī ar izstieptām rokām, pretstatā volgai un moskvičam, kuros tīri fiziski tā vien prasījās krietni ieķerties barankā un to grozīt tādā īstā autobusa manierē – saliektiem elkoņiem (kuri gan pašam sānos dūrās). Tā arī darījām. Receptes bija dažādas.

– Sēdi tā, lai, rokas liekot uz “desmit” un “divi” (pēc pulksteņa ciparnīcas orientieriem), tās būtu mazliet ieliektas.

– Ar izstieptām (vai gandrīz izstieptām) rokām jāvar aizsniegt stūres augšējo punktu…

Daudzas, dažādas. Un visas maķenīt aplamas. Jo stūres ratu ar, piemēram, labo roku jāvar brīvi, elkoni pilnībā neiztaisnojot un plecu no atzveltnes neatraujot, aizsniegt ne tikai punktos “trīs” un”deviņi”, bet arī pašā tālākajā – “divpadsmit”. Tikai šādā stāvoklī, kas daudziem atkal šķitīs neparasti tuvs, jūs iegūstat iespēju ar vienu (un arī otru) roku patiešām vadīt stūres ratu pa visu aploci.

 

Bez paviršībām!

Rāmi ripojot pilsētas satiksmes plūsmā, ieskatāmies pretimbraucēju vējstiklos. Vismaz pusē gadījumu tur redzama roka uz stūre augšējā punkta. Vai abas rokas.

Aplami! Ierobežots darbības rādiuss, ja ievajadzēsies ātru manevru (kādudien ievajadzēsies – ticiet nu!). Spēsiet ratu pagriezt vien par nieka 90–120 grādiem.

Laba braucēja rokas uz stūres ir tikai tā. Vienmēr! Atruna – te jau viss mierīgi, braucu lēni, kad vajadzēs, satveršu pareizi – neder. Pierodi – tikai tā! Jo tikai tā tavas novirzes no taisnes lielā ātrumā būs precīzas. Tikai tā lēnā, bet sarežģītā pilsētas kustībā tu būsi gatavs zibenīgai virziena maiņai. Rata pagriezienam (bez pārtveršanas) par 180, pat gandrīz 240 grādiem.

Labajā pagriezienā vadošā būs kreisā roka. Kreisajā – otrādi. Pārejot uz taisni, abas atgriežas savās klasiskajās (“virs spieķa”) pozīcijās.

Vienkārši? Uzmanību! Arī kvalifikācijas paaugstināšanas skolām (DBS, “Auto akadēmija” u. c.) vienas dienas kursos pareizi stūrēt kādu iemācīt izdodas reti. Var pareizos paņēmienus parādīt. Var mēģināt pārliecināt, ka neatlaidīga pašmācība dos patīkamus augļus. Reizēm izdodas. Parasti ne. Ja kursos ir divu dienu programma un audzēkņi atgriežas trasē pēc mēneša vai diviem, redzam – tikai apmēram katrs piektais ir šajā laikā sevi skolojis…

Pareizas stūrēšanas treniņš patīkami atšķiras no, piemēram, ekstrēmas bremzēšanas vai šķēršļa apbraukšanas mācībām ar to, ka ir lēts. Sākuma fāzē nekur nav jābrauc. Liec priekšējos riteņus uz sniega vai vismaz peļķē, ieslēdz motoru – lai stūres pastiprinātājs strādā. Un grozi ratu simtiem reižu līdz beznosacījuma refleksu līmenim. Ievēro pareiza tvēriena kanonus arī vislēnākajos un vienkāršākajos ikdienas braucienos. Centība atmaksāsies, kad būs jātrāpa kādam citam, kļūdu pieļāvušam, garām.

Pat ja kritisku situāciju nebūs, brauciens pilsētā kļūs daudz patīkamāks, bez liekām haotiskām roku kustībām.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Gluži kā universālais veļas pulveris izmazgā melnumus, tā “cilvēciskā kļūda” attaisno šobrīd ikvienu varas grēku 62
19 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Dusmīgs par nesaņemto algu vīrietis ar ekskavatoru sadauza vairākas darba mašīnas 14
23 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ar nodokļiem neapliekamo minimumu plāno celt vismaz līdz 400 eiro. Cik naudas paliktu “uz rokas”? 25
17 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijā reģistrēta pirmā Covid-19 revakcinācijas epizode 37
6 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Vīrietis bija šokēts, kad aiz grāmatu plaukta atklāja slepenu tuneli, kurā atrada vecu seifu. Kas tajā bija ieslēgts? 11
1 diena
Lasīt citas ziņas
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
Karstākajā ražas laikā Sakņu paviljons bēdīgi stāv pustukšs. Uz kurieni “pārcēlies” iecienītais paviljons?
55 minūtes
IE
Ināra Egle
Ziņas
“Sargājot šodien Pav­ļutu, jūs stumjat sevi uz klinti.” Pavļutu kritizē, bet atstāj amatā 1
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Latvijā reģistrēta pirmā Covid-19 revakcinācijas epizode 37
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vīķe-Freiberga: Mums plosās pandēmija, slimība skar visus, tomēr daži bezatbildīgi nebaidās spēlēt krievu ruleti 87
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Mūžībā devies vjetnamiešu Tarzāns, kurš 40 gadus pavadīja džungļos
13:44
KK
Kamita Kalniņa
Veselam
Sāpju vietā jaunas locītavas
13:41
LE
LETA
Ziņas
Gribēja pajokot? Vīrietis Dobeles pusē par nepamatotu policijas izsaukšanu tiek pie 140 eiro soda
13:37
GN
Gints Narogs
Ziņas
“Negribējām paziņot tik ātri.” Pludmales volejbolisti Pļaviņš un Točs skaidro, kāpēc šķiras saskanīgais duets 5
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Mēs nodarbojamies ar mārketingu un pārpērkam pedagogus.” Direktoru pārsteidz ierēdņu teiktais, ka ar vakancēm neesot problēmu 4
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Ko darīt Pavļutam, ja cilvēki negrib vakcinēties – vilkt aiz matiem?!” Bikše par veselības ministra atbildību 30
1 stunda
ML
Māra Libeka
Ziņas
Māra Libeka: Veselības ministrija kopā ar valdību mūs neatlaidīgi sagatavo psihoemocionālajam stresam 39
5 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
“Farmācijas nozare viena pati bez problēmām spētu izlietot šos līdzekļus.” Bundulis par to, ka nozarei nepietiek līdzekļu
1 stunda
IR
Ilmārs Randers
Laukos
“Līdzšinējā “lopu tehnoloģija” ir ļoti neefektīva zemes izmantošanas ziņā.” Saruna ar Edgaru Ružu
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Tuvākajās dienās gaidāms lielākoties saulains un vējains laiks
5 stundas
IK
Ilze Kuzmina
Ziņas
Vai darba tirgū trūks juristu? Kvalifikācija piešķirta tikai trešdaļai 8
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Mūžībā devies vjetnamiešu Tarzāns, kurš 40 gadus pavadīja džungļos
10 minūtes
RO
Regīna Olševska
Veselam
“Labāk ūdenī būt īsāku laiku, bet regulāri.” Kāpēc nepagarināt ledusaukstajā ūdenī pavadīto laiku?
7 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Latvija atpaliek no kaimiņiem, savukārt Baltijas “tīģera” lomā Igauniju pamazām nomaina Lietuva 32
7 stundas
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Juris Lorencs: Pirms Rīgas 40. vidusskolas apgleznošanas neviens neuzklausīja, ko saka iedzīvotāji 26
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ar nodokļiem neapliekamo minimumu plāno celt vismaz līdz 400 eiro. Cik naudas paliktu “uz rokas”? 25
17 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
“Vai kāds zina, kur Rīgā atrodas Latviešu iela?” Kuriozs ielu pārsaukšanā Rīgā pirms 100 gadiem 3
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Dusmīgs par nesaņemto algu vīrietis ar ekskavatoru sadauza vairākas darba mašīnas 14
23 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Krāsaina, aromātiska un ļoti garšīga: ķirbja krēmzupa ar tīģergarnelēm, ingveru un konjaku 1
1 diena
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Gluži kā universālais veļas pulveris izmazgā melnumus, tā “cilvēciskā kļūda” attaisno šobrīd ikvienu varas grēku 62
19 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Vera, Vaira un Vairis 1
4 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Britu mediji: prinča Viljama sieva Keita Midltone ir ceturtā bērniņa gaidībās? 4
1 diena
AK
Aija Kaukule
Ziņas
Bliezt ar lielgabalu, nevis pašaudīties. Intervija ar režisori un Nacionālā teātra aktrisi Ditu Lūriņu 11
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Veselības ministrs Daniels Pavļuts kļuvis par dvīņu tēti 2
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Drosmīgs gailis un kaza izglābj vistu no vanaga nagiem 14
22 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Kaspars Kambala sarīko pamatīgu skandālu, jo sieva bez viņa atļaujas nopirkusi jaunus krēslus 49
1 diena
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
APTAUJA. Vai, jūsuprāt, nevakcinētajiem vajadzētu lielākus ierobežojumus? 160
1 diena