Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto.
Foto – LETA

VIDEO. Daugavpils dome pirks tramvajus no Krievijas ieroču ražotāju koncerna 13

Papildināts ar video.

Daugavpils domes konkursā par jaunu tramvaju piegādi uzvarējis Lietuvas uzņēmums, kas sola tramvajus no Tveras Krievijā. Tramvaju ražo šīs pilsētas lokomotīvju rūpnīcā, kas pieder uzņēmumam ”Transmasholding”, vētīja TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Atradusies pirms 13 gadiem pazudusi meitene, kura savulaik neatgriezās mājās no skolas 13
Lasīt citas ziņas

Šī un citas koncerna rūpnīcas ir Krievijas ieroču ražotāji, kas izgatavo, piemēram, starta platformas starpkontinentālajām raķetēm.

Krievijas armijas televīzijas kanāls Zvezda janvārī stāstīja par Krievijas prezidenta vizīti Tveras lokomotīvju rūpnīcā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Rūpnīca pilda Krievijas armijas pasūtījumus, ražo speciālus vagonus apcietināto pārvadāšanai, platformas radiaktīvu vielu transportam un vagonus, ko var izmantot raķešu startam. Jau no 70.ajiem gadiem Tveras lokomotīvju rūpnīca ražo specālus maskētus vilcienus, kas reizē ir arī starpkontinentālo raķešu palaišanas sistēmas.

Tveras lokomtīvju rūpnīca ir Krievijas koncerna “Transmasholding” sastāvdaļa. Koncerns plaši iesaistīts Krievijas militārajos pasūtījumos. Tā uzņēmums Metrovagonmaš ražo šasijas pretgaisa aizsardzības kompleksiem BUK, TOR un Tugansk.

Kolomenskas rūpnīcā top dīzļdzinēji Krievijas flotes zemūdenēm. Koncerna sastāvā ir arī separātistu kontrolē esošā Luganskas lokomotīvju rūpnīca. 2016.gada nogalē par sakariem ar Transmasholding no amata vajadzēja aiziet Lietuvas dzelzceļa valsts uzņēmuma vadītājam Stasim Daļickim.

Lietuvas Seima Nacionālās drošības un aizsardzības komiteja sacēla skandālu, jo Lietuvas dzelzceļš no “Transmasholding” bija iepērcis lokomotīves par 44 miljoniem eiro.

Lietuvas Seima deputātus bija uztraucis arī tas, ka “Transmasholding”  īpašnieku vidū ir Andrejs Bokarevs, kurš no 2015.gada ir 25% īpašnieks koncernā Kalašņikov. Šo ieroču ražotāju savos sankciju sarakstos iekļāvusi gan Eiropas Savienība, gan ASV.

Lietuvā “Transmasholding” intereses pārstāv uzņēmums “Railvec”. Šis SIA Daugavpilij piedāvā iegādāties “Transmašholding” koncernā ražotos tramvajus.

Aleksandrs Movčasns no SIA “Railvec” Komercdirektors atzīst: “Ir vairākas šo tramvaju sērijas. Tie tagad strādā, cik es zinu, Rostovā, Maskavā, Pēterburgā, cik es zinu, ir parakstīti līgumi, ka Kazaņā gatavojas.”

Reklāma
Reklāma

Nav tā, ka šis holdings ražo arī kādas militāras preces, – jautāja TV3 raidījums, bet atbilde bija:  “‘Nē, cik es zinu, neko tādu viņi uz šodienu neražo.”

Firma “Railvec”‘ ar Tveras tramvajiem uzvarēja Daugavpils konkursā par videi draudzīgu tramvaju iegādi, izmantojot Eiropas struktūrfondu naudu.

Daugavpilī lieliski zina, ka jaunos tramvajus ražos Krievijas militāri rūpnieciskais komplekss, taču tā kā drošības iestādes nav izvirzījušas nekādas pretenzijas, pirks vienalga, jo Krievijā ražotie ir divreiz lētāki nekā tādi, ko piedāvā Eiropa.

PU Daugavpils satiksme valdes loceklis Romans Savicis “Nekā personīga” sacīja: “Cik es zinu, mums ir Drošības policija, kas šitās lietas var pārbaudīt. Mums kā pasūtītāju tas principā neinteresē. Ja Drošības policijai vai speciālajiem dienestiem būs kaut kādas pretenzijas, mēs, protams, ka izskatīsim. Līdz šim brīdim tādu nav.”

Tveras rūpnīcu pārstāvošais Lietuvas uzņēmums bija viens no diviem pretendentiem, kas startēja konkursā. Otrs bija Baltkrievijas uzņēmums, kas piedāvāja konkursa noteikumiem neatbilstošu eksperimentālu modeli. Daugavpils mērs Rihards Eigims uzskata, ka tramvaju izcelsme nav iemesls, lai konkursu apturētu, jo pilsētai vajag travajus.

Daugavpils domes priekšsēdētājs (ZZS) Rihards Eigims uz jautājumu, vai pašam neliekas savādi pirkt tramvaju no kompānijas, kas iesaistīta militārajos pasūtījumos, norād: “Bet jūs saprotiet, cik es atceros tā ir trešā konkursa, trešā reize tramvajiem. Bet es nezinu, vai pieci vai seši gadi tā iet. Nu… Kur mēs tagad ejam ? Vai tad mēs atkal bremzem, tad būs citā reizē konkurss, nu man kauns būs, kāpēc šitā”.

Lai Daugavpils tiktu pie Krievijas tramvajiem, nepieciešams vēl atast papildus naudu. Šobrīd ir pieejami 2,5 miljoni no Eiropas struktūrfondiem. Tveras rūpnīca par tramvajiem prasa 4 miljonus. Dome grasās ņemt kredītu.

Daugavpils domes deputāts (Latgales partija) Jānis Lāčplēsis saka, ka būtu jāredz visi dokumenti.  “Par to, ka viņš Tverā ir militārajā kompleksā, man nav…. Lai gan Tverā jau tikai ieročus vien ražo,” domā deputāts Lāčplēsis.

Tveras apgabals ir viena no militarizētākajām vietām Krievijā. Apgabalā ir 1,4 miljoni iedzīvotāju un 17 militārās bāzes, tai skaitā starpkontinentālo raķešu divīzija. Tveras lokomotīvju rūpnīcai ir sadarbība ar koncernu Uralvagonzavod, pasaulē lielāko tanku ražotāju. Par Daugavpils domes plāniem Tverā pirkt tramvajus iebildumus ceļ Saeimas Aizsardzības un Nacionālās Drošības komisijas deputāti.

Nacionālās Drošības komisijas priekšsēdētājas biedrs (ZZS) Kārlis Seržants raidījuma norādīja:  “Šāds te darījums ir manā uztverē NATO valstij apkaunojošs un neiespējams. Acīmredzami, es domāju, ka es varētu Nacionālajā Drošības komisijā šo jautājumu pacelt strauji un ātri”.

Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs (Vienotība) Ainars Latkovskis taka: “Manā skatījumā nekādā gadījumā nevajadzētu slēgt šādu līgumu. Nekādā gadījumā”.

Par Daugavpils sadarbības parneri ir neizpratnē arī aizsardzības ministrs Raimonds Bergmanis, jo Ar tramvaju iegādi Daugavpils saistības pret Krievijas militāro rūpnīcu nebeigsies. Tos vajadzēs arī remontēt. Ministrs saredz risku, ka Daugavpils sabiedriskais transports var kļūt atkarīgs no Krievijas militārā ražotāja.

Bergmanis TV3 atzīst: “Viennozīmīgi, ka ir daudzas lietas jāizvērtē un par to ir jādomā vienmēr, jo šobrīd ir daudzi un dažādi notikumi, kā risināt šīs lietas un jāizvērtē ir visi, daudz plašākā redzējumā, kā tas nākotnē iesaistīsies. Kaut vai mums ļoti svarīga lieta, piemēram, ir mūsu iepirkumu jomā ir šīs piegāžu drošības, kas šo tramvaju uzturēšanā būs ļoti būtiskas. Un tāpēc arī mūsu sistēmā šobrīd arvien mēs izmantojam Padomju savienībā ražotās helikopteru platormas, no kurām mēs tuvākajos gados arī iesim prom, jo tas ietekmē šo piegāžu drošību. Un remonta iespējas, līdz ar to tā mēs domājam un tāpēc arī cenšamies apzināt šos riskus”.

Premjerministrs Māris Kučinskis (ZZS) ar savu politiskās apvienības biedru Rihardu Eigimu šonedēļ satikās valdības namā struktūrfondu darba grupā. Tomēr tramvaju iepirkumu neesot paspējuši pārrunāt, jo Eigims apspriedi pārāk agri pametis.

Kučinskis skaidroja:  “Ar Eigima kungu es vakar nerunāju, viņš nesagaidīja beigas sanāksmei, bet informācija ir nodota Satversmes Aizsardzības birojam, atbildi vēl neesmu saņēmis. Līdz ar to nekādas informācijas man par šo nav. Lietuvā gan par šo bija skandāls. Kā būs atbilde, tad arī skatīsim, protams”.

Drošības policija uzskata, ka pašvaldībai, izvēloties pakalpojumu sniedzēju, būtu jāņem vērā ne tikai cena, bet arī reputācijas riski. Sabiedriskā transporta iegāde no ražotāja, kas neatrodas Eiropas Savienībā vai NATO, ilgtermiņā varot nelabvēlīgi ietekmēt nacionālās intereses.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.