Daugavpils teātra izrādes plakātā Kristīne (Zanda Mankopa) ir pavērsusies pret Edgaru (Alberts Vecmanis) un Vešeriene (Kristīne Veinšteina) – pret Akmentiņu (Egilu Viļumovu). Šim izkārtojumam ir dziļš pamats.
Daugavpils teātra izrādes plakātā Kristīne (Zanda Mankopa) ir pavērsusies pret Edgaru (Alberts Vecmanis) un Vešeriene (Kristīne Veinšteina) – pret Akmentiņu (Egilu Viļumovu). Šim izkārtojumam ir dziļš pamats.
Publicitātes foto

Noķert pirmsākumu 1

Vairākas klusas bezvārda ainas ir enerģētiski paplašinātas – piemēram, aina, kur Vešeriene ar Kristīni brauc ciemos pie Akmentiņa. Scenogrāfija un darbība iecelta mūsdienīgā vidē, to var nojaust, jau uzmetot skatienu izrādes plakātam – līdz vidum kailiem puišiem un meitenēm krūšturos. Ir pilnīgi skaidrs, ka izrādes veidotāji mūs neaizvedīs Alaines muižas dārzā, kur Vešeriene pārlaiž acis pār “jaunekles (lasi – Kristīnes) gaišpelēkā, vilnainā kleitā ģērbto stāvu”. “Kas ir Vešeriene?” pārdomās dalās Agnese Rutkeviča. “Sieviete labākajos gados, tā ap četrdesmit pieci… Viņā savijas mātes un sievietes duālisms, un viņa pati ir iemīlējusies Akmentiņā, šajā ciema inteliģentā, kultūras nesējā, kas būtībā ir viņas vecumā. Un tikai vēlāk, kad Edgars tomēr nemainās un lauž doto vārdu laboties un nedzert, Vešerienē arvien vairāk mostas māte, kas vēlas pasargāt savu vienīgo meitu no šī dzērājpuiša… Starp citu, man šis darbs ir ļoti personisks, jo pati brīžiem jūtos ļoti līdzīga Kristīnei…”

Režisors Juris Jonelis saka – izrādē nebūs tas Blaumanis, pie kāda Latvijas tauta ir pieradusi. “Ja mēs katrs paskatītos uz savu dzīvi, tad saprastu, ka brienam visu laiku – kāds mīlestībā, cits atkarībā, ticībā. Dzīvē cilvēkam bieži vien ir nepieciešams iziet caur “purvu”, lai gūtu pieredzi vai mainītu savu attieksmi pret kaut ko.”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šo 5 vārdu īpašnieki liek sievietēm justies kā septītajās debesīs
Kokteilis
FOTO. Skolas direktors sašutis par Eirovīzijas “dibenu” vērtībām: “Ja Dons būtu skūpstījis kādu vai laizījis grīdu, tad noteikti ierakstītos standartā” 159
Kokteilis
FOTO. Horvātijas pārstāvis patīkami pārsteidz pasauli, atklājot savu Eirovīzijas favorītdziesmu
Lasīt citas ziņas

Bet kāpēc tika izmantots noveles dramatizējums, nevis Blaumaņa luga “Ugunī”? “Pasaules izjūtas tīrība un smalkums ir daudz labāk izjūtami tieši novelē,” saka režisors. No iepriekšējiem iestudējumiem Agnesi Rutkeviču visvairāk uzrunājusi Liepājas teātrī Lietuvas režisora Rolanda Atkočūna veidotā izrāde, kur Kristīne baznīcā vēršas pie Dieva ar jautājumu: “Dievs, ko man darīt?”

“Dažreiz izkāpšana no purva nozīmē izvēlēties vientulību, un tādēļ mūsu izrādē fināls ir atvērts,” saka Agnese. Kristīne paliek viena. Kāpēc? Varbūt tādēļ, ka nemitīgi tiek raustīta uz visām pusēm? Un viņai jābūt tai stiprajai…

CITI ŠOBRĪD LASA

Uzvedumam dots arī tāds kā apakšžanra nosaukums – “lēna degšana”. Jo purvā augstas temperatūras liesmas taču nav iespējamas. Vien gruzdēšana lēmuma pieņemšanas mokās. “Labāk dzīvē degt nekā pūt vai trūdēt!” piebilst Juris Jonelis, “pie lēnas uguns var labāk sildīties!”

Vairākas klusas bezvārda ainas ir enerģētiski paplašinātas – piemēram, aina, kur Vešeriene ar Kristīni brauc ciemos pie Akmentiņa. Scenogrāfija un darbība iecelta mūsdienīgā vidē, to var nojaust, jau uzmetot skatienu izrādes plakātam – līdz vidum kailiem puišiem un meitenēm krūšturos. Ir pilnīgi skaidrs, ka izrādes veidotāji mūs neaizvedīs Alaines muižas dārzā, kur Vešeriene pārlaiž acis pār “jaunekles (lasi – Kristīnes) gaišpelēkā, vilnainā kleitā ģērbto stāvu”. “Kas ir Vešeriene?” pārdomās dalās Agnese Rutkeviča. “Sieviete labākajos gados, tā ap četrdesmit pieci… Viņā savijas mātes un sievietes duālisms, un viņa pati ir iemīlējusies Akmentiņā, šajā ciema inteliģentā, kultūras nesējā, kas būtībā ir viņas vecumā. Un tikai vēlāk, kad Edgars tomēr nemainās un lauž doto vārdu laboties un nedzert, Vešerienē arvien vairāk mostas māte, kas vēlas pasargāt savu vienīgo meitu no šī dzērājpuiša… Starp citu, man šis darbs ir ļoti personisks, jo pati brīžiem jūtos ļoti līdzīga Kristīnei…”
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.