Turpinot iknedēļas rakstu sēriju “Salīdzinām cenas”, šoreiz aplūkojam biļetes cenas sabiedriskajam transportam. Ņemot talkā statistikas rīku, kas apkopo un salīdzina visas pasaules cenas, uzzināsim, kādā pozīcijā atrodamies uz citu valstu fona.
Kā norādīts aktuālākajos datos, Latvija, no visām 99 apkopotajām pasaules valstīm, atrodas 24. pozīcijā ar cenu 1,50 eiro. Visdārgākā sabiedriskā transporta biļetes cena ir Šveicē – 3,77 eiro, tālāk seko Norvēģija ar 3,59 eiro un Nīderlande – 3,40 eiro.
Igaunijā viena biļete maksājot 2 eiro, kamēr Lietuvā – 0,95 eiro.
Vai zinājāt, ka Luksemburgā sabiedriskais transports ir bez maksas? Kopš 2020. gada visi sabiedriskā transporta veidi – autobusi, vilcieni un tramvajs – visā Luksemburgā cilvēkiem ir par velti.
Cenu salīdzinājums 99 pasaules valstīs
Kā veidojas sabiedriskā transporta biļetes cena Latvijā?
Lūk, uzskatāms grafiks, cik pasažieru ik mēnesi (2024.gada janvāris-oktobris) izmantojuši sabiedriskā transporta pakalpojumus. Cilvēku skaits norādīts miljonos.
Pēc jaunākās tarifu sistēmas izriet, ka minimālā braukšanas maksa Rīgā ir 1,50 eiro, citās valsts pilsētās – 1,00 eiro un ārpus valsts pilsētām – 0,70 eiro.
Rīgā pieejami šādi biļešu veidi: 90 minūšu biļete – EUR 1,50; 24 stundu biļete – EUR 5,00; trīs dienu biļete – EUR 8,00; piecu dienu biļete – EUR 10,00; mēneša biļete – EUR 30,00.
Par to, kā veidojas sabiedriskā transporta biļetes cena Latvijā, stāsta Valsts SIA “Autotransporta direkcija” pārstāvji: “2024. gada 1. aprīlī reģionālajā sabiedriskajā transportā Latvijā tika ieviests jauns vienots tarifs, kura mērķis bija izlīdzināt esošās tarifu atšķirības starp dažādiem reģioniem un dažādas nozīmes maršrutiem, kur biļetes cena par vienu un to pašu veikto attālumu bija dažāda.
Jaunajā tarifu sistēmā tika saglabāts minimālās maksas princips, taču, lai šo tarifu salāgotu ar valstspilsētu sabiedrisko transportu, tika noteikta minimālā braukšanas maksa: Rīgā – 1,50 eiro, citās valsts pilsētās – 1,00 eiro un ārpus valsts pilsētām – 0,70 eiro.
Virzoties uz integrētu sabiedriskā transporta tīklu, braukšanas maksa reģionālajā sabiedriskajā transportā tika salāgota ar braukšanas maksu valstspilsētās. Tarifa maksas izmaiņas mazos vai vidējos attālumos autobusos jaunajā tarifu sistēmā ir relatīvi nelielas un orientētas uz to, lai neradītu spiedienu uz pasažieriem, kuri bieži izmanto sabiedrisko transportu, taču izmaiņu rezultātā ir arī atsevišķi gadījumi, kad pieaugums ir lielāks.
Gadījumos, kad brauciens notiek ārpus zonām, braukšanas maksu aprēķina pēc formulas ar parabolas principu, ievērojot šādu principu: braukšanas maksa = (-1)*(nobrauktais attālums * nobrauktais attālums * 0,000003) + nobrauktais attālums * 0,046 + 0,50.”
Vai tuvākajā nākotnē biļešu cenas var palikt dārgākas?
2023. gada 14. decembrī Sabiedriskā transporta padome nolēma noteikt, “ka braukšanas maksas tarifi tiek pārskatīti regulāri. Jautājums ir jāizskata vismaz reizi gadā, ņemot vērā uzkrāto inflācijas līmeni un vidējās darba samaksas izmaiņas salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu. Lēmumu par tarifu paaugstināšanu pieņem Sabiedriskā transporta padome.”
Ieskatam piedāvājam ielūkoties ATD mājaslapā publicētajā grafikā, kurā redzama vidējā maksa, ko veic pasažieris reģionālās nozīmes pārvadājumos no 2015. gada līdz 2023. gadam: