Foto: © Kurhan – Fotolia.com

Tikt galā ar stresu – bez tabletēm 0

Jau 24. oktobra “Mājas Viesī” stāstījām, kas ir stress un kā ikviens vienkārši var to mazināt. Šoreiz, turpinot šo tēmu, pievērsīsimies uzturam un fiziskām aktivitātēm, kas arī palīdz novērst ikdienas negatīvās emocijas.

VIDEO. Gobzems Saeimas tribīnē paziņo, ka ir gejs. Vēlāk soctīklos teic, ka “pa visiem kopā jums izdevās salauzt manu dzīvi”
“Tā ir tikai pirmā lakstīgala, esmu pārliecināts, ka krievi turpinās šādi darboties,” Rajevs dienas notikumu apskatā
“Ir viena iestāde, kurā darbiniekiem tika maksāts par vakcinēšanos,” Valsts kontrolieris atklāj, kura tā ir
Lasīt citas ziņas

Diez vai kādam vairs būtu noslēpums, ka ātrās uzkodas, dažādi miltu izstrādājumi veselībai ir kaitīgi. Vēlams vairāk pievērst uzmanību sabalansētam uzturam. Svarīgi izvairīties no ēdiena, kas apgādā organismu tikai kvantitatīvi, nevis kvalitatīvi.

Ēdiet veselīgo!

CITI ŠOBRĪD LASA

Veselīgs uzturs nav lēts prieks, taču tas tomēr novērsīs daudzas kaites, ko ierosina stress. Vēlams ēdienkartē iekļaut kvalitatīvu uzturu – augļus, ogas (jebkuras, jo tās satur antioksidantus, kas ne tikai aizsargā ādu no brīvajiem radikāļiem, bet apgādā organismu ar vitamīniem un mikroelementiem), dārzeņus (piemēram, sparģeļi – satur daudzas minerālvielas), pilngraudu produktus, pākšaugus un liesu gaļu (liellopu, vistas, tītara), medu u. c. Uztura speciālisti stresa mazināšanai iesaka lietot arī brūnos rīsus – tie veicinot labo izjūtu hormonu cirkulāciju organismā. Vērtīgas ir treknās zivis. Pateicoties omega–3 taukskābēm, tās esot labas ne tikai ādai, bet arī palīdzot cīnīties pret depresiju un dusmu lēkmēm. Ja dzīvē nav emocionāli viegls laiks, aizstājiet gaļu ar zivi. Piemēram, lasis kopā ar zaļajiem salātiem + apelsīniem garšo lieliski, turklāt būsiet paēduši, nevis pārēdušies.

Nereti stresa situācijā cilvēkam zūd ēstgriba un viņš vispār neuzņem vajadzīgos vitamīnus. Speciālisti uzsver, ka palīdzēt pārvarēt stresa situācijas var arī ar multivitamīnu lietošanu. B grupas vitamīni uzlabo nervu sistēmas darbību, palīdz tikt galā ar uzbudinājumu un baiļu izjūtu, stabilizē garastāvokļa maiņu. B grupas vitamīnus dabiskā formā var uzņemt, ēdot klijas, raugu, pākšaugus, dzerot pienu. Piemēram, ājurvēdas uztura speciāliste Guna Selecka iesaka lietot lauku pienu:

– Vislabākais ir svaigs, nupat slaukts piens, ko devusi gotiņa, kas barojusies zaļās ganībās un elpojusi dzirdu lauku gaisu. Ājurvedā tieši treknums ir vērtība: tauki pabaro smadzenes, noņem nervu sasprindzinājumu, veicina viedumu. Pirms miega, lai atslābinātos, var izdzert uzkarsētu pienu ar garšvielām – safrānu, ingveru, kanēli, muskatriekstu, kardamonu, kurkumu (katru atsevišķi vai pa šķipsniņai no katra). Garšvielas palīdz organismam pārstrādāt pienu un uzsūkt vajadzīgās uzturvielas.

Garastāvokļa maiņu stabilizē arī rieksti, zivis, dārzeņi (piemēram, avokado – vērtīgs organisma funkciju regulējošu minerālvielu avots), augļi u. c. Svarīgi, lai organisms stresa situācijā uzņemtu daudz antioksidantu, to lomu pilda A, E, C vitamīns.

Vislabāk B vitamīna trūkumu kompensē auzu pārslas. Izvēlieties augļus, kas būtiski nepalielinās cukura līmeni. Vislabāk – žāvētas aprikozes.

Papildu kalcija deva (no 1000 līdz 3000 mg ik dienas, atkarībā no vecuma) nomāks stresa izstrādāto hormonu daudzumu. Ja ir paaugstināta trauksmes sajūta, vienmēr tiek konstatēts selēna trūkums. To lieliski var kompensēt ar Brazīlijas riekstiem. Mandeles – labi veicina vielmaiņu. Zemenes būtu īstās ogas, kas stresa laikā atjauno novājināto imūnsistēmu. Bet vitamīniem visbagātākās tās ir tikai vasarā! Ziemā – kivi. Der ielāgot! Pat vislielākais stress nav iemesls, lai pārēstos vai “bēdas slīcinātu alkoholā”. Lai izvairītos no stresa izliktajām lamatām, der atcerēties sen zināmas gudrības. Neēdiet steigā! Pirms ķeraties pie lielās karotes un stāvot leksējat pusdienas tieši no pannas vai katliņa, paņemiet visskaistāko šķīvi un pat ceptos kartupeļus izdekorējiet ar pētersīļa lapiņu, tomāta vai skāba gurķīša ripiņu. Ja nu ļoti gribas saldumu, tad lietojiet medu vai melno šokolādi (mazā devā). Pusdienojot izslēdziet televizoru (arī radio) un nelasiet ne laikrakstu, ne grāmatu! Klusums palīdzēs nomierināties un koncentrēties ēšanai. Stresa stāvoklī nesteidzieties uz tuvāko kafejnīcu pēc kokteilīša vai kūkas gabaliņa. Desmit minūtes ilga pastaiga būs pirmā palīdzība.

Biežāk izkustiniet ķermeni!

Fiziskās aktivitātes allaž ir pirmais veiksmīgais solis stresa mazināšanā. Par to mums stāsta arī medicīnas sabiedrības “ARS” fizioterapeits Uldis Raiskums:

– Vingrojumu ir ļoti daudz, taču šoreiz gribu ieteikt dažus tieši sēdoša darba darītājiem, kādu mūsdienās ir vairākums. Tie ir vingrojumi, ko var izpildīt gan sēdus, gan stāvus, gan arī mājās.

Biežāk kustēties – ik pa laikam izkustināt plaukstu locītavas un pirkstus; izapļot plecus uz priekšu – atpakaļ, uz augšu – leju; izkustināt galvu – noliekt uz vienu un otru pusi, paskatīties pār pleciem, uztaisīt pusapli – no viena pleca līdz otram – beigās pastiepjot zodu uz augšu, bet neatliecot galvu atpakaļ, tāpat arī pacelties pirkstgalos – papēžos, iztaisnot un saliekt kājas.

Labs vingrojums, lai izkustinātu muguras krūšu daļu – ar rokām apķert sevi kā samīļojot (plaukstu pirksti apķer lāpstiņas, ja var), galvu noliecot un dziļi ieelpojot, vēlams, lai pleci neceltos uz augšu, bet gan lāpstiņām attālinoties un pēc tam izelpojot, rokas atvērt plati vaļā kā sagaidot kādu tuvu, sen neredzētu cilvēku, izgriežot rokas arī uz āru un nedaudz izslienot krūškurvi. Katru reizi maina rokas, kad apķer/samīļo sevi.

Lai atbrīvotu un pastieptu muguras lejasdaļu – atver kājas plati un apaļu muguru noliecas starp kājām un tā kādas 20 – 30 sekundes mierīgi elpo, pēc tam apaļu muguru un stingru vēderu atgriežas atpakaļ.

* Visi iepriekšminētie vingrojumi izpildāmi sēdus

Darbavietā treniņš kājām būtu staigāšana pa kāpnēm un vairākas reizes apsēšanās krēslā. Nevis vienkārša apsēšanās, bet gan pēc iespējas taisnāku muguru un nepārnesot svaru uz priekšu, it kā jūs kāds turētu un neļautu piecelties.

Līdzsvara vingrojums pie darba galda vai krēsla – stāvēt pārmaiņus uz vienas kājas 30 – 60 sekundes, ja nepieciešams, var pieturēties pie galda vai krēsla. Otra kāja iespēju robežās pacelta 90 grādu leņķī, gūžas locītava – celis līdz gurniem pacelts.

Labs treniņš pēdu locītavām būtu pārvietošanās no vienas telpas uz otru pirkstgalos vai papēžos pārmaiņus.

Labs treniņš stājai – nostāties pie sienas, pieliekot klāt papēžus, krustakaulu, lāpstiņas un pakausi, zodu turot pie sevis, vēderu ievilktu un krūškurvi neizgāztu uz āru, bet gan cenšoties turēt ribas ievilktas – tā stāvēt 30 – 90 sekundes.

Vingrojumi mājās.

Četrrāpus stāvoklī – saglabājot dabisko izliekumu muguras jostas daļā, ievilktu un stingru vēderu, izstieptu kaklu un pievilktu zodu, spiežot rokas grīdā un izvēršot elkoņa locītavas bedrītes, ar skatu uz priekšu, nolaistiem pleciem un aktīvām lāpstiņām (velkot viegli lāpstiņas uz leju un kopā) – šī ir vienkārši atrašanās četrrāpus stāvoklī, bet lielākajai daļai cilvēku, to darot pareizi, tas prasīs piepūli, tā ka šis jau ir vingrojums.

Atrodoties pareizā četrrāpus stāvoklī, izelpā pavisam nedaudz atcelt ceļus no grīdas (2 cm) un ieelpā nolaist lejā. Izelpot gari, lai var ilgāk noturēt piepaceltus ceļus. Atkārtot 10 – 12 reizes.

SAISTĪTIE RAKSTI

Četrrāpus stāvoklī – izelpā iztaisnot vienu roku un pretējo kāju. Pārmaiņus 10 reizes ar katru pusi.

Relaksācijas vingrojums – no četrrāpus stāvokļa apsēsties uz papēžiem un izstiept rokas priekšā, tuvinot krūškurvi grīdai, turot ceļus izplestus. Stiept rokas uz priekšu un astes kaulu tuvāk papēžiem. Censties turēt aktīvas lāpstiņas, kā minēju iepriekš, lai pleci neceltos uz augšu līdz ar rokām.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Pēteris Apinis: Vājš ministrs ir Pavļuts, kas patiesībā ir laba ziņa, jo viņam nav liekā svara
Valdis Keris: Veselības ministra katra diena amatā ir kā nagla veselības nozares zārkā
Ko mēs zinām par miegaino narkolepsijas rēgu
Risinājumi īslaicīgu sāpju mazināšanai mājas apstākļos
VIDEO. Gobzems Saeimas tribīnē paziņo, ka ir gejs. Vēlāk soctīklos teic, ka “pa visiem kopā jums izdevās salauzt manu dzīvi”
“Tā ir tikai pirmā lakstīgala, esmu pārliecināts, ka krievi turpinās šādi darboties,” Rajevs dienas notikumu apskatā
“Ir viena iestāde, kurā darbiniekiem tika maksāts par vakcinēšanos,” Valsts kontrolieris atklāj, kura tā ir
Mariupolē krievi pabeiguši sabombardētā teātra drupu novākšanu un līķu izvešanu
“Pēc karavīru ievainojumiem var redzēt, kuri ieroči ir visefektīvākie,” Rajevs stāsta par efektīvākajiem ieročiem
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
Par katru labdarības akcijā „Pērkot tu ziedo!” iegādāto RFF produktu divdesmit centus ziedo bēgļiem
Labestības tablete ikvienam
Medus sastāvs un īpašības mūsdienīgā skatījumā
Kolagēns – veselām locītavām un ādai
Kādi mēdz būt iemesli matu izkrišanai
Trīs mutes higiēnas vaļi jeb mutes dobuma higiēnas minimums
„Mēness aptiekas” komanda Rimi Rīgas maratonā skries kopā ar Bērnu un jauniešu parasporta apvienības jauniešiem
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
jauninājumi ērtībai pamazām top par ierastu ikdienu aptiekā
Ja locītavas smeldz no pārslodzes
Piens, lakrica vai šokolāde. Ar ko varētu konfliktēt tavas zāles
Mēness aptieka: Visbiežāk iedzīvotājiem ārsta palīdzība nepieciešama sadzīves un sporta traumu dēļ
Labestības tablete ikvienam
Vai uzturs apgādā ar visu, kas tavam organismam vajadzīgs?
Sāp mugura. Tableti, ortozi, masāžu vai tomēr pie ārsta
Atzīmējot Latvijas olimpiskā un paralimpiskā sporta sasniegumus
Kāpēc D vitamīns ir visbiežāk apspriesto uztura bagātinātāju topā
„Niez acis, tek deguns, moka šķavas? Iespējams – putekšņu alerģija jeb polinoze
Vairāk nekā puse galvas un muguras sāpes novērš ar bezrecepšu medikamentiem, nevis dodas pie ārsta
Mēness aptieka: Visvairāk bēgļiem no Ukrainas un karadarbībā cietušajiem ziedo līdzekļus ar organizāciju starpniecību
Ceļotāja pirmās palīdzības komplekts
6 padomi, lai āda pavasarī nebūtu sausa
Starptautisks ilgtspējas indekss apliecina „Mēness aptiekas” līderību farmācijas nozarē
5 iemesli, kādēļ iekļaut ēdienkartē olas
Kādēļ graudaugi ēdienkartē tik svarīgi
50 skolēni visā Latvijā iepazīst “Mēness aptieku” farmaceitu ikdienas darbu
Sāpes sprandā… Sildošu ziedi vai parasto?
6 universāli padomi acu veselībai pavasarī
Kā mūsdienu farmācijā izmanto mājas dakteri – alveju
pateikt “nē” pagurumam pavasarī
Rada virtuālo asistentu medicīnas iestādēm. Kā tas palīdzēs mūsu ārstiem?
Regulāri aizmirstais piedegušais katliņš uz plīts ir signāls, ka vajadzīga konsultācija. Kā saglabāt atmiņu?
Kā risināt miega traucējumus? Atbild psihiatrs Elmārs Tērauds
Ētera personība iesaka: Ja gribas lustīgu noskaņojumu, salasiet tējai sauju kļavas ziedu!
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
Statistika nav iepriecinoša – Latvijā sastopamas trīs bīstamas ērču sugas
FOTO. “Atbrīvošanās no padomju mantojuma” gājienā pulcējušies vairāki tūkstoši cilvēku
“Tā ir tikai pirmā lakstīgala, esmu pārliecināts, ka krievi turpinās šādi darboties,” Rajevs dienas notikumu apskatā
Mariupolē krievi pabeiguši sabombardētā teātra drupu novākšanu un līķu izvešanu
“Pēc karavīru ievainojumiem var redzēt, kuri ieroči ir visefektīvākie,” Rajevs stāsta par efektīvākajiem ieročiem
Izskan iespējamo ekonomikas ministru vārdi
Mēnesi pirms vēlēšanām 18 000 iedzīvotāju būs nederīgas pases. Gaidīt sodu, stundām stāvēt rindā, ko darīt?
Kijiva: Situācija karadarbības zonā saglabājas saspringta
Policija aizturējusi personu, kura centās bloķēt patriotu gājienu Rīgā
Pēteris Apinis: Vājš ministrs ir Pavļuts, kas patiesībā ir laba ziņa, jo viņam nav liekā svara
DLRR padomes priekšsēdētāja: Esam lielākā rūpnīca nozarē, bet Linkaita kungs nekad nav licies par mums ne zinis
VIDEO. Andris Kivičs beidzot satiek savu vecāko meitu. Tikšanās viņu aizkustina līdz asarām
Lasītāja jautā: kad var stādīt gurķus siltumnīcā un laukā?
“Viņus piespieda doties uz Krieviju. Viņiem atņēma visu” – kas notiek ar ukraiņu bēgļiem, kas nonāk Krievijā?
VIDEO. Harkivas robežsargs piepilda savas meitas kvēlāko vēlēšanos
vērtējat premjera Kariņa rīcību saistībā ar ministru maiņu?
VIDEO. Satiksmes mierināšana Nīderlandes pilsētā Utrehtā pārspēj Rīgas stabiņus
VIDEO. “Dzimtene, draugi, nav prezidenta pakaļa, ko visu laiku jābučo!”: koncertā Ufā pasaka slavens krievu dziedātājs
Pasākums “Par atbrīvošanos no padomju mantojuma” noslēdzies bez īpašiem starpgadījumiem
22:07
Izskan iespējamo ekonomikas ministru vārdi
21:34
Krievi saveduši Čornobajivkā 130 kara tehnikas vienības
21:25