“Vai tiešām nevienam tas neliekas aizdomīgi?” Romāns Meļņiks vērš uzmanību uz absurdu autovadītāju eksāmenu kārtošanā 0
Romāns Meļņiks


Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto: CSDD

Ieskatījos Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) interneta lapā publicētajā statistikā par autoskolu praktisko (tātad – braukšanas) eksāmenu sekmību laika periodā no 01.12.2024 līdz 31.05.2025.

Reklāma
Reklāma
Nedrīkst ignorēt: trīs pazīmes, kas liecina, ka D vitamīna ir par daudz
Krievu ģimenes lūdz neatgriezt no gūsta viņu tuviniekus, bet atstāt Ukrainā: kas noticis? 43
Kokteilis
Cilvēki, kas dzimuši šajos trīs mēnešos, visu jūliju pavadīs uz veiksmes viļņa
Lasīt citas ziņas

B kategorijas eksāmenu sekmības vidējais rādītājs ir aptuveni 33.70%. No visām atlasot 100 skolas ar vislielāko B kategorijas vadītāja eksāmenus kārtojošo skaitu, sekmības rādītājs ir 36,46%. Tas nozīmē, ka vidēji tikai katrs trešais B kategorijas praktiskā eksāmena kārtotājs to nokārto sekmīgi.

Tā jauna problēma? Nē. Jau 2019. gada augustā Leta ziņoja, ka B kategorijas auto vadīšanas eksāmenus tolaik ar pirmo reizi nokārtoja apmēram 44% kursantu. Tātad problēma sena, bet ar tendenci pasliktināties.
CITI ŠOBRĪD LASA

Kaut kas tiek darīts, lai sekmību uzlabotu? Nav manīts. Bet, protams, tūlīt aktuāls jautājums – ko vispār var darīt? Padarīt eksāmenus vieglākus pēc analoģijas, kā to mēģina darīt ar vispārizglītojošo skolu eksāmeniem? To nevar – tas ir bīstami. Satiksmes drošība pārtaps par satiksmes nedrošību. Turklāt ne tikai jauntapušajiem vadītājiem, bet arī citiem satiksmes dalībniekiem. Šajā jomā eksāmeniem jābūt stingriem.

Ko vēl var darīt? Paaugstināt prasības, ko izvirza autoskolām, palielinot obligāto braukšanas apmācības stundu skaitu? Te arī, šķiet, var iebraukt no viena grāvja otrā, jo jau šobrīd tieši braukšanas apmācības ir viena no dārgākajām sadaļām ceļā uz vadītāja apliecību. Ne velti nereti ir gadījumi, kad pie auto stūres sēžas bez braukšanas tiesībām.

Tiek lēsts, ka autovadītāja B kategorijas iegūšana Latvijā personām izmaksā aptuveni 1 200–1 500 €, ieskaitot teorijas un braukšanas kursus, mediķa izziņu, CSDD eksāmenus un apliecību izgatavošanu. Šī summa jau ietver vismaz 20 braukšanas stundas, bet, ja nepieciešamas papildu mācību stundas, kopējie izdevumi var sasniegt 2 000 €.

Te, protams, varam runāt par iespēju nevienlīdzību, par to, ka nākotnē tiesības braukt ar auto būs tikai bagātajiem, bet ne par to stāsts šajā gadījumā.

Ko līdz nauda, ja mācību kvalitāte un acīmredzot arī apmācības modelis ir zem katras kritikas? Kur paliek atbildība par apmācību saturu? Kā iespējams, ka dažās autoskolās sekmības rādītājs ir zem 20% – vai tiešām nevienam tas neliekas aizdomīgi?

Šonedēļ medijos pamanīju ziņu, ka mainīsies kārtība, kādā var apmācīt autovadītājus ar “baltajām tiesībām”. Pirmais iespaids – kāds ir atradis risinājumu, lai apmācības autoskolās izmaksas samazinātu, ļaujot brīvāk apgūt autobraukšanu pašmācības ceļā? Bet nē… ir plānoti tikai jauni ierobežojumi, pastiprinot prasības autobraukšanas apmācībām ārpus skolas. Iniciatīvas par mācību vadītāja pieredzi un braukšanu bez sodiem pēdējos 5 gados vēl saprotama, taču prasība, ka individuālās apmācības veicējam būs jāreģistrējas e-CSDD un ka viena persona nevarēs apmācīt vairāk nekā trīs topošos autovadītājus gadā, gan izskatās autoskolu izlobēta.

Jā, varbūt tā ierobežos autoskolu darbiniekus “ārpus kases” piedāvāt lētākas nekā autoskolā papildu apmācības stundas, taču tā būs arī būtiska barjera labiem braucējiem galvenokārt bez maksas apmācīt radus, draugus vai kaimiņus. Bat, plašāk raugoties, – vai šo pārmaiņu rezultātā topošo autovadītāju sekmes braukšanas eksāmenos uzlabosies? Nē! Vai tiešām problēmas sakne ir trīs “lieko” gadā apmācāmo kursantu skaits? Vai papildu birokrātiskais slogs būs tas, kas uzlabos reālas braukšanas prasmes?

Reklāma
Reklāma

Kāds risinājums? Viennozīmīgi – dot lielākas iespējas privāti praktizēties braukšanā. Tas nebūtu nekas unikāls – daudzviet pasaulē tiek piemēroti līdzīgi mehānismi, kas ietver ilgāku braukšanas apmācību periodu ar vai bez instruktora, bet obligāti lietojot auto logos izliktas īpašas zīmes, kas brīdina pārējos satiksmes dalībniekus, ka pie stūres ir māceklis. Brauc, kamēr iemācās un ir gatavs kārtot eksāmenu. Un daudzviet arī pēc eksāmena nokārtošanas noteiktu laiku jālieto īpašas zīmes logos, lai brīdinātu, ka braukšanas spējas vēl nav noslīpētas.

Kāpēc pie mums kaut kā nemana šādas iniciatīvas? Vai tiešām mēs uzskatām, ka 20 obligātas nodarbības ir pietiekamas, lai sagatavotu cilvēku reālai satiksmei? Vai kāds ir patiesi izvērtējis, cik stundas prasa iemācīties nevis tikai izbraukt maršrutu, bet droši rīkoties neparedzamās situācijās?

LA.LV redakcija vērš uzmanību! Šajā rakstā atspoguļots autora subjektīvais viedoklis, kas var nesakrist ar redakcijas viedokli.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.