Foto: Tijanam/Shutterstock

Veselība – uz paša atbildības pleciem! Elpošanas vingrinājumi un padomi plaušu veselībai 0

Šobrīd, koronavīrusa izraisītās saslimšanas Covid-19 straujās izplatības laikā, arvien vairāk tiek runāts par plaušu veselības stiprināšanas un elpošanas vingrinājumu nozīmi. Kā stiprināt plaušu veselību ik dienas?

VIDEO. Liepājas pusē nofilmēts reti sastopams plēsējs, kas uzglūnējis stirnai
Profesors Ojārs Skudra: “Es nedomāju, ka Krievijas iebrukums Ukrainā aprobežosies ar pamieru. Domāju, ka Krievija gribēs rakstiskas saistības”
Baisā miega slimība, kas “ieslodzīja paša ķermenī: kā epidēmija uzliesmoja 1915.gadā un tad pēkšņi izzuda. Vai tiešām vairs neapdraud?
Lasīt citas ziņas

Ko labu plaušām sniedz elpošanas vingrinājumi? Kā tos pareizi veikt? Padomos dalās BENU Aptiekas piesaistītā eksperte, fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārste Ingrīda Tambora un BENU Aptiekas farmaceite Zanda Ozoliņa.

Elpošana nozīme

CITI ŠOBRĪD LASA

Elpošana ir tikpat svarīga organismam kā sirdsdarbība, uzsver I.Tambora. Tā ir unikāla ar to, ka notiek automātiski. Elpošanu nodrošina elpošanas aparāts, kasgādā par gaisa ieplūdi plaušu alveolās, kur notiek gāzu apmaiņa starp ārējo vidi un asinīm.

Cilvēka plaušas galvenokārt sastāv no sīkiem gaisu saturošiem maisiņiem – alveolām.

To skaits ir ap 300 miljoniem. Pa elpceļiem (rīkli, balseni, traheju un bronhiem, kuri ieiet plaušās un veido sīku sazarojumu – bronhiolas) gaiss plūst no ārējās vides uz alveolām.

Elpošanas cikls sastāv no ieelpas un izelpas. Miera stāvoklī pieaugušam cilvēkam vienā minūtē plaušās nokļūst un to tām iziet aptuveni četri litri gaisa. Apkārt alveolām ir izvietoti asinsvadi – plaušu kapilāri, caur kuriem plūst asinis un caur plānu sieniņu notiek skābekļa un ogļskābās gāzes apmaiņa. Lielas slodzes laikā gaisa plūsma var palielināties 30-40 reizes, bet asinsplūsma – 5-6 reizes.

Elpošanas sistēmai ir vēl citas funkcijas. Tā aizsargā organismu pret mikrobiem, veido runas skaņas, ietekmē bioloģiski aktīvo vielu koncentrāciju asinīs. Plaušas darbojas kā siets, kas izšķīdina asins recekļus.

Kas ir pareiza elpošana?

Pareizas elpošanas laikā krūšu kurvis izplešas visos virzienos un vēders izvirzās uz priekšu. To sauc par jaukta tipa elpošanu, skaidro ārste. Pareizi ir elpot caur degunu, lai sasildītu gaisu un nodrošinātu aizsargfunkciju pret mikrobiem. Ir gadījumi, kad elpošanas tips ir izmainīts, piemēram, cilvēks vairāk elpo ar krūtīm vai vēderu. To apzīmē kā “krūšu elpošanas” vai “vēdera elpošanas” tipu.

Foto – Matīss Markovskis

Sievietēm fizioloģiski ir izteiktāks krūšu, bet vīriešiem vēdera elpošanas tips. Ja tiek nodrošināta pietiekoša gaisa apmaiņa plaušās, problēmas veselībai tas nerada. Svarīgi ir elpot pietiekami dziļi, nodrošinot pilnu elpošanu. Tādēļ fizioloģiski cilvēks ik pa laikam izdara dziļas ieelpas un izelpas.

Nepareizi ir elpot caur muti, virspusēji, ātri. Tad gaiss līdz plaušu apakšējām alveolām nenonāk. Nepareiza elpošana veidojas, ja ir kāds iemesls – stress, slimība, pēc operācijas. Arī mazkustīgiem cilvēkiem elpošana kļūst vājāka. Tas rada nevēlamas sekas organismā.

Elpošanas vingrinājumu noderīgums

Elpošanas vingrinājumi uztur un atjauno plaušu funkcionālās spējas, kas ir svarīgas visam organismam. Gaiss tāpat kā ēdiens organismam dod enerģiju.

Uzlabojas pašsajūta, organismā notiek daudzi pozitīvi procesi: plaušās uzlabojas asinsrite un ventilācija, organismam aktīvāk tiek piegādāts skābeklis.

Taču jāņem vērā, ka elpošanas vingrinājumu efekti ir īslaicīgi – tie darbojas tad, kad tos pielieto. Tāpēc ir svarīgi tos atkārtot vairākas reizes dienā, ik pa stundai.

Lai nostiprinātu elpošanas sistēmu ilgtermiņā, jānodarbojas ar fiziskiem vingrinājumiem, aerobu, ciklisku slodzi – pastaigām vidējā tempā, skriešanu, nūjošanu, braukšanu ar velosipēdu. Fiziskas slodzes laikā organismam pieaug pieprasījums pēc skābekļa, elpošana dabiski kļūst dziļāka, biežāka un efektīvāka. Tādējādi nostiprinās gan sirds, gan elpošanas sistēma.

Dažādas pieejas

Sākotnēji ir jāizprot elpošanas vingrojumu pielietošanas mērķis, uzsver I.Tambora. Tos var praktizēt, lai vispārēji iedarbotos uz elpošanas sistēmu vai ar konkrētu mērķi – palīdzot atveseļoties vai uzturēt plaušu funkciju pie hroniskām slimībām. Zinot mērķi, speciālists iesaka piemērotākos elpošanas vingrojumus.

Piemēram, pie vienām elpošanas slimībām drīkst pielietot dziļas elpošanas vai forsētas izelpas tehnikas, bet pie citām ne. Vienā gadījumā mērķis ir aktivizēt elpošanas centru, panākt pilnas elpošanas atjaunošanu, bet citā, savukārt, mērķis ir nomierināt elpošanu, mazināt elpošanas biežumu, sabalansēt ieelpas un izelpas attiecību.

Plaušu slimību ārstēšanai un profilaksei

Elpošanas vingrinājumus noteikti ieteicams pielietot plaušu slimību ārstēšanā gan akūtā atveseļošanās fāzē, gan hronisku plaušu slimību gadījumā. Pie akūtam slimībām (akūta pneimonija, bronhīts, hronisks bronhīts, bronhiālās astmas paasinājums) tie būtu jāuzsāk tiklīdz ķermeņa temperatūra ir normalizējusies vai nokritusi līdz subfebrilai (~37,0 grādi).

Elpošanas vingrinājumi palīdz mazināt iekaisumu un ātrāk izveseļoties.

Jaunā Covid-19 vīrusa kontekstā ieteicams praktizēt dziļās elpošanas vingrojumu: pēc dziļas ieelpas caur degunu aizturēt elpu, ieturēt pauzi, cik var līdz aptuveni 10 sekundēm un lēnām izelpot caur šauru muti. Atkārtot 4-6 reizes. Praktizēt vairākas reizes dienā.

Otrs vingrojums – pie fiziskas slodzes ieelpo caur degunu, izelpo caur šauru muti. Šo vingrojumu sauc par ”lūpu bremzi”. Lūpu bremze izlīdzina gaisa plūsmu elpceļos, uzlabo oksigenāciju un mazina elpas trūkumu pie fiziskas slodzes. Trešais vingrojums – “diafragmālā elpošana”. To veic, apguļoties uz muguras, kājas saliektas ceļos, viena roka uz vēdera, otra uz krūtīm, ieelpa caur degunu – vēders piepūšas liels, izelpa caur muti – vēders saplok. Atkārto 4-6 reizes.

Vislabāk ir vingrot svaigā gaisā. Taču, ja šādas iespējas nav un jāvingro iekštelpās, tās iepriekš ir kārtīgi jāizvēdina. Nevajadzētu vingrot caurvējā.

Foto: Matīss Markovskis

Savukārt, ja vingro ārpus telpām, jāuzmanās no vēsa, mitra gaisa, jo, iespējams, bronhi noreaģēs uz aukstu gaisu. Sevišķi, ja nesen ir izslimota plaušu slimība. Tādā gadījumā ieteicams sejai aizlikt priekšā šalli, ieelpot caur degunu, lai sasildītu gaisu. Elpot lēnāk un censties vairāk elpot ar plaušu apakšējām daļām.

Svarīgi! Jāelpo ir visiem, un elpošanas vingrojumi noder katram, taču ir dažas situācijas, piemēram, akūts saslimšanas stāvoklis, kad ir noteikts pilnīgs miers un vingrojumi jāatliek. Ja elpošanas vingrinājumi izraisa galvas reiboni, tas nozīmē, ka vingrojums ir atkārtots par daudz reižu vai tiek veikts nepareizi.

Plaušu veselības uzlabošana mājas apstākļos

Mājas apstākļos ieteicams biežāk mainīt pozas sēžot vai guļot. Ik pa brīdim jāizkustas, jāizvēdina telpas, jāorganizē aktīvas pauzes ar vingrošanu: izstaipīšanos, locītavu izkustināšanu, dziļu elpošanu.

Noderētu arī spēka vingrinājumi: pietupieni, pacelšanās pirkstgalos, roku atspiešanās pret sienu, galdu vai grīdu, vingrojumu vēdera presei, mazākas vai lielākas hanteles atbilstoši spējām! Vingrojumus vēlams saskaņot ar elpošanu. Aktīvas roku kustības palīdz krūšu kurvim un plaušām izplesties.

Savukārt aktīvi stiepjoši vingrojumi ķermenim, piemēram, noliekšanās sānis ar dziļu ieelpu, uzlabo plaušu elastību.

Tādējādi uzlabosies visa organisma funkcionālis stāvoklis kopumā un plaušu veselība. BENU Aptiekas farmaceite Zanda Ozoliņa plaušu slimību profilaksei un veselības stiprināšanai iesaka neaizmirst par dabas veltēm un dabiskiem līdzekļiem.

Pēc izslimotām plaušu slimībām, atjaunoties un stiprināt plaušu veselību palīdzes ehinācijas saturoši uztura bagātinātāji un tēja. Tāpat plaušu veselībai par labu nāks no seniem laikiem ieteikta ājurvēdas tēja ar ingveru, ķiploku un kanēli.

SAISTĪTIE RAKSTI

Profilaktiskos nolūkos var lietot dabīgus uztura bagātinātājus, kas satur augstu C vitamīna devu. Savukārt mājas gaisa antibakteriālajai terapija var izmantot tējas koka vai dižegles ēteriskās eļļas. Ieteicams pastaigas svaigā gaisā un regulāri vēdināt telpas.

Taču ir gadījumi, kad ar telpu vēdināšanu pavasarī ir jāuzmanās, – ja ir novērojamas pavasara alerģijas, tad ar to nevajadzētu aizrauties. Šādos gadījumos var vēdināt telpas tad, kad neesat mājās, ja tas ir iespējams, lai nebūtu tik tieša saskarsme ar alergēniem.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Kā atpazīt aplamības un patiesību par sirds veselību
Garšīgas svētku receptes cukura diabēta pacientiem
Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs apzināti “cepinās” saulē karstākajā dienas laikā
Alkohols smadzenes sasniedz 30 sekunžu laikā. Kā tas ietekmē katru mūsu orgānu?
VIDEO. Liepājas pusē nofilmēts reti sastopams plēsējs, kas uzglūnējis stirnai
Profesors Ojārs Skudra: “Es nedomāju, ka Krievijas iebrukums Ukrainā aprobežosies ar pamieru. Domāju, ka Krievija gribēs rakstiskas saistības”
Baisā miega slimība, kas “ieslodzīja paša ķermenī: kā epidēmija uzliesmoja 1915.gadā un tad pēkšņi izzuda. Vai tiešām vairs neapdraud?
Par ūdeni rīdzinieki turpinās pārmaksāt
Boriss Džonsons: “Tieši skars Krievijas oligarhus un trāpīs Putina kara mašīnas centrā”. G7 valstis aizliegs Krievijai zelta eksportu
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
“Mēness aptieka” – labākā darbavieta Latvijā. Ko nozīmē šāda apbalvojuma iegūšana?
Mēness aptieka: 14% Latvijas iedzīvotāju šogad nesvinēs Jāņus
Mēness aptieka: Gandrīz pusei aptaujāto Latvijas iedzīvotāju dzēriens Nr.1 Jāņos būs alus
21% “Centrālajā laboratorijā” testēto ērču šogad konstatēta Laimas slimība
„Mēness aptieka”: uz mājām vai biroju aptiekas produktus tagad var piegādāt „Wolt”
Ar Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas attīstības biedrības atbalstu Ukrainas iedzīvotāji Mēness aptiekās varēs iegādāties recepšu medikamentus 10 000 eiro apmērā
Lielākajai aptaujāto daļai nav pietiekamas informācijas par savu vecāku sirds veselību
Bērniem jāzina rīcība gadījumos, ja sagriezts pirksts vai jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība
Piecas lietas, ko, iespējams, nezināji par farmaceita profesiju
„Mēness aptiekas” farmaceitu un ratiņkērlinga komandas spēlē uzvar draudzība
„Mēness aptieka” saņem starptautisko Best Places To Work sertifikātu
Darbu sākusi „Centrālās laboratorijas” filiāle Olainē
Vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi pretsāpju terapijai
Par katru labdarības akcijā „Pērkot tu ziedo!” iegādāto RFF produktu divdesmit centus ziedo bēgļiem
Labestības tablete ikvienam
Medus sastāvs un īpašības mūsdienīgā skatījumā
Kolagēns – veselām locītavām un ādai
Kādi mēdz būt iemesli matu izkrišanai
Trīs mutes higiēnas vaļi jeb mutes dobuma higiēnas minimums
„Mēness aptiekas” komanda Rimi Rīgas maratonā skries kopā ar Bērnu un jauniešu parasporta apvienības jauniešiem
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
jauninājumi ērtībai pamazām top par ierastu ikdienu aptiekā
Ja locītavas smeldz no pārslodzes
Piens, lakrica vai šokolāde. Ar ko varētu konfliktēt tavas zāles
Mēness aptieka: Visbiežāk iedzīvotājiem ārsta palīdzība nepieciešama sadzīves un sporta traumu dēļ
Labestības tablete ikvienam
Vai uzturs apgādā ar visu, kas tavam organismam vajadzīgs?
Sāp mugura. Tableti, ortozi, masāžu vai tomēr pie ārsta
Atzīmējot Latvijas olimpiskā un paralimpiskā sporta sasniegumus
Kāpēc D vitamīns ir visbiežāk apspriesto uztura bagātinātāju topā
Pirmsjāņu padomi līgotājiem jeb lai Jāņi bez paģirām! 15
Jana Kļava: Mācāmies nodrošināt pacientu vienlīdzību arī Latvijā
Nesteidz sauļoties: pret ādas vēža draudiem izturamies vieglprātīgi
“Itālijā vīns par diviem eiro, mēs varam tikai sapņot!”: Danusēvičs atklāj, kā veselības ministrija cenšas izskaust dzeršanu Latvijā
Valciņa: Katrs nepiešķirts eiro medikamentiem nozīmē kāda cilvēka nāvi – tik vienkārši!
Kad ir jāsāk pieskatīt savu sirdi?
Par dokumentu viltošanu un citiem pārkāpumiem aizturētas piecas VID amatpersonas
Latvijā gaidāms ekstremāli stiprs karstums! Kā sevi pasargāt?
Andrejs Ēķis: Putins pēc savas būtības ir “gopņiks”
Laiks celt algas! Nekur Baltijā nav tik izdevīgi nodarbināt par minimālo algu kā Latvijā
FOTO. Siguldā turpinās piecus gadus vecās meitenes meklēšana
Par ūdeni rīdzinieki turpinās pārmaksāt
Dzērājšoferiem rosina atņemt auto. Vai tas atturēs no sēšanās pie stūres reibumā?
“Bloomberg”: Krievija nonākusi tehniskā defolta stāvoklī
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
“Mēness aptieka” – labākā darbavieta Latvijā. Ko nozīmē šāda apbalvojuma iegūšana?
13:37
Karstuma dēļ svētdien Rīgā pie Dienvidu tilta deformējusies tramvaja sliede
13:37
No 1.jūlija apturēs Covid-19 uzziņu tālruņa 8989 darbību
13:28