
Visi to grib: kāpēc pasaule jūk prātā jocīgās Labubu lelles dēļ? 0
Jums tās var šķist mīļas, dīvainas vai pat neglītas, taču iespēja, ka neesat dzirdējuši par pūkainajām Labubu lellēm, šodien ir teju nulle, vēsta BBC.
Kādreiz kā briesmonis radītais elfam līdzīgais tēls no Ķīnas uzņēmuma “Pop Mart” kļuvis par īstu sensāciju. Labubu fanu vidū ir ne vien pasaules zvaigznes — Rianna, Dua Lipa un Kima Kardašjana, bet arī tūkstošiem cilvēku visā pasaulē.
Milzīgais pieprasījums pēc Labubu pagājušajā gadā teju trīskāršojis “Pop Mart” peļņu.
Daži eksperti pat uzsver, ka tas palīdzējis stiprināt Ķīnas “maigo varu” un uzlabot valsts tēlu, ko iedragāja pandēmija un sarežģītās attiecības ar Rietumiem.
Kas ir Labubu? Tas ir jautājums, kas joprojām mulsina daudzus – pat tie, kas zina atbildi, ne vienmēr var izskaidrot šo fenomenu.
Labubu ir gan izdomāts tēls, gan preču zīmols. Nosaukumam pašam par sevi nav nozīmes — tas ir rotaļlietu sērijas “The Monsters” varoņa vārds.
Labubu izskats bieži vien raisa diskusijas: tam ir plastmasas galva uz mīksta, plīša ķermeņa, ko papildina izteiksmīgas iezīmes – smailas ausis, lielas acis un viltīgs deviņu zobu smaids.
Internetā joprojām notiek asas diskusijas, vai šīs rotaļlietas ir mīļas vai tomēr biedējošas.
Saskaņā ar “Pop Mart” oficiālo versiju, Labubu ir tēls ar “labu sirdi un vēlmi palīdzēt, taču bieži vien nejauši rīkojas pretēji iecerētajam”.
Labubu lelles iekļautas vairākās “The Monsters” sērijās, tostarp “Big into Energy”, “Have a Seat”, “Exciting Macaron” un “Fall in Wild”.
“Pop Mart” pārdošanas stratēģija lielā mērā balstās uz tā dēvēto “pārsteiguma kastīšu” principu.
Tas nozīmē, ka pircējs, iegādājoties preci, nezina, kura konkrētā figūriņa vai lelle atrodas iepakojumā, līdz pat tā atvēršanas brīdim
Pirmo licenci lellei Labubu uzņēmums “Pop Mart” ieguva tikai 2019. gadā — gandrīz desmit gadus pēc tam, kad uzņēmējs Vangs Nins Pekinā atvēra “Pop Mart” kā vienkāršu veikalu, kurā varēja iegādāties preces par pāris juaņām. Savu pirmo “pārsteiguma kastīšu” sēriju viņi laida klajā 2016. gadā ar Molly lellēm.
Taču tieši Labubu padarīja “Pop Mart” par globālu gigantu. 2020. gada decembrī uzņēmums sāka kotēties Honkongas fondu biržā, un tā akciju vērtība gada laikā pieauga par vairāk nekā 500 procentiem.
Šobrīd “Pop Mart” pieder vairāk nekā 2000 tirdzniecības automātu visā pasaulē, un Labubu lelles tiek pārdotas vairāk nekā 30 valstīs — sākot no ASV un Lielbritānijas, līdz pat Austrālijai un Singapūrai.
Dažviet pieprasījums ir bijis tik liels, ka pārdošanu pat nācies apturēt.
2024. gadā gandrīz 40% no uzņēmuma ieņēmumiem nākuši no tirgiem ārpus Ķīnas.
Popularitātei gan ir arī ēnas puse: Ķīnas muitnieki nesen konfiscējuši vairāk nekā 70 000 viltotu Labubu leļļu.
Kā Labubu kļuva par globālu sensāciju?
Pirms pandēmijas Labubu galvenokārt bija zināms tikai Ķīnā. Īsts bums sākās 2022. gadā, kad valsts atcēla lokdaunus un cilvēki meklēja veidus, kā emocionāli atslābt.
“Pēc pandēmijas cilvēkiem bija vajadzīga emocionāla atelpa… un Labubu ir tieši tāds tēls — šarmants, mazliet haotisks. Viņš simbolizē atteikšanos no ideāluma,” skaidro pētījumu kompānijas “ChoZan” dibinātāja Ešlija Dudarenoka.
Interese par Labubu rotaļlietām ātri izplatījās ārpus Ķīnas.
Fiona, kas dzīvo Kanādā, pirmoreiz par šo lelli uzzināja 2023. gadā no draugiem Filipīnās. Viņu piesaistīja ne tikai figūriņas izskats, bet arī apkārtējā ažiotāža. “Jo populārāks tas kļūst, jo vairāk gribas to iegūt,” viņa saka.
“Zinu, izklausās smieklīgi — mans vīrs vispār nesaprot, kāpēc pieaugusi sieviete virs 30 gadiem nevar vien izvēlēties, kādas krāsas Labubu pirkt,” Fiona smejoties piebilst.
Turklāt Labubu ir salīdzinoši pieejamas – lai gan cenas otrreizējā tirgū neprātīgā pieprasījuma dēļ pieaug, sākotnējās cenas lielākoties ir robežās no 25 līdz 70 Kanādas dolāriem (aptuveni no 17 līdz 47 eiro).
Zvaigznes un “Labubu efekts”
Sprādzienveidīga popularitāte sākās 2024. gadā, kad Taizemes popzvaigzne Liza no “Blackpink” sāka publicēt foto ar Labubu savā “Instagram”.
Pēc tam pievienojās arī citas slavenības: Rianna parādīja Labubu pie savas Louis Vuitton somas, Kima Kardašjana palielījās ar 10 figūriņu kolekciju, bet Deivids Bekhems dalījās ar foto, kur viņam Labubu uzdāvinājusi meita.
Tagad šīs figūriņas ir redzamas visur — gan sociālajos tīklos, gan pie draugu mugursomām un kolēģu atslēgu piekariņiem.
Kas padara Labubu tik īpašu?
Vienas konkrētas atbildes nav — tāpat kā ar citām interneta sensācijām. Tā ir impulsa, gaumes un interneta haosa kombinācija.
Ķīnas amatpersonas ir sajūsmā par Labubu popularitāti — valsts ziņu aģentūra “Siņhua” raksta, ka Labubu ir “pierādījums Ķīnas radošuma un kvalitātes pievilcībai valodā, ko saprot visā pasaulē”.
Tikmēr Labubu triumfē sociālajos tīklos — cilvēki filmē “izsaiņošanas” video, apmainās ar figūriņām un mēģina uzminēt, kura būs nākamā. Pārsteiguma elements ir liela daļa no viņu burvības, atzīst šo leļļu pircēji.