Veselam

Instrukcija ar bildēm: 9 klauvējamie punkti ķermenī, lai emocijas norimst0

Foto – Marta Purmale

Klauvē un tev paliks labāk

Ja jūtamies slikti, meklējam veidu, kā uzlabot omu, tikt vaļā no uztraukuma, saguruma, īgnuma, dusmām. Viens no iedarbīgiem līdzekļiem ir tā dēvētā klauvēšana. Īpaša pašpalīdzības sistēma, ko dēvē par emocionālās brīvības tehniku. Tā apvieno klauvēšanu – mehānisku iedarbību uz akupresūras punktiem – un pašiedvesmu, īpašā veidā izrunātām būtiskām frāzēm.

36,6 °C konsultants
 ROBERTS LĀCĪTIS,
 emocionālās brīvības tehnikas eksperts

“Milzum daudz cilvēku pasaulē ir pārliecinājušies, ka šī metode var labi palīdzēt. Arī es pats to izmantoju ikdienā,” piemetina emocionālās brīvības tehnikas eksperts Roberts Lācītis. Savulaik viņš kopā ar 36,6 °C lasītājiem veica eksperimentu, ņemot talkā šo sistēmu. Sev palīdzēt izdevās tam, kurš bija centīgāks. Tātad galvenais – darīt. Atlicināt laiku sev, pastrādāt ar sevi.

Kā darīt? Roberts Lācītis piedāvā mazo klauvēšanas ābeci, pirmos šīs metodes soļus.

Vispirms – nospiest slēdzi


Ir pierādīts, ka stress, uztraukums, bailes, naids, greizsirdība, neapmierinātība vai dusmas, tātad jebkurš nelāgs emocionāls āķis ietekmē organismu, izraisa negatīvas pārmaiņas fiziskajā līmenī. Tajā pašā laikā miers, stabilitāte, līdzsvars, mīlestība, labsirdība vai atzinība izraisa pozitīvu reakciju ķermenī, vairo veselību un harmoniju cilvēkā.

Gudri Austrumu dakteri saka – ja ķermenī slikti plūst smalkā enerģija, cieš veselība. Enerģijas cirkulācijai pa meridiāniem jābūt vienmērīgai un līdzsvarotai, enerģijas plūsmai jātraucas meridiānu sistēmā līdzīgi kā ūdenim upē. Emocionālas problēmas un piedzīvotas psiholoģiskās traumas, kas palikušas mūsos, var bloķēt šo harmonisko cirkulāciju, radīt traucējumus ķermeņa enerģijas sistēmā. Līdzīgi kā stāvošs dīķis pamazām aizaug ar dūņām.

Tas notiek arī tad, ja nemākam tikt galā ar negatīvām emocijām, slāpējam tās vai sevis sakārtošanu atliekam uz vēlāku laiku.

Tātad vispirms jāpanāk, lai vienmērīgais plūdums, šis enerģētiskais līdzsvars atjaunotos. Viena no metodēm, kas var palīdzēt, ir ķermeņa svarīgo punktu izklauvēšana. Šādi tiek aktivēti vairāku enerģijas meridiānu galapunkti, bloķētā plūsma tiek izkustināta un veicināta vienmērīgāka enerģijas cirkulācija.

Emocionālās brīvības tehnikas metodes autors ir amerikānis Gerijs Kreigs, pēc izglītības inženieris, kurš ilgstoši darbojies kā personiskās izaugsmes treneris. Viņš gadiem pētījis dažādas metodes sevis sakārtošanai, apvienojis daudzas sistēmas, līdz 90. gadu sākumā izveidojis savējo, ko nosaucis par Emotional Freedom Techniques (EFT). Viņš to dēvē arī par adatu terapijas emocionālo versiju. Ārsts, veicot akupunktūru, iedur tievas adatas īpašajos punktos ķermeņa ārējā virsmā, stimulējot tos. Līdzīgi šos punktus izklauvē un iekustina pats cilvēks, praktizējot EFT.

Šo metodi vēl mēdz dēvēt par psiholoģisko akupresūru. Bungojot pa konkrētajiem punktiem un veicot savdabīgo akupresūru, vienlaikus skaļi tiek izrunātas frāzes, kas saistītas ar paša negatīvajām izjūtām. Šķiet neticami, bet pēc šādas rīcības nelāgais nospiedums mazinās.

Kā tas notiek? Izsakot sasāpējušo problēmu, cilvēks sevī atbalso piedzīvotās negatīvās emocijas. Organisms saprot – negatīvais jābloķē, lai sevi varētu pasargāt. Klauvējot pa konkrētajiem punktiem, pamazām atjaunojas pareiza enerģijas cirkulācija ķermenī. Tēlaini varētu teikt, ka organismam svarīgāka ir vienmērīgā enerģijas plūsma, tādēļ tas sāk dzēst negatīvos pārdzīvojumus.

“Tas notiek tādēļ, ka enerģija aizplūdusi pareizi. Var jau stāvēt tumšā istabā un nebeidzami meditēt, lai ieslēdzas gaisma, taču tas nenotiks, ja nenoklikšķināšu elektrības slēdzi. Ar šo metodi ir tieši tāpat. Enerģija sāk plūst, ja sāku klauvēt pa enerģijas meridiānu galapunktiem – it kā būtu nospiedis elektrības slēdzi,” salīdzina Roberts Lācītis.


Kā pareizi rīkoties


* Vispirms jāsaprot, kas man patlaban traucē, kas rada nepatīkamo sajūtu. Reizēm nav vienkārši atrast īsto iemeslu, tomēr tas pat nav tik svarīgi. Pietiek, ja šo nelāgo emociju kaut kā nosaucu, formulēju. Piemēram, man ir dusmas vai man ir stress.

* Pēc tam pārdomāju un izsveru, cik lielā mērā (skalā no 0 līdz 10) mani šobrīd uztrauc šī negatīvā problēma. Ja ir desmit, tātad tā aizņem lielāko daļu manu domu, ļoti nomoka. Ja nulle – par problēmu atceros, bet tā netraucē.

* Kad šis nemiera līmenis precizēts, sāk klauvēt. To dara pēc īpašas sistēmas, noteiktā secībā bungojot pa enerģijas meridiānu īpašiem punktiem (sk. fotoattēlus un tālākos skaidrojumus).

Ir izvēlēti tādi punkti, kuru aktivēšana nevar nodarīt neko sliktu pašam cilvēkam.

Klauvē ar diviem vai trim pirkstiem, visērtāk ar rādītājpirksta un vidējā pirksta galiņiem. Bungošanas spēks nav tik svarīgs, galvenais ir uzsitienu akcentēt. Vienīgi klauvējot galvvidus punktā, jāuzmanās, lai sitiens nebūtu pārāk stiprs.

* Klauvējot pa konkrēto punktu, vienlaikus izrunā noteiktu frāzi, kas ietver iepriekš jau formulēto negāciju, it kā skaļi nosauc savu problēmu.

Lūk, daži piemēri, kā tas varētu skanēt.

“Man ir bail publiski uzstāties.”

“Es dusmojos uz dēlu.”

“Es jūtos vainīgs.”

“Mani kaitina draudzenes rīcība.”

“Esmu ļoti greizsirdīgs.”

Daudziem šķiet, ka nav labi skaļi izrunāt negācijas, kur nu vēl daudzas reizes atkārtot. Šādu nostāju pauž dažādas mācības. Taču emocionālās brīvības tehnikas sistēmā runāšanai ir liela nozīme, tā ir skaidra ziņa, ko dod ķermenim. Tādējādi it kā tiek atvērta sava problēma.

Deviņu punktu sistēma 


1. punkts 


Sāk klauvēt pa tā dēvēto karatē punktu – tas atrodas delnas malā, plaukstas ārpuses vidusdaļā (karatisti ar šo plaukstas daļu izdara sitienu). Klauvējot pa karatē punktu, izrunā īpašu frāzi, kas ietver savas problēmas formulējumu: “Pat tad, kad man ir stress, es pieņemu sevi, piedodu sev un mīlu sevi.” (Pasvītrota ir konkrētā problēma, šī teikuma daļa katram atšķirsies.)

Frāzi atkārto trīs reizes, visu laiku turpinot klauvēt.

Var klauvēt pa tās ķermeņa puses punktiem, kā šķiet ērtāk. Vieglāk to darīt ar dominējošo roku (ja kreilis – ar kreiso, ja labrocis – ar labo) pa pretējās ķermeņa puses punktiem.

2. punkts


Pēc tam klauvē galvvidū, galvas virspusē, saliekot pirkstus tādā kā rozītē. Taču tagad sakāmais ir cits. Frāze satur tikai pašu negatīvās problēmas formulējumu, piemēram: “Man ir stress.” Teikumu atkārto divas reizes.

Tāpat rīkojas, klauvējot pa katru nākamo ķermeņa punktu:

3. punktu – uzacs sākumā, tieši virs deguna;

4. punktu – uzacs ārmalā līdzās acij;

5. punktu – zem acs;

6. punktu – zem deguna vidū;

7. punktu – zem apakšlūpas zoda vidū;

8. punktu – pie krūšu kaula bedrītē;

9. punktu – sānos mazliet zem paduses.

Katru no šiem punktiem bungājot, divas reizes izsaka iepriekš minēto frāzi, tātad savu problēmas formulējumu. Bungā tikmēr, kamēr izrunā sakāmo.


Emociju bangas rimst

Kad viss cikls izklauvēts, vajadzētu pārdomāt, cik lielā mērā turpina eksistēt apzinātā negatīvā problēma. Vai tiešām manas izjūtas joprojām ir desmit, bet varbūt vairs tikai septiņu punktu skalā… Ja tā, tas nozīmē, ka negācija ir mazinājusies, neitralizējusies. Joprojām to gan apzinos, bet, izrādās, vairs tik ļoti neuztraucos. Problēma lēnītēm atkāpusies.

Klauvēšana neaizņem ilgu laiku. Ja vēlas un jūt nepieciešamību, to pašu var bungot vēlreiz. Parasti ar 20 minūtēm pietiek, lai kļūtu daudz labāk, varētu atviegloti nopūsties.

“Svarīgi izklauvēt visus minētos punktus pareizā secībā un noteiktā kārtībā izrunāt šīs frāzes. Līdzīgi kā kūku cepot, jāizmanto tieši tādas sastāvdaļas, kā minēts receptūrā, un tās jāpievieno noteiktā secībā. Ja cukura vietā liks piparus, diez vai kūka būs ēdama,” metodes autora Kreiga vārdus atgādina Roberts Lācītis.

Protams, aprakstītais paņēmiens ir tikai ābece, sākums. Emocionālās brīvības tehnika ietver vēl daudzas iespējas, veidus, kā sev palīdzēt.

“Ja organismā atjauno normālu ķīmisko reakciju, vienmērīgu enerģijas plūsmu, dod sev mieru, stabilitāti un līdzsvaru, arī pats cilvēks sāk izstarot mieru. Līdz ar to viņš būs mazāk pakļauts citu kontrolei, jo ar stabilu un nosvērtu personību ir grūtāk manipulēt,” uzsver eksperts.

Saistītie raksti

Interesanti, ka daudziem ar klauvēšanas metodi izdevies tikt vaļā no liekā svara, jo nereti svara kilogrami auguši līdz ar negatīvo emociju vairošanos. Tādēļ ir vērts sākt strādāt ar emocijām un, protams, vienlaikus ieviest veselīgas ēšanas principus un fiziski izkustēties.

Kas ir grūtākais šajā metodē? “Grūtākais ir sākt strādāt ar sevi. Piespiesties klauvēt ikreiz, kad kaut kas nomāc. Taču ir vērts to darīt. Ķermenis uzreiz atsaucas. Kad negatīvās emocijas mazinās, spēj ieraudzīt risinājumu. Cilvēks atgūst labsajūtu, emocionālo brīvību.”

 

 

LA.lv