Ekonomika
Bizness

Iecavā ražo apgaismojumu, kas “spīdina” no ES līdz pat Jaunzēlandei0


SIA “Vizulo” valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.
SIA “Vizulo” valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.
Foto: Ivars Bušmanis

Uzņēmums savā ražotnē Iecavas novadā izgatavo āra apgaismojumu, kā arī gaismekļus iekštelpām un prožektorus. Uzsākot sesto ražošanas gadu, uzņēmuma apgrozījums jau pārsniedzis astoņus miljonus eiro, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.

2019. gadā SIA “Vizulo” plāno sasniegt 15 miljonu eiro apgrozījumu un to domāts paveikt uz eksporta rēķina. Vairāk nekā 80% no saražotā tiek eksportēti uz 33 valstīm.

Noliktavā nekrāj

Viesojamies uzņēmumā laikā, kad ir viskarstākā sezona – tiek pildīti pasūtījumi Skandināvijas valstīm. Ieejot ražotnē, kājās jāvelk vienreiz lietojamie apavi, kam ir speciāla lente statiskās elektrības novadīšanai.

Automatizētajā lodēšanas cehā īpašās iekārtās top komponenti rūpnīcas darbības nodrošināšanai. Uz noteikta izmēra platēm Anglijā ražotā iekārtā tiek uzlikta pasta, tad uzmontēti nepieciešamie komponenti, kas pēc īpašas pārbaudes tiek salodēti.

Viss process tiek skrupulozi kontrolēts, stāsta lodēšanas ceha vadītājs Edgars Tihomirovs. Agrāk daudzi komponenti tika iepirkti Ķīnā, bet tagad aizvien vairāk “Vizulo” tos iegādājas Austrum­eiropas un Rietumeiropas valstīs. Tas ir izdevīgi, ņemot vērā piegādes laiku.

“Vizulo” strādā tikai pēc pasūtījumiem, noliktavā prece netiek uzkrāta.

“Viss atkarīgs no pasūtījuma. Varam izgatavot modernizētas plates ar īpašiem kontrolieriem un gaismas regulāciju nakts stundās, kad gaismas nepieciešams mazāk un tādējādi tiek taupīta elektroenerģija. Darām, kā klients vēlas,” stāsta ražošanas vadītājs Oļegs Junolainens.

Taču jāņem vērā, ka katra ekstra nozīmē papildu izmaksas. Vienā lampas korpusā iespējams izveidot līdz tūkstotim dažādu risinājumu.

“Mūsdienās apgaismojuma bizness ir kā drēbnieka arods. Kā drēbnieks piegriež audumu, tā mēs ar lampām un lēcām sakombinējam tā, lai izgaismotu precīzi to, ko vajag. Agrāk vienkārši visu izgaismoja, bet tagad visa izgaismošana tiek uzskatīta par apgaismojuma piesārņojumu, par ko ir jāmaksā sods.”

“Mūsdienās apgaismojuma bizness ir kļuvis ļoti sarežģīts, bet tas ļauj ekonomēt ne vien naudu, bet arī CO2,” piebilst Junolainens.

Šobrīd Eiropā valda tendence taupīt elektroenerģiju, līdz ar to tiek meklēti dažādi risinājumi, kā ar mazāku resursu ieguldīšanu varētu sasniegt lielāku gaismas efektivitāti.

Sāk kā tirgotāji

Uzņēmuma īpašnieki biznesu sākuši kā vairumtirgotāji, lielu daļu gaismekļu importējot no Ķīnas. 2012. gadā Zeltiņu ģimene nolēma veidot savu biznesu.

“Kad tolaik cilvēkiem teicām, ka gribam ražot gaismekļus, pilnīgi visi mūs nodēvēja par trakiem, sakot, ka neizdosies, jo Ķīnā ir desmitiem tūkstošu rūpnīcu,” atklāj valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.

Tomēr kopā ar dzīvesbiedri Lindu viņš apņēmīgi turējās pie savas biznesa ieceres, papildus apgūstot specifiskas zināšanas. Plāns veiksmīgi īstenojies, un 2013. gada septembrī sākta ražošana. Sākotnēji ražotnē Rīgā, Ganību dambī, bija nodarbināti daži cilvēki un tapa pirmais izstrādājums – ielas gaismeklis “Stork”.

Tā veidošanā tika piesaistīti Rīgas Tehniskās universitātes studenti. Vēlāk, ar LIAA atbalstu piesaistot ES līdzfinansējumu, izveidota ražotne Iecavas novadā. Darbs ražotnē pagaidām notiek vienā maiņā, bet rūpnīcas jauda ir daudz lielāka.

Jau drīzumā iecerēts ražošanu pārkārtot tā, lai varētu strādāt divās maiņās.

Izmaksas un iepirkumi

Lielākie konkurenti pašmāju ražotājam ir Ķīnas uzņēmumi. Lai arī ražošanas izmaksas Ķīnā ir zemākas, ar katru gadu tās palielinās. Tiesa, Zeltiņš zina teikt, ka, piemēram, darbaspēka izmaksas atsevišķām profesijām ir vienādas gan Latvijā, gan Ķīnā, tomēr nodokļu slogs Latvijā ir krietni lielāks.

Ķīnieši savā produkcijā izmanto lētākus komponentus, un tas viņiem ļauj izkonkurēt citas valstis, taču pašlaik daudzās eksporta valstīs primārais ir kvalitāte. “Šveicē un Skandināvijas tirgos darbs ielas gaismekļa uzstādīšanā maksā vairāk nekā pats gaismeklis.

Ķīnā ražota lampa jāmaina ik pēc diviem gadiem, bet kvalitatīvs gaismeklis darbosies 5–10 gadus. Ilgtermiņā, pērkot dārgāku gaismekli, klients būs tikai ieguvējs,” stāsta J. Zeltiņš.

Uzsākot biznesu, daudzi nav zinājuši par LED esamību, bijis jāizglīto patērētājs, taču jau pēc diviem gadiem situācija bija krasi mainījusies. Eiropā pašvaldībās ar katru gadu aizvien vairāk saprot produkta kvalitāti un konkursu noteikumi top ar uzsvaru uz kvalitatīvu, nevis lētāku produktu.

“Vizulo” sadarbības partneri citās valstīs ir kompānijas, kas piedalās pašvaldību iepirkumos.

To vidū ir gan izplatītāji – privātas ģimenes kompānijas Jaunzēlandē, Francijā, Izraēlā, gan starptautiskie elektromateriālu vairumtirgotāji un reģionālās elektromontāžas uzņēmumu grupas Somijā un Zviedrijā, Norvēģijā.

Piemēram, lielākajā eksporta valstī Izraēlā ir tikai četras kompānijas, kas var tirgot ielas lampas valsts ceļu organizācijai, un viena no tām ir “Vizulo” sadarbības partnere. Uzņēmums veicis piegādes arī militārajai industrijai Izraēlā, Vācijā un Latvijā.

Galvenais – eksports

Viena no vērtībām, kas raksturo uzņēmumu, ir elastīgums. J. Zeltiņš atklāj – lai citā līdzīgā ārzemju uzņēmumā produktam nomainītu kādu detaļu, nepieciešami vairāki mēneši, bet “Vizulo” to spēj radīt dažu dienu laikā.

Vidējais ražošanas laiks no pasūtījuma saņemšanas brīža līdz gatavam produktam ir aptuveni četras nedēļas, kas nozarē ir labs rādītājs, jo citi globālie uzņēmumi speciālos pasūtījumus ražo vismaz pāris mēnešus.

“Vizulo” piedalās starptautiskos iepirkumos, un vadītājs neslēpj – jo sarežģītāks konkurss, jo lielākas iespējas uzvarēt salīdzinājumā ar zemcenas ražotājiem, jo svarīgs faktors ir kvalitāte un gaismekļu dizains, ko sadarbības partneri augstu novērtē.

Eksportā prioritāte ir Eiropas Savienības valstis, bet labi veicas arī citos tirgos. 2017. gadā visvairāk tika eksportēts uz Jaunzēlandi, bet pērn šī valsts bija ceturtajā vietā pēc realizētā apjoma aiz Izraēlas, Latvijas un Francijas.

Labi veicies arī Peru, Dienvidāfrikā un Islandē. Šobrīd tiek kārtots ASV sertifikāts, lai šogad varētu izvērst eksportu uz ASV un Kanādu. Maijā uzņēmuma pārstāvji dosies uz vērienīgu nozares izstādi Filadelfijā, kas dos iespēju piesaistīt jaunus sadarbības partnerus.

Eksporta tirgos uzņēmums kļuvis interesants, paplašinot sortimentu. Var runāt arī par noteiktu modi industrijā. Francija pasūta gaismekļus dažādās krāsās, piemēram, rozā ielas lampas.

Jaunzēlandē un Vācijā tīk gaismekļi melnā krāsā, bet visā pasaulē tomēr dominē sudraba krāsa.

Šogad iecerēts apgrozījumu teju dubultot. J. Zeltiņš uzskata, ka tam ir labs pamats – jau noslēgti vairāki līgumi, tostarp ar Zviedrijā lielāko elektromontāžas uzņēmumu.

Bieži vien starptautiskos Rietumeiropas konkursos “Vizulo” ir vienīgā Austrumeiropas kompānija, kam jācīnās ar pieredzējušiem un lielākiem dalībniekiem, taču ar savu preci Latvijas uzņēmums jau spēj izkonkurēt milžus.

Tiesa, katrā valstī tomēr ir sava veida protekcionisms, ar ko jārēķinās. “Vizulo” mērķis ir katrā eksporta valstī atrast vienu ekskluzīvo sadarbības partneri. Latvijā SIA “Vizulo” ir mērķis izgaismot pēc iespējas vairāk ielu.

Kā piemēru Zeltiņš min Holandi, kur 90% ielu izgaismo vietējais ražotājs “Philips”. Pārfrāzējot – “Vizulo” mērķis ir kļūt par “Philips” Latvijā. Piemēram, šobrīd lielāko daļu apgaismojuma Rīgas lidostā nodrošina “Vizulo”.

Turpmāk kompānija iecerējusi sortimentā palielināt iekštelpu apgaismojuma īpatsvaru, kas palīdzētu samazināt ražošanas izmaksas āra gaismekļiem un ļautu kļūt konkurētspējīgākiem pasaulē.

Lielais stratēģiskais mērķis – tuvāko piecu gadu laikā apgrozījumu palielināt līdz 50 miljoniem eiro.
Foto: Ivars Bušmanis

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla:

SIA “Vizulo” dibināts 2012. gadā, sākotnēji ražotne atradās Rīgā, Ganību dambī.

Dīgšana:

Izaugsmi veicināja ES struktūrfondu pieejamība. Lielu artavu attīstībā deva iespēja piesaistīt ES finansējumu gan jaunu produktu izveidē, gan iekārtu iegādē.

Augļi:

2018. gadā saražoti 54 tūkstoši gaismekļu, no tiem 85% bija ielu apgaismojums, pārējais – iekštelpu apgaismojums. Lielākās eksporta valstis – Izraēla, Francija, Jaunzēlande, Somija, Nīderlande.

2018. gadā prognozētais apgrozījums eksportā – 6,8 miljoni eiro, vietējā tirgū – 1,67 miljoni eiro. Šobrīd kompānija nodarbina 90 strādājošos.

VĒRTĒJUMS: Attīstījušies pakāpeniski

Saistītie raksti

Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas (LETERA) pārstāvis Ilgmārs Purmalis: “SIA “Vizulo” ir LETERA biedre kopš 2013. gada, kad uzņēmums uzsāka gaismekļu ražošanu. SIA “Vizulo” pakāpeniski ir attīstījusi savu ražošanas ķēdi, pašlaik arī nodrošinot gaismekļu tirdzniecību un dažādu apgaismes risinājumu izstrādi. Šāda pieeja ir sekmējusi uzņēmuma attīstību, par ko liecina gan apgrozījuma, gan darbinieku skaita pieaugums.”

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ekonomika
“Altum” līdz šim saņēmusi 123 pieteikumus no krīzes ietekmētajiem uzņēmumiem
6 stundas
LE
LETA
Ekonomika
“Barbora”: Viena mājas piegādes pasūtījuma svars pieaudzis vidēji līdz 40 kilogramiem
7 stundas
LE
LETA
Ekonomika
Latvijā izstrādātas lietotnes pievienojas “Huawei AppGallery” interneta veikalam
8 stundas

Lasītākie

JL
Juris Lorencs
Pasaulē
Korejas pretvīrusa recepte: kā šajā valstī izdevās “pārlauzt” Covid-19 saslimstības līkni?
Intervija 1 stunda
LE
LETA
Veselam
Covid-19 konstatēts jau kopumā 52 pašvaldībās: jauni saslimšanas gadījumi Baldones un Valkas novados
4 stundas
LE
LETA
Latvijā
Covid-19 krīzes pārvarēšanas pasākumus finansēs no valsts budžeta
3 stundas
LE
LETA
Pasaulē
Vācija plāno pagarināt koronavīrusa dēļ noteiktos ierobežojumus līdz 19.aprīlim
1 stunda
LL
LETA, LA.lv
Dabā
FOTO. Izcēlies kūlas ugunsgrēks ceļa posmā starp Siguldu un Līgatni
2 stundas