
Krievijai tuvojas jauna krīze – no veikalu plauktiem var pazusts iecienīts produkts. Maize turpmāk būs tikai uz taloniem? 0
Populārākais maizes veids Krievijā – sagriezts baltmaizes batons – var izzust no veikalu plauktiem, ja valsts ieviesīs stingru cenu regulējumu sociāli nozīmīgām precēm, raksta “The Moscow Times”.
Jau martā Krievijas premjerministrs Mihails Mišustins paziņoja, ka valdība ir gatava ieviest “visstingrākos” pasākumus, lai apturētu pārtikas inflāciju.
Uzstājoties ar ikgadējo ziņojumu Valsts domē, viņš atgādināja, ka reģioni jau ir saņēmuši pilnvaras ierobežot uzcenojumu pamatproduktiem, kuru cenas pērn pieauga rekordlīmenī pēdējo deviņu gadu laikā un arī šogad turpina augt ar divciparu skaitļiem.
Krievijā lielākā maizes un konditorejas uzņēmuma “Kolomensky” īpašnieka Alekseja Tulupova ieskatā cenu griestu noteikšana maizei var novest pie maizes ceptuvju bankrota, sortimenta samazināšanās vai tā aizstāšanas ar alternatīvām, kā tas noticis olu tirgū.
“Sāka regulēt olu cenas – parādījās maisījums (olu pusfabrikāts no sajauktiem olu baltumiem un dzeltenumiem). Ja nonāksim līdz kam līdzīgam, sagrieztais batons ļoti ātri pazudīs no veikalu plauktiem,” norādīja Tulupovs.
Pēc “Rosstat” datiem, pērn kviešu maize sadārdzinājās par 14,6% – tas ir pusotru reizi straujāk nekā kopējā inflācija, kuru valdība novērtēja 9,5% apmērā.
Šā gada pirmajos piecos mēnešos maizes cenas kāpušas vēl par 6,2%, bet kopš kara sākuma tās palielinājušās jau vairāk nekā par 35%.
Paši maiznieki šādu cenu kāpumu uztver bez sajūsmas, taču, kā iepriekš norādīja Krievijas maiznieku savienības prezidents Dmitrijs Semjonovs, vidējā ražošanas pašizmaksa 2024. gadā pieaugusi par 27%.
“Ar šodienas kredītlikmēm aizņēmumi kļuvuši nepaceļami – to apkalpošanai nepieciešama augsta rentabilitāte, bet mums tā ir vien pāris procenti,” sūdzējās Semjonovs.
Turklāt situāciju pasliktina darbaspēka trūkums, kas dažos uzņēmumos sasniedz pat 40% no nepieciešamā darbinieku skaita.
Tulupovs uzsver, ka galvenās izmaksas maizes ražotājiem saistītas ar izejvielām, algām un loģistiku. “Loģistika mums izmaksā tikpat, ja ne vairāk, kā milti,” viņš atzīst.
Maize ir produkts ar ļoti īsu derīguma termiņu, viņš skaidro, — tāpēc tā pēc iespējas ātrāk jānogādā veikalu plauktos.
Jau martā lielākie maizes ražotāji paziņoja mazumtirdzniecības tīkliem par plāniem paaugstināt vairumtirdzniecības cenas vēl par 10–12%, vēstīja laikraksts “Vedomosti”, atsaucoties uz tirgus dalībniekiem.
Kā galvenos sadārdzinājuma iemeslus ražotāji minēja pieaugušās noliktavu un transporta izmaksas, nodokļu sloga kāpumu un miltu cenu palielināšanos pēc pagājušā gada neauglīgās ražas.