Trupas “Gob Squad” viesizrādē “Rietumu sabiedrība” Hanzas peronā pieauga sajūta, it kā mēs atrastos TV ieraksta studijā.
Trupas “Gob Squad” viesizrādē “Rietumu sabiedrība” Hanzas peronā pieauga sajūta, it kā mēs atrastos TV ieraksta studijā.
Publicitātes foto

Standarti un sentiments, tārpi, izbāzenis un zombiji. Recenzija par starptautisko jaunā teātra festivālu “Homo Novus” 6

Ilze Kļaviņa, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

“Pieturā stāv ome ar mazdēlu. Garām brauc auto un apšļāc stāvētājus…” stāsts ar negaidītām beigām piedzīvots Pārdaugavā
Kokteilis
FOTO. “Pat prātā nenāk uzturēt savus bērnus!” – Liene Kiviča Londonā it kā iegādājas zīmola somiņu par teju 6000 eiro, un nokaitina soctīklu lietotājus
Putins dod Šoigu laiku līdz 1. oktobrim, lai apstādinātu ukraiņus
Lasīt citas ziņas

Teātra sezona parasti iesilst tieši rudenī, un ik gadu septembrī tai starta šāvienu raida starptautiskais jaunā teātra festivāls “Homo Novus”, kas šogad pulcēja skatītājus jau 19. reizi. Kā vienmēr, festivāls pārsteidz ar netradicionālu, pat ekstrēmu sajūtu piedzīvojumiem dažādās spēles vietās Rīgā, arī šoreiz tas aktualizēja jautājumu, ko nozīmē būt laikmetīgam skatuves māk­sliniekam.

Pieejamā programma bija bagāta ar dažādiem notikumiem un prasītu vairāk laika, nekā iespējams, tāpēc mans priekšstats izveidojās no piecām redzētajām izrādēm “Hanzas peronā”, Rīgas cirkā un DDT telpās. Šo darbu kopsaucēju īsumā raksturo spilgta forma, mākslinieku tuvplāni, vēlme runāt personiski, ādas līmenī, par ko, piemēram, publikai pauda britu mākslinieks Kims Noubls: “To be intimate.”1

CITI ŠOBRĪD LASA

Standarti un sentiments

Iesaistīt skatītājus priekšnesumā – tas ir viens no paņēmieniem, kas bieži redzams leģendārās britu/vācu trupas “Gob Squad” darbos (dibināta 1994. gadā, līdz šim grupa radījusi vairāk nekā 50 projektu), arī uz Rīgu atvestajā viesizrādē “Rietumu sabiedrība”. Otrs paņēmiens ir saspēle starp videoierakstu un tiešu artistisku improvizāciju, kas ļauj ar analītisku un ironisku attieksmi pētīt patērētājsabiedrības ikdienu, konfrontējot viltoto ar patieso cilvēku uzvedībā un attiecībās. Skatītājiem “Hanzas perona” izrādē pamazām pieauga sajūta, it kā mēs atrastos TV ieraksta studijā, kur līdzīgi šovmeņu imidžam darbojas aktieri apzeltītos tērpos ar kariķētu spēli un kur septiņiem no klātesošajiem skatītājiem, noķerot kādu no mestajām mīkstajām rotaļlietām, bija iespēja iet un piedalīties šovā jeb iekļūt Rietumu sabiedrībā. Par to, ko jēdziens īsti nozīmē, aicināja domāt virkne jautājumu, kur dalībniekam bija tikai viena atbildes izvēle, piemēram, “Putins vai Prigožins?”, “Sekss ar dzīvnieku vai bērnu?”, citu iespēju nav. Toties dalībniekiem bija iespēja kopēt piedāvātos standartus gluži burtiskā nozīmē, t. i., ieņemt vietas kādas ģimenes viesību kadrā iezīmētu figūru pozu kontūrās. Tālāk sekoja precīzas instrukcijas austiņās katram no pieaicinātajiem skatītājiem  – dalībniekiem, kuriem, tikko kā uzkāpušiem uz skatuves, ļāva izskatīties ļoti iederīgiem un aplausu cienīgiem. Tomēr dramaturģija piedāvāja vēl vairāk un finālā spēle kļuva psiholoģiska. Īpaši, kad attiecības starp ģimenes ballītes dalībniekiem tika izspēlētas “pa īstam”. Piemēram, vienam bija iespēja būt tēva lomā, otram – satikt un pateikt nepateikto nu jau mirušajam tēvam. Precīzie teksti un mizanscēnas radīja aizdomas, ka jaunpienācēji bijuši iepriekš sarunāti. Izrāde noslēdzas ar neviltotu jauno un pieredzējušo trupas aktieru ap skatuves sānos sagatavotu galdu, tādu viņu iekšējo sirsnīgu tusiņu, dejojot un ēdot kūku, kur publikai atlika vien aplaudēt un doties prom.

Dienvidkorejas mākslinieka Džaha Kū monoizrāde “Cuckoo” atklāja dokumentālus korejiešu politikas faktus, ko autors un vienīgais izpildītājs meistarīgi precīzi un emocionāli atturīgi sasaistīja ar savu personisko dzīvi emigrācijā Nīderlandē. Ierakstā bija dzirdama Džahas Kū tēva balss, kurš dēlam lūdz, lai viņš neatgriežas dzimtenē. Džaha Kū stāstā liela vieta ir bērnības drauga Džerija liktenim, ko varas režīms tieši vai netieši ir novedis pie pašnāvības, un tas ir tipisks mūsdienu Dienvidkorejas sabiedrību raksturojošs piemērs. Fonā stāstījumu pavadīja blīvi samontētie attēli ar dokumentāliem kadriem, kur redzami atbildīgie cilvēki, redzami protesti pret Korejas pievienošanos Starptautiskajai Pasaules bankai 1997. gadā, kas noveda valsti pie smagas krīzes. Citos kadros – video, kur kāds cilvēks nolec no tilta, vēl kāds cits metas no perona priekšā vilcienam. Stāstījumu mākslinieks izvērš ironiski – sēžot pie galda, uz tā ir trīs rīsu vārāmie katli, kas ne tikai nevainojami pilda vārīšanas funkciju, bet arī “runā” iepriekš programmētu tek­stu. Džaha Kū pauž mākslinieka stāju, protestējot pret notiekošo savā dzimtenē, pret to, kā “cietais rīsu grauds kļūst par mīkstu kumosu”. Finālā bezvārdu īsā epizodē ar rīsu spiedes palīdzību mākslinieks no vārītajiem rīsiem veido četrstūrīšus – ķieģelīšus, bezkaislīgi kraujot tos citu uz cita, līdzīgi kā cilvēkus saspiež varas sistēma, nežēlīgi izrēķinoties ar nepaklausīgajiem.

Tārpi, izbāznis un zombiji

Tēmu meklējumi subjektīvi personiskajā mākslinieka pasaulē man bieži raisa reakciju – ar ko mana pieredze mazāk vērta un kāpēc gan jāvelta savs laiks svešas dzīves momentam? Bet tādu jautājumu neradīja britu mākslinieka Kima Noubla jaudīgais projekts “Šūpuļdziesma mait­ēdājiem”. Mākslinieka totālā pieeja, lai vientulības robežās atrastu saites ar būtnēm, ko cilvēki parasti atstāj ārpus uzmanības, pārkāpa ierastās uzvedības normas. Noubla priekšnesumā apvienota viņa vairāku gadu ilgusī eksperimentālā pieredze, kur acīmredzama neatlaidība sasniedz pat zināmas apmātības līmeni. Viņš uzstājas uz skatuves, sarunājoties ar viņa paša izgatavotu vāveres izbāzni, līdzās ir izgaismota mājiņa un palielinājumā filmēts kustīgs tārps, ko mākslinieks sauc par savu meitu. Prezentācijas videokadros netrūkst daudz neveiksmīgu epizožu, piemēram, tārps, kuru ekskursijā kā adoptētu bērnu ved Noubls, aizlido no mašīnas vējstikla. Cits piemērs ir epizode pie filmētas lapsas alas, pie kuras vairākas dienas dzīvo Noubls, ticamības labad iesmērējies ar netīrumiem. Ala ilgstoši paliek tukša, un šim tukšumam ļoti līdzīgs ir Noubla tēva rīkles caurums, kas arī uzfilmēts dokumentālā veidā. Meklējot tuvību ar māti, tēvu, redzami patiesi šokējoši kadri. Savukārt Londonas ielās, kur dzīvo Noubls, uzfilmētas dejojošas lapsas, turklāt cita epizode filmēta, izsaucot policiju, lai sabrauktajai lapsai pilnā nopietnībā organizētu bēres. Mākslinieka uzstāšanās2 apzināti kairina skatītāju uztveri, pārbaudot robežas starp atgrūdošu riebumu un aizspriedumiem, kas liedz pieņemt acīmredzamās bioloģiski fizioloģiskās pasaules patiesības. Noubla eksperimenti ir pārsteidzoši, raisa satriecošu apbrīnu par maksimālu pietuvināšanos izvēlētai tēmai, kas lauž stereotipus par to, kas ir vai nav mākslinieks.

Teātra trupas “Kvadrifrons” izrāde “Kad guļošais mostas” pieteikta kā zombijbalets.
Publicitātes foto

Teātra trupas “Kvadrifrons” izrāde “Kad guļošais mostas” (režijas, teksta, telpas autors Klāvs Mellis), kas pieteikta kā zombijbalets, potenciāli piestāv “Kvadrifrona” radošajam profilam ar tā ironijas, asprātības un naivitātes savienojumu, ko parasti rāda grupas izrādes. Šoreiz tēma šķita neatrisināta un eksperiments ar lasīšanas un skatīšanās vienlaicīgumu – neveiksmīgs. Novērtējot meistarīgo grima mākslinieka darbu, tomēr skatīšanās uz cilvēkveidīgo izstrādājumu – surogātu, kuri monotoni apmēram stundu raustās konvulsijās, – bija mulsinoša. Pat vērojot no mazā Toma perspektīvas, kurš kā galvenais tēls parādās tikai bukleta trīsdesmit lappusēs, neskaidri nojaušamas konfliktējošās attiecības starp Tomu/autoru Klāvu Melli un četriem zombijdraugiem. Jācer, ka tas neliecina par dziļāku krīzi draugu – mākslinieku – ansamblī.

Maņas un iemaņas

Klēras Kaningemas lekcija izrāde “Četras kājas labi” turpina “Homo Novus” tradicionālo programmas līniju, ko vairākos iepriekšējos gados piepildīja itāļu māksliniece Kjāra Bersanī ar poētiskajām performancēm,3 norādot uz mākslinieciskām ambīcijām, kas piemīt cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Šogad Kaningema – kustību māksliniece no Skotijas, kura dzīvo, strādā un dejo ar kruķiem –, bija atvedusi priekšnesumu – stāstījumu par savas mākslinieciskās prakses tapšanu. To viņa ilustrēja ar kustību tehnikas piemēriem, viņas nepretenciozā uzstāšanās ar dažiem slaidiem, ko lieliski papildināja festivāla “Homo Novus” surdotulks, radīja manī kā skatītājā jautājumus. Kāpēc Kaningema piešķir kruķiem vairāk funkciju, nekā tas ir noderīgi ikdienišķai pārvietošanās spējai? Kāpēc viņa izstrādājusi katalogu savām kustību variācijām un vēl un vēlreiz trenē prasmi turēt spieķi tieši tādā leņķī, kas ļauj viņai izpildīt baletam līdzīgas pozas un dejot? Galu galā man iekšēji atradās tikai viena atbilde – radošais gars jebkuru cilvēku ieceļ mākslinieka kārtā un piešķir viņam bezgalības un skaistuma potenciālu.

SAISTĪTIE RAKSTI

Arvien biežāk dzīves stils ar tā īstu vai iedomātu teatralitāti kļūst par tēmu publiskai performancei, brīvi interpretējot dramaturģijas, teksta, idejas, kompozīcijas un līdz­pārdzīvojuma elementus. Šķiet, nemainīgas ir tikai divas izpausmes – priekšnesums un skatītāja klātbūtne. Dzīve un skatuve draudzējas aizvien ciešāk cilvēkos, kopienās, korporatīvos pasākumos, sociālajos tīklos.

1 “Būt intīmam” no angļu valodas.
2 Intervija ar Kimu Noublu par viņaradošo dzīvi https://satori.lv/article/izdzivosanas-plans-saruna-ar-teatramakslinieku-kimu-noublu/comments.
3 “Vienradzi meklēt” 2021 un “Dūmaka” 2022.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Pieturā stāv ome ar mazdēlu. Garām brauc auto un apšļāc stāvētājus…” stāsts ar negaidītām beigām piedzīvots Pārdaugavā
Kokteilis
FOTO. “Pat prātā nenāk uzturēt savus bērnus!” – Liene Kiviča Londonā it kā iegādājas zīmola somiņu par teju 6000 eiro, un nokaitina soctīklu lietotājus
Putins dod Šoigu laiku līdz 1. oktobrim, lai apstādinātu ukraiņus
VIDEO. Ekskluzīvi. Putins atpūšas Somijā – gaužām neveikls, kautrīgs un absolūti “tautiskā stilā”
Krimināls
Cēsu novadā vīrietis caur logu šauj istabā, lai aizbiedētu nelūgtus viesus. Policija nodarījumā saskata slepkavības mēģinājumu
Lasīt citas ziņas
Panākta konceptuāla vienošanās par ieceri konfiscēt Krievijas transportlīdzekļus, ja tie nepamestu Latviju
Krimināls
Cēsu novadā vīrietis caur logu šauj istabā, lai aizbiedētu nelūgtus viesus. Policija nodarījumā saskata slepkavības mēģinājumu
Putins dod Šoigu laiku līdz 1. oktobrim, lai apstādinātu ukraiņus
VIDEO. “Vilks bija ļoti drošs!” – strādnieks Ludzas novadā satiek un nofilmē vilku ar netipisku uzvedību
Veselam
Slikta pašsajūta pēc ēšanas… Par ko tas liecina?
23:03
VIDEO. Floridā aligatora žokļos atrod sievietes līķi
22:35
Receptes
Košā burkānu kūka ar glazūru un šokolādes skaidiņām
22:04
Veselam
“Mēs nedomājām, ka ir tik slikti…” Onkoloģijas pacientu pārstāvis komentē VK revīzijā atklāto
Iedzīvotāju sašutumu izraisa automašīna ar provokatīvu uzrakstu krievu valodā. Policija atklāj, kā rīkosies
VIDEO. Ekskluzīvi. Putins atpūšas Somijā – gaužām neveikls, kautrīgs un absolūti “tautiskā stilā”
“Pieturā stāv ome ar mazdēlu. Garām brauc auto un apšļāc stāvētājus…” stāsts ar negaidītām beigām piedzīvots Pārdaugavā
Dārzs
Kad ražu vākt, bet kad dārzu labāk netraucēt? Dārza darbu kalendārs no 25. septembra līdz 2. oktobrim
Krievu okupanti okupētajā Doņeckā veido kara skolu. “Neprāta darbs! Tas ir ļoti tuvu frontes līnijai,” uzskata Pizele
Danusēvičs par azartspēļu zāļu slēgšanu Rīgā: Jāatstāj kaut kāda vieta tiem, kam tā ir izklaide
Receptes
Košā burkānu kūka ar glazūru un šokolādes skaidiņām
VIDEO. Floridā aligatora žokļos atrod sievietes līķi
Politologs Daukšts: “Pasaule tuvojas ļoti nopietnai kulturāli etniskai krīzei, kas var sākties Kalnu Karabahā”
FM rosina hipotekāro kredītprocentu maksājumus uz laiku iekļaut IIN attaisnotajos izdevumos
Kokteilis
“Vai esi izdarījusi kaut ko tādu, lai vīrietim tev gribētos dāvināt ziedus?” Jānis atklāj, kāpēc vīrieši pirmajā randiņā sievietēm nedāvina ziedus
Veselam
Slikta pašsajūta pēc ēšanas… Par ko tas liecina?
Rajevs pametīs AS frakciju un atkārtoti kļūs par Iekšlietu ministrijas parlamentāro sekretāru
CEĻOJUMA APRAKSTS. Kā Aija brauca Venēciju iepazīt, izbaudot picas un iegūstot cieņu pret Latvijas odiem
Triecienā pa Krievijas Melnās jūras karaflotes štābu nogalināti desmitiem krievu virsnieku, ieskaitot flotes komandieri
Jaunā apkures sezona sāksies ar zemākiem siltumenerģijas tarifiem nekā pērn
Kokteilis
FOTO. “Megana ir kā dīva! Bet princis Harijs – viņas pavadonis” – Saseksas hercogi ierodas kinozvaigžņu ballītē Santa Barbarā
Naktī gaidāma pirmā rudens salna. Vai auksts būs arī pa dienu? Laika prognoze otrdienai
Nauda iestrēgusi: jau nedēļu kavējas Krievijas pensiju izmaksa
Auklīti izmet no darba pēc rozā vīna baudīšanas kopā ar bijušo britu premjeru
Kokteilis
VIDEO. “Tas bija liels pārsteigums!” – Raimonds Vējonis pirmo reizi publiski komentē, ko bija iedzēris no “kolas” pudelītes skatītāju tribīnēs basketbola spēles laikā
Kokteilis
FOTO. “Pat prātā nenāk uzturēt savus bērnus!” – Liene Kiviča Londonā it kā iegādājas zīmola somiņu par teju 6000 eiro, un nokaitina soctīklu lietotājus
Vien 50 gadu vecumā nomiris Saeimas deputāts Atis Deksnis