Foto no VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” arhīva

Eksperts: “Sālīt” tiltu nozīmē to sabojāt 3

Mūsu lasītāji jautā, vai ziemās, kaisot ceļus un tiltus ar sāli, pārlieku nesaīsinām to kalpošanas mūžu. Varbūt pret automašīnu un gājēju slīdēšanu ir atrodami un izmantojami citi ceļiem, tiltiem un dabai mazāk kaitīgi materiāli?

VIDEO. Esot bijusi pikta, jo Mailo saskrāpējis viņas jauno BMW: TV šova zvaigznes Bindres suns, ko viņa atstāja piesietu ķēdē laukos, nonācis dzīvnieku patversmē 8
FOTO, VIDEO. “Viņš pat to nevar noslēpt!” Princis Viljams ar savu rīcību mīļoto Keitu nostādījis neērtā situācijā Jordānijas prinča kāzās
“Burtiski no zobiem es viņu izrāvu!” Jelgavas rajonā mājas pagalmā nāk šakālis un cenšas nomedīt kucēnu
Lasīt citas ziņas

Nekā labāka neesot


Uzņēmuma “Latvijas valsts ceļi” uzturēšanas uzraudzības daļas vadītājs Jānis Kastanovskis nenoliedz, ka nātrija hlorīda jeb vārāmās sāls izmantošanai ir savi trūkumi, piemēram, tā veicina metāla rūsēšanu. Tomēr, kā viņš apgalvo, pret slīdēšanu lētāka un efektīvāka materiāla pašlaik neesot. Viņaprāt, ja tāds būtu, tad to sen jau izmantotu. Lūk, arī Lietuvā, Viļņas Ģedimina Tehniskās universitātes speciālisti esot secinājuši, ka vispieņemamākā ir tradicionālā nātrija un kalcija hlorīdu izmantošana.

CITI ŠOBRĪD LASA

Latvijā pret ceļu apledojumu gan mēdzot lietot dažādus paņēmienus. Ceļu brauktuves parasti kaisa ar mitro sāli, zemākās temperatūrās – ar smilts un sāls maisījumu. Tāpat vietām tos kaisa ar smilti vai sīkām šķembiņām. Mazāk nozīmīgus, ar grants segumu klātos ceļus apledojuma novēršanai piebrauktā sniegā ar greideri ievelk rievas.

Ceļu uzturēšanai Eiropā nav vienotu prasību, tomēr visās Eiropas valstīs apledojumu novērš ar tehnoloģijām, kas balstās uz hlorīdu izmantošanu.

Valsts autoceļu kaisīšanā izmanto nātrija hlorīdu jeb vārāmo sāli, kuru Latvijā ieved gan no Eiropas Savienības dalībvalstīm, gan no Baltkrievijas un Ukrainas. Šai ziemai sagatavotie aptuveni 48 500 tonnu valstij izmaksājuši aptuveni 3,5 miljonus eiro. Rēķinot izdevumus par importēto sāli un par valsts nozīmes ceļu, tiltu, ietvju un riteņbraucēju celiņu tīrīšanu un kaisīšanu, izdevumi ir gana iespaidīgi (skat. tabulu).

Melase, granīts, cukurs 


Jānis Kastanovskis gan atzīst, ka pret slīdēšanu, protams, varot lietot arī citus materiālus. Piemēram, apledojuma veidošanos var novērst ar kalcija magnija acetātu vai kālija acetātu. Bet šo ķīmisko vielu lietošana noteikti būšot ievērojami dārgāka par parasto sāli.

Piemēram, ASV un Anglijā ceļu kaisīšanai izmanto melasi, viņš stāsta. Sajaucot to kopā ar sāli, uzlabojas iedarbība pret apledojuma veidošanos, reizē samazinās kaisāmā materiāla daudzums.

Savukārt Zviedrijā un Somijā, kur pieejams vietējais granīts, apdzīvotās un īpaši aizsargājamās dabas vietās ceļu kaisīšanai izmanto granīta šķembas. Lai vasarā neveidotos putekļi un neaizsērētu lietus ūdens notekas, pavasaros tās savāc un uzglabā atkārtotai izmantošanai. Tāpat Zviedrijā bijuši mēģinājumi kaisīt ceļus ar cukuru.

Jānis Kastanovskis stāsta, ka ceļu kaisīšana ar sāli vien nesamazina to kalpošanas laiku. Tiesa, ja gaisa temperatūra svārstās ap nulli, ceļa mūžu varot saīsināt biežā sasalšana un kušana, kuru savukārt veicina arī ceļa apledojuma novēršanas pasākumi. To ietekmē asfalta segumā pamazām veidojas plaisiņas vai bedrītes, kurās iekļuvušais ūdens sasalst un vēl vairāk salauž asfalta segumu. Šāda parādība gan neietekmējot jaunus, tikko izbūvētus ceļa segumus.

Tilti tomēr rūsē


Uzņēmuma “Latvijas valsts ceļi” tiltu daļas vadītājs Māris Dūzelis atzīst, ka sāls izraisa tiltu tērauda konstrukciju koroziju. Uz dzelzsbetona tiltiem sāls, nokļūstot uz konstrukciju betona virsmas, laika gaitā iesūcas dziļumā un izraisa stiegrojuma koroziju, kas savukārt izraisa betona konstrukciju plaisāšanu, stiegrojuma un betona saķeres zudumu, kā arī tilta kalpošanas laika un nestspējas samazināšanos. Pēdējos divdesmit gados tiltu būvniecībā gan tiekot lietotas monolītā dzelzsbetona konstrukcijas. Lietojot tās, sāls postošā ietekme jūtami samazinās un tilti kalpo ilgāk. “Turklāt šīm konstrukcijām betona aizsargkārta ap stiegrojumu ir ievērojami biezāka nekā saliekamajām konstrukcijām, tādējādi neļaujot sālij veicināt stiegrojuma koroziju,” piebilst Māris Dūzelis.

Sāls ietekmi nerēķina


Uzņēmuma pārstāvis saka, ka tiltu kalpošanas mūžu nesaīsina tikai sāls. Tiltu tehnisko stāvokli, tāpat kā ceļus, ietekmē pārāk biežās āra temperatūras svārstības, automašīnu izplūdes gāzes, betona konstrukciju ražošanā pieļautie defekti, smagsvara spēkratu pārlieka slodze, nodilums un citi apstākļi. Tā kā ceļu un tiltu tehnisko stāvokli ietekmē vienlaikus vairāki nule minētie apstākļi, esot ļoti sarežģīti atsevišķi aprēķināt sāls radītos remonta izdevumus.

Uz jautājumu, vai “Latvijas valsts ceļi” ir aprēķinājuši, kādi un cik bieži ir ceļu un tiltu remontu izdevumi, ik gadu ziemās kaisot tos ar sāli, uzņēmuma pārstāvji atbild, ka šādus aprēķinus vai pētījumus uzņēmumā neesot veikuši.

Lētā dārgā “sālīšana”


Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Būvmateriālu laboratorijas vadītājs, inženierzinātņu doktors Valdis Zvejnieks spriež, ka īstermiņā ceļu un tiltu kaisīšana ar sāli ir gan lētāka, gan uzturētājiem ātrāka un ērtāka. “Bet ilgtermiņā šī “sālīšana” iznāk dārgāka. Sen laboratoriski pārbaudīts, ka jebkurš betons, kas piesūcināts ar piecprocentīgu sāls šķīdumu, sagrūst piecas reizes ātrāk nekā ar saldūdeni piesūcinātais. Bet, kā zināms, uz tiltiem izkaisītās sāls koncentrācija mēdz būt ievērojami lielāka. Ja turklāt gaisa temperatūra ir zemāka par 18 grādiem, tad ar sāli piesūcināts betons sāk plaisāt un sagrūt vēl ātrāk,” skaidro laboratorijas vadītājs.

Lai to novērstu, viņaprāt, jāpārtrauc tiltu kaisīšana ar šķietami lēto un izdevīgo sāli un steigšus jādomā par citu pretslīdes materiālu izmantošanu. “Tilti, viadukti un apmēram 100 metru gari ceļa posmi pirms un aiz tiem būtu jākaisa, piemēram, ar granīta vai cita akmens iežu šķembiņām, kā to jau dara Zviedrijā un Somijā un kas pilnīgi būtu iespējams arī Latvijā. Kaisot tiltus ar sāli vismaz trīs vai četrus mēnešus gadā, betona konstrukciju pakāpeniska sagrūšana notiek vismaz piecreiz ātrāk nekā saldūdens ietekmē. Ja mēs katru gadu “nesālītu” tiltus, tādējādi samazinot mākslīgi radīto atkušņu un apledojumu biežumu, to kalpošanas mūžs būtu krietni ilgāks. Atkušņi un sasalšana būtu atkarīgi tikai no gaisa temperatūras svārstībām, kas ziemās nav nemaz tik biežas. Bet pašlaik, kaisot ar sāli, mēs šos atkušņu un sasalšanu skaitu mākslīgi palielinām, iznākumā tilti un viadukti jāremontē biežāk nekā tad, ja tos nekaisītu ar sāli,” apgalvo Valdis Zvejnieks.

Pētījumi pierāda


Pirms četriem gadiem piecu RTU inženierzinātņu doktoru un maģistru kopīgi veiktajā pētījumā par drošas un ilgtspējīgas autoceļu transporta infrastruktūras attīstību cita starpā tā autori atklājuši bojājumu galvenos cēloņus aptuveni 249 tiltiem Latvijā.

Pētnieki apstiprina, ka galvenais tiltu bojājumu izraisītājs ir stiegrojuma korozija, citiem vārdiem, rūsēšana. Svarīgākie stiegrojuma koroziju izraisošie faktori ir betona sairšana, sāls iedarbība un mitrums.

Gads Izdevumi eiro (ar PVN)
2009 25 303 263
2010 29 638 743
2011 20 262 552
2012 27 995 277
2013 21 985 384
Avots: “Latvijas valsts ceļi”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. Esot bijusi pikta, jo Mailo saskrāpējis viņas jauno BMW: TV šova zvaigznes Bindres suns, ko viņa atstāja piesietu ķēdē laukos, nonācis dzīvnieku patversmē
FOTO, VIDEO. “Viņš pat to nevar noslēpt!” Princis Viljams ar savu rīcību mīļoto Keitu nostādījis neērtā situācijā Jordānijas prinča kāzās
“Burtiski no zobiem es viņu izrāvu!” Jelgavas rajonā mājas pagalmā nāk šakālis un cenšas nomedīt kucēnu
Neticama veiksme lutinās tieši viņus! Astrologs nosauc divas zodiaka zīmes, kam ļoti paveiksies jūnijā
Batalauskis: “Ir traki! Darba tirgū ienāk par 20 gadiem vecāki cilvēki, kas nekad neko nav strādājuši”
Lasīt citas ziņas
Edmunds Krastiņš: “Kāpēc mēs tērējam vairāk par kaimiņvalstīm, bet rezultāta nav?”
Vīruss varētu pārvietoties arī starp zīdītājiem: eksperti nopietni satraukti par putnu gripas mainību un straujo uzliesmojumu
Ukraina sākusi virkni “nekaunīgu operāciju”, lai krievi kristu panikā
FOTO, VIDEO. “Viņš pat to nevar noslēpt!” Princis Viljams ar savu rīcību mīļoto Keitu nostādījis neērtā situācijā Jordānijas prinča kāzās
Ja tu sagaidīsi pozitīvo, tad pat vissarežģītākās situācijas nostrādās tev par labu! Horoskopi 4.jūnijam
23:06
Ukraina sākusi virkni “nekaunīgu operāciju”, lai krievi kristu panikā
21:18
“Mēs piedāvājam patiesu partnerību”: Maskavas sabiedrotā Kirgizstāna paudusi gatavību sadarboties ar Eiropu
20:56
VIDEO. Esot bijusi pikta, jo Mailo saskrāpējis viņas jauno BMW: TV šova zvaigznes Bindres suns, ko viņa atstāja piesietu ķēdē laukos, nonācis dzīvnieku patversmē
FOTO. Latvijas hokejistu sirdsdarbiņš: Rubīns, Balinskis un Bukarts iepriecina bērnus dārza svētkos Bērnu slimnīcā
Batalauskis: “Ir traki! Darba tirgū ienāk par 20 gadiem vecāki cilvēki, kas nekad neko nav strādājuši”
FOTO. Praida gājienā Rīgā piedalās vairāki tūkstoši cilvēku
“Mēs piedāvājam patiesu partnerību”: Maskavas sabiedrotā Kirgizstāna paudusi gatavību sadarboties ar Eiropu
FOTO. Dailes teātra aktieri saņēmuši Teātra dienas izcilības balvas – kas tās saņēma?
“Burtiski no zobiem es viņu izrāvu!” Jelgavas rajonā mājas pagalmā nāk šakālis un cenšas nomedīt kucēnu
FOTO. Tūkstošiem ziedu un krāsu! Pasakains skaistums! Rīgas centrā atklātas vasaras puķu dobes
Neticama veiksme lutinās tieši viņus! Astrologs nosauc divas zodiaka zīmes, kam ļoti paveiksies jūnijā
Redžeps Tajips Erdogans svinīgi inaugurēts uz trešo termiņu Turcijas prezidenta amatā
Medicīnai piešķir un piešķir papildu finansējumu, taču rindas pie ārstiem nemazinās… Kā tas iespējams?
Meksikā šausminošs atradums: policija uziet 45 plastmasas maisiņus ar cilvēku mirstīgajām atliekām…
Plakstiņi aizsedz skatu – kādi ir iespējamie risinājumi?
Vīrietim, negaisa laikā airējot, iesper zibens: “Es uzreiz sapratu, ka katra sekunde ir svarīga, un sāku vilkt viņu uz krastu”
Lasītāja jautā: Esmu bankā noguldījusi naudu bēru izdevumiem. Vai to pēc nāves varēs saņemt bērni?
Ja tu sagaidīsi pozitīvo, tad pat vissarežģītākās situācijas nostrādās tev par labu! Horoskopi 4.jūnijam
“Tauta sagaida, lai prezidents spētu distancēties no politiskajām partijām,” uzskata tiesnese Ziemele
Sinoptiķu prognozes sestdienai: gaisa temperatūra nesasniegs vasarīgus grādus
“Es tiešām gribētu maksimāli būt daļa no Latvijas sabiedrības.” Saruna ar jaunievēlēto Latvijas Valsts prezidentu Edgaru Rinkēviču
Politoloģe: Varētu izveidoties četru partiju koalīcija, NA un AS nevajadzētu izlikties, ka šīs sarunas ir kāds pārsteigums
Jau rīt Rīgas praida lielais gājiens. NA un LRA Rīgas domes deputāti aicina noņemt LGBTQ kopienas karogu no domes ēkas
Navaļnijs cietumā pieprasījis ķenguru, balalaiku un pudeli kandžas: Kad sēdi soda izolatorā, kur nav daudz izklaižu, var izklaidēties, sarakstoties ar administrāciju
VIDEO. Vilcienu sadursmē Indijā ievainoti vismaz 200 cilvēki, gājuši bojā – vismaz 50
VIDEO. Pasaulē augstākā virsotne Everests lēnām pārvēršas par atkritumu kalnu