Aivars Aksenoks, Juris Binde un Gunārs Ansiņš pie viedā luksofora.
Aivars Aksenoks, Juris Binde un Gunārs Ansiņš pie viedā luksofora.
Foto: Kārlis Volkovskis

Viedie luksofori sāk sodīt pārgalvīgos braucējus – pie sarkanās gaismas braukt nedrīkst 94

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Manevri Baltijas jūrā: Krievija demonstrē savu spēku, jo visu laiku tiek runāts, ka pēc kara Ukrainā Baltijas valstis būs nākamās
Ja krievi palaistu kodolgalviņu, kādu draudu tas nestu Eiropai? Atbild virsnieks
Poikāns par Rinkēviča orientāciju: “Mazi cilvēki runā par cilvēkiem”
Lasīt citas ziņas

No 21. marta Liepājā Ūliha un Robežu ielas krustojumā oficiāli sākusi darboties ar “LMT” mašīnredzes risinājumu aprīkotā viedā satiksmes kontroles iekārta. Tas ir pirmais šāda tipa risinājums Latvijā, kas oficiāli iekļauts satiksmes uzraudzības sistēmā un fiksēto informāciju par autovadītājiem, kuri šķērsojuši krustojumu pie sarkanās gaismas, nodos Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Pašvaldības policijas datubāzēm, lai pārkāpējiem tiktu piemērots administratīvais sods.

Kas paveikts?

CITI ŠOBRĪD LASA

Mēģinot noskaidrot jauninājuma perspektīvas, vispirms uzklausām trīs amatpersonas, kuras tā tapšanā tieši līdzdarbojušās.

Gunārs Ansiņš, Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs, uzsver, ka Liepāja jau piecus gadus strādā pie satiksmes drošības uzlabošanas: “Lai gan Liepājā reģistrēto transportlīdzekļu skaits gadu no gada turpina pieaugt, pēdējo piecu gadu laikā mūsu pilsētā par 20% sarucis ceļu satiksmes negadījumu skaits. Esam mērķtiecīgi strādājuši, lai Liepāja būtu maksimāli droša kā gājējiem un velobraucējiem, tā autobraucējiem. Papildus ātrumvaļņiem, paaugstinātiem krustojumiem, augošai veloinfrastruktūrai, regulējamām un izgaismotām gājēju pārejām jau pēdējos desmit gadus esam ceļu satiksmē ieviesuši arī dažādus viedos risinājumus – sensorus, videodetektorus, luksoforu attālinātās vadības sistēmu. Šodien kopā ar “LMT” esam spēruši vēl vienu nozīmīgu soli uz priekšu, lai mēs visi Liepājas ielās justos aizvien drošāk.”

Juris Binde, “LMT” prezidents un valdes priekšsēdētājs, ir gandarīts, ka izveidojusies sadarbība ar Liepāju: “Tā bija pirmā pašvaldība, kas izrādīja patiesu interesi par šo inovatīvo risinājumu. Tur sākām iekārtas testēšanu. Tehnisku sarežģījumu nebija, bet izrādījās, ka nepieciešamas izmaiņas vairākos normatīvos aktos, kas šādu kontroli reglamentē. Arī līgumi starp “LMT”, CSDD, Valsts policiju un attiecīgās pašvaldības policiju.” Viņš atklāj, ka šobrīd risinās pārrunas arī ar vairākām citām pašvaldībām. “Atsaucība dažāda – no aktīvas vēlmes ko šādu savā teritorijā ieviest līdz vēsai atturībai – sak, nevēlamies savus iedzīvotājus apkraut ar papildu sodiem,” tā Binde. “Un tas, par spīti testa režīmos iegūtiem datiem, kuri izskatās vienkārši briesmīgi. Pie sarkanās gaismas Rīgas testu punktā (Krustabaznīcas ielā) gada laikā aizbrauc ap 8000 automobiļu. Bet policija bez šādas modernas kontroles palīdzības visā Latvijā aiztur uz pusi mazāk šādu grēkotāju.” Aivars Aksenoks, CSDD valdes priekšsēdētājs, arī līdzdarbojies šajā projektā: “Mums izdevies veiksmīgi sakārtot datu apmaiņas un apstrādes risinājumus un šo informāciju integrēt CSDD transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. No tās ziņojums par fiksēto pārkāpumu nonāk attiecīgās pašvaldības policijā, kura tad pieņem lēmumu par piemērojamo sodu un sūta CSDD – lai mēs ierastajā formā informētu pārkāpēju un sekotu soda izpildei. Manuprāt, paņēmiens satiksmes uzraudzības pilnveidošanai moderns un nepieciešams.”

“LMT” prezidents ir gandarīts, ka Liepājas precedents ir novērsis arī juridiskos šķēršļus. “Turpmāk viss atkarīgs no pašvaldībām, kuru teritorijās bīstamie krustojumi atrodas,” saka Binde. “Kopumā – policijai cilvēkresursu nepārprotami trūkst. Tādēļ jebkura digitāla palīdzība pārkāpumu skaita mazināšanā jau tuvākajā nākotnē ir ļoti vajadzīga.”

Kādu pārkāpumu šī iekārta fiksē?

Luksofors, kas ķers pārkāpējus.
Foto: Kārlis Volkovskis

Pat bērnam zināms: ja deg sarkans – krustojumā iebraukt nedrīkst. Kāpēc tad viens vienīgs Jura Bindes pieminētais grēcinieku skaitītājs Rīgā jau saskaitījis tūkstošus pārkāpumu? Vainīgi laikam jau daudz miglainākie CSN punkti par dzelteno gaismu. “Dzeltens signāls aizliedz kustību, izņemot šo noteikumu 54. punktā minētos gadījumus, un brīdina par gaidāmo signālu maiņu (p. 45.2.)” Savukārt 54. punkts vēsta: “Ja, iedegoties dzeltenajam signālam vai brīdī, kad satiksmes regulētājs paceļ roku augšā, transportlīdzekļa vadītājs transportlīdzekli šo noteikumu 53. punktā minētajās vietās var apturēt, tikai strauji bremzējot, šā transportlīdzekļa vadītājs drīkst ceļu turpināt, neapturot transportlīdzekli.”

Nu, nu… “Tikai strauji bremzējot”. Ko tas nozīmē? Viens rāms un apkārtējo situāciju plaši pārskatošs stūrētājs “strauji” nav bremzējis jau daudzus gadus. Cits nemiera gars savu ikdienu pavada nepārtrauktos paātrinājumos un ABS sistēmas iespēju izzināšanā. Pirmais, redzot zaļu signālu krietnā attālumā, būs sapratis, ka viņam pie stoplīnijām spīdēs vien dzeltens un sarkans, pieripos rāmi un bez jebkāda straujuma apstāsies. Otrais centīsies paspēt, atļauto 50 km/h vietā lidos jau ar 70+ un pie dzeltenā nesavāksies pat kaucot. Ielidos pat sarkanajā. Par ko tad arī saņems tās digitālās kvītis.

Labi? Ļoti labi. Varbūt soda naudiņas (līdz pat 140 eiro) paārstēs. Žēl tikai, ka likumā par šādu lidošanu paredzētos četrus soda punktus viedais policists nepiešķirs – šis braucēju atpazīt nemāk.

Vai var vēl labāk?

SAISTĪTIE RAKSTI

Patiešām gudrs, patiešām moderns krustojuma regulators būtu tad, ja ne tikai sodītu, bet arī novērstu pārkāpumus. Jautāju J. Bindem un A. Aksenokam – vai “LMT” un CSDD ir iestrādes, ieceres tādu iekārtu izveidē, kas nevis sodītu par braukšanu pie sarkanas gaismas, bet novērstu šī sarkanā signāla nevajadzīgu, formālu degšanu (spilgts piemērs Daugav­grīvas šosejas un Zilās ielas krustojums)?

Juris Binde: “Tas ir tikai un vienīgi luksoforu apsaimniekotāju vēlēšanās vai nevēlēšanās jautājums, jo šādas ierīces jau būtu integrējamas esošajās satiksmes regulēšanas sistēmās, kas neapšaubāmi ir sarežģītāk nekā Liepājas variantā, kur luksofora vadība paliek vecā un tiek tikai papildināta ar novērošanas un pārkāpumu fiksēšanas sistēmu.” Viņam piekrīt arī Aivars Aksenoks: “Kas attiecas uz tiešām viedo luksoforu ieviešanu, kuri mācētu ne tikai sodīt, bet arī savu darbību pielāgot reālajai satiksmes situācijai, – tas ir satiksmes organizācijas jautājums, kas pilnībā atrodas pašvaldību pārziņā. Mēs varam konsultēt, varam veikt nepieciešamās ekspertīzes – ja projektu attīstītājiem tādas būs nepieciešamas.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Manevri Baltijas jūrā: Krievija demonstrē savu spēku, jo visu laiku tiek runāts, ka pēc kara Ukrainā Baltijas valstis būs nākamās
Ja krievi palaistu kodolgalviņu, kādu draudu tas nestu Eiropai? Atbild virsnieks
Poikāns par Rinkēviča orientāciju: “Mazi cilvēki runā par cilvēkiem”
Krievijas diversanti pēc Kahovkas HES uzspridzināšanas izliekoties par evakuētiem civiliedzīvotājiem
VIDEO. “Izsludināts karastāvoklis, cilvēkus aicina evakuēties – Ukrainas armija ienākusi Krievijā!” Izplata šķietamu Putina paziņojumu
Lasīt citas ziņas
Lauki Ukrainas dienvidos pēc Kahovkas HES iznīcināšanas nākošgad var kļūt par tuksnesi
LA.LV jautā: Kāda ir Krievijas motivācija Kahovkas HES aizsprosta spridzināšanai?
Vēstniece: Zviedrija cer, ka Viļņas samits būs vēsturisks samits, lai Zviedriju pievienotu NATO
VIDEO. Princis Harijs un Megana Mārkla soctīklos publicē ļoti mīļu video
FOTO. “Tagad vairs nekas nesāp…” Lilitas Ozoliņas ģimene atklājusi dažus faktus par leģendārās aktrises pēdējām dzīves dienām
10:32
Starp Jelgavas un Liepājas šosejām uz Rīgas apvedceļa slēdz bīstamos 32 kreisos pagriezienus
10:27
Zvejsalnieks: Apziņošanas sistēma un regulārā trauksmes sirēnu pārbaude stipri izskatās pēc formālisma
10:26
Mūžībā devusies Latvijā zināmā folkloriste un “Skandinieki” vadītāja Helmī Stalte
rīkoties, ja dzīvnieks krīt uz nerviem vai ir apnicis? Kā tikt vaļā no mājdzīvnieka?
Manevri Baltijas jūrā: Krievija demonstrē savu spēku, jo visu laiku tiek runāts, ka pēc kara Ukrainā Baltijas valstis būs nākamās
VIDEO. “Mana lielākā kļūda bija to suni paņemt…” Agrita Bindre komentē Mailo skandālu TV šovā
10 augļu koki un ogas, kas lieliski aug arī toveros un podos
“Runājam divās valodās…” Kariņu doma par koalīcijas paplašināšanu nav pametusi jau kopš valdības izveidošanas
Krievijas diversanti pēc Kahovkas HES uzspridzināšanas izliekoties par evakuētiem civiliedzīvotājiem
Sahāras seno cietokšņu pilsētas ir īsts kultūras dārgakmens! Kopš 2002.gada tur gan nav klejojis neviens tūrists…
Zaporižjes apgabalā appludināti lauksaimniecības lauki. Kāpēc?
“Naftas cenas ir pakļautas spiedienam…” Akciju cenas ASV un Eiropas biržās pieaug, naftas cenas krītas
Gaida, Arnis un Arno – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Amsterdama aizliedz publisku zālītes smēķēšanu sarkano lukturu rajonā un ap kanāliem
Trešdien gaiss iesils līdz +26 grādiem! Sinoptiķi brīdina par augstu ultravioleto starojumu
“Tajā brīdī bija baigais šoks…” Saruna ar bijušo “Kurzemes finieris” valdes priekšsēdētāju Dzintaru Odiņu
Zelenskis par uzspridzināto HES aizsprostu: “Pretinieks darbojās haotiski”
Kahovkas ūdenskrātuve var izzust trīs līdz četru dienu laikā, kas var izraisīt ekoloģisku katastrofu
FOTO. Krievijas kara noziegumi – izdedzināti Ukrainas dabas rezervāti, pārbaidīti dzīvnieki, noslāpušas zivis, galēji piesārņota zeme
Vajadzīgi dvieļi, segas, ziepes, pārtika…Uzsāk ziedojumu vākšanu cietušajiem pēc Kahovkas HES uzspridzināšanas
Ja krievi palaistu kodolgalviņu, kādu draudu tas nestu Eiropai? Atbild virsnieks
VIDEO. Ukraiņu meitenīte, kura zaudēja kāju apšaudē, tagad ar protēzi piedalījusies vingrošanas sacensībās
“Kahovkas HES dambja uzspridzināšana ir tehnogēnais un ekoloģiskais terorisms,” paziņojusi Ukrainas vēstniecība Latvijā
NBS komandieris: “Redzam, ka šis karš kļūst arvien briesmīgāks”
Hokejists Rubīns karjeru turpinās Zviedrijas augstākajā līgā
SPECIĀLIZLAIDUMS. Aktuālais par karadarbību Ukrainā