“Sadales tīkls” jau izmanto divus elektromobiļus, un šogad plānots autoparku papildināt ar vēl pieciem elektrotransportlīdzekļiem.
“Sadales tīkls” jau izmanto divus elektromobiļus, un šogad plānots autoparku papildināt ar vēl pieciem elektrotransportlīdzekļiem.
Publicitātes foto

Pašvaldību iestāžu autoparki kļūs arvien “zaļāki” 0

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

 

Autoparks drīzumā kļūs “zaļš” valsts un pašvaldību iestādēm un kapitālsabiedrībām. Valdība atbalstījusi grozījumus Publisko iepirkumu likumā un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā, kas paredz gaidāmajos auto iepirkumos obligāti iegādāties noteiktu skaitu “zaļu” transportlīdzekļu. Prasība attieksies arī uz nomaksas pirkumiem, nomu vai nomu ar izpirkuma tiesībām. Gala lēmumu par likumu izmaiņām pieņems Saeima, bet paredzēts, ka grozījumi stāsies spēkā 2021. gada 2. augustā.

 

Izpildīsim vien ­minimālās ES prasības

LA
LA
Ziņas
“Kādreiz dzērāji bļaustījās uz policiju, bet ne jau Saeimas deputāts,” Vārpiņš uzskata, ka Gobzems “velk” tautu uz anarhiju 211
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielais sals atkāpsies, taču laikapstākļi nelutinās. Sinoptiķu prognoze tuvākajām dienām 6
15 stundas
LA
LA
Ziņas
Igaunijā uz ielām vairs nekaisa sāli. Kāpēc Latvija, taupot auto un dabu, nav spērusi šādu soli? 55
9 stundas
Lasīt citas ziņas

Likumprojektos paredzēts noteikt prasības, ka pasūtītājam katrā autotransporta līdzekļu iepirkumā un noteiktos pakalpojumu līgumos būs jāparedz noteikts procents “tīru”transportlīdzekļu. “Tīrs” transportlīdzeklis būs tāds, kura maksimālās izpūtēja emisijas ir mazākas nekā 50 oglekļa dioksīda grami uz vienu kilometru.

Tādā veidā plānots nodrošināt, ka tiks sasniegti Eiropas Savienības direktīvā Latvijai noteiktie minimālie iepirkuma mērķrādītāji. Tie paredz, ka no šī gada 2. augusta līdz 2025. gada 31. decembrim ir jānodrošina, ka 22% no visiem iepirktajiem pasažieru automobiļiem, vieglajam komerctransportam un autobusiem ar ietilpību līdz 22 sēdvietām, 8% no visiem iepirktajiem kravas automobiļiem un 35% no visiem iepirktajiem pilsētas autobusiem jābūt iegādātiem “tīriem”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt no 2026. gada 1. janvāra līdz 2030. gada 31. decembrim 22% mazas noslodzes transportlīdzekļiem, 9% kravas automobiļiem un 50% pilsētas autobusiem jābūt “tīriem”. Prasība attieksies arī uz maziem iepirkumiem. Piemēram, ja plānots iepirkt vienu vieglo automobili, tam būs jābūt “tīram”, bet, iegādājoties piecas automašīnas, “tīrām” būs jābūt jau divām. Vienlaikus ir noteikti arī izņēmumi, uz kuriem minētās prasības nav attiecināmas.

 

Ilgte­rmiņā dārgāk ­neizmaksās

Viens no lielākajiem autoparkiem ir AS “Sadales tīkls” rīcībā. Uzņēmuma attīstības direktors Jānis Kirkovalds “Latvijas Avīzei” pastāstīja, ka uzņēmums  ir veicis dažādu transportlīdzekļu ražotāju attīstības prognožu izpēti un analīzi, bet lielāko potenciālu uzņēmums šobrīd saskata tieši elektromobiļu un uzlādējamo hibrīdu jomā.

Šobrīd “Sadales tīkls” jau izmanto divus elektromobiļus, un šogad plānots autoparku papildināt ar vēl pieciem elektrotransportlīdzekļiem. Nākamajos piecos gados plānots iepirkt specializēto transportu, kas būs aprīkots ar elektromotoriem, savukārt kravas transports, kas nodrošina kravu loģistikas pārvadājumus lielākos attālumos, varētu tikt atjaunots ar saspiestās dabasgāzes (CNG) darbināmiem motoriem.

Lūkojoties tālākā nākotnē, “Sadales tīkls” plāno attīstīt tādu autoparku, kas iekļautu ar elektromotoriem darbināmu vieglo transportu, kā arī specializēto transportu, ko darbinātu ar elektromotoriem, kas rada enerģiju no ūdeņraža reaktoriem.

Pēc uzņēmuma aprēķiniem, jaunu, videi draudzīgu un normatīvajiem aktiem atbilstošu transportlīdzekļu iegāde varētu izmaksāt līdz aptuveni 40% dārgāk, ja salīdzina ar esošo transportlīdzekļu, kas tiek darbināti ar fosilās degvielas iekšdedzes motoriem, cenu. Kirkovalds gan sagaida, ka, attīstoties tehnoloģijām un pieprasījumam pēc “zaļā” transporta, tā tirgus cena pakāpeniski samazināsies, turklāt sadārdzinājumu pilnībā varētu kompensēt ar fosilās degvielas izmaksu starpību un nodokļiem.

“Noteikti atbalstām minētos grozījumus, jo veicinās  mērķtiecīgāku pāreju uz “zaļāku” autoparku, vienlaikus nodrošinot zemāku kopējo CO2 izmešu līmeni valstī. Šādas izmaiņas ir ļoti būtiskas ES klimatneitralitātes mērķu sasniegšanai.

Uzskatu, ka valdības atbal­stītie grozījumi ir optimāli, jo ir jādomā par efektivitāti, kas ne vienmēr iet roku rokā ar “zaļās” enerģijas attīstību, tāpēc ir jāatrod balanss. Vienlaikus būtu svarīgi meklēt arī papildu motivējošus instrumentus, piemēram, nodokļu sistēmā, jo tas veicinātu vēl straujāku uzņēmumu un organizāciju pāreju uz zemāku CO2 emisiju vai bezizmešu transportu,” norādīja Kirkovalds.

 

Iesaka neizvēlēties hibrīdus

Elektromobilitātes eksperts Kārlis Mendziņš sacīja, ka grozījumi nāks par labu situācijai, jo tagad attiecīgajām institūcijām būs personīgā pieredze ar šādiem transportlīdzekļiem. “Galvenais, lai neuzkāptu uz grābekļa un neizvēlētos lādējamos hibrīdus.

Šie automobiļi uz papīra atbild par ļoti mazu CO2 daudzumu, bet realitātē hibrīdus neviens nekad nelādē. Tādā scenārijā hibrīds ir pat sliktāka izvēle par auto bez elektriskā asistenta tehnoloģijām. Izvēloties hibrīda variantus, ir jābūt tiešām uzmanīgiem, jo, tos nepareizi ekspluatējot, var izrādīties, ka tas nav nedz ekoloģiski, nedz ekonomiski pamatots lēmums. Kā arī valstij un pašvaldībām ir jārāda piemērs sabiedrībai,” uzskata Mendziņš.

SAISTĪTIE RAKSTI

Viņš gan norāda uz to, ka līdz ar grozījumiem sasniegsim minimālās ES prasības un vārds “minimāls” esot Latvijas motīvs visam, kas attiecas uz vidi un ES prasībām. Noskaņa esot tāda, ka, ja nebūtu ES, tad paši mēs šādu soli nekad nespertu. Neesot arī paskaidrots, kāpēc ir svarīgi to darīt.

“Vasarā Satiksmes ministrijai un VARAM ir jānāk klajā ar plānu par to, kā veicināt pāreju uz bezemisiju transportlīdzekļiem. Es sagaidu, ka atbalsts būs pietiekami motivējošs, bet tā iegūšana sarežģīta un nebūs paredzēta privātpersonām. Runā arī par “piesārņotājs maksā” politikas ieviešanu. Neesmu pārliecināts, vai jaunās TEN izmaiņas ir daļa no šī, bet visloģiskāk būtu to piesaistīt degvielas cenai. Tas pats būtu jādara arī ar ceļa nodokli,” uzskata Mendziņš.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA
Ziņas
“Kādreiz dzērāji bļaustījās uz policiju, bet ne jau Saeimas deputāts,” Vārpiņš uzskata, ka Gobzems “velk” tautu uz anarhiju 211
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielais sals atkāpsies, taču laikapstākļi nelutinās. Sinoptiķu prognoze tuvākajām dienām 6
15 stundas
LA
LA
Ziņas
Igaunijā uz ielām vairs nekaisa sāli. Kāpēc Latvija, taupot auto un dabu, nav spērusi šādu soli? 55
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tas, kas ir izdarīts ar Rīgas ielām ir noziegums!”: kur braukt avārijas dienestiem un medicīniskajai palīdzībai? 129
13 stundas
RR
Rolands Repša
Ziņas
Rolands Repša: Ja karaspēka koncentrācijas zonā ir izveidoti pārvietojamie morgi, tad lieta ir nopietna 80
1 diena
Lasīt citas ziņas
GN
Gints Narogs
Ziņas
Mērķtiecības paraugs. Saruna ar titulētāko Latvijas cīkstoni Anastasiju Grigorjevu 1
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Rīgas dzelzceļa stacijā atrasta vēl viena potenciāli bīstama šahta
2 stundas
IE
Ināra Egle
Ziņas
Satversmē teikts, ka Saeimas locekli nevar apcietināt, taču Gobzems bijis tikai īslaicīgi aizturēts 12
2 stundas
IR
Ilmārs Randers
Stāsti
“Satiksmes nozare ir visas ekonomikas asinsrites pamats.” Intervija ar satiksmes ministru Tāli Linkaitu 29
4 stundas
AO
Andris Ozoliņš
Praktiski
Latvijā tapušie dizaina risinājumi palīdz noformēt attālinātu darba vietu
22:49
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Kā pagatavot Ziemassvētku vainagu? Padomi no Lielbritānijas karaliskās ģimenes floristiem 1
22:12
GN
Gints Narogs
Ziņas
Mērķtiecības paraugs. Saruna ar titulētāko Latvijas cīkstoni Anastasiju Grigorjevu 1
21:41
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Vai Baidena un Putina sarunas novērsīs Krievijas iebrukumu Ukrainā? 37
2 stundas
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Juris Lorencs: Latvieši zina, ka “aizstājošā migrācija” pastāv – tā ir realitāte, kuras sekas izjūtam joprojām 8
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Kā pagatavot Ziemassvētku vainagu? Padomi no Lielbritānijas karaliskās ģimenes floristiem 1
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Pētnieks: Novērojama pakāpeniska Latvijas iedzīvotāju attieksmes maiņa pret imigrantiem un imigrāciju 28
3 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Vai Latvijā lieto zāles pret Covid-19? Ārste izceļ, kā atšķiras kovida ārstēšana pandēmijas sākumā un tagad 29
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Atklāj, kur Terehovas muitas kontroles punkta amatpersonas slēpušas saņemtos kukuļus 16
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Brīdina par bīstamu laika parādību: piektdien un sestdien varētu veidoties atkala 7
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Pie cietumniekiem neviens netiek klāt! Kāda jēga vispār sēdēt?” Advokāts atklāj, cik kritiskā situācijā ieslodzītie 22
7 stundas
LA
LA
Ziņas
Igaunijā uz ielām vairs nekaisa sāli. Kāpēc Latvija, taupot auto un dabu, nav spērusi šādu soli? 55
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Cik administratīvo pārkāpumu procesi sākti pret Gobzemu? 53
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Patēriņa cenas Latvijā gada laikā pieaugušas par 7,5%. Kuras preces kļuvušas dārgākas? 22
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Negaidīts ciemiņš! Briedis pieklājīgi ar ragu piezvana pie durvīm 3
8 stundas
GR
Guna Roze
Ziņas
Guna Roze: Nav iemesla iedomāties, ka mūsu pēcteči nesaķers galvu par 21. gadsimta ļaužu tumsonību 41
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ruks: Policija ir politiski neitrāla 50
6 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Viss, kas vajadzīgs izciliem svētkiem: Ziemassvētku siera kūka 2
10 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Atgūtais “Gilgamešs”: Irāka parāda atgūtos nacionālos dārgumus, kas bija nolaupīti un nelikumīgi izvesti no valsts
9 stundas
LA
LA
Ziņas
“Kādreiz dzērāji bļaustījās uz policiju, bet ne jau Saeimas deputāts,” Vārpiņš uzskata, ka Gobzems “velk” tautu uz anarhiju 211
11 stundas
MB
Madara Briede
Praktiski
Vai cilvēks, kurš vakcinējies ar “Sputnik”, var iegūt Covid-19 sertifikātu, kas derīgs Eiropā?
10 stundas
SD
Sandra Dieziņa
Ziņas
Cepumu “Selga” reklāma izraisīja pircēju viļņošanos. Kāpēc tā un kas cepumiem “vēderā”? 56
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielais sals atkāpsies, taču laikapstākļi nelutinās. Sinoptiķu prognoze tuvākajām dienām 6
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Atklājies, ka princis Harijs ar savu tēvu princi Čārlzu nav sarunājies jau mēnešiem ilgi 9
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pret Covid-19 nevakcinētām personām varētu būt grūti uzturēt bezdarbnieka statusu. NVA direktore skaidro, kāpēc 94
16 stundas
LS
LSM.lv
Ziņas
“Veļu mazgājam naktī, pīķa stundā ejam pastaigāties,” Daudzbērnu ģimenes tētis par elektrības taupīšanu, kad tā dubultdārga 37
13 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
5 veselīgi augļi un ogas, kas patiesībā bojā zobus 7
11 stundas