Mobilā versija
Brīdinājums -0.6°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
20. jūlijs, 2015
Drukāt

Pikniki vilina ļauties vēderpriekiem. Kā izvairīties no pārēšanās sekām? (1)

Foto-ShutterstockFoto-Shutterstock

Grilēšana un pikniki brīvā dabā tā vien vilina ļauties gastronomiskām pārmērībām, bet atmiņas pēc tam nav jaukas, ja moka gremošanas problēmas.

Diskomforts vēderā

Dabā pastāv enerģijas nezūdamības likums, tāpēc, ja apēstais netiek iztērēts, tas uzkrājas organismā. Negausības dēļ cieš gremošanas trakts un tiek pārslogotas arī citas organisma sistēmas. Biežākais sim­ptoms ir smaguma sajūta un uzpūties vēders. Ēdot daudz un bieži, gremošanas sistēmas orgāni nepagūst izstrādāt pietiekami daudz fermentu, kas nepieciešami barības sagremošanai.

Ja pēc pamatīgas izēšanās lieto alkoholu, var rasties žultspūšļa (holecistīts) vai aizkuņģa dziedzera iekaisums (pankreatīts) vai išēmiskā sirdsslimība (stenokardija).

Dedzinoša sajūta ir pēc maltītes, kurā dominē skābumu paaugstinoši produkti – sulas, gāzēti dzērieni, asi un marinēti produkti, trekni, cepti vai kūpināti ēdieni un alkohols.

Tomēr ne tikai gastronomiska negausība bojā brīvdienu vai svētku pašsajūtu. Gremošanas traucējumu dēļ bieži ir šķidra vēdera izeja. Viens no iemesliem ir šķietami veselīgais paradums ēst svaigus augļus un dārzeņus. Taču, ja visa gada garumā dabas veltes reti vai tikpat kā nemaz nav bijušas ikdienas ēdienkartē, pastiprināta šķiedrvielu uzņemšana gremošanas sistēmai var radīt apgrūtinājumu un stresu. Nepieradis sašķelt tādu barības daudzumu, organisms to nekavējas izvadīt, izraisot caureju.

Prātīga izvēle

Lai novērstu nepatīkamas sajūtas kuņģī, ceptu gaļu ieteicams ēst kopā ar svaigiem dārzeņiem, jo tie samazinās gaļas izraisīto skābuma līmeni un palīdzēs organismam vieglāk sašķelt blīvo ēdienu.

Labākais veids, kā gremošanas sistēmu uzturēt veselu, ir ēšana noteiktā laikā, nepārspīlējot porcijas lielumu un prasmīgi izvēloties produktus. Ja apņemšanās nepārēsties nav vainagojusies panākumiem, nekādā ziņā nevajadzētu sākt badoties, jo izteikts kaloriju deficīts liek organismam strādāt izdzīvošanas režīmā. Mērena atturība gan nāk par labu, turklāt arī hronisku gremošanas un aknu slimību pacientiem.

Gastroenteroloģe Rimma Kirejeva iesaka ēdienu izbaudīt, ēst biežāk, nelielām porcijām un izvēlēties liesus ēdienus (liesu gaļu vai zivis), ierobežot sāļus, treknus un ceptus ēdienus, lietot vairāk dārzeņu, jo tajos ir šķiedrvielas, kas neļauj organismā uzsūkties taukiem.

Aplam ir domāt, ka produktus ar 0,5% tauku saturu var lietot lielā daudzumā. Tikpat svarīgi ir pievērst uzmanību cukura daudzumam produkta sastāvā.

Smēķēšana un alkohols paaugstina skābes līmeni kuņģī. Kaitē arī ātrās uzkodas, daudz šokolādes un kafijas. Savukārt produkti, kuros ir ķimenes, uzlabo gremošanas sistēmas darbību un mazina dedzināšanas sajūtu kuņģī.

Svarīgs veselības un labsajūtas priekšnoteikums ir pietiekams uzņemtā šķidruma daudzums. Maltītes laikā piemērots ir negāzēts minerālūdens (vislabāk – sārmains) vai tīrs dzeramais ūdens. Tas veicina cukura un sāls šķīdināšanu un izvadīšanu no organisma. Turklāt, ja organismā trūkst ūdens, biežāk sāp galva un ir grūti koncentrēties. Lieko sāli no organisma izvada un gremošanas traktu tīra ar pektīnu un kāliju bagātie žāvētie augļi.

Gan piena, gan skābpiena produkti ir ļoti vērtīgi, jo satur olbaltumvielas, kalciju un organismam nepieciešamās baktērijas. Tikai jāņem vērā, ka, pienu lietojot kopā ar gaļas ēdieniem, par sevi liks manīt aizkuņģa dziedzeris.

Gudrie palīgi

Pēc pārēšanās līdzsvaru organismā palīdz atgūt maisījums, glāzē karsta ūdens izšķīdinot pustējkaroti malta kardamona, muskatrieksta, kanēļa un ingvera. To var iejaukt arī kafijā. Par labu nāk ūdens ar citronu, svaigi spiestas citrusaugļu sulas, gāzēts un negāzēts minerālūdens.

Vēdersāpes pēc pārēšanās novērš pelašķis, ceļmallapa, vībotne, vērmele un raudene. Šos augus var lietot gan svaigus salātos, gan pārlietus ar karstu ūdeni. Gremošanu stimulē arī pētersīļi, selerijas, pipari, lauru lapas, baziliks un estragons. Piemērota ir piparmētru un ingvera tēja. Možumu palīdz atgūt fenheļa, piparmētras un kumelītes kombinācija.

Ja kuņģī jūtama dedzinoša sajūta, ieteicams pagatavot sodas ūdeni. Lai novērstu gremošanas traucējumus, farmaceite Jūlija Kovaļova iesaka universālo līdzekli – kuņģa pilienus. Smaguma sajūtu pakrūtē mazina enzīmu preparāti, jo tie palīdz ātrāk sašķelt ēdienu.

Ja ir šķidrs, uzpūties vai burkšķošs vēders, jāsasmalcina un jālieto aktivētā ogle (viena tablete uz 10 kg svara). Alternatīva ir absorbentu kapsulas, kuras ir koncentrētākas un jādzer mazākā devā – pietiek ar 1–2 kapsulām. Saindējoties ar bojātu ēdienu, papildus absorbentiem ieteicama speciāla suspensija. Tā aizsargā zarnu gļotādu no bojājumiem un palīdz no organisma izvadīt baktērijas un toksīnus. Ja caureja vai vemšana ilgst vairāk nekā vienu dienu, noteikti jādodas pie ārsta.

Kad saindēšanās simptomi pierimst, arvien nav vēlams smags ēdiens un augļi, jo šķiedrvielas pastiprina caureju, kā arī svaigs piens. Daudz piemērotāki ir sausiņi vai nesaldināti cepumi, dažādas putras.

Gremošanas sistēmas darbību var uzlabot un stabilizēt, iekļaujot ēdienkartē probiotiskos līdzekļus. To sastāvā esošās labās baktērijas nodrošina normālu zarnu trakta darbību, iznīcinot veselībai potenciāli kaitīgus mikroorganismus. Baktērijām ir ļoti svarīga loma, sintezējot un ražojot vitamīnus u.c. organismam nepieciešamās vielas. Probiotiskie līdzekļi aptiekās pieejami ļoti plašā klāstā – pulveros, kapsulās un tabletēs.

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. Beidziet reklamēt savas stulbās zāles!!!

Draugiem Facebook Twitter Google+