Foto – Shutterstock

Uz skolu ar prieku, mājup – ar labām sekmēm. Bet ja tā nav? 0

Autore: Baha ziedu praktiķe Laura Tidriķe

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 1
Neizmet, turpini izmantot – 10 praktiski pielietojumi ikdienā tavam vecajam viedtālrunim 7
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 178
Lasīt citas ziņas

Bērns nemācas, necenšas, nespēj rast motivāciju gūt panākumus? Skolā jūtas pazemots, nespēj veidot attiecības? Viņam nepatīk kāds skolotājs vai mācību priekšmets? Iemesli, kāpēc bērns uz skolu nedodas ar prieku un nemācas ar pilnu atdevi var būt visdažādākie.

Lai mēs, vecāki, varētu veiksmīgi palīdzēt un atbalstīt savu bērnu, vispirms ieteicams pavērot savu bērnu un rast atbildes uz jautājumiem, kas palīdz atrast grūtību sakni. Šeit minēšu jautājumus, par kuriem domāju gan tad, ja gribu izprast savus bērnus, gan tad, ja palīdzu citiem vecākiem saprast viņu bērnu problēmas un piedāvāt Baha ziedu terapijas atbalstu. Ne vienmēr ir nepieciešams rast atbildes uz visiem šeit minētajiem jautājumiem. Iespējams, pietiks ar atbildi tikai uz vienu no tiem, lai noskaidrotu, kādas pārmaiņas ir vajadzīgas, taču varbūt būs nepieciešams vērot savu bērnu, lai iegūtu vairāk informācijas par to, kas notiek bērna dzīvē.

CITI ŠOBRĪD LASA

1. Kas liecina, ka bērnam ir mācību grūtības vai problēmas skolā? Bērns nejūtas apmierināts un priecīgs? Viņš ir nomākts un negrib doties uz skolu? Kurš pamana grūtības – skolotāji (bērns klasē nespēj koncentrēties, neadekvāti uzvedas, netiek līdzi mācību tempam u.tml.), bērna draugi, citi klasesbiedri? Varbūt satraukušies un neapmierināti esat jūs, vecāki?

2. Kur un kad izpaužas grūtības? Klasē, stundu laikā (apgūstot jauno vielu vai pārbaudes darbu laikā)? Starpbrīžos? Pēc stundām skolā? Brīvajā laikā mājās? Pildot mājasdarbus? Varbūt ir kāda noteikta nedēļas diena, kad grūtības izpaužas visspilgtāk? Ar ko tas varētu būt saistīts? Ar kādu mācību priekšmetu vai skolotāju? Ar pārbaudes darbiem?

3. Kad grūtības ir sākušās? Kas varētu būt izraisījis pārmaiņas? Varbūt tās saistītas ar kādu notikumu skolā (mācību stundā, klases kolektīvā), bērna vai ģimenes dzīvē? Vai bērns nav piedzīvojis sāpīgu zaudējumu? Vai noticis kas negaidīts un nepatīkams?

4. Kāds ir bērna raksturs? Kuras rakstura īpašības varētu sagādāt viņam grūtības un kurā jomā: mācībās, attiecībās ar skolotājiem vai klasesbiedriem?

5. Cik līdzsvarota ir bērna ikdiena? Vai bērnam ir ne tikai izglītojošas, bet arī sportiskas aktivitātes, kā arī laiks atpūtai un iespēja pabūt vienatnē?

6. Kādas ir bērna attiecības ar vienaudžiem? Cik daudz draugu viņam ir? Kā bērnam veicas, veidojot attiecības?

7. Kā viņš jūtas klases kolektīvā? Vai viņš ir klases (neformālais) līderis/klauns/izstumtais/draugs visiem?

8. Kādas ir bērna attiecības ar skolotājiem? Kāda ir skolotāju attieksme pret bērnu? Kāds ir skolotāju mācīšanas stils? Ja ir problēmas ar skolotājiem – vai tās ir ar vienu skolotāju vai visiem? Kas bērnam varētu nepatikt un/vai sagādāt grūtības?
9. Kāda ir bērna attieksme pret mācībām? Vai grūtības sagādā konkrēts mācību priekšmets? Kas traucē to apgūt?

Reklāma
Reklāma

10. Kādas ir jūsu kā vecāku ambīcijas, gaidas un iesaistīšanās mācībās? Kāda ir jūsu attieksme pret skolu un skolotājiem, kas māca jūsu bērnu?

11. Kāda ir jūsu skolas gadu pieredze? Cik lielā mērā jūs tagad skatāties uz savu bērnu caur savu atmiņu “brillēm”?

12. Kādas ir jūsu kā vecāku savstarpējās attiecības? Nereti bērni ar savu uzvedību ne tikai vēlas panākt, lai viņiem pievērš uzmanību, kuru viņi, iespējams, saņem mazāk, nekā vēlas, bet diemžēl arī norāda uz neatrisinātiem jautājumiem vecāku starpā (piemēram, bērns skolā uzvedas agresīvi, jo vecāku starpā valda nesaskaņas).

Vecāki! Lūdzu, sekojiet līdzi bērna ikdienas gaitām! Vērojiet viņu! Runājiet ar bērnu! Ieklausieties bērna teiktajā! Vecāki, pārrunājiet savstarpēji iepriekš minētos jautājumus! Pajautājiet skolotājiem! Aprunājieties ar bērna draugiem! Lūdziet skaidrojumu profesionāļiem! Jo vairāk informācijas iegūsiet, jo pilnīgāks būs jūsu priekšstats par situāciju un to, ko nepieciešams mainīt.

Lai arī ikdienā pamatā konsultācijās palīdzu izvēlēties Baha ziedus bērnu un vecāku atbalstam, piemēram, bērniem, kuru attīstība norit lēnāk nekā vienaudžiem, zirgkastaņas pumpuru esence palīdz atmosties un attīstīties visām bērnā mītošajām spējām, vai mežvīteņa ziedu esence (kas, starp citu, ir vispopulārākā Baha ziedu esence bērniem ar mācību grūtībām) palīdz koncentrēties darāmajam darbam un veicina motivāciju gūt panākumus, es kā topošā sistēmiskā (ģimenes) terapeite esmu pārliecināta, ka sistēma, kurā bērns dzīvo, respektīvi, ģimene viņam var palīdzēt visvairāk. Tāpēc vienmēr terapijā aicinu iesaistīties arī vecākus, jo, kā vēsta latviešu sakāmvārds, pagale viena nedeg. Vecāki, pavērojiet, cik daudz jūs iesaistāties bērna mācību procesā! Pārāk liela kontrole vai nepārtrauktas rūpes neļauj bērnam pieaugt un neiemāca uzņemties atbildību. Bieža kritizēšana iedragā bērna pašapziņu, savukārt moto “vienmēr visu var labāk” veido bērnu par perfekcionistu, kas dzīvē īsti nekad nejutīsies apmierināts ar sevi un pakļaus sevi izdegšanas riskam. Moto “ja sāki, tad jāiztur” bloķē bērna pašregulācijas spējas – viņš vairs neieklausās sevī un savās vēlmēs, bet dara darbu mehāniski, bieži vien bez prieka un ar pārāk lielu atbildības nastu. Kādu jūs vēlētos savu bērnu redzēt nākotnē?

Vairāk par to, kā bērniem var palīdzēt Baha ziedu terapija, ja ir grūtības skolā, var lasīt Lauras Tidriķes grāmatā “Uz skolu ar prieku, mājup – ar labām sekmēm”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.