Kafejnīca “Nata” vēl lielākus panākumus guva, kad tās vadītājs Ivars Rutkovskis (attēlā pa labi) vērsās pie sabiedrības sociālajā platformā “Facebook”. Pa kreisi no viņa pavāre Sandra Borovska un viesmīlis Jānis Polis.
Kafejnīca “Nata” vēl lielākus panākumus guva, kad tās vadītājs Ivars Rutkovskis (attēlā pa labi) vērsās pie sabiedrības sociālajā platformā “Facebook”. Pa kreisi no viņa pavāre Sandra Borovska un viesmīlis Jānis Polis.
Publicitātes foto

“Pievedam ēdienu!” – ēdināšanas nozares sauklis krīzē 1

Situācijā, kad ierastās ikdienas rutīnas vietā ikvienam Latvijas iedzīvotājam ir jāveido jauna dzīves kārtība, arī uzņēmumi ir spiesti mainīties. Runājot līdzībās, šis ir laiks, kad Kalns beidzot pats nāk pie Muhameda. Spilgts piemērs ir ēdināšanas bizness, kurā iesaistītās kafejnīcas un restorāni aizvien kuplākā skaitā tiecas ieviest gatavo ēdienu piegādi.

Reklāma
Reklāma
Krievija identificē divas “smirdīgas” valstis, kas būtu tās nākamais mērķis 183
Krimināls
Krituši visi antirekordi – savākts 600 000 narkomānu izlietoto šļirču. Atrasta arī traģiskā “narkozombiju” viela 8
Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
Lasīt citas ziņas

Turklāt tas notiek, ne tikai izmantojot piegādes firmu starpniecības pakalpojumus, bet nereti arī pašu spēkiem.

Pasūtījumi tiek pieņemti attālināti – internetā vai pa tālruni, bet piegādes reģions tiek iezīmēts tuvākā vai tālākā rādiusā ap kafejnīcas vai restorāna atrašanās vietu. Un tā nebūt nav tikai Rīga. Līdz ar to, ja iepriekš bijāt iecienījuši apmeklēt kādu noteiktu kafejnīcu, ir vērts painteresēties, vai šajā situācijā tā neveic piegādes uz mājām: jums tiks aiztaupīts lieks gājiens uz veikalu, bet ēdinātājam jūsu pasūtījums var palīdzēt cīņā par izdzīvošanu.

Atsaucību nodrošina filmiņa “Facebook”

CITI ŠOBRĪD LASA

Kā liecina sabiedrības aktivitāte sociālajos tīklos, ēdināšanas uzņēmumu paziņojumi par gatavo ēdienu piegādes uzsākšanu lielākoties tiek uztverti atsaucīgi: cilvēki ar tiem dalās un arī veic pasūtījumus. Droši, ka ne visi ēdinātāji tiek pie pietiekama pasūtījumu apjoma, taču daļai no viņiem veicas tīri labi.

Tāds piemērs ir veģetāriešu un vegānu kafejnīca “Nata”, kas darbojas Rīgā – ēkā, kur notiek mēģinājumi deju skolai “Dzirnas” un mājo arī citi interešu izglītības pulciņi.

Pēc tam, kad valstī tika izsludināts ārkārtas stāvoklis un līdz ar to jebkāda pulciņu darbība pārtraukta, “Nata” palika bez pastāvīgajiem klientiem. Kafejnīcas vadītājs Ivars Rutkovskis vērsās pie sabiedrības, ievietojot sociālajā platformā “Facebook” videouzrunu, kurā izskaidroja uzņēmuma situāciju, aicināja cilvēkus atbalstīt vietējos uzņēmumus un veikt pasūtījumus piegādēm mājās.

Atsaucība izrādījās pārsteidzoši liela. “Sākotnēji biju plānojis uzrunāt tikai savus “Facebook” sekotājus, taču ieraksts jau īsā laikā savāca 37 000 skatījumu,” stāsta Ivars Rutkovskis.

“Tas šķita netipiski liels skaitlis arī “Facebook” operatoram, un man tika lūgts apliecināt, ka runātājs videoierakstā tiešām esmu es. Mazai kafejnīcai ar salīdzinoši zemu iepriekšējo aktivitāti “Facebook” savākt tādu skatījumu skaitu nav visai tipiski.”

Ivars Rutkovskis skaidro, ka, viņaprāt, atsaucība no klientu puses lielā mērā ir vērojama arī tādēļ, ka veģetāriešu un vegānu sabiedrība Latvijā ir salīdzinoši neliela un saliedēta. “Neviens neglābs lielu, bezpersonisku uzņēmumu, bet mazam uz personisku pieeju balstītam biznesam vēl ir cerība,” tā Ivars Rutkovskis.

Reklāma
Reklāma

Kafejnīcas īpašnieks stāsta, ka pagaidām ar pasūtījumu apjomu mājas piegādēm ir iespējams tikt galā salīdzinoši veiksmīgi, tomēr darba esot krietni daudz.

Ar izcilu īstā brīža sajūtu

Rihards Eniks: “Augošo pieprasījumu palīdz nodrošināt arī kooperācija ar citiem apkārtnes uzņēmumiem, kas ļauj mums izmantot savus virtuves resursus.”
Foto no personīgā arhīva

Atsevišķi ēdināšanas uzņēmumi ir bijuši tik tālredzīgi, ka ēdienu piegādes mājās ir mērķtiecīgi attīstījuši kā īpašu biznesa virzienu jau laikus, un ārkārtas stāvokļa diktētās izmaiņas patērētāju uzvedībā tikai palīdzējušas jaunajam modelim ātrāk nostiprināties darbībā. Tāds ir SIA “Piebalgas kūpinātava” stāsts.

Tas aizsākas 2013. gadā, kad Rihards Eniks ar ģimeni pārcēlies no Rīgas uz Vecpiebalgu. “Tobrīd radās iespēja nomāt restorānu “Ūdensroze”, kur darbojamies vēl šobrīd,” stāsta Rihards Eniks. Saprotot, ka restorāna darbības rentabilitāte ir izteikti sezonāla, uzņēmējs meklējis veidus tukšās sezonas aizpildīšanai.

“Mums ļoti paveicās, ka papildus restorāna telpām ir arī telpas, ko var izmantot pārtikas ražošanai,” turpina Rihards Eniks. “Sāku eksperimentēt ar dažādiem produktiem: ar vīnu raudzēšanu, “Gouda” tipa siera ražošanu, ko varētu augstā līmenī izdarīt arī šodien, tomēr vislabāk man padevās tieši gaļas pārstrāde. Gaļas un desu kūpināšanā, kā arī kulinārijas un gatavo produktu segmentā es redzēju perspektīvu.”

Jau drīz nākusi arī atziņa, ka nepieciešams pienācīgi parūpēties par piegādes nodrošināšanu. “Es sapratu, ka varu uztaisīt ļoti labu produktu, tomēr cilvēku, kas gatavi braukt pie manis uz laukiem speciāli, lai nopirktu kilogramu desas, nav pietiekami daudz,” tā Rihards Eniks.

“Mūsu produktos ir īsta gaļa. Nemaz negribam mācēt savu produktu ražot lēti un lielražotāju cenu līmenim atbilstošu, jo tas nozīmētu augstas klases gaļu aizvietot ar zemas klases, nezinu, kādos vārdos nosaucamiem mehāniski atdalītas gaļas un ādu emulsiju produktiem. Līdz ar to svarīgi bija, lai produkts netiktu papildus vēl sadārdzināts.”

Pirmais solis bijis interneta veikala izveide. Īpaši strādāts arī pie sortimenta, kuru pa daļai veido ēdienu pakas, piemēram, dažādi gaļas izstrādājumi vai atšķirīgu veidu pankūkas. “Piedāvājam kūpinājumus, kulināriju, gaļas grilproduktus u. c. Šobrīd ļoti pieprasītas ir ēdienu pakas – dažādu produktu komplekti ar piegādi mājās,” precizē Rihards Eniks. Būtiskas investīcijas prasījusi arī īpašā transporta iegāde.

“Sākumā apsvērām iespēju piegādes transportu nomāt, taču nonācām pie secinājuma, ka tirgū tikpat kā netiek piedāvātas nomas automašīnas, kas piemērotas pārtikas piegādēm – tādas, kurās būtu iespējams uzturēt noteiktu temperatūras režīmu,” pirkumu pamato Rihards Eniks.

“Vīrusa krīzes izraisītajā situācijā SIA “Piebalgas kūpinātava” saņem īpaši daudz pasūtījumu. Sākotnēji to apjoms audzis gandrīz par 100% nedēļā, tagad pieaugums kļuvis mērenāks. Lai reizi nedēļā varētu nodrošināt piegādes, uzņēmums mobilizējot arī papildu darbarokas.

“Mums ir arī kebabnīca Smiltenē, kas pašlaik apmeklētāju trūkuma dēļ ir slēgta, taču tās darbinieki tagad tiek iesaistīti SIA “Piebalgas kūpinātava” pasūtījumu sagatavošanā,” skaidro Rihards Eniks. “Augošo pieprasījumu palīdz nodrošināt arī kooperācija ar citiem apkārtnes uzņēmumiem, kas ļauj mums izmantot savus virtuves resursus.”

Pašvaldība palīdz digitalizēties

Ēdienu attālinātas piegādes organizēšanā savs vārds var būt sakāms arī pašvaldībai. Tā par centralizētu mārketinga akciju, vietējiem ēdināšanas uzņēmumiem pārejot uz jaunu darba kārtību, ir parūpējusies Sigulda – pilsēta, kas savā ikdienā lielā mērā balstās uz ienākumiem no tūrisma un dažādu pasākumu organizēšanas.

Jau drīz pēc ārkārtas stāvokļa izsludināšanas Siguldas pašvaldības “Facebook” vietnē parādījās aicinājums izmantot vietējo ēdināšanas uzņēmumu mājas piegādes, kuru papildināja 25 dažādu firmu piedāvājumi.

“Redzot, ka krīzes ietekmes rezultātā uzņēmumiem sāk klāties arvien grūtāk, domājām par to, kā varētu tos atbalstīt. Siguldas novada pašvaldības Uzņēmējdarbības atbalsta punkts sazinājās ar ēdināšanas uzņēmumiem, taujājot, kā šobrīd klājas, kā varam palīdzēt,” stāsta Siguldas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Uģis Mitrevics.

“Protams, uzņēmumi šobrīd vēlas finansiālu atbalstu dažādu nodokļu samazinājuma veidā, taču šeit pašvaldības instrumentu loks ir ļoti ierobežots. Vēl uzņēmumi atzina, ka visvairāk par visu brīdī, kad notiek pašizolācija, nepieciešams aicinājums neaizmirst par ēdinātāju piedāvātajām iespējām. Un šajā ziņā viens no veidiem, kā mēs varam palīdzēt uzņēmumiem, protams, ir informatīvs atbalsts. Brīdī, kad īsā laika periodā uzrunājām uzņēmējus par šo iniciatīvu, atsaucās arī tie uzņēmumi, kuriem nemaz vēl savu sociālo tīklu konti nebija izveidoti, un, pateicoties šai iniciatīvai, tie spēra pirmos soļus digitālā mārketinga pasaulē. Šiem uzņēmumiem palīdzējām arī ar nepieciešamo vizuālo materiālu sagatavošanu, lai tie varētu reklamēt savu produkciju sociālajos tīklos,” “LA” stāsta pašvaldības vadītājs.

Citu atbalsta pasākumu vidū Sigulda ir viena no tām pašvaldībām, kas piešķīrusi viesnīcām un ēdināšanas uzņēmumiem ievērojamas nekustamā īpašuma nodokļa atlaides. Papildus tam visu nozaru uzņēmumiem plānots piešķirt arī nekustamā īpašuma nodokļa samaksas termiņa pagarinājumu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.