Juris Pūce.
Juris Pūce.
Foto: Zane Bitere/LETA

Pūce pauž ieteikumus Ventspils domes deputātiem pēc Lembergam noteiktajām ASV sankcijām 0

Ventspils pilsētas domes deputātiem nepieciešams nekavējoties izvērtēt visus iespējamos netiešos riskus, kādi var ietekmēt pašvaldības darbu pēc ASV Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (Office of Foreign Assets Control (OFAC)) noteiktajām sankcijām pret domes priekšsēdētāju Aivaru Lembergu (“Latvijai un Ventspilij”), vēstulē domes deputātiem un izpilddirektoram raksta vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (AP).

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 6
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Lasīt citas ziņas

Kā aģentūru LETA informēja ministra padomniece komunikācijas un sabiedrisko attiecību jautājumos Agnese Vārpiņa, OFAC sankcijas Latvijā ievēro finanšu un kapitāla tirgus dalībnieki, tajā skaitā bankas, kā arī OFAC sankcijas tiek ievērotas publiskās un privātās partnerības jomā un Eiropas Savienības (ES) fondu un citas ārvalstu finanšu palīdzības jomā.

“Noteiktās sankcijas var radīt sekas Ventspils pilsētas domei, kuras iespējas veikt ekonomisko darbību un pilnvērtīgi izpildīt likumā “Par pašvaldībām” noteiktās funkcijas var būt ierobežotas, tādēļ deputātiem ir jāpieņem atbildīgi lēmumi, lai Lembergam noteiktās sankcijas nekādā veidā neietekmētu pašvaldības finanšu stabilitāti un spēju nodrošināt pašvaldības pakalpojumu nepārtrauktu sniegšanu iedzīvotājiem. Jebkuri iespējamie riski, kas varētu kavēt pašvaldības funkciju izpildi, būtu jānovērš,” uzsvēra Pūce.

CITI ŠOBRĪD LASA
Ventspils domes deputātu kā valsts amatpersonu atbildība ir mazināt Lemberga ietekmi un kontroli pār pašvaldības darbu, vēstulē uzsvēris Pūce.

Ministrs uzskata, ka deputātiem skaidri jāapzina tās jomas, kuras varētu tikt uzskatītas kā Lemberga ietekmē esošas, jo personu, kas ir iekļautas sankciju sarakstā, ietekmē esošas organizācijas finansējumu no publiskām personām saņemt nevarēs, līdz ar to jānovērš iespējami riski, kas, iespējams, varētu kavēt pašvaldības naudas līdzekļu pieejamības turpmāku nodrošināšanu.

Vēstulē ministrs atgādina, ka pašvaldības deputāti ir ievēlēti pārstāvēt sabiedrību un darboties tās interesēs. Pašvaldību deputāti ir arī valsts amatpersonas. Kā atzīts tiesu praksē, valsts amatpersonas saistībā ar savu statusu uzņemas paaugstinātu atbildību publiskajās tiesībās.

Tādēļ tieši deputāti ir atbildīgi par to, lai nodrošinātu pašvaldības domes pilnvērtīgu darbu, normatīvajos aktos noteiktos pakalpojumus iedzīvotājiem un izpildītu pašvaldībai ar likumu piešķirtās autonomās funkcijas.

No pašvaldības domes tiesībām pašai noteikt savu darba organizāciju un sēžu reglamentu izriet arī pilnvarojums noteikt deputāta tiesību izmantošanas kārtību un vajadzīgos ierobežojumus, uzsvērts vēstulē.

Pašvaldības domei ir plaša novērtējuma brīvība šādas kārtības izveidē, tomēr tai jāatbilst Satversmei un likumiem, uzsver Pūce.

Ministrs norāda, ka, lai arī Lembergam noteiktās sankcijas vistiešāk skar viņu kā privātpersonu, un attiecīgi tās darbības privāto tiesību jomā, tomēr ir identificējami riski, ka sankciju tvērumā varētu tikt iekļautas arī institūcijas, kas atrodas tās personas kontrolē, kurai sankcijas noteiktas.

Ventspils pilsētas domē no ievēlētajiem 13 deputātiem deviņi, tajā skaitā arī Lembergs, pret kuru vērstas sankcijas, ir partijas “Latvijai un Ventspilij” biedri. Lembergs arī ieņem attiecīgās partijas valdes priekšsēdētāja amatu, turklāt viņš Ventspils pilsētas domē vada divas komitejas – Finanšu komiteju un Pilsētas attīstības jautājumu komiteju, kuru apspriešanā nonāk tādi būtiski ar pašvaldību darbu un tās attīstību saistīti jautājumi kā pašvaldības budžeta projektu izvērtēšana, prioritātes līdzekļu sadalījumā, starptautiskā sadarbība, investīciju piesaistīšana un investīciju projektu realizācija.

Reklāma
Reklāma

Tātad Lembergs piedalās lēmumu pieņemšanā par būtiskiem pašvaldības darbības jautājumiem un vairākums lēmuma pieņemšanā iesaistīto domes deputātu ir tās politiskās partijas pārstāvji, kuras priekšsēdētājs ir sankcionētā persona, uzsver Pūce.

Jau ziņots, ka OFAC 9.decembrī, balstoties uz tā dēvēto Magņitska likumu, par korupciju noteica sankcijas Lembergam un četrām ar viņu saistītām juridiskām personām – Ventspils brīvostas pārvaldei, Ventspils attīstības aģentūrai, Biznesa attīstības asociācijai un Latvijas Tranzīta biznesa asociācijai.

Reaģējot uz Ventspils brīvostas iekļaušanu sankciju sarakstā, Saeima grozīja likumus, lai Ventspils brīvostu un arī Rīgas brīvostu nodotu valsts pārziņā, bet 17.decembrī valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas rosinājumu dibināt jaunu kompāniju – “Ventas osta”, kas nodrošinās Ventspilī esošās ostas teritorijas pārvaldīšanu un apsaimniekošanu.

Savukārt 18.decembra vakarā OFAC paziņoja par sankciju atcelšanu pret Ventspils brīvostu un Ventspils brīvostas pārvaldi.

Ventspils brīvostai noteiktās sankcijas tika atceltas pēc tam, kad Lembergs atkāpās no brīvostas valdes un Latvijas valdība veica darbības, lai pārtrauktu Lemberga ietekmi ostā, izriet no ASV Finanšu ministrijas paziņojuma presei.

Pēc 2020.gada 8.janvāra jebkādi finansiāli darījumi ar Lembergu, Ventspils attīstības aģentūru, Biznesa attīstības asociāciju un Latvijas Tranzīta biznesa asociāciju nebūs iespējami, jo bankas tos neapkalpos. Savukārt Lembergs varēs paturēt vienu kontu, lai saņemtu, piemēram, pabalstus un pensiju, maksātu nodokļus un veiktu pamatvajadzību apmierināšanai paredzētus maksājumus.

Turklāt sankcijas attiecas arī uz uzņēmumiem, kurus kontrolē Lembergs vai kuros viņš minēts kā patiesais labuma guvējs. FKTK ir izstrādājusi noteikumus, kādā veidā bankas var pārliecināties, vai uzrādītais uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir īstais patiesais labuma guvējs.

Valsts iestādes un juristi iesaka darījumos izvairīties no sadarbības ar sankciju sarakstā iekļautām personām un struktūrām. Sadarbojoties ar OFAC sankcionētām personām, pastāv risks tikt pakļautam OFAC sekundārajām sankcijām vai citiem ierobežojumiem, piemēram, var tik uzlikts liegums veikt transakcijas ASV dolāros, ieceļošanas aizliegums ASV u.tml.

Kā norāda OFAC, Lembergs ir Ventspils mērs kopš 1988.gada un viņš atkārtoti apsūdzēts par naudas atmazgāšanu, kukuļošanu un varas ļaunprātīgu izmantošanu. Lembergs kontrolē struktūras ar politisko partiju un korumpētu politiķu palīdzību un sistemātiski izmanto šīs struktūras un personas savam personīgajam ekonomiskajam labumam, apgalvo OFAC.

Saskaņā ar OFAC vēstīto, Lembergs izmantojis savu ietekmi pār politisko partiju vadību, lai veidotu valdības personālu un amatos ieliktu noteiktas valdības amatpersonas, kā arī izjauktu citu valdības amatpersonu nokļūšanu vadošos amatos. Turklāt Lembergs esot ietekmējis un korumpējis tiesībsargājošo iestāžu amatpersonas, lai aizsargātu savas intereses un gāztu politiķus, kurus viņš nespēj kontrolēt.

Tāpat ziņots, ka Rīgas apgabaltiesa vairākus gadus skata krimināllietu, kurā Lembergs apsūdzēts par kukuļņemšanu sevišķi lielos apmēros, par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu un citas mantas legalizēšanu, par dienesta viltojumu, par piedalīšanos mantiskos darījumos, kuri viņam saistībā ar dienesta stāvokli bijuši aizliegti, kā arī par ļaunprātīgu dienesta stāvokļa izmantošanu un citiem noziegumiem. Lietā apsūdzēts arī viņa dēls Anrijs Lembergs un biznesa partneris Ansis Sormulis.

Visi trīs apsūdzētie norādījuši, ka nesaprot un neatzīst viņiem celtās apsūdzības.

Prokurori tiesas debatēs lūguši Lembergam piemērot astoņus gadus ilgu brīvības atņemšanu ar mantas konfiskāciju, kā arī 64 500 eiro naudas sodu.

Lietā aptuveni 200 sējumos apvienoti divi kriminālprocesi, ko prokuratūra tiesai nodeva 2008.gada otrajā pusē. Rīgas apgabaltiesa šo lietu paplašinātā sastāvā no jauna sāka skatīt 2009.gada 20.augustā.

Nākamā tiesas sēdē ir nozīmēta 13.janvārī.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.