Švinka: Lielais jautājums – kas “airBaltic” ir Baltijas kontekstā? 0
Lai arī Igaunija jau paziņojusi, ka nepiedalīsies “airBaltic” līdzfinansēšanā kopā ar Vācijas aviācijas gigantu “Lufthansa”, Latvijas satiksmes ministrs (Pro) Atis Švinka uzsver – jautājums par lidsabiedrības nākotni ir visas Baltijas nevis tikai Latvijas atbildība.
TV24 raidījumā “Dienas personība” viņš skaidroja aizkulišu sarunu gaitu ar Lietuvu un Igauniju, kā arī to, kas sagaidāms turpmākajos mēnešos.
“Sarunu process uzsākās jau aprīlī, kur gan premjere, kopīgi Baltijas premjeru līmenī, gan es kā satiksmes ministrs, šo jautājumu runāju ar saviem kolēģiem Lietuvā un Igaunijā. Tā kā šis politiskais dialogs tiks uzsāks jau aprīlī,” norāda Švinka.
Viņš uzsvēra, ka sarunās runāts ne tikai par Latvijas, bet visa reģiona interesēm: “Lielais jautājums ir tas, kas ir “airBaltic” ne tikai Latvijas kontekstā, bet arī Baltijas kontekstā? Vai šī savienojamība ir nepieciešama tikai Rīgai, Latvijai? Bet varbūt tā ir nepieciešama arī Lietuvas pusei? Viļņas savienojamības ziņā, vai arī Tallinas savienojamības ziņā.”
Jūnijā šis dialogs nonācis līdz konkrētiem piedāvājumiem. “Viens šajā iespēju logā ir līdzfinansēt kopā ar “Lufthansa”, kas ir šobrīd, tieši jūlijā, augustā. Vai otrs, ja nepieciešams ilgāks laiks, tad iespēja ir IPO procesu laikā, kad mēs virzīsimies uz publisko piedāvājumu.”
Taču Igaunija jau devusi savu atbildi – viņi šobrīd neatbalsta investīcijas “Lufthansa” posmā. “Šobrīd Igaunijas puse ir pateikusi savu atbildi par šo pirmo daļu, ka viņi pirmajā daļā nesaskatīja iespēju,” atzina ministrs.
Viens no iemesliem, kāpēc Igaunija vēl nav teikusi stingru “nē” visam procesam, ir tās augošā interese par Tallinas lidostas attīstību. “Igaunijas pusei ir milzīga interese veikt strauju izaugsmi Tallinas pasažieru skaita pieauguma ziņā,” norādīja Švinka. Viņš arī uzsvēra, ka “airBaltic” jau tagad ir lielākā lidsabiedrība Tallinā, līdz ar to Igaunija raugoties uz šo jautājumu ar cerībām.
“Mēs šobrīd runājam, kādi varētu būt šie instrumenti, kā varētu šo interesi demonstrēt, ko Igaunijas puse varētu Latvijai un “airBalticam” piedāvāt, lai “airBalticam” būtu interese palielināt vai kaut kādas citādas darbības veiktas tieši Tallinā. Mēs šobrīd gaidām šos piedāvājums, šos instruments, kāda tie varētu būt,” atzina Švinka.
Par Lietuvas pozīciju Švinka sacīja, ka arī tā vēl nav sniegusi skaidru atbildi par investīciju iespējām: “Lietuva ir teikusi, ka viņa nevēlās iet politisku un valdības līmeņa ceļu, bet vairāk iet tehnisko, un ar savām kapitālsabiedrībām, kas šajā gadījumā ir Viņas lidosta.”