Ražotnes vadītāja Līga Aļijeva (no kreisās) un uzņēmuma īpašniece Aija Parlagreko izstādes laikā.
Ražotnes vadītāja Līga Aļijeva (no kreisās) un uzņēmuma īpašniece Aija Parlagreko izstādes laikā.
Publicitātes foto

“Sapratām, ka Eiropas tirgū nekā tamlīdzīga nav.” Preiļos izveidots cehs pirmais Eiropā sāk ražot graužamsieru suņiem 18

Ingrīda Mičāne, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 7
Veselam
Zinātnieki atklājuši iemeslu, kas varētu izskaidrot gados jaunu cilvēku biežo saslimstību ar vēzi 57
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Lasīt citas ziņas

Bijušajā slimnīcas ēdināšanas korpusā izveidots cehs pirmais Eiropā sāk ražot graužamsieru suņiem, dažu gadu laikā izvēršot eksportu vairāk nekā desmit valstīs, turklāt šogad ražotājs izvirzīts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras konkursa “Eksporta un inovācijas balva” finālam kategorijā “Eksporta jaunpienācējs”.

Publicitātes foto
CITI ŠOBRĪD LASA

Uzņēmuma SIA “Himalayan International” īpašniece Aija Parlagreko, kopš 2005. gada kopā ar ģimeni dzīvojot Nepālā, novērojusi, kā vietējie ļaudis gatavo īpašu delikatesi – cieto sieru čurpiju.

No jaku govs piena savāra biezpienu, dažus mēnešus to žāvē, tad sagriež stienīšos. Sanāk ideāls proteīna avots līdzņemšanai garajos gājienos pa Himalaju kalniem – kā cilvēkam, tā arī viņa uzticamajam pavadonim sunim.

Kāds vietējais čurpija batoniņus aizvedis uz ASV un tur sācis tos pārdot kā graužamkauliņus suņiem. Redzot produkta panākumus, Aijai radusies doma gatavot ko līdzīgu. Atbraukusi uz Latviju, viņa meklēja domubiedrus un turpat dzimtajos Preiļos satikusi Aļijevu ģimeni, kuri noticēja šķietami trakajai idejai.

“Sapratām, ka Eiropas tirgū nekā tamlīdzīga nav, kamēr Latvijā pietiekamā daudzumā ir labs piens, nu kā lai nepamēģina? Turklāt manam vīram pieder gaļas liellopu ganāmpulks, tātad zināšanas par nozari bija, tā nu nolēmām iesaistīties šajā biznesā,” stāsta uzņēmuma ražotnes vadītāja Līga Aļijeva.

Viņa atzīst, ka iesākumā gājis kā pa celmiem. Pirmie trīs gadi aizvadīti eksperimentos un konsultācijās ar pārtikas tehnologiem – Latvijā attiecīga tehnoloģija nebija lietota, tā nu pašu spēkiem testējuši saražoto.

Tomēr gatavie graužamkauliņi, lai gan pēc garšas ideāli, lūza un plīsa, tomēr beigu beigās meklējumu ceļā izdevies nonākt pie ideālās receptes. Kamēr Preiļos notika ražošanas eksperimenti, Aija otrā pasaules galā attālināti meklējusi noieta tirgus.

Reklāma
Reklāma

“Klienti tika meklēti interneta dzīlēs, sūtot e-pastus. No vairākiem simtiem atbildēja daži, tiem tad nekavējoties piegādājām produkta paraugus. Kamēr Aija nodarbojās ar klientiem, mēs Preiļos devāmies uz pašvaldību ar lūgumu rast iespēju nomāt telpas. Paveicās – saņēmām atļauju nomāt veco slimnīcas ēdināšanas korpusu. Sākumā gatavojām ar tehniku, kas tur jau bija, tad pamazām pārgājām uz profesionāliem katliem un presēm. Biezpienu vairākas reizes vāram, tad produktu presējam un vairākas dienas žāvējam īpašā iekārtā. Izejvielu iepērkam no SIA “Latgales piens”,” stāsta Līga.

Sākot darbību, uzņēmums pārstrādāja vien 20 kg biezpiena dienā, bet patlaban ražotnē nonāk jau 720 kg biezpiena dienā, mēnesī saražojot septiņas tonnas gatavās produkcijas.

Starts – biznesa inkubatorā

“Himalayan International” darbību sācis un joprojām turpina Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Daugavpils biznesa inkubatorā.

“Visiem jaunajiem uzņēmējiem, kam ir labas idejas, bet trūkst finansējuma, iesaku vērsties pēc padoma inkubatoros. Februārī būs jau četri sadarbības gadi, un pa šo laiku esam burtiski izloloti. Jebkurā brīdī varam atbraukt izrunāties, uzklausīt kolēģu idejas un tas dod tik lielu morālo atbalstu, ka gribas strādāt ar vēl lielāku sparu.

Turklāt inkubatorā esam saņēmuši arī finansiālu atbalstu izejvielas iegādei 50% apmērā, kas ļoti palīdzēja starta posmā. Tā kā ražošanas cikls līdz gatavam produktam ir divi mēneši, apgrozāmie līdzekļi ir ļoti svarīgi. Turklāt inkubatorā notiek dažādas apmācības – mārketingā, grāmatvedībā, finansēs u. c. Jebkurā neskaidrību jautājumā var vērsties pie ekspertiem un saņemt atbildi.”

Eksports un izstādes

Nupat notikušajā “Expo 2020” izstādē Dubaijā Apvienotajos Arābu Emirātos “Himalayan International” startēja ļoti veiksmīgi. Attēlā – ražotnes vadītāja Līga Aļijeva (no kreisās) un uzņēmuma īpašniece Aija Parlagreko izstādes laikā.
Publicitātes foto

Tā kā graužamkauliņi lielākoties ir roku darbs, produkts nav lēts un tiek tirgots “premium” segmentā.

“Uzreiz sapratām, ka vietējais tirgus nebūs primārais – ražošanas izmaksas ir pārāk augstas, savukārt darbībai eksportā nepieciešams liels apjoms. Uz to arī gājām un šobrīd 99% produkcijas nonāk eksporta tirgos – Polijā, Vācijā, Dānijā, Nīderlandē, Izraēlā, Japānā, Austrālijā, Ķīnā, lielākais noiets ir Lielbritānijā,” stāsta Līga.

Jautāta, kā tiek uzmeklēti jauni klienti, uzņēmuma pārstāve atzīst, ka lielākā atdeve ir jau esošo sadarbības partneru rekomendācijām.

Labas izredzes klientu loka paplašināšanā paveras šobrīd, pēc dalības “Expo 2020” izstādē Dubaijā Apvienotajos Arābu Emirātos. Uzņēmums gandarīts arī par Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras palīdzību, jo tās pārstāvji izstādē organizējuši veiksmīgu tikšanos ar potenciālajiem klientiem.

Bet uz jautājumu, kā pieprasījumu ietekmējis kovidlaiks, Līga atzīst, ka noiets ir jūtami pieaudzis. Īpaši pandēmijas sākumā cilvēki vairumā iepirkuši ne tikai pašiem, bet arī mājdzīvniekiem paredzētās preces.

Patlaban pieprasījums stabilizējies, bet joprojām ir ar augošu līkni. Kovidlaikā lielākus apjomus sāka pasūtīt klienti, kas produktus vairumā tirgo “Amazon” un citos kanālos.

“Cilvēkiem vairāk esot mājās, vairāk tiek novērota arī suņa uzvedība un ieradumi. Ar graužamkauliņu sunim nav garlaicīgi, ar to var noņemties pat vairākas dienas.

Bet kopumā tendences liecina, ka cilvēki arvien vairāk piedomā, ko dot dzīvniekam ne tikai pamatbarībā, bet arī uztura bagātinātājos. Suns ir ne tikai labākais draugs, bet arī ģimenes loceklis, par kuru labi jārūpējas.”

Gatavojas paplašināties

Lai gan graužamkauliņu ražošanas process ir iespējami mehanizēts, roku darba tik un tā ir daudz. Patlaban cehā strādā 18 darbinieki. Ražošana notiek vienā maiņā bez brīvdienām, jo tas ir vienīgais veids, kā kāpināt apjomus.

“Šobrīd nedaudz pārkārtojamies, koncentrējoties uz bez­atlikumu ražošanu. Esam sākuši sadarbību ar Rīgas Tehniskās universitātes ekspertiem jaunu iekārtu izveidē, kur varēs gatavot arī citas formas kauliņus. Domājot par veciem suņiem, gatavojam līdzīgu produktu, tikai samaltā veidā – lai dzīvnieks pilnvērtīgi var uzņemt proteīnu.

Tāpat ražojam kraukšķus, līdzīgus popkornam. Mūsu vēlme ir pievienot kauliņiem dabiskas vielas, bet bez jebkādiem ķīmiskiem papildinājumiem. Tā kā tas nav tik vienkārši, turpināsim sadarbību ar zinātniekiem. Noteikti plānojam augt un attīstīties, paplašināt sortimentu, uzlabojot produkta pienesumu dzīvnieku veselībai,” saka Līga.

Viņa arī atzīst, ka, pieaugot ražošanai, līdzšinējās telpas kļūst par šaurām, tādēļ sadarbībā ar Preiļu domi uzņēmums jau risina jaunu telpu nomas jautājumu. Ja viss noritēs, kā plānots, martā ražošanas apjomu varētu dubultot.

“Veiksmes stāsta pamats ir darbinieki. Ar saviem cilvēkiem esam ļoti apmierināti, no savas puses cenšamies attiecīgi rūpēties. Tas nozīmē ne tikai algas virs vidējās, veselības apdrošināšanu, darba apģērbu, bet arī kopīgus pasākumus – dzimšanas dienas un citus svētkus svinam kopā.

Darbinieku rotācijas uzņēmumā šo piecu gadu laikā nav bijis. Turklāt ir ļoti svarīgi, ka mūsu uzņēmums būtībā nodrošina darbu veselai virknei cilvēku. Esam sarēķinājuši, ka tas biezpiena apjoms, ko patērējam graužamkauliņu ražošanā, atbilst 350 govju lielas fermas jaudai. Tātad uzņēmums netieši uztur veselu lielfermu, nodrošinot darbu virknei cilvēku – slaucējām, strādniekiem, šoferiem, kur mēs esam tikai šīs ķēdītes fināls,” rezumē Līga Aļijeva.

UZZIŅA:

Produkta ideja noskatīta dzīvesvietā Himalajos, kur no jaku piena gatavo cieto sieru. Tā kā no Nepālas piena produktus Eiropas Savienībā ievest aizliegts, ražošanu nolemts sākt Latvijā. SIA “Himalayan International” reģistrēta 2017. gadā Preiļos ar 3000 eiro pamatkapitālu.

No darbības sākuma uzņēmums strādā LIAA Daugavpils biznesa inkubatora paspārnē, Darbinieku skaits pieaudzis no pāris cilvēkiem 2007. gadā līdz 18 šobrīd.

“Premium” segmenta graužamkauliņus eksportē uz desmit valstīm, saražotais apjoms – septiņas tonnas mēnesī. Patlaban meklē jaunas telpas, lai jau nākamgad ražošanas apjomu dubultotu.

VĒRTĒJUMS. Viss vēl priekšā!

LIAA Biznesa inkubatoru departamenta Daugavpils biznesa inkubatora vadītājs Andrejs Zelčs: Idejas pārņemšana un pielāgošana Eiropas tirgum, no vienas puses, izklausās vienkārši, bet, no otras, tas ir resursu ietilpīgs process, kas prasa daudz pacietības. Ar šo uzņēmums ir veiksmīgi ticis galā.

Galvenais – nezaudēt degsmi un turpināt attīstību pie produkcijas daudzveidības, jaunu partneru piesaistes un pastāvīga noieta kanālu tīkla izveides. Dalība “Expo 2020” ir tikai sākums jauniem izaicinājumiem!

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.