NATO karavīri
NATO karavīri
Foto. Scanpix/ Ronny Hartmann / AFP)

NATO apstiprina īpašas un stratēģiskas būves plānu Somijā un Zviedrijā. Tas, protams, licis Krievijai saausīties 0

Somija un Zviedrija vienojušās par kopīgu dzelzceļa līnijas būvniecību, lai atvieglotu militāro spēku pārvietošanu starp abām valstīm un uz NATO austrumu robežām. Par to ziņo The Moscow Times, atsaucoties uz abu valstu amatpersonu paziņojumiem.

Reklāma
Reklāma
No rītdienas šīm 3 zodiaka zīmēm dzīve kļūs ievērojami vieglāka
RAKSTA REDAKTORS
“Kabatā joprojām bija viņa telefons un dokumenti, viņš peldēja ūdenī” – Jāņa Gailīša sieva atklāj detaļas par vīra ķermeņa atrašanu
Noslēgusies Putina un Trampa vairāk nekā divas stundas ilgā telefonsaruna: kas par to zināms? 31
Lasīt citas ziņas

Jaunā dzelzceļa līnija savienos Zviedrijas ziemeļu pilsētu Lūleo (Luleå) ar Somijas pilsētu Tornio, kas atrodas netālu no abu valstu robežas, un tālāk turpināsies līdz Somijas austrumu robežai. Projekta mērķis ir nodrošināt ātru un efektīvu NATO karaspēka, tostarp tehnikas un aprīkojuma, pārvietošanu reģionā, reaģējot uz pieaugošajiem drošības izaicinājumiem, ko rada Krievijas militārās aktivitātes.

Somijas transporta un komunikāciju ministre Lūlū Ranne preses konferencē norādīja, ka dzelzceļš stiprinās abu valstu militāro sadarbību un uzlabos loģistiku NATO operācijām Ziemeļeiropā. “Mūsu reģiona drošība ir prioritāte, un šāda infrastruktūra ir vitāli svarīga, lai nodrošinātu ātru reakciju krīzes situācijās,” sacīja Ranne. Zviedrijas infrastruktūras ministrs Andreass Karlsons piebilda, ka

CITI ŠOBRĪD LASA
projekts ir daļa no plašākas stratēģijas, lai integrētu Zviedriju un Somiju NATO militārajā infrastruktūrā pēc abu valstu iestāšanās aliansē.

Plānotā dzelzceļa līnija būs aptuveni 200 kilometrus gara, un tās būvniecības izmaksas tiek lēstas aptuveni 2,5 miljardu eiro apmērā. Finansējumu nodrošinās abu valstu valdības, kā arī daļēji Eiropas Savienība, kas atbalsta militārās mobilitātes projektus. Saskaņā ar provizorisko grafiku būvniecība sāksies 2026. gadā un ilgs aptuveni piecus gadus.

Eksperti norāda, ka projekts ir tieša atbilde uz Krievijas militāro klātbūtni Baltijas jūras reģionā un Arktikā.

Kopš Ukrainas konflikta eskalācijas 2022. gadā Somija un Zviedrija, kas tradicionāli bijušas neitrālas, aktīvi stiprina savas aizsardzības spējas un sadarbību ar NATO. Jaunais dzelzceļš ļaus ātrāk pārvietot karaspēku un smago tehniku, piemēram, tankus un artilēriju, uz Somijas austrumu robežu, kas robežojas ar Krieviju.

Krievijas Ārlietu ministrija jau reaģējusi uz paziņojumu, nosaucot dzelzceļa projektu par “provokatīvu soli” un brīdinot, ka tas palielinās spriedzi reģionā. “NATO paplašināšanās un militārās infrastruktūras izvietošana pie mūsu robežām ir pretrunā ar drošības interesēm,” teikts Krievijas Ārlietu ministrijas pārstāvja paziņojumā.

Tikmēr Somijas un Zviedrijas amatpersonas uzsver, ka dzelzceļš kalpos ne tikai militāriem, bet arī civiliem mērķiem, uzlabojot pasažieru un kravu pārvadājumus starp abām valstīm. Tomēr galvenā uzmanība tiek pievērsta tieši stratēģiskajai nozīmei, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju.

Projekts jau ir izraisījis diskusijas abu valstu sabiedrībā. Daļa iedzīvotāju atbalsta infrastruktūras attīstību kā drošības garantiju, bet citi pauž bažas par augstajām izmaksām un potenciālo ietekmi uz apkārtējo vidi, jo dzelzceļa trase šķērsos ekoloģiski jutīgas teritorijas Zviedrijas un Somijas ziemeļos.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.