Georgam Sarkisjanam virtuozitātes netrūka – un tas spilgti atklājās gan, piemēram, komplicētajā pirmās daļas kadencē, gan prasmīgajā saspēlē ar orķestri visa atskaņojuma gaitā.
Georgam Sarkisjanam virtuozitātes netrūka – un tas spilgti atklājās gan, piemēram, komplicētajā pirmās daļas kadencē, gan prasmīgajā saspēlē ar orķestri visa atskaņojuma gaitā.
Foto: Karīna Miezāja

Sēru un triumfa mūzika. Armands Znotiņš vērtē Baltijas simfonisko festivālu 0

Armands Znotiņš, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

 

Sāksim ar labo – diriģents Aivis Greters no Ķelnē notikušā konkursa “Deut­schen Dirigentenpreis” atgriezies ar otro vietu, bet Krista Audere no Stokholmas Ērika Ēriksona kordiriģentu konkursa – ar galveno balvu, un nepiemirsīsim arī baletdejotājas Grietas Grīnbergas Dienvidāfrikā iegūto zelta medaļu.

 

Kalvītis: Nevaru iedomāties, ka es kā valdības vadītājs varētu vienu sabiedrības daļu izslēgt no sabiedrības, tāpēc ka viņi negrib mani klausīt 81
APTAUJA: Latvijā 48% iedzīvotāju nav informēti par iespēju izņemt skaidru naudu veikalu kasē
VIDEO. “Man likās, ka viņš ir apsēsts ar dēmoniem”: pēc dažu dienu padzīvošanas kopā ar aktieri Imantu Stradu saka Amuna Davis 30
Lasīt citas ziņas

Atceroties vēl vienu lielu oktobra panākumu – Krista Auznieka uzvaru konkursa “Rostrum” jauno komponistu grupā, jāsecina, ka dzīve turpinās ar perspektīvu gan Latvijas mūzikā, gan ar to saistītās mākslās. Un tiešsaistes formātā turpinās arī koncerti – līdz šim izskanējušas trīs Liepājas Starptautiskā zvaigžņu festivāla programmas, “Lielajā dzintarā” jau 10. septembrī atgriezies viens no tiešsaistes koncertu lielākajiem ieguvumiem – cikls “Simfonija tuvāk”, bet šoreiz uzmanības centrā tomēr Rīga, Lielā ģilde un Baltijas simfoniskais festivāls 2021. gada 29. oktobrī ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri un tā galveno viesdiriģenti Kristīnu Posku.

Programmā Arama Hačaturjana vijoļkoncerts un Pētera Čaikovska Sestā jeb “Patētiskā” simfonija. Un izvēle koncertu šajā laikā no­slēgt ar vienu no visu laiku izteiksmīgākajām muzikālajām traģēdijām šķita nedaudz biedējoša pat man – it īpaši tādēļ, ka arī Hačaturjana opusa melodiskā pievilcība slēpj pietiekami vērienīgas dramatiskās dzīles.

CITI ŠOBRĪD LASA

Taču šajā tumsas valstībā bija arī gaismas stars – koncertā bez publikas beidzot varēja noklausīties Čaikovska simfoniju bez ierastajiem lumpeņu aplausiem starp trešās daļas daudznozīmīgo triumfu un ceturtās daļas traģisko izskaņu.

Otrs uzrunājošs aspekts – pēc daudzu šķietami aktuālāku pagātnes notikumu aplūkojuma tagad dotā iespēja netraucēti pievērsties Georga Sarkisjana muzikālajiem varoņdarbiem, kuru vidū bijusi gan pēkšņā ielēkšana Čaikovska vijoļkoncerta solopartijā saslimušā viesmākslinieka vietā, gan visu Bēthovena sonāšu interpretācijas ansamblī ar Keigo Mukavu, gan dueti ar Daņiilu Bulajevu, gan solopro­grammas vienam pašam.

Salīdzinājumam – Kristīne Balanas Lielajā ģildē arī spēlējusi Čaikovska vijoļkoncertu, bet soloprogrammas jo­projām nav sagaidītas ne no viņas, ne arī Baibas Skrides, Paulas Šūmanes vai Vinetas Sareikas.

Otrkārt, par varoņdarbu uzskatāms arī Hačaturjana vijoļkoncerta priekšnesums – armēņu klasiķis to 1940. gadā rakstījis Dāvidam Oistraham ar vijoļspēles meistaram atbilstošu virtuozitāti un satura piepildījumu.

29. oktobra interpretācijā Georgam Sarkisjanam virtuozitātes netrūka – un tas spilgti atklājās gan, piemēram, komplicētajā pirmās daļas kadencē, gan prasmīgajā saspēlē ar orķestri visa atskaņojuma gaitā; Georgam Sarkisjanam bija ko teikt arī satura atklāsmes ziņā, un to savukārt parādīja daudzie brīnišķīgie liriska rakstura posmi, turpretī temporitmā aktīvākajos brīžos tembrālais veidols vairs nebija tik pilnskanīgs.

Līdzīgi ar interpretācijas kopainu – jā, ļoti iespējams, šis atkal bija viens no tiem gadījumiem, kad orķestris pēc pirmās daļas pieteikuma atraisās, taču salīdzinājumā ar manu personisko skanējuma ideālu Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra tembrāli dinamiskais sniegums izklausījās pārmēru saspringts.

Jādomā gan, ka vismaz daļēji atbilstoši Kristīnas Poskas vēlmēm, kur otrā svaru kausā kā neapstrīdamas kvalitātes jāliek rūpīgi izzīmētais dialogs ar solistu, pārliecinošs formas veidojums ar dinamizētu ritējumu un faktūras skaidrību, tīri un precīzi īstenotas virtuozās pūšam­instrumentu pasāžas, kur katrs mūziķis ar klarnetistu Mārtiņu Circeni priekšgalā izcēlās arī ar priekšnesuma lirisko valdzinājumu. Bez šaubām, šāda repertuāra izvēle un atskaņojuma bālākie rakursi parāda arī to, ka pretstatā Čaikovskim orķestris, solists un diriģente Hačaturjana daiļradei līdz šim pievērsušies maz – to visu, protams, var labot, līdztekus trijām simfonijām, vēlams, nepaejot garām arī aizraujošajam “Svinīgās poēmas” skaņurakstam.

SAISTĪTIE RAKSTI

Hačaturjana “Svinīgo poēmu” pie labas gribas un zināma alkohola daudzuma iespējams uztvert arī kā parodiju par sociālistisko reālismu, bet Čaikovska Sestā simfonija ir nesalīdzināmi nopietnāka, un tur, tieši tāpat kā Ceturtajā un Piektajā simfonijā, rodami aizvien jauni muzikālās jēgas slāņi. Tā arī šoreiz, un pirmām kārtām sinestētiskā ziņā – Hačaturjana vijoļkoncertu pie izdevības der noklausīties ierakstā zem naksnīgām Armēnijas vai Gruzijas debesīm, turpretī “Patētiskā simfonija” šoreiz piederīga pastaigai satumstošās vakara stundās tepat Rīgā Vissvētās Dievmātes Pasludināšanas baznīcas apkārtnē Gogoļa ielā, Turgeņeva ielā, Puškina ielā. Gan jau arī tādēļ, ka šajā tik cilvēcīgajā Čaikovska rekviēmā saklausāmas pareizticīgo dziedājumu zīmes, savukārt pirmās daļas saviļņojošais kods atkal ataino ainu no citas pasaules – saulrieta iekrāsotu okeāna pludmali pie ASV krastiem. Vai nu kaut kur starp Ņujorku, Filadelfiju un Baltimoru, kur Čaikovskis realitātē arī bija īsi pirms Sestās simfonijas tapšanas, vai arī metafiziskā izpratnē.

Kristīnas Poskas un Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra interpretācija vērsa uzmanību vēl uz kādu citu norādi – atslēgu uz Sestās simfonijas vēstījumu vērts meklēt arī saistībā ar “Jev­geņiju Oņeginu”, un ne jau tikai tādēļ, ka simfonijas trešās daļas semantika un rakstības modeļi nepārprotami sasaucas ar slaveno operas polonēzi. Un, pat ja šajā lasījumā pirmajā daļā domas skaidrība un jūtu ekspresija atkāpās diriģentes ieceru teorētisko konstrukciju priekšā, tālākais simfonijas risinājums saistīja gan ar spēles izteiksmīgumu un tembrāli daudzpusīgiem vaibstiem, gan ar eksistenciālas drāmas atspoguļojumu. Rezumējot – Čaikovskis ir dzīvāks par dzīvu. Viņš ir tepat, viņš uzrunā aizvien no jauna. Tāpat kā Hačaturjans, Šostakovičs un Šnitke. Gaidīšu Kristīnas Poskas interpretācijas arī šo meistaru simfonijām.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Kalvītis: Nevaru iedomāties, ka es kā valdības vadītājs varētu vienu sabiedrības daļu izslēgt no sabiedrības, tāpēc ka viņi negrib mani klausīt 81
APTAUJA: Latvijā 48% iedzīvotāju nav informēti par iespēju izņemt skaidru naudu veikalu kasē
VIDEO. “Man likās, ka viņš ir apsēsts ar dēmoniem”: pēc dažu dienu padzīvošanas kopā ar aktieri Imantu Stradu saka Amuna Davis 30
Ak vai, cik zemu kritis buldozers, ka tam jāvelkas uz veikalu bez sertifikāta un jātirda apsargs, lai ielaiž šopingā. Egila Līcīša feļetons 47
“Pastāv risks, ka daudzi skolēni “izkritīs” no mācībām un nepabeigs skolu!” Plāno četrkāršot centralizētā eksāmena nokārtošanai nepieciešamo vērtējumu 168
Lasīt citas ziņas
Kazahstānā vairāk nekā 460 cilvēkiem izvirzītas apsūdzības terorismā un nemieru rīkošanā 5
Kuram no ministriem pērn bijušas lielākās izmaksas? 4
Otro dienu pēc kārtas jaunatklāto Covid-19 gadījumu skaits Latvijā tuvu 6000 33
Aparjods izcīna 2. vietu EČ kamaniņu sportā un pirmoreiz valsts vīriešu sporta veida vēsturē 3. vietu PK kopvērtējumā 1
Kazahstānā vairāk nekā 460 cilvēkiem izvirzītas apsūdzības terorismā un nemieru rīkošanā 5
22:30
Kuram no ministriem pērn bijušas lielākās izmaksas? 4
21:40
Vai cilvēkam vispār ir iespējams saprast, kas ir bezgalība?
21:04
Kalvītis: Nevaru iedomāties, ka es kā valdības vadītājs varētu vienu sabiedrības daļu izslēgt no sabiedrības, tāpēc ka viņi negrib mani klausīt 81
“Man tas ir labs azarts, bet galvenais, ka prieks maniem abiem bērniem.” Rūjienietis pilnveido tautas bobsleju, gūstot ievērību visā pasaulē
Naktī uz svētdienu gaisa temperatūra vietām noslīdēs zem -10 grādiem
APTAUJA: Latvijā 48% iedzīvotāju nav informēti par iespēju izņemt skaidru naudu veikalu kasē
Pēteris Apinis: Cilvēka mikrobioms un rezistence pret mikrobiem, vīrusiem un vakcīnām
“Čīliešus vieno ģimene, bet latviešus – māksla un kultūra.” Latviete pēc 10 gadiem Čīlē ar ģimeni atgriežas dzimtenē
Nauris Puntulis: Žēl, ka pandēmijas situācija neļauj pulcēt seniorus uz semināriem, lai mācītu medijpratību 5
Sasteigta, pavirša, nesaprotama un ar mērķi likvidēt darbavietas – tādu mežziņi redz jauno VMD reformu
No pilngadīgajiem iedzīvotājiem vakcināciju pret Covid-19 pabeiguši ap 80% un gandrīz trešdaļa revakcinējušies 23
Vējainu laiku prognozē arī februārī un martā
Bots/Plūme izcīna bronzu EČ kamaniņu sportā; Šici kopvērtējumā finišē otrajā vietā
“Rīgā ievāktais medus ir ļoti kvalitatīvs.” Pēdējos gados galvaspilsētā attīstījusies urbānā biškopība
Ap 40% no vakardien atklātajiem Covid-19 gadījumiem konstatēti bērnu un jauniešu vidū 3
Juris Lorencs: Visticamāk, Kazahstānā nostiprināsies eiropeiski iekrāsots autokrātisks režīms ar postpadomju un islāma piejaukumu 38
“Pastāv risks, ka daudzi skolēni “izkritīs” no mācībām un nepabeigs skolu!” Plāno četrkāršot centralizētā eksāmena nokārtošanai nepieciešamo vērtējumu 168
VIDEO. “Es tā īsti nevienu no viņām neatceros…”: rokmūziķis Ainars Virga atklāti par vienas nakts romāniem slavas “ziedu laikos” 1
“Morāli kropļi.” Ķirsis skarbi par protestu Gunāra Astras pieminekļa atklāšanas pasākumā 576
Ošlejs: Latvija ir starp trim valstīm pasaulē, kur prasa būt vakcinētam, lai strādātu. Esam ne tajā labākajā kompānijā… 379
“Truši var būt visai bezbailīgi un pašapzinīgi dzīvnieki”: kas noteikti jāzina par trusi kā mājdzīvnieku?
VIDEO. Kauguros spēcīgais vējš norāvis dzīvojamās mājas jumtu 7
Izcili gardas kotletītes rīvmaizē: bez gaļas!
VIDEO. Ar mammu labāk tā nejokot! Dēls par nešpetnu joku saņem slapju slotu sejā 5
VIDEO. “Man likās, ka viņš ir apsēsts ar dēmoniem”: pēc dažu dienu padzīvošanas kopā ar aktieri Imantu Stradu saka Amuna Davis 30
Maģiskās eņģeļu stundas no no 22. līdz 28. janvārim: kādas vēlmes piepildīsies?