Foto: SHUTTERSTOCK

Mācību tematu par dzimumnobriešanu no 9.klases satura pārcels uz 4.-6.klasi. Pēc UNESCO vadlīnijām.. 94

Atbilstoši UNESCO vadlīnijām, mācību tematu par dzimumnobriešanu un ar to saistītajām izmaiņām reproduktīvajos orgānos skolās plānots pārcelt uz jaunākām klasēm, lai bērni to apgūtu pirms pubertitātes, šodien Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputātus informēja Valsts izglītības satura centra (VISC) pārstāve Liene Zeile.

Reklāma
Reklāma
“Tu padarīji mana desmitgadīgā dēla dienu neaizmirstamu!” Ādažos kāds svešinieks no sirds iepriecinājis zēnu, kurš nupat nopircis makšķeri
“Es nerunāju latviski!” Tūrists no Šveices, kurš apguvis latviešu valodu, sašutis, ka vairākās kafejnīcās nevar veikt pasūtījumu valsts valodā 158
13 noslēpumi, kas franču sievietēm ikdienā ļauj izskatīties tik satriecoši 11
Lasīt citas ziņas

Mācību temats par nobriešanu un pubertitāti patlaban tiek apskatīts 9.klasē, taču

UNESCO vadlīnijas iesaka, ka skolēnam, sasniedzot pubertitāti, jau būtu jābūt konkrētām zināšanām par minēto tēmu.
CITI ŠOBRĪD LASA

Iecerēts 9.klases saturu pārcelt uz 4.-6.klasi, vienlaikus tas nenozīmē pārcelt tematu burtiski. Zeile skaidroja, ka 9.klasē var pilnīgi citādi runāt ar skolēnu, savukārt 4.-6.klašu grupā bērniem ir jāpiemēro citi metodiskie paņēmieni.

VISC pārstāve klāstīja, ka izglītojošo materiālu pārveides darbs nav vienkāršs, tas ir darbietilpīgs, tādēļ mācību programmu pilnveide varētu prasīt gadu.

Paredzēts, ka skolotāji ar metodisko materiālu varētu sākt strādāt 2025.gada septembrī.

Zeile uzskata, ka “veiksmes atslēga” ir šajā jautājumā mēģināt runāt par attiecībām un vērtībām, neizceļot vienu jautājumu, jo tikai kompleksa pieeja dos rezultātu.

Deputāts Aleksandrs Kiršteins (TZV) vaicāja, kādēļ Latvijai jāņem vērā UNESCO vadlīnijas. Pēc politiķa vārdiem, tā esot “kultūras un rasu ziņā ļoti plaši pārstāvēta organizācija ar pilnīgi atšķirīgām tradīcijām”. “Latviešu tauta tūkstošiem gadu ir balti, dzīvoja un iztika bez UNESCO. Man vidusskolā ļoti sīki mācīja bioloģiju, vēl septiņdesmitajos, astoņdesmitajos gados nebija nekādu problēmu un nebija tik daudz priekšlaicīgu grūtniecību,” apgalvoja Kiršteins.

Izglītības un zinātnes ministres padomniece Nellija Rupina norādīja, ka

Latvija ir UNESCO dalībvalsts, un tai ir nozīmīga un saistoša laba strarptautiskā prakse izglītībā.

Atbilstoši organizācijas vadlīnijām visaptverošai seksuālajai izglītībai ir galvenā loma jauniešu sagatavošanā drošai, produktīvai un pilnvērtīgai dzīvei pasaulē, kur HIV un AIDS, seksuāli transmisīvās infekcijas, neplānota grūtniecība, vardarbība dzimuma dēļ un dzimumu nevienlīdzība joprojām nopietni apdraud viņu labklājību, atzīmēja Rupina.

Komisijas deputāti kopumā atzinīgi novērtēja, ka

notiek darbs pie bērna vecumam atbilstošas seksuālās un reproduktīvās veselības izglītības izstrādes.

Opozīcijas deputāts Jānis Grasbergs (NA) pauda prieku, ka “beidzot ir saprasts, ka pirms pubertitātes ir jāsāk stāstīt par lietām, kas notiks, kad estrogēns un progesterons sāks diktēt līdz menomauzei”. Vienlaikus politiķis atzīmēja, ka caur mācību materiāliem ir nepieciešams bērniem nostiprināt tādas vērtības kā mīlestība, ģimene, cieņa, atturība.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.