Ilustratīvs foto

„Mēness aptieka”: Atsākot fiziskās aktivitātes pēc Covid-19, svarīga pakāpenība 0

Daudzi, kuri pārslimojuši vieglas pakāpes infekcijas slimību un iepriekš bijuši fiziski aktīvi, tagad var justies nedroši par to, kā un kad pēc Covid-19 atgriezties pie fiziskām aktivitātēm un vai tās ir drošas.  Padomus apkopo „Mēness aptiekas” pieaicinātā eksperte –  fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārste Veselības centru apvienībā Guna Vītoliņa un „Mēness aptiekas” farmaceits Vadims Brižaņs.

VIDEO. “No rītdienas jūs visi būsiet starptautiskajā meklēšanā!” Ukrainas drošības dienestam izdevies ielauzties Maskavas Zoom sarunā 49
“Man ir pie kājas, kam tas traucēja!” Bokseris Zutis noparkojas pie invalīdu stāvvietas un nodēvē sabiedrību par slimu 133
VIDEO. Labi, ka mammas nebija tuvumā… Pārgalvīgi vīri mežā Limbažu pusē atrod lācēnu midzeni un nofilmē mazuļus
Lasīt citas ziņas

Daži, iespējams, ir mēģinājuši atgriezties pie iepriekš ierastiem vingrinājumiem un atklājuši, ka tos izdarīt nespēj. Rodas bažas – kad es atgriezīšos normālā stāvoklī… „Jāatsāk ar elementāro – vismaz trīs reizes nedēļā aerobās fiziskās aktivitātes, kas nozīmē vai nu staigāt,  skriet, vai braukt ar riteni, pievienojot spēka vingrojumus.

Savukārt, ja pirms saslimšanas cilvēks nav bijis fiziski aktīvs, trenēts, tad fizisko aktivitāšu programma būtu jāizveido funkcionālajam speciālistam un vismaz pirmās nodarbības jāveic viņa uzraudzībā, veicot gan arteriālā spiediena mērījumus, gan nosakot skābekļa piesātinājumu asinīs, gan izvērtējot organisma spēju adaptēties fiziskai slodzei,” paskaidro „Mēness aptiekas” pieaicinātā eksperte.

CITI ŠOBRĪD LASA

Fiziskās aktivitātes jāpārtrauc, ja:

  • skābekļa piesātinājums asinīs ir mazāks par 92% vai ir kritums par vismaz 4% fizisko aktivitāšu laikā;
  • ja sirdsdarbība palielinās vairāk par 30 pulsa sitieniem minūtē;
  • ceļas arteriālais asinsspiediens;
  • ir paaugstināta ķermeņa temperatūra;
  • ir aizdusa;
  • rodas spiediena sajūta krūtīs, galvas reibonis, galvassāpes, slikta dūša, redzes traucējumi, svīšana, nespēja saglabāt līdzsvaru.

Ieteicama pakāpenības stratēģija

Ārste skaidro, ka ieteikumiem ir izmantojamas jau 2021. gada janvārī publiskotas Apvienotās Karalistes sabiedrības veselības vadlīnijas pacientiem pēc Covid-19 izslimošanas. Tās paredz 150 minūtes vidējas intensitātes fiziskās aktivitātes (mērena piepūle, elpošanas ātrums palielinās, bet ir viegli runāt) vai 75 minūtes intensīvas intensitātes fiziskās aktivitātes (elpošanas ātrums palielinās un ir grūti runāt) nedēļā un papildus muskuļu stiprināšanas aktivitātes vismaz divas dienas katru nedēļu. Tā ir pakāpeniska piecu pakāpju fiziskās slodzes kāpināšanas shēma.

  1. Vingrinājumi ar ļoti nelielu slodzi – atpūta, elpošanas vingrinājumi, lokanība/stiepšanās, līdzsvars, lēna pastaiga.
  2. Zemas intensitātes aktivitātes, kā pastaigas un viegla joga, kā arī viegli mājsaimniecības/dārza darbi, pakāpeniski palielinot neliela vai vieglu slodzi par 10–15 minūtēm dienā.
  3. Vidējas intensitātes aerobikas un spēka izaicinājums. Piemēram – divi piecu minūšu aerobikas vingrinājumu intervāli, kas atdalīti ar vienu atjaunošanās posmu. Pievienojot pa vienam intervālam dienā 7 dienas, un kad var sasniegt 30 minūšu sesiju.
  4. Vidējas intensitātes aerobikas un spēka izaicinājums, apvienots ar koordinācijas un funkcionēšanas prasmēm; vidēja slodze.
  5. Atgriešanās pie regulāriem vingrinājumiem.

Kādas veikt aktivitātes?

Aktivitātes var ietvert arī mājsaimniecības, saudzīgu pastaigu un līdzsvara vai jogas vingrinājumus. Var iekļaut arī elpošanas, stiepšanās un vieglas spēka aktivitātes. Septiņas dienas  rekomendē vieglas intensitātes aktivitātēs, ieskaitot lokanības un elpošanas vingrinājumus, kam seko vēl septiņas dienas ar vieglas intensitātes aktivitātēm, piemēram, staigāšanu un vieglu jogu, ar pieļaujamo slodzes pieaugumu par 10–15 minūtēm dienā.

Pāreja uz sarežģītākām kustību aktivitātēm jāizvērtē atkarībā no spējām pirms slimības. Tie var ietvert divus 5 minūšu darbības intervālus, piemēram, ātru staigāšanu, kāpšanu augšup un lejup pa kāpnēm, skriešanu, ja iespējams, peldēšanu vai riteņbraukšanu, atdalot tos ar atpūtas – atjaunošanās posmu. Nevajadzētu izjust, ka vingrinājums ir „smags”.

Sarežģītākas kustības, trenējot koordināciju, spēku un līdzsvaru, ietver tādas aktivitātes kā skriešana, bet ar ķermeņa svara pārnesi, sānsoļiem un svaru nesošiem spēka vingrojumiem, bet, tos veicot, atkal nevajadzētu justies grūti/smagi. Pēc 4. posma pabeigšanas būtu jāvar atgriezties pie sākotnējā (pirms slimošanas ar Covid-19) aktivitātes līmeņa vai pat jāspēj vairāk.

„Mēness aptiekas” eksperte iesaka nesasteigt un  pamazām katram posmam veltīt vismaz septiņas dienas, lai novērstu pēkšņu treniņu slodzes palielināšanos. „Ir jāpaliek tajā posmā, kurā cilvēks jūtas ērti, tik ilgi, cik nepieciešams. Ja neizdodas progresēt tik ātri, kā paredzēts un gribētos, ir jāatgriežas iepriekšējā aktivitātes posmā un nepieciešamības gadījumā jāmeklē medicīniskā palīdzība,” norāda ārste.

Farmaceits atgādina pievērst uzmanību pilnvērtīgam uzturam un antioksidantu – A, E, C vitamīna, selēna, cinka –  uzņemšanai. Pēc slimošanas varētu izskatīt multivītamīnu jeb polivitamīnu izvēli. „Mēness aptiekas” farmaceits Vadims Brižaņs mudina noteikti konsultēties ar farmaceitu, pirms multivitamīnus vai  kādu vitamīnu vai minerālvielu uzsākt lietot pastiprināti.

Ja bijusi vidēja vai smaga slimības gaita

Fiziskās aktivitātes šajos gadījumos ir jāveic stingrā funkcionālā speciālista uzraudzībā, iepriekš veicot kardiopulmonālos izmeklējumus: spirogrāfiju; ehokardiogrāfiju; asins analīzes (+seruma troponīna mērījumu); elektrokardiogrammu; Holtera monitorizēšanu; veloergometriju.

Ja apstiprinājies vīrusa miokardīts: 3–6 mēnešu vingrinājumu ierobežojumi ar periodisku atkārtotu novērtēšanu. Ja pēc vairākām nedēļām ir pastāvīgs klepus un elpas trūkums, kas ir progresējošs, neizzūdošs vai pasliktināts, – šie simptomi var liecināt par plaušu asinsvadu komplikācijām, piemēram, plaušu emboliju, vienlaikus esošu pneimoniju vai bronhu sašaurināšanos pēc iekaisuma. Tad fiziskās aktivitātes ir būtiski ierobežotas un jāveic papildu izmeklējumi.

Kāpēc svarīgi atsākt  fiziskās aktivitātes

Fiziskās aktivitātes pozitīvi ietekmē garastāvokli un garīgo labsajūtu, un tām ir nozīme psihiskās veselības traucējumu profilaksē un ārstēšanā. Vajadzības gadījumā noteikti ir meklējams papildu atbalsts. Gan stacionārā rehabilitācijā, gan dienas stacionāra rehabilitācijas kursa programmās ir iekļautas arī psihologa konsultācijas. Ambulatorā rehabilitācija un dienas stacionāra rehabilitācijas tehnoloģijas ir pieejamas visā Latvijā. Savukārt stacionāro rehabilitāciju nodrošina NRC „Vaivari”.

„Ja saslimšana bijusi asimptomātiska vai ar vieglu gaitu, tad atgriešanās dzīves aktivitātēs, kādas bijušas pirms saslimšanas, notiek pakāpeniski, neforsējot, un varētu būt nepieciešama ambulatorā funkcionālā speciālista konsultācija. Savukārt, ja bijusi vidēji smaga vai smaga saslimšana ar Covid-19 un ir nozīmīgas pamatslimības, fizisko aktivitāšu, funkcionālo spēju atjaunošana notiek stingrā daudzprofilu speciālistu uzraudzībā,” situāciju raksturo „Mēness aptiekas” pieaicinātā eksperte fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārste Guna Vītoliņa.

Lai atgūtu fizisko formu, iespējams, noderēs papildu minerālvielas. “Slimošanas mazkustīgais laika posms bieži vien izraisa muskuļu vājumu – kustēties ir grūti, kustības rada sāpes.  “Ja tā, tad noteikti jāvēršas pēc fizikālās un rehabilitācijas ārsta padoma. Savukārt aptiekā farmaceits var ieteikt līdzekli, kas noderīgs saitēm un locītavām, un satur, piemēram, kolagēnu, hialuronskābi, glikozamīnu,” atgādina „Mēness aptiekas” farmaceits Vadims Brižaņs.

Avots  „Medicus Bonus”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Slimnīcas satrauktas par finansējumu: ja netiks rasts risinājums, būs apdraudēta spēja nodrošināt pacientiem vajadzīgos pakalpojumus 11
Skatītājs par ēdināšanu skolās: Ēdāju ir maz, ēdienu tikai sacūko 70
“Neesam gatavi masveidā ārstēt politraumas.” Saruna ar traumatologu Andri Vikmani 12
Jautā skatītājs: Ārsti dažreiz ir tik augstprātīgi un rupji! Vai viņu attieksme mainītos, ja paaugstinātu algas? 48
VIDEO. “No rītdienas jūs visi būsiet starptautiskajā meklēšanā!” Ukrainas drošības dienestam izdevies ielauzties Maskavas Zoom sarunā 49
“Man ir pie kājas, kam tas traucēja!” Bokseris Zutis noparkojas pie invalīdu stāvvietas un nodēvē sabiedrību par slimu 133
VIDEO. Labi, ka mammas nebija tuvumā… Pārgalvīgi vīri mežā Limbažu pusē atrod lācēnu midzeni un nofilmē mazuļus
FOTO. “Kažoks bez siļķes,” “20% atlaide alkoholiķiem” – smieklīgi uzraksti, kas izvietoti Latvijas veikalos 24
Šmits par palīdzību un ekonomiku. “Latvija ziedo lielas kravas ar olām, bet ukraiņi par pazeminātu cenu citas pārdod Latvijai” 14
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
Mēness aptieka: Kuri dabas līdzekļi izmantojami stresa ietekmes mazināšanai 1
Paplašinot pakalpojumu pieejamību pieaugušajiem un bērniem, VCA atver jaunu poliklīniku „Dole” 5
Daudz alkohola vai kofeīna, urīnceļu infekcijas, nierakmeņi un citi iespējamie iemesli fizioloģiskās funkcijas traucējumiem 1
Aktuāli padomi ādas aizsargfunkciju stiprināšanai ziemā
Ukraiņu farmaceits Latvijā 1
Ko ēst vai ko neēst, lai dzīvotu ilgāk 10
Mēness aptieka: Farmaceiti un farmaceitu asistenti no Ukrainas sniedz ieguldījumu Latvijas iedzīvotāju farmaceitiskajā aprūpē 9
Kā salviju izmanto veselībai 3
Dažādi augšējo elpceļu vīrusi – ko darīt veselības uzlabošanai 8
Ko svarīgi zināt par respiratori sincitiālo vīrusu 12
Astoņi ieteikumi pareizai zāļu lietošanai 6
Gudrās ēšanas ABC jeb pirmssvētku padomi vielmaiņas uzlabošanai 3
Kas ir svētku sirds sindroms, kā no tā izvairīties 5
TOP 5 notikumi veselības aprūpē 2022. gadā 3
„Mēness aptieka”: vīnu un dzirkstošo vīnu pirms Jaunā gada pērk par 50% vairāk nekā bezalkoholiskos dzērienus 3
„Mēness aptiekas” tikšanās reizē ar Latvijas Pensionāru federāciju valda siltas labestības gaisotne 5
„Mēness aptiekas” sveicieni Latvijas Paralimpiskās komitejas sportistus spēcinās sasniegumiem jaunajā gadā
Ziedot līdzekļus kādas personas ārstēšanai nākamgad paredz 10% iedzīvotāju 1
Lai elpotu – vajadzīga dzelzs 6
Kāpēc laba dāvana svētkos ir vitamīni un grāmata 9
Cukura diabēts – gluži kā vēl viens pamatdarbs. Kā ar visu tikt galā? 1
„Mēness aptieka”: sievietes sejas un ķermeņa kopšanas līdzekļus izvēlas aptiekās un specializētos veikalos, bet vīriešiem iecienītāki lielveikali 4
Ķengaragā notiks bezmaksas mērījumi sirds veselības profilaksei 5
“Veselības centru apvienība” izstādē “Medbaltica 2022” piedāvā inovatīvas diagnostikas un ārstēšanas iespējas 3
Elastīgas no silikona izgatavotas menstruālās piltuves. Kāpēc tās kļuvušas tik pieprasītas? 12
A un B plāns uzturvielu un vitamīnu nodrošināšanai
7 ieteikumi līdzsvara treniņam un kritienu profilaksei ziemā 2
Četras veselīgas apņemšanās adventes laikam 15
Mēness aptieka: Katram piektajam pēc glikozes līmeņa kontroles iesaka apmeklēt ārstu 1
Aicina noteikt glikozes līmeni asinīs un uzzināt, kā mazināt diabēta risku 1
Plāno izmaksāt prāvas kompensācijas tiem, kuriem pēc Covid-19 vakcinācijas pasliktinājusies veselība 55
Mēness aptieka: 26% Latvijas iedzīvotāju ārstniecības augu tējas iegādājas aptiekā – sabiedrībā to pazīšanas prasmes un vākšanas tradīcijas mazinās 2
Meņģelsone: Katra ģimene saprot, ko nozīmē, ka Latvijā vīrieši dzīvo vidēji 20 gadu mazāk nekā citviet 132
Zāles meklē, kur vien var. Poliklīnikas vadītāja atklāj, kādu medikamentu šobrīd trūkst visvairāk 24
Jelgavas poliklīnikas vadītāja: Medikamentu trūkuma problēma Latvijā ir sasniegusi savu pīķi, īpaši trūkst antibiotiku 25
Uzmanīgi ar mutes skalojamajiem līdzekļiem! Ārsti brīdina – var iedzīvoties pamatīgās nepatikšanās
VIDEO. “No rītdienas jūs visi būsiet starptautiskajā meklēšanā!” Ukrainas drošības dienestam izdevies ielauzties Maskavas Zoom sarunā 49
Angļu valodas lietojums jauniešu ikdienā – modes lieta vai norobežošanās no pieaugušo pasaules?
Jau svētdien Latvijā sāksies solārais pavasaris 4
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Krievija savervējusi 50 ieslodzītās no Doneckas sieviešu cietuma, lai sūtītu karot
VIDEO. JRT aktieri asprātīgā video ironizē par to, kad un kā varētu notikt teātra atklāšana 8
FOTO, VIDEO. Keita Midltone pārsteigusi fanus – kas ir šis izskatīgais, jaunais vīrietis kopā ar viņu? 4
FOTO. “Pirmais uzdevums ir tikt vaļā no Z simbola,” Ukrainas tanku mehāniķis Anatolijs pastāsta, kā krievu tanki pārtop par ukraiņu tankiem
Latvijas vēstnieks Ukrainā neticēja, ka viņam izrādīsies noderīga sapakotā 72 stundu soma evakuācijai
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
VIDEO. Līdz šim neredzēti kadri! Ārzemju brīvprātīgie karavīri darbībā Harkivas ofensīva laikā
08:59
Putina kritiķis Andrejs Piontkovskis: Ukraina izglāba Baltijas valstis
08:50
Izraudzīti dziesmu konkursa “Supernova 2023” finālisti. Vai Markuss Riva ir viņu vidū?
08:45