“Catchbox” valdes priekšsēdētājs un viens no dibinātājiem Miķelis Studers stāsta, ka sākotnēji pat prātā nav nācis, kas izaugs no studiju gados dzimušās idejas par mikrofonu, kuru var mētāt pa gaisu. Toties tagad ” Catchbox” ambīcijas ir panākt, ka šādi mikrofoni ir katram uzņēmumam.
“Catchbox” valdes priekšsēdētājs un viens no dibinātājiem Miķelis Studers stāsta, ka sākotnēji pat prātā nav nācis, kas izaugs no studiju gados dzimušās idejas par mikrofonu, kuru var mētāt pa gaisu. Toties tagad ” Catchbox” ambīcijas ir panākt, ka šādi mikrofoni ir katram uzņēmumam.
Foto: Timurs Subhankulovs

Noķer un iesaisties! Jeb stāsts par jaunuzņēmumu, kuru atrada NASA 0

Iesaiste kā vārds šobrīd universitātēs, uzņēmumos, skolās, organizācijās ir ļoti būtisks, jo komunikācija notiek internetā, tur visu var noskatīties un daudz ko iemācīties, fiziski kopā pavadītais laiks jāpavada maksimāli efektīvi.

Reklāma
Reklāma
Vai kārtējā krāpnieku shēma? “Telefonā uzrādās neatbildēti zvani. Atzvanot uz numuru, adresāts apgalvo, ka nav zvanījis” 67
Veselam
Ēdieni, no kuriem labāk izvairīties pirms publiskiem pasākumiem… Tie pastiprināti veido gāzes vēderā 8
Mājas īpašnieki remontdarbu laikā nejauši savā virtuvē atklāj apslēptu mantu
Lasīt citas ziņas
“Catchbox” ražotie mikrofoni ir daļa no šīs iesaistes pasaules.

“Catchbox” ir darbarīks, kas palīdz veidot un uzlabot attiecības. Mēs palīdzam attīstīt iekšējo diskusiju kultūru,” stāsta “Catchbox” valdes priekšsēdētājs un viens no dibinātājiem Miķelis Studers.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Catchbox”, kas Latvijā reģistrēts 2014. gadā, bet vispār darbību sācis 2012. gadā, ražo iesaistes mikrofonus – tā to dēvē paši risinājuma radītāji.

Vienkārši skaidrojot – tā ir krāsaina kvadrāta formas ierīce, kuras sirdī atrodas īpašs mikrofons. Atšķirībā no ierastajiem mikrofoniem to var mētāt apkārt, kas dod iespēju komunikāciju, piemēram, uzņēmumu iekšienē, padarīt par jautru spēli, kas nojauc komunikācijas barjeras.

Ja kādam šāda tehnoloģija liekas maznozīmīga, atliek paraudzīties uz “Catchbox” klientu sarakstu. To vidū ir “NASA”, “Facebook”, “MasterCard”, “HBO”, “LinkedIn”, “Instagram” un daudzi citi pasaulē zināmākie uzņēmumi, kas spējuši novērtēt Latvijā ražoto produktu.

Tieši globālie uzņēmumi, kā arī universitātes un skolas ir “Catchbox” galvenie klienti. Kā norāda Miķelis, arvien vairāk uzņēmumu grib mērīt darbinieku iesaisti komunikācijā – cik tā ir liela, kā mainās.

Īpaši svarīgi tas ir lieliem uzņēmumiem, kuriem ir daudz dažādu biroju, taču reizi nedēļā visas komandas savā starpā komunicē ar videozvana palīdzību. Ar vienu mikrofonu portatīvajā datorā nav iespējams nodrošināt veiksmīgu komunikāciju, un te nāk talkā “Catchbox”.

Visa ražošana Latvijā

Uzņēmuma saknes meklējamas Somijā. Miķelis kopā ar somu kursabiedriem no Somijas Ālto universitātes saprata, ka būtu jāmaina garlaicīgais un lēnais jautājumu un atbilžu sesijas process.

“Sākumā tas likās kā tāds joks, kā traks eksperiments, bet tad sapratām, ka tā ir lielāka problēma, nekā bijām iedomājušies.

Ar ideju startējām universitātes akseleratorā, kurā divu mēnešu laikā uzbūvējām prototipu. Produkts nebija īsti pārbaudīts un noteikti ne ražojams, bet staigājām pa pasākumiem, devām to izmēģināt uzņēmumiem un atsauksmes bija labas.

Reklāma
Reklāma

Akseleratora noslēgumā ideju prezentējām, un jau nākamajā dienā no dažādām pasaules malām nāca jautājumi par iegādes iespējamību. Tajā mirklī sākām par to domāt pastiprināti.”

Pirmie “Catchbox” pārdošanai tika izstrādāti vēl Somijā, taču līdz ar uzņēmuma reģistrāciju Latvijā visa ražošana pārcelta uz Latviju, Somijā paliekot vien mātes uzņēmumam.

“Sākām ar iepriekšpārdošanu – produkta mums vēl nebija, bet interese no cilvēkiem bija. Ražošanu finansējām no šīs iepriekšpārdošanas, tas bija kā pūļa finansējums.”

Kāpēc Latvija, nevis Somija? Atbilde – resursu pieejamība. Vieglā rūpniecība – šūšana, apdruka, audumu apstrāde Latvijā ir krietni attīstītāka nekā Somijā. Kaut arī sākumā šūšanas darbi tika pasūtīti ārpakalpojumā, jau divus gadus viss vizuālais noformējums top “Catchbox” telpās.

Savukārt bezvadu mikrofonus ražo “HansaMatrix”, tātad viss ražošanas process notiek Latvijā.

Gaidāmi jauni produkti

Miķelis stāsta, ka sākumā noteikti nebija cerību, ka “Catchbox” varētu izaugt par kaut ko tik lielu un pasaulē atpazīstamu. “Pasaules kontekstā vēl esam mazs uzņēmums, maza ideja, un paši sevi vēl saucam par jaunuzņēmumu, jo esam salīdzinoši mazpieredzējuši, bet domājam, kā attīstīties.

Daudzas idejas vēl ir tikai pašā sākumstadijā, bet strādājam pie jauniem produktiem iekšējās un ārējās komunikācijas kontekstā. Laiks rādīs, kad nāksim klajā ar jaunumiem, bet redzam, ka šī ir interesanta niša, kurā gribam darboties plašāk.

Gribam, lai “Catchbox” būtu ikvienā uzņēmuma telpā,” plānus ieskicē uzņēmuma dibinātājs.

Kas ir “Catchbox” veiksmes pamatā? Miķelis ir pārliecināts, ka viss kopā – gan ideja, gan komanda, gan nodošanās idejai. “Biznesā ir tik daudz nianšu! Nevērība pret katru no tām var novest pie bankrota.”

Rūpējas par uzņēmuma vidi

Uzņēmums ir pelnošs un augošs – ik gadu apgrozījums aug par apmēram 25% un arī šis gads nebūs izņēmums. Taču, kā stāsta Miķelis, tas neesot pašmērķis.

Mērķis ir radīt paliekošu vērtību, kuru atpazīst un atceras. Peļņa nozīmē, ka uzņēmums attīstību spējīgs finansēt pats. Tostarp aktīvi tiek attīstīts ne tikai produkts, bet arī darba vide, kuru Miķelis atzīst par ļoti svarīgu.

Nav noslēpums, ka algas lielums mūsdienās vairs nav vienīgais faktors par labu jaunai darbavietai.

Svarīga ir arī vide, gan fiziskā, gan mentālā, un “Catchbox”.

Šobrīd uzņēmuma telpās izbūvē dušas, kas ļautu uz darbu braukt, piemēram, ar velosipēdu. “It kā maza nianse, bet cik birojos ir dušas? Beigās tas var izrādīties par ieganstu, kāpēc izvēlēties strādāt pie mums. Šīs mazās nianses kļūst arvien būtiskākas.”

Miķelis norāda, ka darbiniekus atrast ir grūti vienmēr, bet viņš izvairās tos dalīt labajos un sliktajos. “Nav tādu universāli labu darbinieku – kas vienam ir labs, nav labs man. Cita B klases darbinieks man var būt A++ klases darbinieks. Viss ir relatīvi. Protams, sliņķus nevienam nevajag.”

Nojauc hierarhiju

Uzņēmuma lielākais tirgus ir ASV, kas vienlaikus ir arī lielākais izaicinājums un problēma – tur nav biroja, neviens no uzņēmuma darbiniekiem tur nedzīvo.

“Tā ir tāda nezināmā zeme. Daudzas lietas tur atšķiras tīri tehniski – ir citi standarti, citi radio spektri. Lai tur varētu tirgot produktu, tas viss ir jāzina.”

Ziemeļamerikā mīt arī uzņēmuma vienīgais konkurents. Varbūt tur būtu nepieciešams atvērt biroju vai pat ražotni? Miķelis norāda, ka ražotne nav nepieciešama, jo mūsdienās sūtīšanas pakalpojumi un loģistika ir ārkārtīgi efektīva un pāris dienu laikā jebkuru sūtījumu iespējams nogādāt no Latvijas uz Ziemeļameriku.

“Bet tas, ka neesam tur klāt, ir problēma. Ja ASV tirgus turpinās veiksmīgi attīstīties, tad apsvērsim iespēju par biroja atvēršanu Ziemeļamerikā.”

Bez ASV galvenie tirgi ir arī Lielbritānija, Vācija, Nīderlande u. c. valstis, kurās mājo lielākie pasaules uzņēmumi.

Arī par Āziju uzņēmums domā, bet pagaidām notiek koncentrācija uz angliski runājošajām teritorijām.

Āzijā ir mazliet cita kultūra un likumi, norāda Miķelis. “Esam sapratuši, ka mēs visinteresantākie esam Rietumu kultūras angliski runājošajai daļai. Varbūt tāpēc, ka viss mūsu mārketings un pārdošanas process ir angļu valodā, bet šķiet, ka tas ir kultūras dēļ – rietumnieki ir vairāk uz diskusiju vērsti.

Rietumos sabiedrība nav tik hierarhiska, un tieši to mēs arī darām – nojaucam hierarhiju. Jāspēj saklausīt vakar darbu sākušo jauno asistentu, kura viedoklis var būt vērtīgāks par septiņus gadus strādājošā darbinieka viedokli,” stāsta Miķelis.

Klienti paši atrod “Catchbox”

“Catchbox” ir vārds pats par sevi – uzņēmuma pārdošanas komanda nestaigā apkārt un neklauvē pie “NASA” vai “Google” durvīm, un nemēģina tādā veidā pārdot unikālo produktu.

Klienti atnāk paši, lielākoties iekšējās un ārējās komunikācijas speciālisti vai cilvēki, kas ir atbildīgi par uzņēmuma audiovizuālo saturu.

“Mēs nezvanām Markam Cukerbergam un nemēģinām viņu pārliecināt par to, ka “Facebook” vajadzētu noklāt ar “Catchbox”. Ja viņiem mūs nevajadzēs, tad nevajadzēs un mēs tur neko nevarēsim izdarīt.

Bieži vien cilvēki “Catchbox” ierauga komunikācijas laikā, ekrānā un saprot, ka arī viņiem tādu vajag. Tas izplatās kā vīruss,” norāda Miķelis.

Protams, nav arī tā, ka visi sēž rokas klēpī salikuši un gaida pasūtījumus – “Catchbox” aktīvi piedalās dažādos pasākumos, tos sponsorējot ar savu produktu.

Šobrīd “Catchbox” mājaslapā iespējams iegādāties trīs dažādas ierīces, kuru cena Eiropas klientiem variē no 399 eiro līdz 649 eiro par standarta vizuālo noformējumu.

Par papildu samaksu (sākot no 69 eiro) var iegūt jebkādu vizuālo noformējumu. Katra no ierīcēm domāta savam lietošanas veidam – atšķiras tehnoloģiskie risinājumi, piemēram, pieslēgšanas veids, radio apraides attālums u. c. faktori, tostarp tas, cik lielai auditorijai mikrofons domāts.

Uzziņa:

SIA “Catchbox” dibināts 2014. gadā, bet Somijā – 2012. gadā;

Uzņēmums 100% apmērā pieder Somijā reģistrētajam “Oy Trick Technologies”. Patiesie labuma guvēji ir Miķelis Studers, kurš ir arī valdes priekšsēdētājs, kā arī somi Peka Timo Kaupila un Valteri Piri Tānila.

“Catchbox” pirmsākumi meklējami Somijas Ālto universitātē, kuras akseleratorā iegūts pirmais finansējums prototipa izstrādei.

Šobrīd uzņēmums attīstību finansē no pašu peļņas.

2018. gadu uzņēmums noslēdza ar 3,3 miljonu eiro apgrozījumu un 436 tūkstošo eiro peļņu.

2019. gada finanšu dati vēl nav zināmi, bet domājams, ka apgrozījums augs par 25%.

2019. gadā pārdoti vairāk nekā 10 000 “Catchbox” vienību, bet kopumā pārdoti jau vairāk nekā 30 000 “Catchbox”.

Uzņēmuma produktus var atrast visā pasaulē, bet lielākais tirgus ir ASV, kur tiek pārdota apmēram puse produkcijas. Klientu vidū ir “NASA”, “Facebook”, “MasterCard”, “HBO”, “LinkedIn”, “Instagram” u. c. pasaulslaveni uzņēmumi.

2015. gadā “Catchbox” ieguva “Red Dot International” balvu par labāko produkta dizainu.

2019. gadā uzņēmums ieguva eksporta atbalsta kustības “The Red Jackets” balvu kā viens no daudzsološākajiem Latvijas jaunajiem eksportētājiem.

Uzņēmumā strādā 40 darbinieki.

Vērtējums: Nekad nav pievīluši

Madara Ermansone, inovāciju konfereces “TechChill” vadītāja:

“”Catchbox” savos pasākumos izmantojam kopš uzņēmuma pirmsākumiem. Izmantojam visa gada garumā – gan mazākās diskusijās, gan pašā konferencē.

Mums ir prieks atbalstīt un reklamēt Latvijas jaunuzņēmumu, turklāt kvalitāte nekad nav likusi vilties.

“Catchbox” mikrofoni ir unikāls produkts, kas ir ļoti ērti lietojams un interesants mūsu auditorijai. Pasākumu nozare ir ļoti liela – ir vairāk nekā 50 tūkstoši dažādu festivālu un konferenču, nemaz nerunājot par cita veida pasākumiem. Tā ir neizmērojama vieta izaugsmei.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.