Foto: TImurs Subhankulovs

“Izravēts” tikai pirmās reģistrācijas nodoklis, bet kā ar pārējām aplamībām? 10

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
6 pārtikas produkti, kurus nekādā gadījumā nedrīkst saldēt
3 lietas, ko nedrīkst glabāt mājās: tās sola bēdas un nelaimes
TV24
“Tāda ir bilance…” Putina radiniece izpļāpājusi slepenu informāciju par bezvēsts pazudušo krievu karavīru skaitu 4
Lasīt citas ziņas

Sabiedriskā spiediena rezultātā lietotu automašīnu pirmās reģistrācijas nodoklis pagaidām ir apturēts un nodots pārstrādāšanai. Satiksmes ministrijas (SM) piedāvātā auto reģistrācijas nodokļa mērķis bija mazināt vecu un videi kaitīgāku auto apriti.

Taču tam pretojās auto tirgotāji un lietotāji, pamatoti norādot, ka mūsu valstī nav atbalsta programmu, kas veicinātu dabai draudzīga transporta attīstību.
CITI ŠOBRĪD LASA

Paredzēta tikai jaunu nodokļu “pātaga”, bet nav dotācijas “burkāna”, kā, piemēram, kaimiņos Lietuvā un Igaunijā, par “vecajām” ES dalībvalstīm nemaz nerunājot.

Premjers Krišjānis Kariņš šoreiz sabiedrības viedoklī ieklausījās, norādot, ka ministrijām jāpārstrādā piedāvātais auto reģistrācijas nodoklis līdz nākamā gada 1. jūlijam tā, lai būtu radīts stimulējošs mehānisms ar ilgtermiņa ieguvumu gan videi, gan sabiedrībai. Valdībā iesniegtais SM priekšlikums to neesot nodrošinājis.

Lai arī mājasdarba pārstrādē iesaistītas vairākas ministrijas, viedokļa līdere auto nodokļos neapšaubāmi ir SM. Tādēļ “Latvijas Avīze” tieši šai ministrijai arī vaicāja, kāda būs tālākā attīstība šā nodokļa sakarā.

Saņēmām šādu SM Autosatiksmes departamenta direktora Tālivalža Vectirāna komentāru: “Domājot par stimuliem, kas veicinātu cilvēkus izvēlēties videi un sabiedrības veselībai draudzīgākas automašīnas, svarīgi ir veicināt sabiedrības paradumu maiņu ilgtermiņā, vienlaikus nelobējot nevienu no automašīnu ražotājiem.”

“Valstīm, kas veido politiku attiecībā uz elektromobiļu iegādi, starptautiski pētījumi rekomendē nodrošināt to, lai visas iniciatīvas nemazinātos laika gaitā un būtu viena otru papildinošas.

Saskaņā ar pētījumiem pašlaik daudzās valstīs jauno automašīnu iegādei tiek piešķirts pārāk liels stimuls, savukārt lietoto automašīnu īpašnieku ieguvumi ir ierobežoti. Tāpēc, mūsuprāt, ideālā gadījumā valsts atbalsts būtu jānovirza kārtējām izmaksām (ekspluatācijas), nevis tikai jaunu elektromobiļu pirkumam.”

Reklāma
Reklāma

Lai domā citi?

Nav pirmā reize, kad ministriju izvairīgās atbildes nevar saprast, pārlasot arī vairākkārt. Šim komentāram par tulku aicināju biedrības “Latvijas Auto” prezidentu Andri Kulbergu – cilvēku, kurš aktīvi iesaistījies nesamērīgo auto nodokļu pārskatīšanas publiskajā diskusijā un aktivitātēs.

“SM tagad ir apvainojušies, ka viņu priekšlikums noraidīts, un uzskata, ka tālāk viņu vietā jādomā citiem. Pagājušajā piektdienā kopā ar Latvijas Darba devēju konfederāciju piedalījos videokonferencē ar satiksmes ministru, kur uzdevu tieši tos pašus jautājumus. Kāds izskatīsies jaunais nodokļu kopums, ko virzīs uz priekšu?

Atbilde bija, ka “izravēts” tikai pirmās reģistrācijas nodoklis, pārējais paliekot, kā bijis. Taču tur ir vesela gūzma citu aplamību.

Nr.1 – pāreja uz jaunu CO2 mērīšanas sistēmu, kas būs obligāta visām ES dalībvalstīm no 1. janvāra!» sašutis ir Andris Kulbergs.

Ar tagadējo CO2 mērīšanas sistēmu plaša mēroga krāpšanā bija pieķerts «Volkwagen» koncerns un vēlāk arī citi ražotāji, laboratoriju stendos iegūtus degvielas patēriņa un izmešu mērījumus uzdodot par sasniedzamiem reālajā dzīvē.

ES mērogā jau pirms laba laika esot nolemts, ka auto kaitīgo izmešu mērīšanā jāievieš jauns standarts (WLTP – «Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure» jeb «Pasaulē saskaņotā vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūra»), kas stājas spēkā no nākamā gada 1. janvāra. Ar šo standartu, kas auto izmešus fiksējot reālos apstākļos, daudzām jaunajām automašīnām ekoloģijas rādītāji pasliktinājušies no 22 līdz pat 43%.

“SM ir ļoti gudri izdarījusi, jaunās sistēmas ieviešanu kārtējo reizi pārliekot tikai auto īpašnieku pleciem.

Nodokļu izmaiņu paketē, ko valdība turpina virzīt tālāk, arī pilnīgi jaunām automašīnām transporta ekspluatācijas nodokļa (TEN) kāpums ar nākamo gadu paredzēts 17,3%. Līdz ar to nodokļu slogs palielināsies arī jaunajām, mazlitrāžas un ekoloģiskajām mašīnām. Piemēram, ja šogad par viena litra dzinēja tilpuma Toyota “Aygo” TEN nodoklī CSDD apskatē jāsamaksā 12 eiro, tad nākamgad tas var jau būt 66 eiro!” skaidro “Latvijas Auto” prezidents.

Viss uz lietotāju pleciem

Autopārvadātāju pārstāvis uzskata – reģistrācijas nodokļa pagaidu atcelšana ir pareizs solis, taču vēl lielāka problēma ir tā, ka pārējā auto nodokļu izmaiņu priekšlikumu pakete šobrīd paliek bez izmaiņām.

“TEN palielinājums visiem lietotājiem, nodokļa aprēķina pārnese auto no masas uz CO2 izmešiem un mēneša nodokļa pieaugums uzņēmumu gadījumā, viltīgas noapaļošanas ar “sabojātiem kalkulatoriem” motocikliem utt.

Tie visi punkti ir palikuši iekšā, un neviens par tiem sabiedrībā nerunā.

Labi vismaz, ka “burkāna” mehānisms iepriekšējās “pātagas” vietā SM tagad kopā ar VARAM, Ekonomikas un Finanšu ministrijai jāsagatavo līdz 1. jūlijam 2021. gadam. Taču, kā redzam SM plānā par transporta attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam, par to nekas nav minēts!” uzsver Andris Kulbergs.

Der atgādināt arī eksperta aprēķinus, ka nodokļu slogs automašīnu īpašniekiem un lietotājiem jau tagad ir 3,3 reizes lielāks nekā Igaunijā un 4,4 reizes lielāks nekā Lietuvā. Turklāt šajās valstīs jau šogad sekmīgi darbojas dotāciju programmas klimata neitrālu automašīnu iegādei.

Ja situācija auto nodokļu sloga mazināšanā nenotiks, iespējams, lielākie ieguvēji autobraucēju vidū nākamgad varētu izrādīties Lietuvas un Igaunijas pierobežas iedzīvotāji, jo 2021. gadā spēkā stāsies ES tiesas lēmums, kas aizliegs sodīt ārvalstīs reģistrētu automašīnu izmantošanu Latvijas Republikas teritorijā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.